Moottori

Esko Juntunen nauttii, kun kuulee turbojen ujelluksen ja kasikoneen jytinän – vihantilaisen trike-moottoripyörä on ai­nut­laa­tui­nen ajopeli

Esko Juntusen trike-pyörä painaa pienen henkilöauton verran. Leveyttä sillä on 178 senttiä ja pituutta 358 senttiä. KUVA: Heli Nurkkala
Moottori 11.6.2019 19:45 | Päivitetty 11.6.2019 19:51
Heli Nurkkala

Esko Juntusta tohtii nykäistä hihasta ja kysellä tarkemmin miehen menopelistä. Juntunen on nimittäin liikkeellä turbotetulla V8-koneisella trike-moottoripyörällä, jollaista ei toista tule vastaan.

Vaikka harvinaislaatuinen trike onkin kyseessä, ei omistaja aio varjella ajokkia autotallissa. Juntunen tuumaa, että trike on valmistettu käyttöä varten ja useammat reissut on jo merkitty kalenteriin kesäksi.

– Juhannusta edeltävällä viikolla ollaan Kouvolassa Japsistarat ry:n kokoontumisessa.

Juntunen laskee moottoripyöräilleensä nelisenkymmentä vuotta. Ensimmäisen moottoripyörän hän hommasi Ruotsissa asuessaan vuonna 1971. Trike-kantaan mies vaihtoi vakavan sairaustapauksen jälkeen.

– Aivoinfarkti iski vuonna 2015. Kohtaus oli sen verran paha, etten pysty enää ajamaan tavallista moottoripyörää. En joutunut luopumaan harrastuksesta, koska pystyn ajamaan kolmipyöräistä trikeä, jossa on käsikäyttöinen automaattivaihteisto.

Pyörä on Esko Juntusen itsensä suunnittelema. Sen rakentaminen vaati paljon kokeilua ja testaamista. KUVA: Heli Nurkkala

Juntunen ehti ajella jo tovin ensimmäisellä kolmipyöräisellä, mutta mielessä muhi suunnitelma, jonka toteuttamisen mahdollisti ProBoost Finlandin Jarmo Kelahaara. Viime marraskuun vaihteessa suunnitelma pääsi varsinaisesti jaloille, kun trike sai omavalmisteluvan Trafista.

Triken moottorin ja perän rakentamiseen Juntunen osti 740 i -koneella olevan BMV:n. Pyörän keulan rakentamista varten hän hommasi Suzuki Hayabusan.

– Pyörä on omavalmiste, joten rakentaminen vaati paljon suunnittelua, kokeilua, ja se valmistui osa osalta. Rakentaminen vei puoli vuotta, joka on lyhyt aika, mutta Kelahaara onkin oman alansa Houdini pyöränrakentamisessa, Juntunen kehuu moottoripyörärakentajan ammattitaitoa.

Koska kyseessä on uniikki moottoriajoneuvo, Juntunen ei halua paljastaa siitä kaikkia yksityiskohtia.

Triken ominaisuudet testattiin kaksipäiväisessä testiajossa.

– Testiajajat ihmettelivät, miten ketterästi näin massiivinen pyörä kääntyy tiukoissakin testikurveissa. Itse olen samaa mieltä. Trike on tosi tukeva ajaa, mutta se kääntyy yllättävän hyvin ahtaissa paikoissa.

Ihan pienikokoisesta trikestä ei olekaan kyse. Juntunen vertaa, että se painaa pienen henkilöauton verran. Strategiset mitat ovat 145 senttiä korkeus, 178 senttiä leveys ja 358 senttiä pituus.

– Heppojakin löytyy koneesta kuin pienestä kylästä.

Moottoripyöräily ei ole vain miehen oma harrastus, sillä reissuilla mukana kulkee Jesse-poika, 18.

