Moottori

Koeajo: Fiat Fullback on maas­to­kel­poi­nen työkalu

Fullback muistuttaa kovasti erään japanilaismerkin valmistamaa lava-autoa. KUVA: Auto Bild
Moottori 12.5.2017 20:30
Auto Bild

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

Fiat mönkii maastokelpoisten työautojen markkinoille perinteisellä lava-autolla.

Professional-nimellä kul­kevassa Fiatin työauto­mallistossa on ollut kul­jetusyritysten tarpeisiin sisältänyt erikokoisia pakettiauto­ja aina kokohaitarin pienimmästä suurimpaan päähän.

Monen yrityksen työkohde ei kuitenkaan ole hyväkuntoisen tien varressa. Lisäksi Suomen talvi voi hankaloittaa etenemistä mer­kittävästi, jolloin tavallisen kak­sivetoisen pakettiauton ominai­suudet loppuvat helposti kesken. Mikä neuvoksi?

Fiat on tarttunut maastokykyi­seksi todettuun perinteiseen rat­kaisuun – mallistoon on lisätty ta­varankuljetuskykyinen lava-auto. 5,3-metrinen nelivetouutuus kan­taa nimeä Fullback.

Uutuusmallin sukujuuret löyty­vät mielenkiintoisesti Japanista. Lava-autoistaan tutun Mitsubis­hin kanssa tehty yhteistyö nä­kyy selvästi, sillä suurin osa Fiatin Fullback-mallista on tuttua vuon­na 2015 päivitetystä Mitsubishin L200-mallista.

Eroja japanilaisvalmistajaan on haettu esimerkiksi varustelupuo­lelta. Fiatissa on aina 6-portainen manuaalivaihteisto, kun Mitsu­bishi tarjoaa omaan versioon­sa myös mukavuuspainotteista automaattia. Yllättäen Fiatilla on pidempi takuu kuin Mitsubishil­la – italialaiset antavat Fullbackil­le viiden vuoden tai 200 000 kilo­metrin takuun.

Hinnoittelun osalta Mitsubishi pitää pienen kaulan ollen lähtö­hinnaltaan Fiatia edullisempi.

Myös metsä-rymistelyyn

Fiat on normaalisti takavetoi­nen, mutta siinä on Mitsubishin Pajero-maasturista tuttu kytket­tävä neliveto. Nelivedon ja takave­don välillä vaihtaminen onnistuu keskikonsolin rullasta myös auton ollessa liikkeellä nopeuteen 100 km/h saakka. Nelivedon käyttämi­nen lisää auton vakautta selvästi erityisesti huonommilla keleillä ajettaessa. Myös kärryä vedettäes­sä siitä on selkeä hyöty.

Vielä heikompiin ajo-olosuh­teisiin joutuvalle voimansiirrosta löytyy keskitasauspyörästön luk­ko ja alennusvaihde. Ikävämmäl­le työkohteelle pääsee siis koh­tuullisen mukavasti. Tavallisten katurenkaiden pito loppuu toden­näköisesti huomattavasti ennen Fiatin nelivedon ulosmittausta.

Maavaraa on teknisten tietojen perusteella ”vain” 205 millimetriä, mutta mittauskorkeutta rajoit­taa ainakin hyvin kookas ja järeä taka-akselin vetopyörästö. Todelli­nen maavara suurimmassa osas­sa autoa on reilusti yli 20 sentti­metriä.

Vaikka Fiatin 5,9 metrin kään­tösäde on luokkansa pienin, kau­punkiajo tuottaa ajoittain ongel­mia auton silkasta koosta johtuen. Onneksi peruutuskamera ja kook­kaat peilit helpottavat ahtais­sa paikoissa liikkumista ja auton mittojen hahmottamista.

Herkkätoiminen kaistavahti on vakiovarusteena kaikissa varus­tetasoissa. Se reagoi usein turhan aikaisin lähenevään kaistaviivaan, jolloin jatkuvaan piippailuun saattaa kyllästyä.

Sitkeä moottori

Konepellin alta löytyy 2,4-litrai­nen täysalumiininen dieselmoot­tori. Huipputehoa tarjoillaan 180 hevosvoiman verran, mutta 430 newtonmetrin maksimivään­tö löytyy papereiden perusteel­la vasta 2 500 minuuttikierroksen kohdalta. Silti moottori jaksaa lii­kuttaa autoa tasanopeudella mu­kisematta jopa käyntinopeuden 1 000 r/min tietämillä.

