

Tämä juttu on Auto Bildin tuottamaa sisältöä.
Ennakoiva ajaminen on tärkeässä roolissa polttoaineen säästämisessä, mutta se ei suinkaan ole ainoa kulutukseen vaikuttava tekijä. Sadat eurot odottavat kevyellä kaasujalalla ajavia.
Polttoainemittarilla vieraillessa tulee usein harmiteltua tankkauksen kalleutta – olisipa polttoaine edullisempaa. Tankattavan polttoaineen hintaan voi itse asiassa vaikuttaa, mutta ongelmaa voi lähestyä myös toiselta kantilta.
Tankkauksen loppusumma muodostuu polttoaineen hinnan ja määrän tulosta. Auton kuluttaman polttoaineen määrään voi kuitenkin vaikuttaa monella toisistaan merkittävästi poikkeavalla tavalla.
Erityisesti kovien nopeuksien välttäminen tuo polttoainesäästöä pienemmän ilmanvastuksen muodossa, mutta on hyvä opetella tinkimään myös kiihdyttelyistä ja jarrutteluista. Kevyempi auto kuluttaa vähemmän kuin painava, ja korkeat rengaspaineet pitävät vierintävastuksen alhaisena. Pienillä muutoksilla on saavutettavissa satojen eurojen vuotuiset säästöt.
1. Auton valinta
Kun auton vaihto on ajankohtaista, myös kulutus nousee usein keskusteluun. Erilaisia vaihtoehtoja on valtavasti. Jo pelkästään käyttövoiman valinta saattaa osoittautua haasteelliseksi tehtäväksi. On hyvä muistaa, että myös kaasu- ja sähkökäyttöiset ajoneuvot ovat varteenotettavia vaihtoehtoja. Moni tässä jutussa kerrottava säästömahdollisuus koskee myös niitä, mutta ei välttämättä täysin samalla tavalla.
Automainoksissakin näkyviä NEDC-syklin mukaisia kulutuslukemia jahdatessa saa hien pintaan. Niihin on teoriassa mahdollista päästä, mutta todellisissa olosuhteissa se on äärimmäisen vaikeaa.
Jotkut auto-moottoriyhdistelmät tuntuvat pääsevän todellisessa käytössä lähemmäksi luvattuja kulutuslukemia kuin jotkut muut, joten soppa on valmis. Autolehtien suorittamat vertailutestit ovat edelleen suuressa arvossa myös silloin, kun auto valitaan kulutuksen perusteella.
2. Paineet ylös – painoa alas
Rengaspaineet vaikuttavat kulutuksen lisäksi auton käyttäytymiseen, renkaiden pitoon ja ajomukavuuteen. Suosituspaineita on syytä noudattaa, mutta kulutuksen kannalta alhainen rengaspaine on pahasta. Eli renkaisiin kannattaa pumpata ilmaa mieluummin kymmenys liikaa kuin liian vähän. Selvästi liian korkeat paineet heikentävät sekä mukavuutta että renkaan pitoa, joten liioitteluun ei kannata sortua.
Kylmissä olosuhteissa ilman tilavuus pienenee, jolloin myös rengaspaineet laskevat. Jos lämpötila on laskenut selvästi edellisen paineidentarkistuksen jälkeen, rengaspaineet kannattaa tarkistaa ja lisätä tarvittaessa ilmaa. Muutenkin rengaspaineita on hyvä tarkkailla useamman kerran yhden rengaskauden aikana, jotta paineet ovat varmasti aina oikealla tasolla.
Paineiden lisäksi painolla on vaikutusta kulutukseen. Suuren massan liikuttelu kuormittaa moottoria enemmän ja nostaa näin ollen kulutusta. Tässä on yksi syy, miksi autonvalmistajat ovat viime aikoina keskittyneet keventämään autojaan. Pienet autot ovat yleensä kevyitä, joten ne myös kuluttavat yleensä vähemmän kuin isommat menopelit.
Samasta syystä autossa ei kannata kuljettaa mitään ylimääräistä tavaraa. Vararengas tai paikkapullo, ensiapulaukku ja renkaanvaihdossa tarvittava tunkki on järkevää pitää autossa, mutta ylimääräiset työkalut ja tavarat kannattaa säilöä jossakin muualla.
