Moottori

Hä­kä­pönt­tö­au­to kulkee puupilkkeellä

Lakeuden katsastus Oy:n Pasi Pellikka (oik.) kertasi kymmeniä lakipykäliä ja soitti useita kertoja Ajoneuvohallintokeskukseen ennen kuin otti Juha Sipilän (vas.) häkäpönttöauton katsastettavaksi. Pellikalle häkäpönttöauton muutoskatsastus oli ensimmäinen laatuaan.
Moottori 21.9.2007 0:00
Timo Sipilä

Katsastusmiehillä riitti ihmeteltävää, kun Lakeuden katsastus Oy:n pihalle ilmestyi häkäpönttöauto. Ratin takana istui kempeleläinen puuhamies Juha Sipilä, joka rakensi vuoden 1987 Chervolet El Caminosta puukaasulla käyvän "El Kaminan".

"Ajatus auton rakentamisesta syntyi jo vuonna 1998, kun mietin, miten voisin päästä henkilökohtaiseen öljyttömään talouteen. Rakensin mökille tuulimyllyperusteisen sähköntuotannon ja puuhakkeella toimivan lämmityksen. Kysymykseksi jäi, miten auton voisi saada toimimaan ilman bensiiniä", Sipilä taustoittaa.

Häkäpönttöauto onekologinen kulkuneuvo. Puu on sitonut kasvunsa aikana saman verran hiilidioksidia, mitä sen poltossa vapautuu. Auton voi ottaa muutoskatsastuksen jälkeen normaaliin tieliikennekäyttöön.

"Puukaasulla käyvästä autosta ei mene polttoainemaksua eikä ajoneuvoveroa. Sain myös aivan tavallisen vakuutuksen, jopa palovakuutus tuli ilman lisäkysymyksiä", Sipilä selvittää.

Yhdellä tankillisella ajaa reilut 200 kilometriä, mutta jos lavan pilkevaraston täyttää lähtiessä, on auton toimintasäde yli 800 kilometriä. Tankissa palaa parhaiten nyrkinkokoinen koivupilke.

"Ajossa puukaasu palaa kyllä puhtaasti ja päästöt ovat nykyautojen tasolla, mutta käynnistyksessä tietysti tulee vähän enemmän savua. En ehkä parkkeeraa sitä parkkihalleihin, sillä kyllä sen vierellä on semmoinen savusaunan tuoksu", hän mainitsee.

Häkäpönttöjen myötäauton paino kasvoi 350 kiloa, joten kaikki ylimääräinen paino oli poistettava. Sipilä teki muun muassa alkuperäisten puskurien tilalle 45 kiloa kevyemmät lasikuitupuskurit. Myös auton jousitusta täytyi vahvistaa.

"Ensimmäinen iso yllätys oli se, että itse autossa oli niin paljon korjattavaa. Autoksi piti hankkia yli 20 vuotta vanha auto, koska EU ei tunne sellaista polttoainetta kuin puukaasu eikä sille ole päästömääräyksiä. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi ostaa ennen EU-määräysten voimaantuloa käyttöönotettu auto ja muuttaa se häkäpönttöautoksi", Sipilä kertoo.

Ekoauto valmistuivajaassa vuodessa. Alusta loppuun saakka käsityönä tehty projekti koetteli välillä rakentajansa kekseliäisyyttä. "Esimerkiksi käynnistystuulettimen kotelon tein emännän pottukattilasta", Sipilä naurahtaa.

Auton aihio sen sijaan piti valita tarkkaan, sillä minkä tahansa auton lavalle ei voi rakentaa häkäpönttöjä.

"Suomessa lava-autot ovat verotuksellisista syistä rekisteröity pakettiautoiksi, mutta häkäpönttöjen asentamisen jälkeen auto ei olisi enää täyttänyt pakettiauton lavan minimikokovaatimuksia. Helpointa oli tuoda henkilöautoksi katsastettu lava-auto Ruotsista, jonka lavalle sai rakentaa pöntöt."

Suomessa on Sipilän auton myötä 15 henkilöautoksi rekisteröityä häkäpönttöautoa. Sota-aikana puulla käyvät kulkuneuvot olivat huomattavasti yleisempiä, sillä vuosina 1939-1944 valmistettiin peräti 43 028 puukaasutinta.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Saksalainen palkittu startup-yritys on kehittänyt modernin ja tehokkaan menetelmän puun kaasutukseen. Kannattaa hakea netistä Agnion Heatpipe Reformer.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisipa Suomessa yksikin poliittinen vaikuttaja, joka ymmärtäisi yskän ja osaisi yksinkertaistaa kotimaisen polttoaineen käyttöönottoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

62
MT: Lidlin salmonellaa sisältänyt jauheliha havaittiin Oulussa – "Takaisinvedossa on kyse kuluttajan varoittamisesta"
53
Viime kesän kuivuus toi noin 10 prosentin korotuksen sähkölaskuun – sadekesä pudottaisi sähkön hintaa, muttei sähkölaskun loppusummaa
47
Työttömyys laski Pohjois-Pohjanmaalla 16 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna – työttömien määrä laski 3 800 hengellä
32
Qstock yhteistyöhön design-yritys Vallilan kanssa – muun muassa Pikisaari, Rautasilta ja toriaitat koristavat festivaalikassia
31
Pieni vauva jäi pakkasella autoon Iskon Nesteellä – äiti oli tankkaamassa ovien napsahtaessa lukkoon, palokunta ja hinauspalvelu hätiin
28
Hailuodon kiinteän yhteyden rakennustyöt voisivat alkaa loppukesästä 2020 – "Valtio alkaa maksaa, kun liikenne menee yli"
24
Pohjantuuli puhaltaa – Oulunsalon Riutunkarin tuulivoimalat halutaan korvata uusilla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

244 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Myynti ikäihmisille

Eiköhän ne tiedot rauhanyhdistyksellä vaihda omistajaa. Sopivasti uskonveljet töissä paikoissa, jossa pääsee käsiksi tie... Lue lisää...
Lukija

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image