Moottori

Koeajo: Pe­rin­tei­sem­män näköinen Ford Ka+ – vallattomat muodot jää­neet historiaan

Ka+ on edeltäjäänsä hieman isompi ja muotoilultaan perinteisempi. KUVA: Auto Bild
Moottori 27.5.2017 20:30
Juha Peltonen

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

Uusi, fiestamaisen näköinen Ka+ on hauska sompailtava sekä kaupungissa että maantiellä.

Futuristisesti muotoiltu Ka ilmestyi markkinoille pa­rikymmentä vuotta sitten vuonna 1996. Toinen su­kupolvi esiteltiin vuonna 2008. Kol­mannen, aiempaa tavanomaisem­min muotoillun mallin vuoro koitti vuonna 2014. 

Ensimmäiset kaksi polvea Ka oli aina 3-ovinen. Aluksi vain Brasi­liassa myynnissä olleen nykyisen kolmannen sukupolven Kan saa suuressa maailmassa sekä 5-ovi­sena hatchbackina että 4-ovisena sedanina.

Nykymallista käytetään nimeä Ka+, ja sen sukunäköinen keulailme tuo mieleen Fiestan ja Focuksen. Suo­meen tuodaan hatchback-versiota, jonka ulkoinen ilme on lähellä Fies­taa. Entiset vallattomat – ja monen mielestä hauskat – muodot ovat jää­neet historiaan.

Fiesta-perua oleva tanakaksi lei­vottu alusta soveltuu pätevästi tasai­sen rauhalliseen maantieajoon, mitä uudet takajousituksen puslat, keulan uudenlainen apurunko sekä malli­kohtaisesti säädetyt jouset ja iskun­vaimentimet osaltaan avittavat.

 Takaosa muistuttaa äkkivilkaisulla Hyundain i10-mallia. KUVA: Auto Bild

Ketteryytensä ansiosta Ka+ sovel­tuu yhtä lailla kaupunkipyöritykseen. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa täsmällinen, ja kierroksia on laidasta laitaan 2,6. Ohjauksen tehostus sää­tyy ajonopeuden mukaan.

Ajossa Ka+ tuntuu monessa suhtees­sa itseään kookkaammalta autolta, sillä sen jousitus nielee mallikkaas­ti epätasaisuudet, ja sen luokassaan alhainen sisämelutaso aiheuttaa po­sitiivisen yllätyksen. Ka+:n melutaso oli tässä hintaluokassa niin kohtuul­linen, että takamatkustajat ottivat asian puheeksi. Ei ihme, että tehtaan mukaan Ka+:n melutaso (73 dB) on nopeudessa 80 km/h tämän kokoluo­kan matalin.

Vapaastihengittävä 1,2-litrainen 4-sylinterinen Ti-VCT-moottori ker­too pikkuautosta, sillä se kehittää maltilliset 85 hevosvoimaa ja saavut­taa suurimman väännön (112 Nm) vasta käyntinopeudella 4 000 r/min.

Polttoaineen suihkutuksella va­rustetun bensiinimoottorin ala­vääntö on perin vaatimatonta, joten kiihdytys edellyttää aina reipasta vaihteiden käyttöä. Tehdas ilmoittaa auton kiihtyvän satasen nopeuteen maltillisessa 13,9 sekunnissa. Vastaa­vasti ohituskiihtyvyydestä viesti­köön 50–100 km/h -lukema 20,3 s.

Tässä mielessä 3-sylinterinen turbotekniikka palvelisi varmasti kokonaisvaltaisesti ajatellen päte­vämmin, mutta Ti-VCT:llä saavu­tettaneen valmistuskustannuksel­lisia etuja. Pitää myös muistaa, että Ti-VCT on aivan pätevä moottori kiireettömään ajoon.

5-portainen manuaalivaihteis­to hoitaa tehtävänsä sujuvasti, ja kytkimen liikerata tuntuu sopival­ta. Ohjauksen keskialue on maan­tieajossa täsmällinen. Ka+:ssa on tässä hintaluokassa odottamaton lisämauste: ohjelmoitavan MyKey-avaimen avulla vanhemmat voivat valvoa jälkikasvunsa ajoja esimer­kiksi säätämällä etukäteen rajan äänentoistolaitteiston volyymita­solle tai asettamalla nopeusrajoi­tuksen. Ka+:n lähi- ja kauko­halogeenivalot ovat sen sijaan melkoinen pettymys – niiden valo­teho on korkeintaan tyydyttävä.

