Moni ostaa väärät lenkkikengät

Lentopalloilija Mikko Marttila tuli ostamaan uusia juoksukenkiä. Testi urheiluliikkeessä osoittaa, miten paino jalassa jakautuu jalkaterän eri osille. Hänellä näyttää olevan taipumusta ylipronaatioon.
Hyvä Elämä 15.5.2010 0:01
Heli Väyrynen Kaleva

Lenkkeilijät tekevät paljon virheitä kenkien ostossa. Vääränkokoiset ja -malliset tossut voivat kostautua vammoina, hiertyminä ja kipuina, jotka sammuttavat juoksukipinän.

"Tapaan usein juoksijoita, joilla on rasitusvammoja, jopa rasitusmurtumia, jaloissa. Yksi syy niihin voi olla vääränlainen kenkä", kertoo fysioterapeutti Satu Siirtola.

Kenkä on lenkkeilijän tärkein varuste, mutta sen valinta on vaikeaa. Kaupan hyllyillä notkuu jopa 40 erilaista vaihtoehtoa, joista osa maksaa yli 200 euroa.

Kallis tossu ei aina ole paras. Lenkkaritestissä menestynyt huippujalkine ei toimi joka jalassa. Kenkä kannattaa valita yksilöllisesti ja usein asiantuntijan avustuksella.

"Yhtä, kaikille parasta lenkkikenkää ei ole olemassa", muistuttaa urheiluliikkeen kenkäosaston vastaava Jani Myyry.

Tyypillinen virhe on ostaa tuettu kenkä turhaan. Erilaiset tuet alkoivat yleistyä kymmenen vuotta sitten. Silloin arvioitiin, että 70 prosenttia juoksijoista tarvitsee tuetun mallin.

Jos lenkkeilijän nilkka joustaa liikaa sisäänpäin, puhutaan ylipronaatiosta. Kiertojäykkä ja vahvasti tuettu kenkä korjaa askellusta.

Jos nilkan normaali joustoliike jää niukaksi ja kuormitus ohjautuu jalan ulkosyrjälle, puhutaan alipronaatiosta, joka vaivaa muutamaa prosenttia lenkkeilijöistä. Silloin kengässä pitää olla vaimennusta ja kiertolöysyyttä.

"Turhasta tuesta voi olla haittaakin. Ainakin puolet juoksijoista selviää neutraalilla kengällä", sanoo Jani Myyry.

Markkinoilta löytyy yhä enemmän myös neutraaleja tossuja.

Epävarma ostaja voi testauttaa jalkansa rakenteen ja toiminnan. Apua voi kysyä urheiluliikkeistä tai fysioterapeuteilta.

Myös paino, ikä ja sukupuoli vaikuttavat kengän valintaan. Painava lenkkeilijä tarvitsee tukevan ja kiertojäykän kengän. Naisille riittää yleensä kapeampi lesti kuin miehille.

"Ikääntynyt voi tarvita enemmän tukea ja iskunvaimennusta, kun lihasvoima heikkenee ja nivelten tukevuus vähenee", Satu Siirtola kertoo.

Käyttötarkoitus painaa valinnassa. Asvaltilla juokseva tarvitsee enemmän vaimennusta kuin metsäpoluilla lenkkeilevä, koska alusta ei anna periksi.

Kävelyyn riittää kävelykenkä, mutta jos sekä juoksee että kävelee, on syytä ostaa juoksutossu. Juostessa rasitus jaloille on kolminkertainen kävelyyn nähden. Nopeaan juoksuun on omat mallinsa.

Kengän koon valinta tuottaa päänvaivaa monille. "Jotkut maratoonarit jättävät kärkeen jopa 2,5 senttiä tilaa, mutta silloin kenkä ei toimi oikein. Pieni jalan turpoamisvara on hyvä jättää, mutta sentti riittää", Jani Myyry sanoo.

Juoksukengäksi kannattaa valita ehkä numeroa tavallista isompi vaihtoehto. Sivusuunnassa kengän pitää istua napakasti jalkaan, eikä kantapää saisi nousta.

