Moottori

Koeajo: Peugeot 3008:n muotoihin on tullut li­sää särmää

Peugeot 3008:n muotoihin on tullut li­sää särmää, ja auton maavaraa on kasvatettu. KUVA: Toni Lindström
Moottori 22.4.2017 20:30
Oskari Pentti

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

Uusi 3008 vaikuttaa kuljettajan paikalta katsottuna kookkaammalta, kuin mitä se todellisuudessa on.

Peugeot 3008 koki kasvo­jenkohotuksen vuonna 2013, ja nyt vuorossa oli suurempi uudistus – joka näyttää onnistuneen hyvin. Edel­lismalli vaikutti enemmänkin kor­keussuunnassa kasvatetulta 5-ovi­selta, mutta uusi malli on puhtaasti crossover.

3008:n muotoihin on tullut li­sää särmää, ja auton maavaraa on kasvatettu. Peugeot on kuitenkin säilyttänyt 3008:n kokoluokan en­nallaan, eikä auton kokoa ole kas­vatettu liikaa: pituus on kasvanut kahdeksan senttimetriä, mutta le­veydestä on tingitty 1,5 ja korkeudesta yksi senttimetri. Matkustamo on kuitenkin aiempaa leveämpi, eli tilankäyttö on entistä viisaampaa.

Ulkoisesti 3008 miellyttää silmää – siinä yhdistyy sopivasti särmik­kyys ja pyöreys. Lisäviehätystä saa, kun avaa oven: kojelaudan design on onnistunut hyvin, ja 3008 näyt­tää tuoreelta ja pirteästi erilaisel­ta. Muotoilu ei kuitenkaan onneksi vaikuta hallintalaitteiden käytettä­vyyteen, ja ne ovat hyvin kuljetta­jan ulottuvissa.

Varsin pieni mutta paksukehäinen ohjauspyörä istuu hyvin käteen. KUVA: Toni Lindström

Silmiinpistävimmät yksityiskoh­dat ovat pienikokoinen ohjauspyö­rä ja keskikonsolin painikerivis­tö. Pieni ratti sopii kokonaisuuteen hyvin, ja paksun kehän ansiosta sii­tä saa tukevan otteen. Joku saattaa kaivata ohjauspyörään lisää pitkit­täissäätövaraa. Kosketusnäytön alla olevista painikkeista löytyvät ”oi­kotiet” eri valikoihin – se helpottaa olennaisesti toimintojen löytymis­tä verrattuna kosketusnäytön ala­valikkorakenteeseen.

Mittaristo on digitaalinen, joten sen ulkoasu on muokattavissa laajal­la skaalalla. Perinteisen mittarinäky­män lisäksi informaation saa näky­mään 3D-muodossa. Perusvärin voi vaihtaa ruskean ja sinisen välillä.

Takajalkatila on kasvanut rei­lut 2,5 senttimetriä. 180-senttinen mahtuu vielä kohtalaisen hyvin sa­manmittaisen kuljettajan taakse. Pitkäkinttuisen kuljettajan takana jalkatila saattaa käydä edelleenkin niukaksi. Takatilojen osalta pitää antaa kiitosta matalasta keskitun­nelista, mutta melko taakse työn­tyvä keskikonsoli rajoittaa hieman keskipaikkalaisen liikkumista. Ku­ten arvata saattaa, takaistuin onkin parhaimmillaan kahdelle.

Hyvä ajettavuus

Kuljettajan paikalta arvioituna 3008 tuntuu luokkaansa suuremmalta. Maavara on lähes 22 senttiä, mi­kä on kuusi senttiä enemmän kuin edeltäjässä. Tästä huolimatta kori ei kallistele kaarteissa liikaa, vaan aja­misessa on sopivaa dynaamisuutta. Vähäisen kallistelun lisäksi positii­visiin yllätyksiin kuuluu hyvä oh­jaustunto – ajaminen tuntuu tar­kasti kontrolloidulta. Koeajettu GT on toki malliston lippulaiva, joten muiden mallien ajettavuuteen on palattava tuonnempana.

GT:n 180-hevosvoimainen tur­bodiesel tarjoilee riittävän suori­tuskyvyn maantielle. Huipputehoa tärkeämpiä ovat kuitenkin väkevä vääntö ja hyvin toimiva automaat­tivaihteisto. Moottorin ja vaihteis­ton saumattoman yhteispelin  ansi­osta ajaminen on helppoa.