Kulutus jäi kohtuulliseksi ilman kuormaa ajettaessa – pääkaupun­kiseudulla dieseliä paloi noin 7,5 litraa satasella, ja vaihtelevassa matka-ajossa päästiin jopa kuu­teen litraan. Luvattu 6,4 litran yh­distetty kulutus pitää siis Fiatin tapauksessa kohtalaisen hyvin paikkaansa. Nelivedon käyttö lisää kulutusta reilulla puolella litralla.

Moottorin modernia olemusta heikentää sen karkea dieselmäinen ääni. Selkeästi kuuluva dieselin ruksutus lisää auton työkonemais­ta fiilistä ja on selkeä heikkous nykyaikaisiin hiljaisiin diesel­moottoreihin verrattuna.

Kohtuullisen joustava

Fullbackin ajomukavuus on lava-autoksi kohtalaisen hyvä. Sen jou­situs on selkeästi muutamia kil­pailijoita mukavampi myös ilman kuormaa ajettaessa. Volkswagen Amarok painii kuitenkin muka­vuuden suhteen omassa luokas­saan – tosin sama koskee auton selkeästi kalliimpaa hintaa.

Matka-ajossa Fiat on suurikokoi­sista nastarenkaista huolimatta hil­jainen. Korkealla tienpinnasta oleva ohjaamo ja erillisrunko hiljentävät rengasmelua merkittävästi. Myös pitkä kuljettaja saa ajoasennon miellyttäväksi, eikä päätilankaan suhteen tule ongelmia. Korkean is­tuma-asennon ansiosta myös näky­vyys on mainio.

Auton pituuden ansiosta suun­tavakaus on hyvä myös moottori­tienopeuksissa. Korkeus aiheuttaa luonnollisesti pientä sivutuuliherk­kyyttä, ja hitaan ohjausvälityksen vuoksi tarvittavat korjausliikkeet ovat joskus aavistuksen suuria.

Pakettiautojen huomattavasti halvemman verokäsittelyn vuok­si koeajoautossa oli kolmen istut­tavan takaistuimen tilalla pelkkä tavaroille soveltuva kuljetuslaa­tikko. Lähes 10 000 euron vero­säästöstä tarvitsee maksaa vain 880 euroa.

Fiatista löytyy kohtuullisen mu­kavasta jousituksesta huolimatta kantavuutta 1 030 kilogrammaa. Lavalle saa siis lastata 1,5 metrin pituuteen nähden melko huomat­tavasti kuljetettavaa. Suurin veto­massa on monelle riittävät 3 100 kilogrammaa – eli aivan joidenkin kilpailijoiden tarjoamaan 3,5 ton­nin vetomassaan ei päästä.

Lavan sisäpuolella on kuorman kiinnittämiseksi kuusi kiinnitys­lenkkiä. Joidenkin kilpailijoiden tarjoamia siirrettäviä kiinnikkeitä tai muita fiksuja kiinnitysratkai­suja ei valitettavasti ole tarjolla. Tämä pidentää vaihtelevien kuor­mien sidonta-aikoja, sillä kiinnikkeet eivät ole kaikille optimaali­sessa kohdassa.

Tarjolla perusvarustelu

Fiatin varustelu on nykyaikai­seksi lava-autoksi tavanomainen. Parhaaseen Pack Premium -va­rustetasoon kuuluu muun muas­sa 7-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu navigaattori, peruutus­kamera, bluetooth ja tuulilasin­pyyhkimien sadetunnistin.

Parempaan varusteluun kuuluu myös istuimien ja ohjauspyörän nahkaverhoilu sekä 17-tuumaiset vanteet. Lisähintaa kertyy tavalli­seen Double Cab -malliin verrat­tuna normaalisti noin 3 000 euroa. Kirjoitushetkellä parempi varus­telu oli kuitenkin kampanjahin­noiteltu huomattavasti huokeam­paan 990 euroon.

 Sisätilojen ilme ja materiaalit ovat peruslaadukkaat, eikä viihtyvyys ole ongelma pidemmälläkään matkalla. KUVA: Auto Bild

Varusteiden taso poikkeaa va­litettavasti henkilöautoista. Esi­merkiksi päälle liimatun oloinen navigaattori on kuin väärältä vuo­sikymmeneltä – sen toiminnot ovat ajoittain tahmeita, ja esimer­kiksi osoitteen syöttäminen on hi­taanpuoleista. Harvempaa työka­lua tosin varustellaan koeajoautoa vastaavilla mukavuusvarusteilla.

