Tiukka treeni suojaa sy­dän­po­ti­las­ta kotijumppaa paremmin

Hyvä Elämä 25.6.2014 15:22 | Päivitetty 25.6.2014 19:54
STT

Huippu-urheilussa käytetty intervalliharjoittelu sopii uusien tutkimusten mukaan myös toipuvalle sydänpotilaalle. Sillä on enemmän sydäntä suojaava ja yleiskuntoa parantava vaikutus kuin maltillisella aerobisella liikunnalla. Tuloksia ei kuitenkaan vielä ehdoteta virallisiksi suosituksiksi.

Oulussa tehtyjä havaintoja esiteltiin Kuopiossa Puijo Symposiumissa, jossa on tämän viikon koolla 350 liikuntalääketieteen huippututkijaa ja asiantuntijaa.

- Tutkimuksemme on vasta alkuvaiheessa, joten kovan harjoittelun aloittaminen vaatii ohjausta. Potilaan aktivointi on aloitettava kuitenkin heti, sanoo fysiologian dosentti Arto Hautala Oulusta.

Hänen mukaansa kovatehoinen intervalliharjoittelu on silti todettu turvalliseksi sydänpotilaille. Siinä syke nostetaan lähes maksimaaliselle tasolle. Intervallijakso kestää neljä minuuttia ja palautustauko kolme. Näitä toistetaan neljä kertaa, ja lisäksi tärkeitä ovat alku- ja loppuverryttelyt.

Hyödyt näkyvät ajan oloon sekä sydämessä että koko kehossa.

- Verrattuna tasavauhtiseen menoon intervalliharjoittelussa valtimon toimintakyky paranee. Samalla paranee myös kestävyyskunto, Hautala kuvaa.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Pallolaajennuksen jälkeen olen syönyt beetasalpaajaa eli bisoprololia viisi vuotta. Mitenkä se korreloi Intervalliharjoittelun kanssa? Ideana kait on juuri se ettei syke saa nousta liikaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyse on intervallista, jossa syke nousee korkealle ja palutuu taas ja taas nostetaan ja taas palatetaan, elikkä vaikka juoksee ensin ja sitten kävelyä ja taas juoksua ja taas kä'velyä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko niin että "JOS" kotona treenaa "kovaa" niin treeni EI suojaakkaan sydänpotilasta???...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Treenin ei tarvitse olla tiukkaa eikä kovatehoista. Kellolla ei tarvitse mitata. Riittää, kun liikkuu monipuolisesti vaihtelevalla sykkeellä, esimerkiksi mäkisessä maastossa, nopealla kävelyllä tai luisteluhiihdolla. En suosittele juoksua, se väistämättä ajan kuluessa kuluttaa niveliä. Harjoittelun kehittyessä pian alkaa oppimaan kuuntelemaan omaa kehoaan, ja säätämään kuormitusta omien aistimusten mukaisesti. Pääasia on että liikunta on hauskaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä niin kun olen jo harrastanut inteval tyyppistä harjoitusta jo kolmevuotta pallonlaajennuksen jälkee ja hyvin tuloksin, kumminkin huomioinut liiallisen rasituksen levolla, eikä Nitropurkilla tarvinut käydä vaikka mukana on monesti! Kolesteroliarvot on pysynyt hyvänä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässähän ei ole mitään uutta. Tasainen kävely on aivan turhaa treenin kannalta ja sopii vaan laiskoille jotka pystyvät tällä persutelemaan itselleen peilin edessä kuntoilevansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samantyyppiseen tulokseen tultiin muutama vuosi sitten brittiläisessä tutkimuksessa.
Sen mukaan 80 % ihmisistä hyötyy eniten lyhytkestoisesta, korkeintaan vain noin 10 minuutin kovasta rasituksesta verrattuna pitkäkestoiseen, mutta kevyempään rasitukseen.