3. Sähkölaitteet sammuksiin ja huollot kuntoon
Virallisissa NEDC-syklin kulutusmittauksissa kaikki sähkölaitteet ovat pois päältä. Tämä temppu pienentää kuluvan polttoaineen määrää, sillä kaikki sähkölaitteet kuormittavat laturin välityksellä moottoria. Esimerkiksi ilmastoinnin ja radion sulkeminen pienentää hieman kulutusta. Liikennesäännöt ja liikenneturvallisuus tulee kuitenkin asettaa etusijalle.
Kylminä vuodenaikoina moottorin esilämmittäminen vaikuttaa merkittävästi liikkeellelähdön jälkeiseen kulutukseen. Jos liikkeelle lähdetään aikaisin aamulla, esilämmitystä kannattaa ehkä tehdä pitkälle kevääseen ja aloittaa se jo aikaisin syksyllä. Moottorinlämmittimen käytön suositusylärajana pidetään viittä celsius-astetta.
Myös auton kunnosta on syytä pitää huolta. Huonokuntoiset sytytystulpat ja likainen moottorin ilmansuodatin nostavat kulutusta. Laahaava jarru onkin sitten jo melkoista myrkkyä ympäristölle ja kulutukselle. Jarrun voimakas laahaaminen saa jarrulevyn lämpenemään voimakkaasti, mikä vaikuttaa myös liikenneturvallisuuteen – ja liikenneturvallisuus on kulutustakin tärkeämpi syy huolehtia auton kunnosta.
4. Ajotapa avainasemassa
Yksinkertaisin tapa vaikuttaa kulutukseen on taloudellinen ajo – mutta se on helpommin sanottu kuin tehty.
Manuaalivaihteisella autolla on tärkeää hyödyntää vaihteita oikein. Liikkeellelähdön jälkeen tulee vaihtaa mahdollisimman aikaisin pois ykkösvaihteelta. Kiihdytykset tehdään vääntöä hyödyntäen matalilla kierroksilla. Taloudellisesti ajettaessa saa kiihdyttää ripeästi, mutta sitä ei saa tehdä kaasu pohjassa.
Hyvä yleisohje on, että tarjolla olevasta väännöstä hyödynnetään noin 70 prosenttia. Näin saadaan nopeasti käyttöön tilanteeseen sopiva suurin ajovaihde, ja taloudellinen ajaminen tasakaasulla voi alkaa. Liian matalia kierroksia ei tule missään vaiheessa käyttää, sillä liian alhaisilla kierroksilla moottori täristää ja jurnuttaa, mikä ei ole hyväksi moottorille.
Mahdollisuuksien mukaan kannattaa suosia vierintävastukseltaan pienintä ajoväylää. Talvella se tarkoittaa tien loskatonta kohtaa, ja kesällä on suositeltavaa ajaa poissa nastojen karhentamista ajourista. Liikennesääntöjä tulee kuitenkin aina noudattaa, ja kaikki kikkailu kulutuksen minimoimiseksi on pannassa.
5. Nopeuden vaikutus
Myös turhaa tyhjäkäyntiä pitää välttää. Pitkän seisomisen aikana on taloudellisinta sammuttaa moottori, ja nykyautoissa oleva sammutus-käynnistysautomatiikka on kehitetty juuri tästä syystä. Sammuttamisen suurin hyöty jää saavuttamatta lyhyiden pysähdysten aikana, mutta auto ei voi ennakoida tulevan pysähdyksen pituutta.
Nopeus vaikuttaa ilmanvastukseen, jonka kasvu nostaa moottorin tehontarvetta. Tämä ilmenee kasvavana kulutuksena, joka on riippuvainen myös moottorin parhaan hyötysuhteen alueesta ja vaihteiden välityksistä. Erilaiset autot reagoivat tästä syystä eri tavalla tietyllä nopeusalueella tapahtuvaan nopeuden nostamiseen ja laskemiseen.
Moottoritiellä kulutusero suurimman sallitun nopeuden (120 km/h) ja leppoisan ajon (100 km/h) välillä saattaa olla merkittävä – sitä kannattaa kokeilla. Samalla voi myös laskea ajallisesti syntyvän eron. Tunnin matkaan tulee hitaammin ajettaessa lisäystä 12 minuuttia. Litran kulutuserolla nämä 12 minuuttia vastaavat vajaan kahden euron säästöä. Kuljettaja päättää, arvostaako hän enemmän rahan vai ajan säästymistä – ensimmäisestä on konkreettista hyötyä, jälkimmäisestä ei todennäköisesti ole.
