Moottori

Kaikki uusin tekniikka Mitsubishin paketoimassa paketissa

Mitsubishin kokeiluauto Concept PX MiEV anta käsityksen siitä, mitä kaikkea huomispäivän tuotantoautojen tekniikka voi tarjota kuluttajille.
Moottori 10.3.2010 14:58
Matti Heikura
Mitsubishin 90-luvun alussa myynnissä olleessa Sigmassa oli tarjolla käytännössä kaikki se autoelektroniikka, jota siihen mennessä oli keksitty. Uudella Concept PX MiEV -malilla merkki tuntuu tavoittelevan samaa, sillä autoon on pakattu suunnilleen kaikki tunnettu ajoneuvotekniikka ja päälle on kehitetty koko joukko uutta.

Concept PX-MiEV -mallin etu- ja takapyörät saavat voimansa kestomagnetoiduista sähkömoottoreista, mutta autossa on myös 1,6 l -bensiinimoottori, joka tarvittaessa antaa käyttövoimaa etupyörille ja toimii akkujen latausgeneraattorina.

Lisäksi autossa on vasta kehitetty Mitsubishi Plug-in Hybrid System -järjestelmä, jonka elektroniikkakytkennät vaihtuvat automaattisesti optimaaliseen ajotilaan ajo-olosuhteiden ja ajoakustossa jäljellä olevan energian mukaisesti, jotta sähkömoottoreista ja bensiinimoottoreista saisi mahdollisimman suuren hyötysuhteen. Tämän ansiosta Concept PX-MiEV polttoaineen kulutus on vain 2 l / 100 km.

Concept PX-MiEV sisältää myös MiEV OS (MiEV Operating System) -käyttöjärjestelmän, joka valitsee optimaalisen voimanlähteen hyödyntämällä sähkömoottoreiden ja bensiinimoottorin yhteistä ohjausjärjestelmää. Järjestelmä ylläpitää optimaalista lataustilaa ja tehontuottoa valvomalla ajoakustossa jäljellä olevaa energiamäärää. Jotta ajoakuston käyttö olisi mahdollisimman tehokasta, autossa on lisäksi erityinen virransyöttötila, joka ohjaa osan akkutehosta kodin sähkölaitteille. Siten auto voi toimia hätävirtalähteenä esimerkiksi luonnonkatastrofin sattuessa.

(1) Sähkökäyttötila Pienillä ja keskisuurilla ajonopeuksilla Concept PX-MiEV -mallin ajoakusto syöttää virtaa etumoottorille, joka käyttää pääosin etupyöriä. Lumella, sateella tai muussa kitkaa vähentävässä tilanteessa, jossa auton on oltava mahdollisimman vakaa, järjestelmä kytkeytyy automaattisesti nelipyörävetoiseksi siirtämällä voimaa auton takapyörien moottorille. Tämä tila kytkeytyy toimintaan myös, kun anturit havaitsevat etupyörien luistavan.

(2) Sarjahybriditila Kun ajoakuston varaus laskee määritetylle tasolle, järjestelmä käynnistää bensiinimoottorin, joka tuottaa akuille sähköä siirtyen automaattisesti sarjahybriditilaan, jossa sähkömoottoreita käytetään bensiinimoottorin synnyttämällä sähköllä. Myös tässä tilassa järjestelmä kytkeytyy nelipyörävetoiseksi käynnistämällä takamoottorin ajo-olosuhteista riippuen.

(3) Rinnakkaishybriditila Suuremmissa nopeuksissa auto käyttää bensiinimoottoria, jonka hyötysuhde on suurilla kierrosnopeuksilla parempi kuin sähkömoottoreissa. Rinnakkaishybriditilassa myös bensiinimoottori ohjaa voimaa etupyöriin. Kun kuljettaja vaihtaa äkillisesti kaistaa tai tekee muun ohjausliikkeen, joka edellyttää ajon vakauttamista, järjestelmä kytkeytyy nelipyörävetoiseksi takapyörien sähkömoottorin avulla. Lisäksi järjestelmä kytkee etu- ja takamoottorin toimimimaan bensiinimoottorin tukena ja tuomaan lisää tehoa ohitus- tai muissa tilanteissa, joissa tarvitaan nopeaa kiihtyvyyttä.

(4) Virkistystila Kun auton nopeus hidastuu tai kun autolla ajetaan alas pitkää rinnettä, järjestelmä kytkeytyy virkistystilaan, jossa pyöristä saatavaa liike-energia lataa ajoakustoa.

(5) Lataustila Tuotannossa olevan i-MiEV-mallin tapaan Concept PX-MiEV -mallissa on kolmitoiminen akunlatausjärjestelmä, joka käyttää joko 100 tai 200 voltin verkkojännitettä tai pikalataukseen suuritehoista pikalatausasemaa. Järjestelmässä on myös langaton latausohjelma, jonka avulla akun lataus voidaan määrittää alkamaan tai ilmastointi käynnistymään itsestään ennalta määritettynä ajankohtana.

