Moottori

Kia Souliin ahdettu voimakas biitti

Urheilullinen ulkonäkö kätkee sisuksiinsa enemmän paukkuja, kuin mitä Soulissa on aiemmin koettu. KUVA: Auto Bild
Moottori 24.9.2017 22:20
Juha Peltonen

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.

Soul-mallistoon todella kaivattiin Beat-version tapaista ahdettua menopeliä – 204-hevosvoimainen malli viestii osaltaan Kian aiempaa suorituskykyisemmästä suuntauksesta. 

Kone herätetään käyn­nistyspainikkeesta – se tarkoittaa arjen hel­pottumista, kuuluuhan kuvaan samalla ovien avaimeton käyttö. Kun Soul Beatin T-GDI-moottorin käynnistää, sen mu­reista vauhtivaroista ei ole vielä varmuutta, vaikka auton muske­limainen ulkonäkö siitä vahvasti viestiikin.

Beatin varsinainen bingoruutu on 1,6-litrainen bensaturbo – Sou­lissa ei ole tähän saakka ollut näin tehokasta konetta. 204-hevosvoi­maisen tarjoama 265 Nm:n mak­simivääntö on käytössä laajalle käyntinopeusalueella 1 500–4 500 r/min, joten tarvittaessa saadaan rutkasti voimaa ohituksiin.

Keskikulutus oli auton oman ajotietokoneen mukaan 7,9 l/100 km. Se saattaa kuulostaa korkealta, mutta pitää muistaa, että nyt pu­hutaan suorituskykyisestä turbo­moottorista.

Suorituskykyä

Beatin luvataan kiihtyvän satasen nopeuteen 7,8 sekunnissa, mikä on kompaktille tila-autolle erittäin asiallinen arvo. Matkustamosta tar­kasteltuna Soul ei tunnu kiihtyvän yhtä riuskasti, kuin mitä nopeus­mittarin osoitin viestii – eli rajoi­tusten kanssa on oltava tarkkana.

Tehoversiossa on 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti, joka korvaa Soulissa aiemmin olleen 6-portaisen momentinmuunnin-automaatin. Koeajon alkuvaihees­sa laatikko vaihtoi melko laiskasti, eli oppivainen laatikko oli omak­sunut korostetun rauhallisen ajo­tyylin – mutta se oppi nopeasti hieman nopeamman vaihtosyklin. Rauhallisessa ajossa vaihdot suju­vat pehmeästi, nopeassa kiihdy­tyksessä räväkämmin. Automaatti sopii tähän pakettiin hienosti.

Normaalia huomattavasti jäy­kempi jousitus kaasuiskunvai­mentimineen on suorassa suh­teessa Soulin kasvaneeseen suorituskykyyn, mutta kuopis­sa ja nopeushidasteissa se tun­tuu tarpeettoman pintakovalta. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialuetuntuma on aivan koh­tuullinen, ja tehostusvasteen voi valita kolmesta vaihtoehdosta.

Myös jarruihin on kiinnitetty li­sähuomiota: keulalla on 280-mil­listen vakiolevyjen sijaan 300-mil­liset jäähdytetyt levyt – takana 262-milliset on korvattu 284-milli­sillä. Pitäväotteinen nahkakehäi­nen ohjauspyörä on lievästi D:n muotoinen, ja siinä on tehokas lämmitys.

Valoa ja ääntä

Lähi- ja kaukovalojen vaihto ta­pahtuu automaattisesti. Ajamista helpottava järjestelmä toimii tar­kasti. Huippuversiossa on kaksois­ksenonajovalot, joiden valoteho on lähi- ja kaukovaloilla mainio. Pieni erikoisuus on led-tyyppiset sumu­valot. Elektronisista avustimista mainittakoon kaistavahti ja kuol­leen kulman valvontajärjestelmä.

Osanahkaverhoillut etuistuimet tarjoavat kunnollisen sivuttaistu­en, mutta pidempi istuintyyny ei olisi pahitteeksi. Takaistuimella on pitkilläkin matkustajilla reilusti polvitilaa. Panoraamalasikatto tuo sisätiloihin paljon luonnonvaloa.