Vaikka edessä ajavan takapuskurissa roikkuminen pienentää ilmanvastusta, niin se ei ole missään nimessä kokonaistaloudellista. Liikenneonnettomuuden riskin kasvaminen on hyvällä onnella vain tilastollinen kustannus, mutta etupuskuriin ja konepeltiin tulevien kiveniskemien maalauttaminen tai tuulilasiin syntyneiden iskemien paikkautus rasittavat varmuudella kukkaroa. Riittämätön turvaväli estää myös ennakoivan ajamisen hyödyntämisen, joten jopa kulutussäästö jää helposti saavuttamatta.
6. Ilman jarruja
Taloudellinen ajaminen ei todellakaan tarkoita sitä, että körötellään muun liikenteen tukkeena.
Liiallinen nopeuden alentaminen kaarteisiin, jarruttamisesta puhumattakaan, lisää polttoaineenkulutusta. Kaarteissa pyritään säilyttämään ajonopeus pehmeillä – mutta omalla kaistalla kulkevilla – ajolinjoilla, jolloin kiihdyttämisen tarve minimoituu. Kiihdyttämiseen kuluu paljon energiaa, vaikka sen tekee mahdollisimman taloudellisesti.
Mahdollisimman tasainen nopeus on siis avainasemassa, kun pyritään taloudelliseen ajamiseen. Sitä ei kuitenkaan pidä liioitella turvallisuuden kustannuksella, sillä liian suuri nopeus voi tulla todella kalliiksi. Äärirajoilla ajettaessa myös renkaat kuluvat nopeasti.
Ylimääräisestä jarruttelusta eroon pääsevä säästää rahaa myös siinä, että jarrupalojen ja -levyjen vaihtoväli pitenee.
Kaikki tämä edellyttää tulevien liikennetilanteiden, kelien ja tien profiilin ennakointia – mikä on hyväksi myös liikenneturvallisuudelle.
7. Ennakointi kannattaa
Ennakointi on yksi tärkeimmistä yksittäisistä tekijöistä, millä parannetaan polttoainetaloutta ja liikenneturvallisuutta. Jokainen kuljettaja ennakoi liikennettä jo luonnostaan, mutta taitoa voi helposti parantaa keskittymällä omiin tekemisiinsä – sama pätee tietysti kaikkiin ajotaitoihin.
Ennakointia opettelemalla matkanteosta tulee mielenkiintoisempaa, ja aika tuntuu kuluvan nopeammin, kun aivoilla on mielekästä tekemistä. Ennakointi vaatii katseen nostamista ylös mittaristosta ja pitämistä pitkällä horisontissa. Tämä vaatii totuttelua – ja vielä myöhemminkin muistuttelua, mutta sen tarve vähenee ajan kanssa.
Liikennevaloihin on tehokkainta hidastaa ajoissa moottorijarrutusta hyödyntämällä ja pysähtymistä välttäen. Samaa keinoa voi hyödyntää esimerkiksi silloin, kun edessä on kääntyvä ajoneuvo. Tällainen ennakointi edellyttää riittävää turvaväliä. Manuaalivaihteisessa autossa on syytä vaihtaa pienemmälle vaihteelle ennen moottorin asettumista tyhjäkäynnille, jotta moottorijarrutus jatkuu.
Maantiellä on taloudellisinta pitää kaasupoljin mahdollisimman ”tasaisena”. Tästä seuraa tietysti pientä nopeuden heilahtelua tien profiilin mukaan. Ajatuksena on, että nopeuden annetaan kiihtyä alamäessä, jotta se voi sitten ylämäessä hieman laskea. Tyhjällä tieosuudella tekniikka on hyvä, mutta ruuhka-ajossa se todennäköisesti kiristää takana ajavien hermoja. Eli harkintaa kannattaa käyttää.
8. Seurantaa ja opettelua
Kehittyminen vaatii aina palautetta. Taloudellisen ajon opettelussa palautteenantajana toimivat pitkässä juoksussa kulutuslukemat – harvalla meistä on mahdollisuus käydä ammattilaisten tarjoamilla oppitunneilla.
Se, että tankin tankkaa aina täyteen, helpottaa kuluneen polttoaineen määrän vertaamista matkamittarin lukemaan. Lukemat voi kirjata tietokoneelle Excel-laskentataulukkoon tai kännykkäsovellukseen – nykyään on tarjolla monia sovelluksia, joiden avulla voi seurata autoilun kustannuksia.
Hetkellisen kulutuksen seuraaminen on helpointa, jos autossa on ajotietokone. Sen avulla voi tarkkailla myös keskikulutuksen kehittymistä pidemmällä aikavälillä ja hyödyntää muutenkin taloudellisen ajotavan opettelussa.