–Jessellä on kehitysvamma, mutta poika lähtee aina innokkaasti moottoripyöräreissuille. Jesseä varten olen asennuttanut aiempiin pyöriin turvavyön ja turvavyö on trikessäkin.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (84)

Kolmehuonetta ja keittiö, lasitettu parveke. Kaakelit kylpyhuoneessa. Astianpesukone valmius. Sauna ja 2 vessaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin eilen kyseisen ajopelin Raahessa. Tulin just tankkaan autoa, kun vieressä jyrähti.. katsoin että mistä moinen soundi. Ei helekuta, v-moottori vehkeessä.. tosi upee ajopeli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Iso peukku, tälle ja muille kaksipyöräisille transportterin hytistä. Suomen kesä on lyhyt,ja ken prätkällä siitä nauttii ; pidän osaltani huolen että kohtaaminen on turvallinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Erittäin hienoa, että on ihmisiä keillä mielikuvitus laukkaa ja on taitoa tehdä. Nyt pääsee isä ja poika yhdessä tekemään asioita, erittäin hieno juttu.
Se, joka on sitä mieltä, että moottoripyörä olisi turhake ja että niillä ajavat olisivat rikkaita niin sanon että, minä pistän myyjän palkasta rahat moittoripyöräilyyn. Talvet olen kotona ja kesät ajan "lähistöllä". Jos on varaa niin saatan ajaa niin kauas, että pystyn hotellihuoneen ottamaan.
Ei ole perhettä valitettavasti niin tämä harrastus pitää mielen iloisena.
Aika monella valittajalla on varmaan kesämökki, jota pidetään itsestään selvyytenä. Tai puoliso.
Antakaa harrastaa, me maksamme paljon vakuutuksia ja paljon ajovarusteista, ja huolloista. Mutta sitä varten minä teen ruumiillista TYÖTÄ.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Korjaus artikkeliin: Trike ei ole moottoripyörä. Sen ajamiseen ei tarvitse moottoripyöräkorttia ja sitä ohjataan eri tavalla kuin moottoripyörää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Väärin, trike on moottoripyörä ja sen ajamiseen tarvitsee moottoripyöräkortin. Sensijaan kolmipyörä, jossa on yksi rengas takana ja kaksi edessä, ei ole moottoripyörä eikä sen ajamiseen tarvitse moottoripyöräkorttia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Trike on L5e-luokan ajoneuvo, jonka kuljettamiseen riittää B-kortti. Myös pelkkä A käy, mikäli kortin tehorajat sen sallivat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vieläkin väärin. Olen rakentanut ja katsastanut useita trikejä ja korttiasia ei todellakaan ole noin. Jos trike painaa vähemmän kun 600 kg siihen vaaditaan A-kortti jos se taas painaa yli 600kg silloin sitä saa ajaa B-kortilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

liikkuva soffakalusto.Toisilla on joillain ei,katokki vaan suomalaiseen tyyliin tulee tällekki rajoitteet ja kiellot.Naattikkaate lepposasta menosta ja pörinästä.Inhaa kesän jatkoa ja reissuja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämän pissimistyypin pitäs siirtyä laivadieseleihin V-16 , 9000hv x 4 jytinät on ihan erinlaiset, pakoputketkin 4 x 120 cm ruostumatonta,

