Moottori

Koeajo: Kartano-Volvo on järkevästi tyylikäs

Mittamuutokset ja uusi muotoilu saavat V90:n näyttämään ja tuntu­maan ajossa edeltäjäänsä suurem­malta. KUVA: Auto Bild
Moottori 29.4.2017 20:30
Oskari Pentti

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

Kartano-Volvo uudistui tyylikkääksi paketiksi, eikä viihdyttävyys lopu pelkästään ulkokuoreen.

V70 on mallinimenä jää­nyt unholaan, sillä Vol­von kookkain farmari­malli on nykyään V90. Vaikka mallimerkinnän kasvu 20 ”yksiköllä” ei ihan vastaa näiden kahden mallin ikävuosieroa, ero on kuitenkin huomattava.

V70 näytti hieman konservatii­viselta, mutta V90 on kaukana sii­tä. V90:n keulan ilmeessä on aimo annos massiivisuutta, joka on kui­tenkin onnistuttu niputtamaan saumattomasti yhteen hieman pyöristyneiden korimuotojen kans­sa. Kaksikkoa rinnakkain tarkastel­lessa näyttää siltä, että V70 on etu­viistosta tarkasteltuna varsin siro, vaikka myös se on kookas ja tilava.

Virtaviivaisemmin

Perän tutuista pystylinjoista on luovuttu, mutta Volvolle ominai­nen yleisilme on kuitenkin tallel­la – eli merkistä ei voi erehtyä. Ta­kalasi on V90:ssä huomattavasti viistommassa kuin V70:ssä. Suo­raa takaa V90 näyttää edeltäjään­sä huomattavasti massiivisemmal­ta. Vaikka osa tästä vaikutelmasta tulee mittasuhteista, kaikki ei ole pelkkää muotoilua.

Edeltäjään verrattuna akselivä­li on venähtänyt reilut 12 ja koko­naispituus reilut 11 senttimetriä. Leveyttä on kasvatettu maltilli­semmat kolmisen senttimetriä. V70:ään verrattuna V90 on reilut seitsemän senttimetriä matalampi.

Etuylitystä on nyt kymmenisen senttiä vähemmän, mutta takay­litys on kasvanut saman verran. Pienemmän etuylityksen ansiosta massiivinen keula näyttää varsin sopusuhtaiselta. Kasvaneesta pe­räylityksestä huolimatta takapää ei näytä raskaalta, sillä mataluus ja viistompi takalasi keventävät sivu­profiilia.

Enemmän ja vähemmän

Mittamuutokset ja uusi muotoilu saavat V90:n näyttämään ja tuntu­maan ajossa edeltäjäänsä suurem­malta. Kaikilta osin mitat eivät ole kasvaneet, sillä tavaratila on perus­asennossaan 15 ja laajennettuna 74 litraa pienempi kuin V70:ssä. Vaik­ka muotoilun alttarille on uhrat­tu hieman tilaa, niin tavaratila on edelleenkin kookas ja käyttökelpoi­sen muotoinen. 15 litran ”menetys” on helppo hyväksyä, onhan V90 huomattavasti nuorekkaamman näköinen kuin V70.

Madaltumisen seurauksena ta­kapääntila on pienentynyt, mutta sitä on edelleenkin riittävästi, eikä takaistuimella ole pulaa tilasta. Pi­tuussuunnassa V90:ssä on enem­män tilaa kuin V70:ssä. Takaistuin on muotoiltu varsin selkeästi kah­delle. Varsin kookas keskitunneli rajoittaa hieman keskipaikalle jou­tuvan matkalaisen jalkojen asentoa – jos sen hyväksyy, myös keskipai­kalla matkustaa melko mielikseen.

Se, että edessä on reilusti tilaa ja ajoasennon saa vaivattomasti sopi­vaksi, ei liene kenellekään yllätys. Kojelauta on muotoiltu suoravii­vaisemmaksi kuin V70:ssä. Keski­konsoli on korkeampi, ja se jatkuu tasakorkuisena kojelaudasta taka­laidan kyynärnojaksi. Muotoilus­ta johtuen kuljettajan paikalla on tyköistuva tunnelma, vaikka mis­tään tilanpuutteesta ei ole kyse. Uusi muotoilu on omiaan tuomaan urheilullisuuden tuntua – V70:ssä muotoilu loi enemminkin tilan­tuntua.

Kojelaudassa ei ole montaakaan ”mekaanista” painiketta, vaan toi­minnot löytyvät kosketusnäytön valikoista. Perustoiminnoille, ku­ten varoitusvilkuille ja maksimaa­liselle huurteenpoistolle takala­sinlämmittimineen, on edelleen perinteiset painikkeet.

Kosketusnäyttö on nykypäivää, ja selkeällä grafiikalla varustettu näyttö sopii hyvin V90:n tyylikkää­seen kojelautaan. Kosketusnäytön käyttäminen vaatii hieman totut­telua, ennen kuin valikoissa seik­kailee sujuvasti. Mutta niinhän se oli myös V70:ssä, ja totuttelun jäl­keen oppi sen, mitä löytyi My Volvo -valikosta ja mitä muualta.