Taloudellinen ajaminen on ympäristöystävällistä, sillä hiilidioksidipäästöt laskevat samaa tahtia kulutuksen kanssa. Ennakoivan ajotavan on todettu parantavan myös liikenneturvallisuutta – ja silloin voittavat muukin kuin polttoainetta säästävä kuljettaja.
Kalevan digitilaajana voit tutustua Auto Bildin lehtiin uudessa eKalevassa!
Kommentoi ()
Ensimmäinen miten vähentää on polttoaineen kulutusta on katsoo miten sitä kaasupoljinta painaa ettei liian raskas kaasujalka ole. Hyvä liikenteessä ennakointi ja moottori jarrutukset pienentää kulutusta. Myös seurata mistä halvimmalla polttoainetta saa matkan varrella tuo säästöä. Kaikista tärkeintä tietenkin on, että pitää auton kunnossa. Autossa voi vähän vaikuttaa hyvillä matalan vierintä vastuksen renkailla, matala viskositeetti öljyllä mikä autolle sopii. Myös renkaiden paineistuksella jos lyhyttä matkaa ajaa voi hieman korkeemmilla ajaa, mutta voivat vaikuttaa ajo ominaisuuksiin. Myös moottorin suodattimet on hyvä tarkistaa välillä ja vaihtaa uusiin. Myös autossa turha paino nostaa kulutusta ja ylimääräiset tuulenvastusta olevat asiat vaikuttaa. Vanhoissa autoissa ilman vastuskerroin on ollut hyvä ja auton otsapinta alan muokkauksella voi vaikuttaa suuremmilla nopeuksilla auton vastukseen ja sitä kautta kulutukseen.
9. käytä julkisiä
10. kävele
11. pyöräile
Kiihdytettäessä nimen omaan kannattaa käyttää koko vääntö. Suuremmalle vaihtaessa kierrokset putoaa muuten liian alas ja pois parhaalta vääntöalueelta, joka lisää polttoaineen kulutusta ja vaikuttaa myös moottorin kestävyyteen.
Autoilusta (laveasti ottaen) voi säästää myös jättämällä se Auto Bild tilaamatta.
Minä käytän vakionopeudensäädintä paljon myös kaupunkinopeuksissa. Jos edessä on loiva mäki, niin saatan pudottaa vakionopeussäätimen pois päältä ylämäessä ja kytken sen takaisin alamäessä. Moottorijarrutus on myös ahkerassa käytössä ja jarruja käytän vasta pysähtymiseen. Pyrin myös ennakoimaan, jotta välttyisin turhilta jarruttamisilta. Moottoritieltä poistuessa on usein mahdollista rullata moottorijarrutuksella pitkäkin matka, mutta valitettavan usein edelläajavan lähestyvät jarruvalot tekevät sen mahdottomaksi. Taloudellinen kiihdytys on monelle epäselvä, koska se ei todellakaan ole pitkä ja hidas. Kiihdytys kannattaa tehdä mahdollisimman nopeasti, mutta pitää kierrokset alhaalla. Toisin kuin jutussa sanotaan, niin kaasu kannattaa painaa kokonaan pohjaan (pl. automaattivaihteiset, joissa ei kannata tehdä ns. kick-downia) ja ainoastaan huolehtia, että kierrokset pysyvät alle 2000 rpm dieselillä ja alle 2500 rpm bensakoneella ennen suuremmalle vaihtamista. Taloudellinen kiihdytys on yllättävän ripeä. Pitää olla tavallaan kiire saavuttaa tasainen matkanopeus ja päästä pois polttoainetta kuluttavasta kiihdytystilanteesta.
Kuitenkin pyrin liikennettä ennakoidessani ottamaan huomioon kanssa-autoilijat. En esimerkiksi "valuttele" seuraaviin liikennevaloihin siten, että estän takaatulevilta pääsyn kääntyvien luiskalle. Jos liikennevaloja on tiheässä, niin en hidastelemalla estä takanatulevia pääsemästä valoristeyksen yli ja haittaa näin liikenteen sujuvuutta.
Välillä sitten kiihdyttelen surutta ja polttoaineen kulutuksesta välittämättä, jos niin mieli tekee. Ei tuo paljon mittarilla maksa, kunhan ei innostu liian usein.
Kannatta seurata auton jarruja ettei ne ala laahaamaan. Omassa autossani takajarruja saa tietyn väliajoin herkistää, kun ne alkaa lämpeneen ja se näkyy heti polttoineen lisäkulutuksena ajotietokoneella.