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ompa mahtava peli! Tykkään niiiiiiin ihmisistä, jotka eivät luovu unelmistaan ja harrastuksistaan vaikka elämä vastustaakin, hienoa Esko ja Jesse! Ihminen, joka osaa sopeutua mihin vain, pääsee pitkälle. Ja tällä moottoripyörällä varsinkin! ;)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nämä jos jotku ovat niitä turhakkeita joille pitäisi tänäpäivänä laittaa kaikkein korkein vero mitä mahdollista on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täysin samaa mieltä ! kenellä RAHAA ON maksakoot myös KÄYPÄÄ VEROA MYÖS!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kulkuneuvot? Mites ihmiset pääsevät sitten niihin tuottaviin töihinsä, joilla verokarhukin kavereineen ruokitaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nämä eivät ole kulkuneuvoja vaan turhakkeita oikeiden kulkuneuvojen eli autojen lisänä, näillä ei kukaan kulje läpi vuoden vaan ovat autojen lisänä. Rahaa ei pidetä verotta tai rikasta, mutta turhuuksia pitää ja ankarasti!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kulkuun tuota käytetään, joten kulkuneuvohan se on. Vaan kun näyttää universumin kuningaspultti ja kaiken määrittelijä palstalle eksyneen, niin onko valkoinen jostain syystä musta vai vieläkö se on valkoinen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi joka toisessa jutussa aina puhutaan hiilijalanjäjestä ja ollaan huolestuneita ilmastonmuutoksesta, ja sitten joka toisessa jutussa ihannoidaan isoja menopeljä jotka saastuttavat ilmastoa. En ymmärrä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (84)

Uutisvirta

18:04
Euroopan kestävin kulttuuripääkaupunki -hanke starttaa Rotuaarilla – tarkoituksena tarjota testialusta ympäristöystävällisille keksinnöille
18:00
Rovaniemeläisen mökin pihalta löytyy viikatemies jos toinenkin – taiteilijalta kysytään nyt vinkkejä betonihaamujen tekoon: "Olen vienyt perinteiset puutarhatontut uudelle tasolle" Tilaajille
17:59
Putinin kehumasta kaasuputkihankkeesta vakuutetaan: kaasua virtaa heti vuodenvaihteessa – Itämeren pyöriäinen estää työt nyt Ruotsissa
17:48
Oululaissiskokset maistelivat Oulun kansainvälisillä suurmarkkinoilla kengurun- ja kamelinlihaa – "Tässä on ihan omanlainen jännä sävähdys, jota en ole maistanut missään muualla"
16:35
Aapo Rautiosta tulee Thunderbolt, kun hän henkihieverissä ja hikipäissään aikoo antaa lavalla 120 prosenttia itsestään
16:15
Maakuntaliitot vaativat EU:n aluekehitysrahoja kokonaisuudessaan Itä- ja Pohjois-Suomeen – "EU-rahoituksen merkitys korostuu idässä ja pohjoisessa"
16:09
EU-jäsenyys hyödyttänyt Suomen taloutta – eurolla ollut kaksijakoinen vaikutus, mutta vain Ruotsiin vertaaminen "vajavaista"
101
"Jos on huono marjavuosi, niin se on Arinan syy" – Kari Juntunen on päivätyönsä ohella Osuuskauppa Arinan hallituksen varapuheenjohtaja, joka kummastelee Arinan saaman kritiikin määrää
81
Oulun Allas Sea Poolin aikataulua jatkettiin vuodella – nyt merikylpylän arvioidaan avautuvan keväällä 2021
55
Ouluun halutaan rakentaa maailman pohjoisin mallastamo, hankkeelle haetaan rahoittajia: "Tarvitaan paikallista mallasta, paikallista humalaa ja paikallista hiivaa"
49
EU-jäsenyys hyödyttänyt Suomen taloutta – eurolla ollut ensin myönteinen, sitten kielteinen vaikutus
47
Analyysi: Putin sysäsi asevarustelun yksin amerikkalaisten syyksi – eikä eurooppalaisten huoli venäläisten kansalaisoikeuksista saa vastakaikua
44
Karhujahdin ikävä päätös Kannuksessa: Loukkaantunut karhu raateli metsästäjää, koirat hyökkäsivät pedon kimppuun
29
Sykkelit saadaan viimein käyttöön ensi viikolla, viimeiset kaupunkipyörät asennetaan paikoilleen viikonlopun aikana

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Työssä käyvät, tykkäätkö työstäsi?

En tykkää. Eikä se johdu työpaikasta tai sen huonosta ilmapiiristä. Työnteko ei vain kiinnosta. Raha ainoa motivaattori ... Lue lisää...
Patonki

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image