Kenkiä kannattaa sovittaa iltapäivällä, kun jalka on turpeimmillaan. Sovitukseen on syytä varata vähintään puoli tuntia, ja hölkkäaskelia kannattaa ottaa kaupassa. Juoksutossu kestää peruskäytössä noin tuhat kilometriä tai vuoden.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (25)

Vähemmän kuntoilleella voi hölkässä syke nousta aerobisen rajan yläpuolelle aika helposti, mutta toisaalta hyväkuntoisella hölkkä voi hyvinkin olla aerobista harjoitusta. Itse kuulun ainakin vielä toistaiseksi ensimmäiseen ryhmään ja reipas kävely (n. 7km/h) riittää pitämään sykkeeni aerobisella alueella :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hampaat irvessä ja verenmaku suussa repimistä, perisuomalaiseen tapaan.
Ensin sumenee silmissä, sitten suhisee korvissa, ja viimeksi menee taju.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juokseminen kuluttaa ihmistä, niveliä ja kaikkea. Eli poltat kynttilää molemmista päistä, vanhana olet ehkä vaivaisempi. Paljon parempia kaikki aerobinen liikunta, reipas kävely ym. ym. Ihmisen pitää ehdottomasti liikkua monipuolisesti. Myös yletön pyörän selässä istuminen tekee miehestä, no sanonko minkä, kyvyttömän. Mutta ehkä on niin, että kun tarpeeksi innostuu pyöräilystä, ei tarvikkaan enää muita elämän nautintoja. :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taidat, heppuli, kirjoittaa nyt asioista ihan mutu-tuntumalla, kun ei tunnu olevan oikein tosiperää. Ensinnäkin juoksu on ihmiselle kaikkein luonnollisin liikuntamuoto, tai hölkkä tarkemmin sanottuna. Oikein toteutettuna (maltti alussa, hyvät varusteet) se ei kuluta sen enempää paikkoja kuin kävelykään. Toisaalta pyöräilyn vaikutus mieskuntoon on korkeintaan sitä parantava. Katsos, tarkoitus ei ole istua perintökalujen päällä pyöräillessä, silloin voi tulla ongelmia, ja onhan se ainakin erittäin epämiellyttävää. Pyöräily on juuri sopiva liikuntamuoto niille, jotka esim. nivelkulumien ym. tukielinvaivojen vuoksi voi harrastaa kävelyä tai juoksua. Suosittelen pyöräilyä oikein toteutettuna sinullekin. Eri asia tietenkin, jos ei osaa ajaa pyörällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juokseminen kuluttaa niveliä, jos lihakset on heikot. Varsinkin maratoonarit välttelee punttitreeniä viimeiseen asti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Henk. koht. alipronaatiosta kärsivänä huomaan miksei mukavia ja hyviä kenkiä löydä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vinkki: menkää tulevana lauantai-iltapäivänä Terwamaraton-reitin varteen tarkkaileen minkä merkkiset ja malliset lenkkarit rullaavat vauhdikkaimmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Liekkö ihan tervettä" Voi herttinen sentään :) Ei tietenkään ole. Ihmisen evoluutiohan on muovannut ihmiskropan ajamaan autolla ja polkupyörällä. Niin ja hissillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinkuin joku mainitsikin: "Juoksutossu kestää peruskäytössä noin tuhat kilometriä tai vuoden." Kengissähän pitäisi olla "parasta ennen" merkintä!!! jos niitä ei käytä oston jälkeen!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitos lukuvinkistä, tuo opus ei taida löytyä ihan lähikirjastosta :) Itsetuntemus jalkojenkin suhteen kasvaa juostujen kilsojen ja väärien kenkävalintojen myötä. Juokseminenhan on harrastamisen parhautta!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ostin viime kesänä analyysin perusteella voimakkaasti tuetut lenkkarit. Tuntuivat aika oudoilta jaloissa, mutta ajattelin tunteeseen tottuvani. Juostessa päkiöihin tulee kova paine ja kengät tuntuvat liian ahtailta. Nyörejä pitää löysätä reilusti. Esimmäisenä astuessani paino osuu ensimmäiseksi päkiän sivuille, ei koko päkiän alueelle, koska tuki kääntää jalan asentoa. Kengät maksoivat noin 180 euroa enkä halua/pysty niitä enää käyttämään, koska ne eivät todellakaan sovi minulle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kengän pohjamateriaali kovettuu ajan mittaan, jolloin vaimennus ei ole enää niin hyvä mitä ihan uutena.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Juoksutossu kestää peruskäytössä noin tuhat kilometriä tai vuoden." Miten toi vuosi liittyy käyttöikään? Ei kai kengät kaapissa mätäne? Kilometrit ne merkkaa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä vähemmän tossua, sitä paremmin jalan lihakset treenautuvat. Tuet ja pehmusteet ovat sitten vaivaisille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jokaisen juoksusta yhtään kiinnostuneen ja oikeastaan kenen tahansa jalkojaan käyttävän kannattaisi lukea Christopher McDougallin kirja "Born to Run: A Hidden Tribe, Superathletes, and the Greatest Race the World Has Never Seen" Siinä on juoksusta tietoa, jotka saavat lenkkarimyyjät takajaloilleen, mutta jolla on valtava merkitys varsinkin erilaisista juoksuun liittyvistä ongelmista kärsiville.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itsellä juuri lenkkitossut haussa, hieman kiinnostaisi ne uudenmalliset lenkkarit joissa on kaareva pohja, tekee kuulemma pepputreeniin aivan uuden ulottuvuuden :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (25)