Kokonaisuutena Fiat Fullback jää nykyisten lava-autojen keski­tasolle. Sen parhaita puolia ovat maastokykyinen neliveto, koh­tuullinen kulutus ja keskimää­räistä parempi mukavuus. Myös takuu on luokkansa paras viisi vuotta tai 200 000 kilometriä.

Miellyttää: Jousitus on ilman kuormaa ajettaessa parempi kuin monessa muussa lava-autossa.

Ärsyttää: Varusteiden taso on henkilöautoihin verrat­tuna huonompi.

Yllättää: Nelive­to on lähes suoraan Mitsubishin Pajero-maastoautosta.

Yhteenveto: Fiat asettuu uudella Fullback-la­va-autollaan vastaavien autojen keskitasolle.

Tilaa Kaleva diginä ja pääset samalla tutustumaan Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!

Fiat Fullback 2.4 Double Cab Pack Premium 4x4

Moottori R4, turbo, 133 kW (180 hv)/3500 r/min, 430 Nm/2500 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h 10,4 s, huippunopeus 179 km/h

Kulutus 6,4 l/100 km, diesel

CO2-päästöt 169 g/km

Voimansiirto M6, kytkettävä neliveto

Mitat p. 5285, l. 1815, k. 1780 mm, akseliväli 3000 mm, omamassa 1875 kg, kantavuus 1030 kg, vetomassa 3100 kg, tankki 75 l

Hinta 41 843 euroa

 

 

MAINOS

Kommentoi

Onko Premium? Pitää muistaa, että Fabio Togliatti oli Neuvostoliiton vieraana ja lahjoitti rauhaa rakastavalle veljeskansalle Ladan. Vastalahjaksi hän sai neuvostoliittolaisen avopiirakan reseptin. Suolakurkut, kaali ja smetana korvattiin Italiassa tomaatilla ja muilla säilyketuotteilla ja tyhjät tölkit toimitetiin Neuvostoliitton autojen valmistamisessa hyödynnettäväksi. Fiatin lehtolapsi Ferrari myös väritettiin Punalipun ja avopiirakan täytteiden väriseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

14:06
Hallitus: Suomessa ei ole tällä hetkellä koronavirusepidemiaa ja tartuntariski on pieni
13:44
Kemin uuden Kulttuuritalon teatterisali rakennetaan Imatran mallilla – Teatterinjohtaja: "Kyseessä on kustannustehokkaasti ja nopeasti rakennettu, toimiva tila" Tilaajille
13:38
Vehviläinen: Pahin skenaario on koronapandemia, kausi-influenssa ja hoitoalan lakko
13:25
Oulun säästölistalta karsittiin muutamia kohtia: Erikoisluokat, kaupunkipyörät ja Tuiran talviuintipaikka säilyvät
13:00
Oulun yliopistolla toteutettiin Kestävästi liikkuva Linnanmaa -opintojakso – opiskelijat hakivat uusia ideoita Linnanmaan kampusalueen ja kestävän liikkumisen olosuhteiden kehittämiseksi
12:10
Oululainen Mari-Leena Talvitie tyrkyllä jatkokaudelle kokoomuksen varapuheenjohtajaksi – "Talvitie on osoittanut olevansa aito joukkuepelaaja"
12:01
Brittitähti James Blunt konsertoi Oulussa kesäkuussa osana Euroopan-kiertuettaan
40
Moni poliisi harkitsee alan vaihtamista, sillä kiire, väkivalta ja henkilöstövajaus kuormittavat – Oulun poliisilaitoksen työsuojeluvaltuutettu Tero Väyrynen toivoo pikaisia toimenpiteitä
25
Kuusamo satsaa miljoona euroa maastopyöräilyyn – Rukalle rakennetaan useita uusia reittejä
20
Koronaviruksen Italiasta saanut sairastui Suomessa ja hakeutui hoitoon – "Meni kuin Strömsössä", sanoo HUS:n ylilääkäri
19
Epäilyt kasvavat: Koronavirus voi ehkä sairastuttaa jo kerran oireettomaksi todetun uudelleen
17
Turvapaikanhakijat ja pudasjärviset tarvitsevat vastaanottokeskuksen Lukijalta
17
Osallistu kyselyyn: Pitäisikö Oulun yliopiston muuttaa Linnanmaalta kaupungin keskustaan?
15
Näin koronatilanne etenee: Suomessa kymmeniä epäilyjä, Virossa todettu ensimmäinen tapaus ja Kiinassa vähiten viruskuolemia kuukauteen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

27.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image