Moottori

Fiat Albea haastaa kalliimmat pirssit

Moottori 15.6.2007 0:00
Matti Heikura
Kaikki eivät halua tai tarvitse uutta, teknisesti hienoa ja kallista autoa. Itse asiassa maailmalla on menossa todellinen perusautoboomi. Renault ja Fiat ovat tuoneet omat tuotteensa markkinoille. Lisäksi muun muassa Toyotan ja Volkswagenin kerrotaan suunnittelevan omaa perusautoaan tuotavaksi markkinoille muutaman vuoden sisään.

Fiatin ehdokas tähän kisaan on Albea, joka kuuluu alun perin Fiatin vuonna 1996 esittelemän maailmanautoprojektin jälkeläisiin. Se ei ole kuitenkaan varsinaisesti Torinossa sijaitsevan italialaisen autotehtaan (Fabbrica Italiana Automobili Torino) tuote, sillä se valmistetaan Turkin Tofassa Fiatin yhteistyötehtaalla. Malli on lisäksi ollut markkinoilla jo useampia vuosia, josta kertoo sekin, että se kävi läpi pienen kasvojen kohotusleikkauksen juuri ennen kuin sen maahantuonti päätettiin aloittaa.

Alunperin Albea oli tarkoitettu Itä-Euroopan markkinoille, mutta Suomen markkinoillakin on varmasti kysyntää perusautolle, joka pyrkii täyttämään auton perustehtävän, eikä edes pyri olemaan mitään sen enempää.

Jo sivuprofiili paljastaa, että linjoiltaan auto on hieman vanhahtava. Huomiota kiinnittää ennen kaikkea suureen takakonttiin ja tavallista korkeampaan maavaraan. Itse asiassa monen Lada-kuskin uskoisin pitävän autoa todella hyvän näköisenä. Ainakin itse voisin nimittäin kuvitella, että mikäli perusladaa olisi aikoinaan kehitetty normaalien, länsimaisten autojen tapaan, siitä olisi kehittynyt jossakin vaiheessa jotakuinkin tämän näköinen auto.

Noin 14 000 euron hintaan Albea tarjoaa perinteisen auton, joka ei suuremmin uusilla teknisillä ratkaisuilla komeile, mutta silti kokonaisuus on toimiva. Neljälle löytyy hyvin tilaa ja viideskin matkustaja mahtuu takapenkille, kunhan on kooltaan vähän keskivertohemmoa pienempi.

Takakontti vetää peräti 515 litraa. Harvassa ovat ne nykyautot, joiden kontti vetää neljä talvirengasta vanteineen, mutta Albeaan ne kyllä mahtuvat. Lisäksi renkaat ovat uusissa malleissa harvinaiseksi käyneet 14-tuumaiset 70-sarjalaiset, jota toimivat ja sopivat erinomaisesti suomalaisille teille ja ovat lisäksi hankintahinnaltaan edulliset. Ohjaus on tehostettu perinteisesti hydraulisesti. Kaupunkiliikenteessä autoa on helppo pyöritellä ja renkaista välittyy luonnollinen vaste ohjauspyörään.

Maantiellä ajotuntuma ei ole aivan yhtä luontevaa, joskin suurimmaksi ongelmaksi testiajossa nousi auton tuuliherkkyys. Myös nopeusmittarin virheprosentti lähenteli kymmentä. Keulalla hyrräävä 1,4 litrainen moottori on nykymittapuun mukaan aliviritetty, mutta kyllä sillä liikenteessä pärjää. Ohituksetkin sujuvat, kunhan muistaa vaihtaa viitoselta vähintään pykälää pienemmälle.

Perushintaan saa auton, jossa varustelu loppuu melkein EU:n nykyautolta vaatimaan minimitasoon. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että ABS-jarrut autossa ovat, ajonhallintajärjestelmää ei.

Pikku ylellisyyttäkin on silti tarjolla esimerkiksi keskuslukituksen muodossa, mutta perusversiossa se toimii perinteisesti avaimella. Kauko-ohjattavanakin sen saa, mutta siitä joutuu maksamaan 150 lisäeuroa.

Kuljettajan turvatyyny kuuluu vakiovarustukseen, matkustajan etuturvatyynystä pitää maksaa 250 euroa ekstraa. Ja jos autoon haluaa ilmastoinnin, sen lisähinta on 900 euroa. Myös radio kuuluu lisävarustelistalle eli Fiat Albeaansa voi hankkia juuri sellaisen radion, kuin itse haluaa.-

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

10:49
Kuusamolainen karhumies Sulo Karjalainen on vuoden matkailuhenkilö – "Olen karhujen kanssa niin kauan kuin voi sulaa suussani"
10:25
Syyttäjä: Albaniasta johdettu huumerinki toi maahan ja yritti kaupata Suomessa 70 kiloa amfetamiinia viime kesänä – oikeudenkäynti alkoi
10:09
Komeat keinovalopilarit loistivat Oulun Takalaanilassa – jääsumunäytelmiä luvassa pohjoisessa
10:08
Kokoomus vahvisti neljä uutta ehdokasta Oulun vaalipiirissä – katso lopullinen ehdokaslista
9:57
Elinkautista istunut kolmoismurhaaja ja rikollisjengin ex-johtaja pääsemässä ehdonalaiseen vapauteen – Hovioikeus hyväksyi hakemuksen
9:56
"Pieniä, muutaman minuutin myöhästymisiä" – junaliikenne sujunut ilman suurempia ongelmia etelän lumikaaoksesta huolimatta
9:55
Naista syytetään aikeista tappaa Oulun poliisilaitoksen poliisi – "Oletko valmis kuolemaan, ei haittaa vaikka olet kyttä", nainen kirjoitti uhkausviesteissään
57
Suolattujen teiden määrä kasvaa pohjoisessa – "Vuodenvaihteessa teille tuli aika paljon hoitoluokkakorotuksia"
50
Vilkut ja rekisterikilpi eivät vapauta rakennusluvan tarpeesta – Pyhäntäläisyrityksen liikkuva ja talviasuttava mökkivaunu esillä Helsingissä
26
Arina vaihtaa Otto-automaatteja Nosto-automaatteihin, Pohjois-Suomeen tulee viisi uutta rahannostopaikkaa
25
Fazerin Oulun leipomon työntekijöillä öinen ulosmarssi vastalauseena leipomon sulkemisaikeille – "Fazerilla ei rahasta ole pulaa"
13
Seksuaalirikoksia tehneitä ei voi palauttaa edes perustuslakia muuttamalla – palautukset tuskin edes toimisivat rikosten ehkäisyssä, asiantuntija sanoo
13
Kittilän kultakaivos täytti 10 vuotta, mutta tunnelma ei ole katossa – "Nykyinen keskustelu huonontaa Suomen kilpailua investointirahasta"
13
"Kansalla ei ole lähtenyt mopo keulimaan" – Tuoreet seksuaalirikosepäilyt eivät ole juurikaan koventaneet asenteita ulkomaalaisia kohtaan, kertoo IL:n kysely

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

108 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Keskustelu työttömyydestä on ala-arvoista

Aikuisella ihmisellä on ihmisvelvollisuus elättää itsensä ja hieman tukea yhteiskunnan toimintaa. Muutoin on lapsen tas... Lue lisää...
Kylmä totuus

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image