Aluksi tuntuu, että vaihteenvalit­sin on turhaa erikoisuudentavoit­telua, mutta hetken kuluttua tulee tunne, että sen muotoilussa on läh­detty liikkeelle käytettävyydestä: valitsin istuu hyvin käteen, ja sen painikkeet sattuvat mainiosti sor­mien kohdalle. Vaihteenvalitsimen lisäksi myös seisontajarru on säh­kökäyttöinen.

Miellyttää: Ajettavuus Peugeot 3008 on crossoveriksi yllättävän tasapai­noinen ajettava.

Ärsyttää: Ovien alareunat Etuoven alalai­dassa on muovihelma, joka kerää likaa, ja kengät osuvat siihen helposti.

Yllättää: Mielikuva 3008 tuntuu oh­jauspyörän takana kompaktia kokoaan suuremmalta.

Yhteenveto: 3008 muotoilu on onnistunut – auto on tyylikkään näköinen. Kompakteihin mittoihin on saatu sopivasti voimaa uhkuvaa ulkonäköä. 5-ovisia korkeam­man crossoverin ajettavuus on positiivinen yllätys, sillä korin kallistelu on vähäistä ja suunta­vakavuus moitteeton.

Tilaa Kaleva diginä ja pääset samalla tutustumaan Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!

Peugeot 3008
GT BlueHDi 180
Automaatti

Moottori R4, turbo, 1997 cm3, 133 kW (180 hv)/3750 r/min, 400 Nm/2000 r/min
Suorituskyky 0−100 km/h 8,9 s, huippunopeus 207 km/h
Kulutus 4,8 l/100 km, diesel CO2-päästöt 124 g/km
Voimansiirto A6, etuveto
Mitat p. 4447 mm, l. 1841 mm, k. 1624 mm, akseliväli 2675 mm, omamassa 1465 kg, kantavuus 625 kg, perävaunumassa 1700/695 kg,
tavaratila 520−1670 l, tankki 53 l
Hinta 41 277 euroa

MAINOS

Kommentoi

Dieselit on mennyttä aikaa jo. Muutenkin ihmetyttää mitä raasereita autojenj poitäisi olla kun 180hp ja 400nm on "riittävä".... Tehohan on mainos- ja sivuseikka vääntömomentti on tärkeä ja millä alueella se on käytettävissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ranskakaiset täynnä kaikenlaista pikku ja isompaa vikaa. Ajettavuushan voi olla hyvä kuitenkin ja tyylikäs ulkonäkö.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ovat aikoinaan olleet, siis. Automaailmassa muutama vuosi on iso juttu, ne muuttaa niitä tuotteita ja niiden tekniikkaakin... Jos jossain on tekovikoja kuten pösö/BMW:n bensa 1,6:nen oli esimerkki niin ne vuodessa parissa muuttaa konstruktiota - ilmeisesti näin on senkin moottorin kohdalla. Ja lisäksi on tullut uusia moottoreita noihin... Nuohan on jo vanhoja nuo dieselit eikä ne niitä ehkä kauan valmistakaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hintaa on kymppitonni liikaa ellei enempi. Ja se on sama jokaisessa tuommoisessa - ne on ylihinnoiteltuja. Mutta ei se oo hullu joka pyytää vaan se joka maksaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siinä väännöllä mtn tee kun olet rekan rinnalla eikä auto kiihdy. Ja lopun aikaa se vääntää vain tekniikkaa ja renkaita hajalle vaikka vähemmälläkin saapi teropetterit kiinni viimeistään töyssyn kohdalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saanut mahdollisuutta kokeilla edes tuotakaan, se pikkuinen bensakoneellakin lähtee ohituksiin kuin raketti - nuo on aika keveitä (tosin turhaa painoa on tuossakin kuten kaikissa rahoitusmaastureissa) ja vääntö on se millä alkuun pääsee teho on se millä tulee huippunopeus mutta eihän rekkaa ohitellessa sitä tarvi, pikkunykäys vain...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

185 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Onko pakko omistaa auto?

Elämänympyrät jää aika pieniksi ilman autoa, varsinkin kesällä. Lue lisää...
Lady in black

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image