Kojelaudan toiminnot ovat mallillaan ja mittaristo nopealukuinen. KUVA: Auto Bild

Kojelaudan järjestelyt ovat koh­dillaan. Nopealukuisia päänäyttöjä tulkitsee niiden ison koon vuok­si mielikseen. 8-tuumaista kos­ketusnäyttöäon helppo käyttää. Selkeästi perille opastavaan na­vigaattoriin on puolestaan nopea ohjelmoida katuosoitteet. Keski­konsolin isohkossa avolokerossa on usb-portti.

Äänentoistoon on panostettu ta­vanomaista enemmän. Varsin te­hokas ja miellyttävästi soiva JBL Premium -audiojärjestelmä pitää sisällään seitsemän kaiutinta, sub­barin ja ulkoisen vahvistimen – eli se sopii osuvasti Beat-tehoversioon. Äänenmuokkauskin löytyy aliva­likosta, ja sen säätö sujuu mutkat­tomasti. Miinusta tulee siitä, että kojelaudan päällä oleva kookas kai­utin heijastuu ikävästi tuulilasiin.

Soul Beatin sporttisia ajo-omi­naisuuksia on omiaan kompensoi­maan reilu tavarankuljetuskyky, sillä tavaratilaa saadaan enim­millään 1 367 litraa. Kun takasel­känojat taitetaan alas, niin synty­vä lattia ei ole aivan tasainen.

Miellyttää: Laaja huippu­väännön alue antaa hyvät etenemisrahkeet.

Ärsyttää: Jousitus on tarpeettoman pintakova.

Yllättää: Suorituskyky ja hyvä tilojen käyttö ovat muka­vassa sopusoinnussa.

Yhteenveto: 204 ahdettua hevosvoimaa tekevät kompaktista tila-au­tosta rivakan tapauksen, jossa perheauto ja urheilullisuus yhdistyvät tyylikkäällä tavalla. Ajo-ominaisuudet, tilankäyttö ja valojen teho ovat hyvät, mutta jousituksen pintakovuutta voisi pienentää.

Tilaa Auto Bild täältä!

Kalevan digitilaajana voit tutustua Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!

Kia Soul 1.6 T-GDI Beat

Moottori R4, turbo, 1591 cm³, 150 kW (204 hv)/6000 r/min, 265 Nm/1500–4500 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h 7,8 s, huippunopeus 200 km/h

Kulutus 6,9 l/100 km, bensiini

CO2-päästöt 156 g/km

Voimansiirto A7, etuveto

Mitat p. 4140, l. 1800, k. 1593 mm, akseliväli 2570 mm, omamassa 1289–1438 kg, vetomassa 1100/550 kg, tavaratila 238–1367 l, tankki 54 l

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Uutisvirta

74
JHL:n lakko Oulussa: Liikuntapaikkoja ja henkilöstöruokaloita suljettuna, ikäihmisten ja vammaispalvelun ruuat toimitetaan
27
Eläkeläisten nöyryytys saa loppua – taloudellinen turva on hyvän vanhuuden yksi iso tekijä Lukijalta
13
Oulu kilpailuttaa lastensuojelun toimijoita, jatkossa palveluntuottajilta edellytetään aiempaa enemmän laatua
10
Ulkomailla rötöstelevälle on lottovoitto syntyä Suomeen - Suomi ottaa lähes kaikki ulkomailla vankilatuomion saaneet vastaan, haluaisi muiden toimivan samoin
9
Tutkimus: Media kertoo yhteiskunnallisista asioista selkeästi, virkamiehillä ja poliitikoilla reilusti parannettavaa
9
Monessa kaupungissa yrittäjien avuntarjouksiin lakkopäivinä suhtaudutaan varauksella
8
Oululaisen Jukka-Pekka Metsävainion astrokuva valittiin Vatikaanin observatorion vuosikalenterin kanteen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

En ymmärrä mitä valtionvelka on. Ei siinä mitään ei nimittäin ymmärrä monikaan. Valtion velkaa ei ole tarkoituskaan maks... Lue lisää...
y

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.10.

Fingerpori

22.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image