Moottori

Au­to­teol­li­suus haluaa muutkin pääs­tö­tal­koi­siin

Uusi Audi A4 oli yksi näyttelyn kuvatuimmista kohteista. Auton koko on kasvanut ja viihtyisissä sisätiloissa on selviä viitteitä jo markkinoilla olevasta Audi 5-mallista.
Moottori 14.9.2007 0:00
Matti Heikura
EU:n suunnitelmat rajoittaa hiilidioksidipäästöt vuoteen 2012 mennessä 130 grammaan kilometriä kohti ovat luonnollisesti Frankfurtin eko-ilmeen taustalla. Vaikka autoteollisuus on jossakin määrin arvostellutkin hanketta sen tiukkuuden vuoksi, työskennellään kulissien takana kiivaasti tuon päämäärän saavuttamiseksi.

Eurooppalaisten autonvalmistajien kokous totesikin Frankfurtissa tämän hetkisen puheenjohtajansa, Fiatin toimitusjohtajan Sergio Marchionnen suulla, että eurooppalaiset autovalmistajat ovat valmiit pitämään tavoitteesta kiinni. Mutta yhtä lailla autoteollisuus edellyttää, että muutkin kuin autoteollisuus valjastettaisiin yhtä tiukoin määräyksin päästötalkoisiin mukaan.


Muuten Frankfurtissa
saa kulkea osastolta toiselle ja löytää jatkuvasti hieman erilaisia, nykyistä ympäristöystävällisempiä ratkaisuja. Useimmille niistä on yhteistä se, että valmistajien mukaan autoilijan ei tulevaisuudessakaan tarvitse tinkiä mukavuudesta, turvallisuudesta ja mikä tärkeintä, auton suorituskyvystä, vaikka polttoaineen kulutus ja sitä myötä hiilidioksidipäästöt saadaan pudotettua selvästi nykytason alapuolelle.

Tavoitteeseen päästäkseen monet eurooppalaiset autotehtaat ovat kääntäneet katseensa kohti hybriditekniikkaa. Samanaikaisesti Toyota juhlisti jo miljoonaa myytyä hybridiä viimeisten kymmenen vuoden aikana. Periaatteellista kiistaa käydäänkin nyt siitä, mikä on sähkömoottorin rooli auton liikuttamisessa.

Useat nyt esitellyt ratkaisut lähtevät siitä, että tavallisella kotitaloussähköllä ladatun auton akustolla pystyy ajamaan 55-100 km ja autossa olevaa pientä bensiini- tai diesel-moottoria käytetään vain pyörittämään generaattoria, joka tuottaa virtaa akkuun ja siitä edelleen sähkömoottorille, joka siis yksin huolehtii varsinaisesta auton etenemisestä.

Esimerkiksi Opelin E-flex konseptin toimintamatkaksi ilmoitettiin 55 km, ja kuten esittelijä totesi, GM:n tutkimusten mukaan 75 prosenttia eurooppalaisista ajaa autollaan alle 55 km päivässä. Toisin sanoen E-flexin pientä dieselmoottoria ei tarvitse yleensä käyttää lainkaan.

Toyota pitää kiinni omasta järjestelmästään, jossa polttomoottori toimii tarvittaessa vaikka ainoana voimalähteenä. Näin akkusarjan koko saadaan pidetyksi kohtuullisena. Toisaalta Toyotakin myöntää suunnittelevansa plug-in hybridiä, jota siis voitaisiin ladata verkkovirrasta. Käytännöllisen kilometrimäärän saavuttaminen pelkällä sähkömoottorilla edellyttäisi kuitenkin nykyisin akkusarjan koon kaksinkertaistamista.

Nykyistä ympäristöystävällisempien hybridiautojen markkinoille tulo tuntuukin olevan viime kädessä kiinni sekä akkuteknologian parantamisesta että akkujen hintojen putoamisesta. Esimerkiksi jo viime vuonna esitelty PSA-yhtymän diesel-hybridi on periaatteessa jo täysin valmis auto, mutta sen valmistaminen maksaa vielä liikaa. Sekä Peugeot että Citroen aikovat kuitenkin esitellä tuotantoautonsa 2009. Ajatuskulku menee suurin piirtein niin, että eri valmistajien osoittama kiinnostus hybriditekniikkaan nostaa akkujen tuotantomääriä ja pudottaa niiden hintaa.

Toisaalta monet valmistajat myöntävät, että yhtä ja samaa, kaikille markkinoille sopivaa "vihreä teknologiaa" ei todennäköisesti ole olemassa.

Yhden esimerkin tästä tarjoavat sekä Mercedes-Benz että BMW, joiden tulevaisuuden voimanlähteistä löytää niin dieseleitä, hybridejä, diesel-hybridejä kuin polttokennojakin.

Mercedeksen erikoisuutena on lisäksi diesotto-konsepti, jossa bensiinimoottorin teho ja huippudieselin korkea vääntö ja taloudellisuuden takaama alhainen päästötaso yhdistetään samaan moottorin.

Vaikka moottori käyttää bensiiniä voimanlähteenä, sytytystulppaa käytettään autoa käynnistettäessä ja täydellä kuormalla ajettaessa. Osakuormalla ja alhaisissa kierroksissa bensiini sen sijaan sytytetään dieselin tapaan puristussytytyksellä.

Kun moottoriin yhdistetään bensiinin suorasuihkutus, turboahtaminen ja muuttuva puristussuhde, saadaan 1,8 -litran nelisylinterisestä koneesta ulos 175 kW/ 238 hevosvoiman teho ja 400 Nm:n vääntö alle kuuden litran kulutuksella 100 kilometriä kohti, vaikka autona olisikin iso S-luokan Mercedes.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Uutisvirta

21.11.
Henkilöauto suistui tieltä Siikalatvalla, kuljettaja vietiin tarkastukseen
21.11.
Fluorivoiteet kielletään maastohiihdossa ja Suomessa kehitetään korvaavia tuotteita
21.11.
Moottoripyöräilijä loukkaantui vakavasti Kajaanissa, pakeni poliisia hurjaa ylinopeutta ja törmäsi lopulta autoon
21.11.
Oululainen Veronica Helanen taisteli tiensä ylioppilaaksi – maksansiirrot pakottivat nuoren lukiolaisen lopettamaan koulun hetkeksi kokonaan
21.11.
Vanhan kou­lu­ra­ken­nuk­sen asunnossa syttyi tulipalo Tervolassa, viisi henkilöä vietiin tarkastukseen
21.11.
Laservalojen ja höyrykoneiden Slushissa värikyltit vievät yrittäjät ja sijoittajat yhteen – Huippukalliista lipuista huolimatta tapahtuma tekee kävijäennätyksen
21.11.
Oulun amatöörinyrkkeilyn ykkösiskijä Aydin Behruz loukkasi kätensä työtapaturmassa, Tammer-turnaus jää väliin: "Henkisesti tämä on kovempi pala kuin itse vamma"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

197 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Ay-liitot paras työntekijän turva,ajaa varmasti Posti kiistan niin,että ei tule työntekijöiden palkkoihin leikkauksia.AY... Lue lisää...
Tämä aloitus roskako...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.11.

Fingerpori

22.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image