Ilman tätä uutista en olisi pärjännyt. Hyvä neuvo olisi myös jättää auto hankkimatta.
Kun jättää auton pihaan ja ajaa polkupyörällä kaikki lyhyet matkat niin ei bensaa kulu yhtään. Öljyäkin menee vain kettinkiin .
Itselläni kaasuauto noin 5 vuotta. Toimii hyvin ja ajo noin puolet bensiini-autojen verrattuna. Voi ajaa myös bensalla, kun kaasu loppuu n. 300 kilometrin biokaasulla tai maakaasulla ajon jälkeen. Nyt myös Oulun Ruskoon avataan elokuun lopussa kaasuasema ja toinen on tulossa käsittääkseni vielä tänä vuonna.
Vein auton romuttamoon, enkä enää ostanut uutta 2 vuotta sitten. Näin kaupunkilaisena kaikki sujuu helposti pyöräillen ja joskus sateen sattuessa käytän linja-autoa. Yhden kerran olen joutunut ajamaan taksilla. Eli kaikki vakuutusmaksut ja autoverot jne.. jäi pois ennen oli pihisteltävä joka päivä kaikista asioista, koska autonpito oli niin kallista. Nyt rahaa jää tilille ja on terveempi ja hyvä olo. Lisäksi pyöräilen pääsee moneen paikkaan nopeammin kuin autolla, eikä tarvitse istua autojonossa ruuhkassa. Olen todella tyytyväinen valintaani ja suosittelen muillekin. Kannattaa kokeilla ainahan voi palata valtion ryöstörahastukseen takaisin jos siltä tuntuu.
Ai kuluttajat vastuuseen etanolimokista.. kuinka moni hybridi tukee etanolia?
Säästäminen alkaa etoa jo sanoina saatikka tekoina . 7:kymppisenä äijänä olen elänyt aikajakson missä aina on säästetty , jokaisessa vaiheessa aihe mikä hyvänsä on ollut tavoite säästää . Mihinkään positiiviseen nuo säästöt eivät kuitenkaan ole johtaneet . Joten älkää SÄÄSTÄKÖ mitään missään . Se on turhuutta.
" Manuaalivaihteisessa autossa on syytä vaihtaa pienemmälle vaihteelle ennen moottorin asettumista tyhjäkäynnille, jotta moottorijarrutus jatkuu."
Ei mitään perää. Jos valo vaihtuu punaiseksi, pistetään vaihde vapaalle puoli kilometriä ennen valoja. Näin saadaan autolle mahdollisimman pitkä etenemä. Yleensä valo ehtii vaihtua vihreäksi, kolmonen sisään ja kaasua. Moottorijarrutus ei säästä, vaikka polttoaineen syöttö on poikki, koska auton etenemä lyhenee ja loppumatka pitää ajaa normaalisti.
Ei se kyllä ihan noinkaan mene. Jos tilanne on se että auto pitää pysäyttää, niin tietenkin kannattaa jarruttaa moottorilla, eiklä rullata vapaalla. Varsinkin jos valot vaikka siellä satojen metrien päässä vaihtuvat juuri punaiseksi, niin suotta rullaat vapaalla kun kuitenkin joudut sitten tappamaan lopun vauhdin jarrulla. Moottorijarrulla hidastuvuus on nopeampaa ja sen vapaalla rullaamisen voi säästää sitten pienemmille nopeuksille, jolloin valoihin ei tarvi pysähtyä ollenkaan.
Jos rupeaa himmailemaan puoli kilometriä ennen valoja, valot ehtivät vaihtua vihreäksi ja taas punaiseksi...
Ja Autossa ei kulu öjyäkään kun ei lisää siihen ollenkaan.
Näin säästyy myös pensaa kun ei lisää sitä.
Tuon ennakointi ja muutenkin joustavuus liikenteessä vähentää kulutusta, pienentää stressiä ja lisää liikenteen sujuvuutta.
Tässä on monella opittavaa esim. moottoritiellä ajattaessa sujuvuus paranee kun hieman antaa tilaa moottoritielle tuleville eikä jääräpäisesti pidä kiinni siitä että minulla on etuajo-oikeus.
parhaat pysähtyy moottoritielle, antaakseen tilaa rampilta tulijalle.
Aja vähemmän. Bensaa säästyy.
Hiaste töyssyt pois,ne jos mitkä lisää kulutusta. Kenenkähän keksintö lie ja ovat vielä niin korkeita että matalammat autot raapii pohjia.Tulee ylimääräistä kiihytystä.