(6) Virtalähdetila Concept PX-MiEV -mallissa on Smart Grid -ominaisuus, joka hyödyntää sähkön mahdollisimman hyvin ja joka herättää kiinnostusta taistelussa ilmaston lämpenemistä vastaan.

Kun Concept PX-MiEV ei ole ajossa, akut voi ladata yöllä ja käyttää varastoitunutta energiaa latausliittimen kautta kodin sähkölaitteiden virtalähteenä päivällä, kun kotitalouksien sähkönkulutus on korkeimmillaan. Kyseisen ominaisuuden ansiosta ajoakustoa on mahdollista käyttää virtalähteenä luonnonmullistuksen sattuessa. Jos akun varaus putoaa määrätylle tasolle, bensiinimoottori käynnistyy automaattisesti ja ylläpitää sähkövarausta. Tavaratilassa sijaitsevan 100 voltin vaihtovirtapistokkeen ansiosta ajoakustoon varastoitua sähköä voidaan käyttää ruoanvalmistus-, valaistus- ja muiden laitteiden virtalähteenä telttaretkellä ja harrastuksissa.

E-4WD Mitsubishi Concept PX-MiEV -mallissa on Mitsubishin integroitu S-AWC-ajonvakautusjärjestelmä, jonka yhteydessä on E-4WD (Electronically-powered four-wheel drive) -nelivetojärjestelmä. Se ohjaa etu- ja takamoottoreiden voimaa optimaalisesti etu- ja taka-akseleiden välillä.

S-AWC-järjestelmän integroitu ohjausjärjestelmä ohjaa seuraavia järjestelmiä: - E-AYC (Electric-powered Active Yaw Control), joka jakaa voiman vasemman ja oikean takapyörän välille ja ohjaa energian varastointia hidastuksen aikana - ASC (Active Stability Control), - ABS (Anti-lock Brake System) Lancer Evolution mallin märkää monilevykytkinkokoonpanoa hyödyntävästä AYC-järjestelmästä poiketen E-AYC hyödyntää tasausmoottoria takapyörien välisen voimanjaon säätämisessä. Tasausmoottorin ansiosta järjestelmän hyötysuhde on erittäin korkea ja se vastaa nopeasti voimantarpeeseen. Lisäksi järjestelmä osallistuu tilannekohtaiseen ajonvakautukseen ja tekee autosta S-AWC-järjestelmälle tyypilliseen tapaan erittäin vakaan ajettavan.

5. Lämpökuormitus Concept PX-MiEV -mallin tuulilasi on valmistettu lämpöä heijastavasta lasista. Se vähentää lasin läpi pääsevän lämpöenergian määrää yhdessä infrapunasäteilyä estävien ovilasien kanssa. Myös korin maalipinta sisältää lämpöä heijastavaa ja eristävää teknologiaa. Jokainen matkustamon neljästä istuimesta on erikseen ilmastoitu ja matkustamon ilmankosteus on säännösteltyä. Näiden lämpökuormitusta vähentävien tekniikoiden käyttö mahdollistaa tehokkaan ilmastoinnin mahdollisimman vähäisellä virrankulutuksella, jolloin matkustaminen on erittäin miellyttävää.

6. Turvallisuus Concept PX-MiEV -malli esittelee myös uusinta turvallisuusteknologiaa. • Uusi Multi-around Monitor -järjestelmä käyttää koriin strategisesti aseteltuja kameroita, jotta kuljettaja saa yhdistellyn kuvan auton koko ympäristöstä. Kuljettaja näkee näytöltä lintuperspektiivistä yhdistellyn kuvan, jotta auton ympäristö olisi turvallisempi. • Autossa on Driving Safety Support System (DSSS [taso II]) -järjestelmä, jonka käyttöä Japanin Poliisi parhaillaan pyrkii edistämään. Tässä kehittyneessä turvallisuusjärjestelmässä auton vastaanotin poimii tienvarsilta optisten tunnistinten lähettämiä signaaleja. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa, jos tienvarsitunnistimet ja kamerat havaitsevat muita ajoneuvoja tai jalankulkijoita risteyksissä ja suojateillä.

• Langatonta tekniikkaa hyödyntävä järjestelmä varmistaa muiden ajoneuvojen aseman omaan autoon nähden, ja niiden läheisyyden vaatiessa varoittaa kuljettajaa. Mitsubishi Concept PX-MiEV -malli tukee myös Advanced Safety Vehicle 4 (ASV4) -projektia, jota Japanin maa-, infrastruktuuri-, liikenne- ja matkailuministeriön maantieliikennevirasto pyrkii edistämään. • Autossa on myös Dedicated Short Range Communications (DSRC*1) -järjestelmä, joka hyödyntää tien ja auton välisiä viestintämahdollisuuksia. Niitä käytetään Electronic Toll Collection (ETC) -järjestelmässä määrittämään auton sijaintia ja sitä, onko auto pysäköity vai ei. (1) 8 GHz:n kaksisuuntaiset langattomat viestintäkanavat, jotka on suunniteltu nimenomaan autoalan käyttöön.