Uutisvirta

13:00
Oulun yliopistolla toteutettiin Kestävästi liikkuva Linnanmaa -opintojakso – opiskelijat hakivat uusia ideoita Linnanmaan kampusalueen ja kestävän liikkumisen olosuhteiden kehittämiseksi
12:10
Oululainen Mari-Leena Talvitie tyrkyllä jatkokaudelle kokoomuksen varapuheenjohtajaksi – "Talvitie on osoittanut olevansa aito joukkuepelaaja"
12:01
Brittitähti James Blunt konsertoi Oulussa kesäkuussa osana Euroopan-kiertuettaan
11:50
Vehviläinen: Pahin skenaario on koronapandemia, kausi-influenssa ja hoitoalan lakko
11:37
Tukes antoi myyntikieltoja ja markkinoilta poistoja 75 tuotteelle – lisäksi 15 tuotetta vaadittiin pyydettäväksi takaisin loppukäyttäjiltä
11:25
Presidentti Niinistö vierailee ensi viikolla Iissä, josta matka jatkuu Lappiin – Iissä esillä kunnan ilmastotyö
10:46
Uutistoimisto Bloombergin lähde: Nokia harkitsee yritysjärjestelyjä, yhtiön osien myyminen mahdollista – Nokia ei kommentoi
40
Moni poliisi harkitsee alan vaihtamista, sillä kiire, väkivalta ja henkilöstövajaus kuormittavat – Oulun poliisilaitoksen työsuojeluvaltuutettu Tero Väyrynen toivoo pikaisia toimenpiteitä
22
Kuusamo satsaa miljoona euroa maastopyöräilyyn – Rukalle rakennetaan useita uusia reittejä
20
Koronaviruksen Italiasta saanut sairastui Suomessa ja hakeutui hoitoon – "Meni kuin Strömsössä", sanoo HUS:n ylilääkäri
17
Turvapaikanhakijat ja pudasjärviset tarvitsevat vastaanottokeskuksen Lukijalta
16
Epäilyt kasvavat: Koronavirus voi ehkä sairastuttaa jo kerran oireettomaksi todetun uudelleen
15
Osallistu kyselyyn: Pitäisikö Oulun yliopiston muuttaa Linnanmaalta kaupungin keskustaan?
14
Näin koronatilanne etenee: Suomessa kymmeniä epäilyjä, Virossa todettu ensimmäinen tapaus ja Kiinassa vähiten viruskuolemia kuukauteen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

27.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image