Tutkimus: Liikunnan vapauttamat endorfiinit voivat houkutella syömään herkkuja

Väitöstutkimuksen mukaan kovatehoinen intervalliharjoitus saa aikaan endorfiiniryöpyn aivoissa ja voi aiheuttaa muun muassa sen, että herkkuja tekee enemmän mieli. Arkistokuva. KUVA: Riina Rinne
Hyvä Elämä 12.6.2018 13:23
Jaana Mattila

Tuoreessa väitöstutkimuksessa ilmeni myös, että diabeetikot tottuivat kovaan treeniin paremmin kuin terveet.

Kovatehoinen intervallitreeni HIIT saa aikaan huiman endorfiiniryöpyn ihmisen aivoissa.

FM Tiina Saanijoen tuoreessa väitöstutkimuksessa ilmeni, että tavanomaisessa, tunnin mittaisessa aerobisessa harjoituksessa vastaavaa ei syntynyt.

Saanijoki vertaili tutkimuksessaan, millaisia tuntemuksia kovatehoinen intervalliharjoittelu ja perinteinen, terveyssuositusten mukainen liikunta saa aikaan liikuntaa harrastamattomilla terveillä sekä tyypin 2 diabeetikoilla ja esidiabeetikoilla.

Koehenkilöitä tutkittiin kahden viikon treenijaksolla. Tutkimuksessaan Saanijoki hyödynsi myös aivokuvantamismenetelmiä.

Vaikka kovatehoinen intervallitreeni HIIT tuntui koehenkilöistä odotetusti raskaammalta ja epämiellyttävämmältä kuin perinteinen kestävyysharjoittelu, he tottuivat siihen nopeasti.

– Erityisen kiinnostavaa oli, että diabeetikot ja esidiabeetikot vaikuttivat tottuvan HIIT-harjoitteluun jopa paremmin kuin terveet koehenkilöt, Saanijoki kertoo.

Mitä enemmän endorfiinejä, sitä enemmän tekee mieli herkkuja

Saanijoki tarkasteli väitöstutkimuksessaan myös endorfiinien vapautumisen yhteyttä ruuan palkitsevuuteen.

Tutkimuksessa ilmeni, että endorfiinien vapautuminen tunnin aerobisen harjoituksen jälkeen oli yhteydessä aivojen mielihyväjärjestelmän aktivoitumiseen herkullisia ruokakuvia katsottaessa.

Suurempi endorfiinien vapautuminen liikunnan jälkeen ennusti suurempia herkkuvasteita.

– Tämä erittäin kiinnostava havainto voi osaltaan selittää, miksi liikunnan jälkeen tietyt ruuat voivat tuntua houkuttelevammilta kuin toiset. Löydös voi osaltaan selittää myös sitä, miksi liikunta yksinään, ilman syömisen tarkkailua, ei välttämättä ole paras laihdutuskeino. Energiavaje saatetaan kompensoida syömällä herkkuja, joita endorfiinien vapautumisen myötä voi kovasti tehdä mieli, Saanijoki kiteyttää.

HIIT-harjoitus lisäsi koehenkilöissä myös negatiivisia tuntemuksia, mikä oli yhteydessä endorfiinien vapautumiseen. Endorfiinien tarkoitus on todennäköisesti auttaa elimistöä kestämään kovan treenin aiheuttamaa fyysistä ja henkistä stressiä.

– Liikunnan aiheuttamat niin positiiviset kuin negatiivisetkin tuntemukset näyttävät välittyvän osin saman välittäjäainejärjestelmän kautta, Saanijoki toteaa.

MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Ei varaa eläkkeiden korotuksiin

se ei saisi antaa "etua "suurituloisille? Me tämä maa elätetään. 10%, eli suurituloiset maksaa pitkästi yli puolet vero... Lue lisää...
MIksi?

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

16.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image