Volvo se on

Ajettavuus ei aiheuta suurempia yllätyksiä, vaan ohjaamon luoma premium-tuntu jatkuu. Jousitus nielee epätasaisuudet auon ele­ganssin mukavasti. Alusta on ehkä hieman mukavuuspainotteisem­pi, kuin mihin V70:ssä on tottunut. Tämä ei kuitenkaan aiheuta ongel­mia poikkeavissakaan ajotilanteis­sa, ja ajettavuus on neutraalin rau­hallinen.

Keskikonsolin ajotilavalitsimessa on neljä vaihtoehtoa, jotka vaikut­tavat moottorin kaasuun reagoin­tiin sekä vaihteiston vaihtamisno­peuteen ja -ajankohtaan.

Kuljettajan paikalla kaikki tun­tuu olevan paremmin kuin edel­täjässä. Tai lähes kaikki, sillä ulkopeilit on siirretty etusivu­lasien etunurkista kymmeni­sen senttimetriä taaksepäin.

Kun peilit ovat riittävän kokoi­set ja melko paksut, kuten ne ovat V90:ssä, ne haittaavat näkemis­tä etuviistoon. V90:ssä peili peit­tää näkyvyyttä enemmän kuin V70:ssä. Näkemäkatveen saa pie­nemmäksi nostamalla istuimen ylemmäs, mutta ainakin omasta mielessä V70:ssä peilit olivat sijoi­tettu paremmin.

KUVA: Auto Bild

Kuljettajan paikalle istuuduttu­aan ei voi erehtyä siitä, minkä au­ton ohjaamossa istuu. Vaikka ko­jelaudan yleisilme onkin erilainen kuin ennen, niin kaikki tuntuu edeltäjän tapaan laadukkaalta.

Käynnistyspainike on siirretty kojelaudasta keskikonsoliin – eikä se ole enää painike vaan kierto­kytkin. Kytkin muistuttaa varsin paljon muilla merkeillä käytössä olevaa monitoiminäytön ohjainta, joten autoa usein vaihtava meinaa aluksi sotkea vivun käyttötarkoi­tuksen. Käytön kannalta kytkin on kuitenkin mainiossa paikassa, ja selkeyttä lisää se, että kosketus­näyttöä ohjataan vain näytöstä.

Viive minimiin

Moottorin käynnistämisen jäl­keen huomaa, että Volvon ää­nieristys on kohdallaan: dieselin käyntiääni ei kuulu ohjaamoon. Koeajettu automaattivaihteinen nelivetoinen turbodiesel ei kärsi voiman puutteesta. D5-moottori tarjoilee tehoa 235 hevosvoimaa, ja 480 newtonmetrin huippuvääntö on käytössä jo käyntinopeudesta 1 750 r/min lähtien.

Moottori vetää tasaisesti ja kako­matta jo matalilta kierroksilta al­kaen. D5-moottorin ominaisuudet on saatu hyvin kohdilleen käyttä­mällä kahta erikokoista ahdinta sekä paineilmaa. Pienempi ahdin lähtee pyörimään matalammilla kierroksilla, jolloin pakokaasujen virtaus on vähäisempää. Suurempi ahdin saa käyttövoimansa pienem­mältä, jotta se voi painaa ilmaa pa­lotilaan tehokkaammin.

Paineilmaa käytetään vähentä­mään turboviivettä. Kun kuljetta­ja polkaisee kaasua, niin säiliöstä vapautetaan paineilmaa pienem­män ahtimen pyörittämiseen. Tä­mä painepulssi toimii siis pako­kaasuvirtauksen apuna jo siinä vaiheessa, kun varsinainen pako­kaasuvirtaus ei vielä riitä pyörit­tämään ahdinta kunnolla.

Paineilma tuotetaan kompres­sorilla ja varastoidaan kahden lit­ran säiliöön 12 baarin paineeseen. Järjestelmä toimii siis samaan tapaan, kuin mitä tekee joillakin merkillä käytössä oleva sähkötoi­minen ahtamisapu. Volvon käyt­tää järjestelmästä nimitystä Po­wer Pulse. Kuulostaa ehkä oudolta, mutta se toimii. D5 on ensimmäi­nen Volvon moottori, jossa järjes­telmä on käytössä.

Vaihteita on riittävästi, joten jokaiseen ajotilanteeseen luulisi löytyvän varsin vaivatta sopivan pykälän. Geatronic-automaatti­vaihteistossa on kahdeksan pykä­lää, ja ne vaihtuvat nätisti ajoti­lanteesta riippumatta.

Volvo AWD on pitävällä pinnalla lähes kokonaan etuvetoinen. Kun pito heikentyy etuakselilla, niin sähköhydraulisella kytkimellä li­sätään voimaa myös taka-akselille. Suurimmillaan voimajako on ak­selien välillä 50:50. Volvon nelive­tojärjestelmä on BorgWarnerin valmistama.

