Kauneus & muoti

Vauvojen muoti on nyt kestävää

Vauvalla on yllään Timberlandin bodypaita (46,90), Timberlandin vuoritetut housut (39,90), Mayoral tossut (19,90) ja Gantin pipo (35,90). Äidillä Mama i Ja -imetyspusero (39,90). KUVA: Mikko Törmänen
Kauneus & muoti 8.1.2013 9:37
Kati Valjus

Kaukana takana ovat ne ajat, kun vauvat puettiin samanlaisiin, värittömiin äitiyspakkausvaatteisiin.

”Vauvojen vaatetukseen satsataan”, sanoo lastenvaatekauppias Hilkka Eskelinen. Hän tietää mistä puhuu, sillä kauppiasuraa on takana jo kaksi vuosikymmentä.

Eskelisen omistama Jasmin myy lapsille merkkivaatteita, kuten Clairea, Tommy Hilfigeriä, Guessia ja Legoa. Yksittäisen hupparin hinta voi hipoa seitsemääkymppiä.

Eskelinen kuitenkin tyrmää ajatuksen törsäämisestä.

”Päinvastoin! Laadukkaan merkkivaatteen elinkaari on huomattavasti pidempi kuin halpisvaatteen. Kierrätys on ajan ilmiö, ja se näkyy meilläkin. Halutaan ostaa laadukkaita, ajattomia vaatteita, jotka elävät pitkän elämän.”

Äiti ostaa

Vauvanvaatteen tärkeimmäksi ominaisuudeksi Eskelinen nimeää materiaalin.

”Vauvoille ostetaan pehmoisia, kestäviä käyttövaatteita. Pelkkä hyvä materiaali ei kuitenkaan riitä, vaan vaatteen pitää myös miellyttää ostajan silmää.”

Ja ostaja on yleensä äiti. Lastenvaatekauppias tietää, että äidit päättävät, millaisiin vaatteisiin lapset puetaan.

Myös käytännöllisyys on vauvanvaatteessa tärkeää. Pukeva bodypaita, vuoritetut housut ja lämpimät töppöset ovat näppäriä arkivaatteita vauvalle.

Retro myy   

Materiaali on tärkeä myös Metsolan yrittäjä–suunnittelijalle Sanna Paakille.

”Lähtökohtana lastenvaatteiden suunnittelussa on, että vaatteen pitää olla kestävä.”

Yritys käyttää tuotannossaan menneiltä vuosikymmeniltä tuttuja materiaaleja joustofroteeta ja velouria. Ne ovat Paakin mukaan materiaaleina melko poikkeuksellisia yleisessä trikoovaatetrendissä.

”Näiden voi luvata kestävän useammallakin lapsella ja ne kestävät 60 asteen pesun”, Metsola-vaatemerkkiä luotsaava yrittäjä vakuuttaa.

Metsolassa pääosassa ovat myös värit ja retrohenkiset kuosit.

”Kun kuusi vuotta sitten aloitin, en arvannut, että värikkäille lastenvaatteille oli näin valtava tilaus. Asiakkaamme eivät ole enää mikään marginaaliryhmä, vaan Metsolan vaatteita ostavat kaikenlaiset perheet. Suurin osa myynnistä tapahtuu nettikaupan kautta”, Paakki kertoo.

Vastaisku Disney-kuosille

Paakki kammoksuu tapaa, jolla lapset halutaan pukea pieniksi aikuisiksi, mahdollisimman neutraalisti.

”Lapsethan ovat kaikkea muuta kuin neutraaleja!” suunnittelija nauraa.

Myös räikeä sukupuolijaottelu saa Paakilta kyytiä.

”Unisex-ajattelu on suunnittelussamme yksi tärkeistä johtoajatuksista. Miksi ihmeessä iloisille pikkupojille on tarjolla vain synkkää mustaa ja tummansinistä? Meillä olen huomannut, että moni pikkupoika on saattanut innostua vaikka pinkistä tai punaisesta, ja hyvä niin.”

Paakki suosii suunnittelussaan ja sisäänostossaan ekologisuutta ja kotimaisuutta. Metsolan tuorein uutuus on yhteistyösopimus Miina ja Manu -kuoseissa.

”Halusin tehdä vastaiskun iänikuisille Disney-kuoseille. Suomalaisetkin hahmot voivat olla kaikkien tunnistettavissa ja kivoja yhdistettynä vaatteisiin”, yrittäjä perustelee.

Eskelinen ja Paakki ovat samoilla linjoilla siinä, että laatuun satsaaminen on lastenvaatteissa perusteltua.

Heidän mielestään muutama hyvä käyttövaate riittää, ja niitä löytää hyväkuntoisina kirpputoreiltakin.

”Useinhan on niin, että tietyistä vaatteista muodostuu niitä lempivaatteita, joita ei raaskittaisi laittaa pesuun kuin vasta sitten, kun on ihan pakko. Lempivaatteet joutuvat kovaan kulutukseen.”