Itse vakuutuin tästä omassa ruodossani.
Olin harrastanut kävelylenkkejä jo vuosia, mutta pohkeet alkoivat menemään kivuliaasti maitohapoille ja kuin toimimattomiksi. Pidensin reilusti kävelylenkkejä, mutta ei mitään muutosta - kivuliasta väkisin kävelyä.
Talon saunan aivoriihi povasi ohitusleikkauksia jalkoihin.

Muutin menetelmää tuo brittiläinen tutkimus mielessä, ja aloin ravaamaan portaat päivittäin 6. kerrokseen kaksi askelmaa kerrallaan.
Kieltämättä aluksi oli veren maku suussa, mutta jo viikossa parissa tilanne muuttui, ja jalat ovat kuin uudet, eikä ole enää minkäänlaista pohkeiden kipuilua ja jumittamista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

7:00
Muistatko sähäkät kasarikikkarat? Permanentit tekivät taas paluun, mutta moni asia on nyt toisin, sanovat kampaajakonkarit Tilaajille
7:00
Suomen viimeaikaista jätepolitiikkaa ja -lainsäädäntöä ei voi pitää onnistuneena Lukijalta
7:00
Suomen Yrittäjien kysely: Enemmistö lisäisi paikallista sopimista työpaikalla –  "Matala työllisyysaste on suurin köyhyyden syy ja hyvinvoinnin uhka"
7:00
Muhoslaisen Benjam Myllyselän oppilaat haastoivat maailman johtajat ilmastoasioista jo vuosikymmeniä sitten – "Mitä suurempi viskaali, sen paremmin ne ottavat lasten yhteydenotot huomioon" Tilaajille
7:00
Valmennuskursseja markkinoidaan pian jo yläkoululaisille – yksityisopetus lisääntyy, mutta aasialainen pikkulasten koulutus on vielä kaukana Tilaajille
6:22
Yön uutiskooste – Savon Sanomat: Siilinjärvi vaatii Attendolta selvitystä kuuden vanhuksen kuolemasta
6:00
Vanhuksen väkivaltaisuuteen vastataan osaamisella – taitava hoitaja osaa lukea muistisairaan käytöstä ja ennakoida tilanteita Lukijalta
17
Analyysi: Politiikasta vetäytyvä Anne Berner on yhden kauden tuulettaja – keskustaryhmästä lähtee jälleen yksi edustaja pois vapaaehtoisesti
8
Pikavippien mainonta muuttunut entistä aggressiivisemmaksi – ministeri Häkkänen: "Täysin harhaanjohtavaa ja houkuttelee velkakierteeseen"
7
Suomen Yrittäjien kysely: Enemmistö lisäisi paikallista sopimista työpaikalla –  "Matala työllisyysaste on suurin köyhyyden syy ja hyvinvoinnin uhka"
5
Kiimingin Jokirannan koulukaava etenee, lukion ja kirjaston rakennukset osoitetaan suojeltaviksi
4
Raahen Laivan kultakaivoksella alkamassa yt-neuvottelut, neuvottelujen piirissä alle 50 henkilöä
3
Oulussa laaditaan teemayleiskaava kulttuuriympäristöille
3
Ministeriöiden työryhmä haluaa yhdistää kuntatyöntekijöiden ja yksityisillä työskentelevien eläkkeet yhteen järjestelmään

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Koko maassa lukuun ottamatta Lapin maakuntaa sekä Pudasjärven, Kuusamon ja Taivalkosken kuntia pohjoisen ja luoteen välinen tuuli on voimakasta aamupäivästä alkaen, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.

Ajokeli on huono maan länsiosassa sekä Kymenlaakson maakunnassa tienpintojen jäätymisen vuoksi. Ajokeli on huono aluksi Lapin maakunnassa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo jäätävän tihkusateen ja lumisateen vuoksi. Ajokeli on huono Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suomalaiset SS-sotilaat

254 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Vuokralla asumisen helppous

Töistä hautaan, no kukin tavallaan. Lue lisää...
Kx

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image