7. Vielä... Concept PX-MiEV on varustettu elektronisesti ohjatulla ilmajousituksella, jossa kuljettajan valittavana on kolme eri maavara-asetusta (Auto, High ja Low), jotta ajovakaus paranisi huonolla ajopinnalla ja suurissa ajonopeuksissa ja jotta auton kulku helpottuisi.

Konseptiautossa on myös uuden sukupolven ohjauspyöräkytkimet ja hallintalaitteiden järjestely, joka tarjoaa erinomaista käytettävyyttä ja kytkinten näkyvyyttä, mikä tekee ajosta turvallisempaa ja stressittömämpää. Osa äänentoisto-, navigointi- ja ilmastointilaitteiden säätimistä on sijoitettu ohjauspyörään, jotta kuljettaja voi muuttaa asetuksia irrottamatta kättään ohjauspyörästä.

Kojelautaan sijoitettujen merkkivalojen ansiosta kuljettaja voi tarkistaa kytkinten asennon nopeasti ja helposti. Ajonvalvontajärjestelmässä on kamera, joka seuraa kuljettajan silmien liikkeitä ja määrittelee kuljettajan vireystilan. Jos järjestelmä havaitsee, että kuljettajan keskittymistaso alenee, se herättää kuljettajan huomion ääni-, värinä- ja merkkivalohälytyksillä sekä erottuvalla tuoksulla.

Muihin ominaisuuksiin kuuluu esimerkiksi Mitsubishin cocochi-interior, joka luo miellyttävän matkustusmukavuuden.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Siinä sitä on merkkihuollolla ihmettelemistä, kun ei tavallisiakaan autoja osata korjata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nimim. Tekniikka ehkä ok. Minunkin mielestä oli aikanaan ruma tämä "Väyrys-mersu". Sitten kun oli varaa ostaa se, niin se ei ollutkaan ruma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoa, että Mitsukin pitkästä aikaa tekee jotain näin upeaa. Miksi pitää aina olla kateel... tarkoitan skeptinen ei tuu toimimaan kommentein. Pää asia että joku yrittää, muuten meillä olisi aika tylsiä kulkineita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos nyt oikein muistan, niin Mitsubishi tulee Japanista, jossa on lunta ja pakkasta kuten suomessakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mahtaa olla autolla hintaa ja mahtaa tulla huolloille hintaa ja tekniikalle häiriöitä Suomen oloissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muuten hyvää Mitsubishilta, mutta jos tulee jokin häiriö saattaa se viedä tovin ennenkuin se on paikallistettu !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

10:32
Yksityistieuudistus herätti kysymyksiä Oulun valtuustossa – "Vähimmäisvaatimus sille, että reuna-alueilla pystytään asumaan, on että tiet ovat auki"
9:52
OP:n syksyn toiset yt-neuvottelut päättyivät – irtisanottuja tällä kertaa ainakin 270, ei vaikutuksia Pohjois-Suomeen
9:51
Kellosta pohjoiseen päin avautuu torstaina kahdeksan kilometrin pätkä uutta moottoritietä – Nelostien työt edenneet aikataulussa
8:50
Hepokankaantien risteykseen jumittunut raskas ajoneuvo sulki Hyrynsalmentien Puolangalla yli tunniksi
8:28
Vaaralliset pensaspalot piinaavat Australiaa, Sydney savun peitossa – Australian MM-ralli peruttiin
8:10
Silloin isäkin itki Lukijalta
8:04
Tilataksi törmäsi edellä ajavan auton perään ja pakeni paikalta Oulunsalossa – poliisi pyytää kuljettajaa ilmoittautumaan poliisille
48
"Miksi Lyseosta tuli tällainen kiistakapula", ihmetteli Jenni Pitko Oulun kaupunginvaltuustossa – Lyseon remontin esittely kirvoitti kiivasta keskustelua
47
Koulujen joulujuhlien lainmukaisuutta selvitetään myös Oulussa – Lyseon lukion iso ylioppilasjuhla mahtuu vain tuomiokirkkoon
36
SDP:n valtuustoryhmä päätti erottaa Husseinin luottamuspulan vuoksi – asiakas ei ollut poistunut taksista
14
"Illan kiisselit kasvoilla vielä aamulla" – vanhustenhuollon tila on ollut tapetilla jo pitkään, silti esille nousee yhä todella vakavia epäkohtia
12
Valmet Automotiven toimitusjohtaja näkee dieselskandaaleissa myös hyviä puolia – "Sähköautot tulevat nopeammin käyttöön kuin monet olettavat"
9
Lumisateessa lakkovahtina värjötellyt PAU:n pääluottamusmies: Tunnen kaikki, jotka ovat tulossa tänne töihin
5
Postin "aitagate" herättää ihmetystä - PAU:n puheenjohtaja kertoo, ettei uudesta kulkuväylästä päässyt sisään, ellei nimi ollut listalla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi yöllä ja aamulla maan pohjoisosassa sekä Keski-Suomen, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnissa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

253 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Työvoimapula ko?

Nykyajan nuoret on vötkylöitä. Aamulla kun pitäisi aikaisin herätä ja sitten töhinmeno pitäisi olla, että menenpä sitte ... Lue lisää...
niin ja.,

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.11.

Fingerpori

12.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image