Miellyttää: Kokonaisuus Viimeistään nyt kartano-Volvo nousee selkeästi premium-luokaan. Kokonaisuus on ylellinen ja tyylikäs.

Ärsyttää: Peilien sijoittelu Kookkaat si­vupeilit tarjoavat hyvät näkymät taaksepäin, mutta ne peittävät harmittavasti näkyvyyttä etu­viistoon.

Yllättää: Moottori 2-litrainen rivinelonen tarjoilee riittävän suoritusky­vyn ja sopii kokonaisuuteen mainiosti.

Yhteenveto: V90 on laadukkaan ja ylellisen tuntuinen, eikä sen ajettavuus aiheuta yllätyksiä. Vaikka tavara­tila on hieman pienentynyt edel­täjään verrattuna, on elegantin kokonaisuuden tilatarjonta hy­vällä tolalla. Nelivetojärjestelmä toimii hyvin ja tekee ajamisesta vakaamman.

Tilaa Kaleva diginä ja pääset samalla tutustumaan Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!

Volvo V90
D5 AWD Business
Inscription aut.

Moottori R4, kaksi turboa, 1969 cm3, 173 kW (235 hv)/4000 r/min, 480 Nm/1750−2250 r/min
Suorituskyky 0−100 km/h 7,2 s, huippunopeus 240 km/h
Kulutus 4,9 l/100 km, diesel CO2-päästöt 129 g/km
Voimansiirto A8, kytkeytyvä neliveto
Mitat p. 4936 mm, l. 1879 mm, k. 1475 mm, akseliväli 2941 mm, omamassa 1933 kg, kantavuus 467 kg, perävaunumassa 2200/750 kg, tavaratila 560−1526 l, tankki 60l
Hinta 66 031 euroa

MAINOS

Kommentoi

Mistä johtuu tällainen hintalappu: Hinta 66 031 euroa
Suomen valtion ahneus näkyy - vilkaiskaapa saman auton hintaa valmistusmaassa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei riemulla rajaa kun gyllenhammarilla ajaa.! Ja päästöjä ei oo manipuloitu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

23:52
Oulussa perjantaina esiintyvä Take 6 hitsaa yhteen gospelmusiikkia ja pophittejä – "Olemme vanhan koulukunnan a cappella -yhtye"
23:26
Kaksi miestä mur­tau­tui lii­ke­ti­loi­hin ja va­ras­toon Ko­la­ris­sa – aje­li­vat va­ras­te­tuil­la moot­to­ri­kel­kal­la ja mön­ki­jäl­lä läpi yön, kunnes poliisi sai miehet kiinni
23:16
Kärpät palasi voittojen tielle junioripainotteisella joukkueella – Päävalmentaja Manneria sijaistava Lauri Mikkola: ”Tämä oli iso taisteluvoitto”
23:04
Ikimuistoinen ilta – Kärppien tähtien tuuraajaksi hälytetty Olli Vanttaja, 20, nautti kauan odottamastaan liigadebyytistä jokaisella solullaan Tilaajille
21:56
Korjaamohallissa tulipalo Torniossa, vahingot jäivät lieviksi
21:06
Oulujoella käyty koulua 90 vuotta – juhlaa vietettiin keskiviikkona
20:58
Oulujoen koulua on kehitetty perinteitä kunnioittaen – se perustettiin Oulujoen kuntaan 1939
129
Katri Kulmuni: Keskusta ei hyväksy kaikkien al-Holin suomalaisten kotiuttamista – Paine ulkoministeri Haaviston ympärillä kasvaa
103
Ulkoministeri Pekka Haavisto: Minulla ei ole tietoa operaatiosta, jolla suomalaisia tuotaisiin al-Holin leiriltä Suomeen
73
Kärpät ja kuusi muuta seuraa solmivat jättimäisen yhteistyön: Koskettaa yli 2500 pelaajaa – "Suurin jääkiekon seurayhteistyö koko Suomessa"
66
Suurin osa al-Holin suomalaisista lapsista on alle kouluikäisiä – joukossa on myös orpoja
63
Halla-ahon tietojen mukaan al-Holin leiriltä suunniteltu tilauslento Suomeen – Pääministeri Marin: uuden hallituksen linja ei poikkea aiemmasta
56
Hallitus istunut vajaan vuorokauden - oppositiosta sataa jo rankkaa arvostelua
46
Sanna Marinin hallitus sulki ensitöikseen ministereiltä pyöröoven – puolen vuoden karenssi, jos siirtyy "eturistiriidan" synnyttäviin tehtäviin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono aluksi maan itäosassa, Kainuun maakunnassa, Lapin itäosassa sekä Koillismaalla Taivalkoski ja Kuusamo lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli on huono maan itäosassa sekä Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan ja Keski-Suomen maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Kerrostalo

Matti ja Teppo laulaa - se on mahtavaa- jne Ok-talo ,167 neliötä yksin. Oikein naurattaa ko ajattelee pikkukopperoasukke... Lue lisää...
on missä mällätä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

11.12.

Fingerpori

11.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image