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222

 

MAINOS

Kommentoi

Ei näköjään riitä, että iso osa aikuisista ja nuorista vinksahtaa kaikenmaailman muotiin ja trendeihin. Nykyään pitää jo lapset vauvasta asti valjastaa tähän höpötykseen sillä verukkeella, että kankaat ovat muka kestävempiä ja parempia. Tosiasiassa vauvoista ja pikkulapsista halutaan muodikkaampia (koska äidit ja isätkin kilpailevat samassa asiassa).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kallis hinta ei aina myöskään tarkoita laatua. Jos lastenvaate on vaikkapa kolme kertaa kalliimpi kuin ns. tavallinen ei-merkkivaate, ei sen käyttöikä kuitenkaan yleensä ole kolme kertaa pitempi. Merkkivaatteissakin lukee monesti "Made in china" ja joskus myös kalliilla hinnalla voi saada sekundaa. Toisaalta oon löytänyt halpaliikkeistäkin tosi laadukkaita tuotteita, jotka ovat yllättäneet pitkäikäisyydellään. Eli ei nämä aina mene käsi kädessä. Lastenvaatteiden kierrättäminen on toki ihanteellinen ajatus, mutta menkääpä vain katsomaan vaikka nettikirppareille, menevätkö 90-luvun kuosilla olevat kamppeet kaupaksi. Eivät mene, kun eivät ole enää muodikkaita. Näin se vain on - mammat kilpailevat leikkipuiston reunalla, kenen lapsilla on se kalleimman merkin haalari. Omilla muksuillani on kyllä ihan vaan se perus markettivaate. Olisi periaatteessa varaa ostaa kalliimpikin, mutta mitä turhaan, kun se merkkivaatekin on parin kuukauden rymyämisen jälkeen hyvinkin käytetyn näköinen, eikä sillä merkillä siinä vaiheessa enää ole mitään itseisarvoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

14:09
Suomen Pankilta madonluvut: Koronavirustoimet voivat lohkaista Suomen taloudesta jopa 13 prosenttia, työttömyys jopa 11 prosenttiin
13:43
Katumaasturin moottoritilassa syttyi palo kesken ajon Nelostiellä Haukiputaalla – rekankuljettaja pysähtyi auttamaan
13:01
Oulun Limingantullissa sijaitsevan puuelementtitehtaan katossa oleva nosturi syttyi tuleen - palokunta sammutti nopeasti yli 15 metrin korkeudessa olleen palon
12:42
Kotihälytyksiä luvassa, korona voi kiristää tilannetta entisestään, pääsiäinen poliisille haastava ajankohta – "Toimettomuus ja liika alkoholi ovat huono yhdistelmä"
12:39
Suden yöllinen vaellus Oulun Metsokankaalla tallentui lukijan videolle – "Todennäköisesti nuori yksilö", sanoo tutkimusprofessori
12:33
Suomen Yrittäjien kysely: lähes puolet yrityksistä tarvitsee valtion tukea selvitäkseen koronakriisistä, joka kymmenes pelkää konkurssia
12:08
Suomessa voi tulla pulaa kahvista ja hedelmistä, jos ruokamarkkinat häiriintyvät pahoin – PTT: Ongelmat iskisivät jo valmiiksi nälänhädästä kärsiviin maihin Tilaajille
63
Oulu valmistelee 54 miljoonan euron säästöjä – suurimmasta osasta säästötoimista päättäjillä yksimielisyys
31
Hallitus tiukentaa rajaliikennettä Suomen, Ruotsin ja Norjan välillä, rajoitukset koskevat myös laivojen henkilöliikennettä – Katso tallenne tästä
27
Länsimaissa takki kääntyy ja kasvot peittyvät – miksi saksalainen suojaa kasvonsa, mutta suomalainen ei?
25
Tiistaiaamun tiedot: Tartuntoja todettu Suomessa nyt 2 308, varmistettu määrä nousi 132:lla – Oulussa nyt 70 tapausta, sairaanhoitopiirissä 85
19
Kerro meille: Millä keinoilla kuka tahansa meistä voisi nyt tukea yrityksiä?
15
Alkoholin kokonaiskulutus laski roimasti viime vuonna, suurin selittävä tekijä matkustajatuonnin väheneminen – suunta ollut laskeva jo yli kymmenen vuotta
14
Koronapotilaiden määrä OYSissa kasvaa: Tiistaiaamuna hoidossa oli yhteensä 11 henkilöä, seitsemän tehohoidossa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

275 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Pääomavero 43% pian

sulla on varmaan joku järkevä perustelu tuommoselle verolle siitähän kärsii köyhät tuunarit ensimmäisenä esim minä nosta... Lue lisää...
jyväjemmar

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

7.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image