Toimivia sisäratkaisuja

Erittäin selkeitä päämittareita on no­pea tulkita, eikä kojelaudan viimeis­telyssä ole moittimista. Kosketusnäy­tön sijaan Ka+:ssa on pieni, selkeä näyttöruutu kojelaudan ylälaidassa. SYNC-tietoviihdejärjestelmä on va­kiovaruste.

Muilta osin kojelaudan suunnitte­lu edustaa perinteistä Fordia. Kes­kikonsolin kahden mukitelineen lisäksi Ka+:ssa on runsaasti säily­tyslokeroita ja ovissa pullotelineet. Tehtaan mukaan pikkuautossa on 21 säilytyslokeroa.

Testiautossa lisävarusteena ollee­seen Driver Assistance Packiin (470 e) sisältyvät takapysäköintitutkat, säh­köisesti taittuvat ovipeilit ja sähkö­toimiset takasivulasit.

Fiestamaiseen kojelautaan antavat hienoista sporttisuutta kierrosnäyttö ja nopeuteen 220 km/h yltävä nopeusnäyttö.

Ka+:n ryhdikkäissä etuistuimis­sa on perusluonteestaan huolimat­ta asiallinen sivuttaistuki ja riittävä reisituki. Takana polvitila jää pitkä­jalkaisille ahtaaksi, jos etuistuimet on säädetty korostetun taakse.

Automaatti-ilmastointi (+210 e) on sinänsä helppokäyttöinen, mut­ta ongelmaksi muodostuu termos­taatin liiallinen jyrkkätoimisuus. Jos näyttöön säätää 21 astetta, matkusta­moon puhaltaa pian liki kolmeakym­mentä. Ka+ vaikuttaa siis pakkasia ajatellen lämpimältä autolta, mutta vastaavasti kuumuuden jäähdyttä­minen edellyttää siirtymistä toiseen laitaan, noin 16 asteen valintaa. Eli keskihaaleaa puhallusilmaa on vai­kea kehittää. Usb-portti ja 12 voltin liitin ovat keskikonsolissa helposti käytettävässä paikassa.

Sähköinen takaluukun avaus toi­mii sekä kojelaudan painikkeesta et­tä avainperästä. Tavaratilaa voi luon­nehtia tämän kokoiseen pikkuautoon kohtuullisen mittaiseksi – sen tila­vuudeksi ilmoitetaan 849 litraa.

Bensiinin täyttöaukko on au­ton vasemmalla kyljellä, ja luukun avausvipu on japanilaiseen tyyliin kuljettajan puolella lattiassa. For­din jo perinteeksi muodostunut korkiton bensatankki lisää käyttö­mukavuutta.

Tällä hetkellä Suomeen saapu­vat Ka+-mallit valmistetaan Inti­assa. EU:n ulkopuolella tapahtuva valmistus korottaa niiden hinto­ja. Jatkossa Ka+:t saattavat saapua Suomeen Belgian tehtailta, ja silloin hinnat todennäköisesti laskevat ny­kytasosta.

Miellyttää: Ajettavuus on laadukasta.

Ärsyttää: Apukauko­valot olisivat tarpeen.

Yllättää: Automaatti-il­mastoinnin termostaatti on liian jyrkkätoiminen.

Yhteenveto: Fiestaa edullisempi kompakti Ka+ on mainio valinta hyvin toimivaa käyttöautoa hakevalle. Ka+ palvelee ketterästi kaupun­gissa, mutta sen alusta on yhtä kotonaan maantiellä.

Tilaa Auto Bild täältä!

Kalevan digitilaajana voit tutustua Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!

Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT 85 hv Ultimate 

Moottori R4, 1196 cm³, 63 kW (85 hv)/6300 r/min, 112 Nm/4000 r/min 

Suorituskyky 0–100 km/h 13,9 s, huippunopeus 166 km/h 

Kulutus 4,8 l/100 km bensiini 95 

CO2-päästöt 110 g/km 

Voimansiirto M5, etuveto 

Mitat p. 3929, l. 1695, k. 1524 mm, akseliväli 2489 mm, omamassa 1055 kg, vetomassa 300/300 kg, tavaratila 270–849 l, tankki 42 l

 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Joka mallimuutoksessa pikkuautoja suurennetaa ja lopulta tarvitaan uusi pikkuauto.Twingokin on jo melko iso ja kuten toimittajatermi kuuluu: ' tuntuu kokoaan isommalta' vaikka moottori ei ole hepp(a)oinen .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Tuntuu kokoaan isommalta" = iso kääntösäde, raskas ohjaus (vaatii ohjaustehostimen!), korin ulottuvuuksien arviointi vaikeaa (tarvitaan peruutuskamera) jne. Kumma kun nykyään autojen ulkomitat ja paino vain kasvavat, vaikka sisätilat eivät kasva. Kun järkeä puuttuu, pannaan rautaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa tuo tavaratilalukema olla mitattuna penkit kaaadettuina, sillä isossakaan autossa harvoin on edes 500 litran konttia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuossakin näkyy olevan tuo inhottava takalasi, joka heijastaa auringonvalon suoraan takanatulevan silmiin. Aiheuttaa häikäistymistä ja on vaaraksi liikenteelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

13:43
Katumaasturin moottoritilassa syttyi palo kesken ajon Nelostiellä Haukiputaalla – rekankuljettaja pysähtyi auttamaan
13:01
Oulun Limingantullissa sijaitsevan puuelementtitehtaan katossa oleva nosturi syttyi tuleen - palokunta sammutti nopeasti yli 15 metrin korkeudessa olleen palon
12:42
Kotihälytyksiä luvassa, korona voi kiristää tilannetta entisestään, pääsiäinen poliisille haastava ajankohta – "Toimettomuus ja liika alkoholi ovat huono yhdistelmä"
12:39
Suden yöllinen vaellus Oulun Metsokankaalla tallentui lukijan videolle – "Todennäköisesti nuori yksilö", sanoo tutkimusprofessori
12:33
Suomen Yrittäjien kysely: lähes puolet yrityksistä tarvitsee valtion tukea selvitäkseen koronakriisistä, joka kymmenes pelkää konkurssia
12:08
Suomessa voi tulla pulaa kahvista ja hedelmistä, jos ruokamarkkinat häiriintyvät pahoin – PTT: Ongelmat iskisivät jo valmiiksi nälänhädästä kärsiviin maihin Tilaajille
11:57
SSAB sulkee Raahen toisen masuunin – yhtiö lomauttaa henkilöstöään
61
Oulu valmistelee 54 miljoonan euron säästöjä – suurimmasta osasta säästötoimista päättäjillä yksimielisyys
31
Hallitus tiukentaa rajaliikennettä Suomen, Ruotsin ja Norjan välillä, rajoitukset koskevat myös laivojen henkilöliikennettä – Katso tallenne tästä
27
Länsimaissa takki kääntyy ja kasvot peittyvät – miksi saksalainen suojaa kasvonsa, mutta suomalainen ei?
21
Tiistaiaamun tiedot: Tartuntoja todettu Suomessa nyt 2 308, varmistettu määrä nousi 132:lla – Oulussa nyt 70 tapausta, sairaanhoitopiirissä 85
19
Kerro meille: Millä keinoilla kuka tahansa meistä voisi nyt tukea yrityksiä?
15
Alkoholin kokonaiskulutus laski roimasti viime vuonna, suurin selittävä tekijä matkustajatuonnin väheneminen – suunta ollut laskeva jo yli kymmenen vuotta
9
Kuntia kehotetaan selvittämään, voisivatko alueen yritykset aloittaa pikaisesti kankaisten suusuojainten valmistuksen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

282 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Pääomavero 43% pian

sulla on varmaan joku järkevä perustelu tuommoselle verolle siitähän kärsii köyhät tuunarit ensimmäisenä esim minä nosta... Lue lisää...
jyväjemmar

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

7.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image