D-vitamiinin saanti parantunut - saan­ti­suo­si­tus nousee lokakuussa

d-vitamiini KUVA: Jukka Leinonen
Hyvä Elämä 25.8.2013 8:12
Heli Väyrynen

Pohjoismaiset ravitsemussuositukset uudistuvat lokakuussa.

D-vitamiinin saantisuositus nousee kymmeneen mikrogrammaan vuorokaudessa. Tämänhetkinen suositus on 7,5 mikrogrammaa.

Yli 75-vuotiaille D-vitamiinia suositellaan 20 mikrogrammaa päivässä.

Apulaisprofessori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta ja professori Mikael Fogelholm Helsingin yliopistosta eivät pidä muutosta suomalaisille merkittävänä. He edustavat Suomea suositukset laatineessa työryhmässä.

”Suomalaisten keskimääräinen D-vitamiinin saanti alkaa olla tuota luokkaa. D-vitamiinin liian vähäinen saanti ei ole enää ongelma Suomessa”, Schwab sanoo.

Tilanne on muuttunut, sillä suomalaiset ovat kärsineet D-vitamiinivajeesta.

”Myös liiallinen D-vitamiinin saanti on haitallista. Siitä on selvä näyttö. Tämä asia on suomalaisessa keskustelussa unohtunut”, Schwab jatkaa.

Liian vähäinen ja liiallinen D-vitamiinin saanti vaikuttavat epäedullisesti esimerkiksi luustoon. Schwabin mukaan on myös viitteitä siitä, että liikasaanti lisäisi esimerkiksi sydän- ja verisuonitautiriskejä ja haimasyöpää.

”Suomessa D-vitamiinikeskustelua pyörittävät ne, jotka haluavat hirveän isoja D-vitamiinimääriä. Joudun joskus sanomaan potilaillekin, että nyt pitää jättää D-vitamiinivalmiste pois, koska muuten sitä tulee liikaa.”

Lue lisää 25.08.2013 Kalevasta.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (49)

"”Myös liiallinen D-vitamiinin saanti on haitallista. Siitä on selvä näyttö. Tämä asia on suomalaisessa keskustelussa unohtunut”, Schwab jatkaa."
Kannattaisiko tiedeihmisen antaa jotain lukuarvoja paljonko voi huoletta syödä ja samoin terveysongelmista mitä seuraa.
Tunnettuahan on, että lapset saivat aikaisemmin Suomessa riisitaudin ehkäisyyn 50 mikrogrammaa päivässä. Siis muutaman kilon painoinen lapsi, ilman mitään haittoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika mielenkiintoista varoitella liiallisen D-vitamiinisaannin vaaroista. Missähän on se "selvä näyttö" tästä asiasta? Kun verrataan esim. 100 mikrog päivässä ottavan veren D-vitaminiinipitoisuuksia vaikkapa Välimerellä koko päivän ulkona oleskelleen vastaaviin, on ero vähintään 10-kertainen jälkimmäisen hyväksi. Schwabin logiikalla Välimeren ilmastossa ympäri vuoden elävillä ihmisillä on krooninen yliannostus D-vitamiinista. Näkyyköhän se esim. korkeampana keski-ikänä vai alhaisempana sydän- ja verisuonitautiriskinä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Scwab ja Fogelholm ovat D hormonin kliinisestä merkityksestä ja vajauksen hoidosta yhtä pihalla kuin lumiukot.
Älköön kukaan uskoko moista epätieteellistä jankutusta.
Aika vaihtaa porukkaa noissa kahvikuppiporukoissa.

Sama kuin auton turvallisuus säädöksista päätettäisiin Afrikan pimeimmässä viidakossa jossa ei ole teitä lainkaan.
Eivät ymmärrä edes omia juttujaan muiden tutkimuksista puhumattakaan.
Itäsuomen yliopisto on Savossa, jossa vastuu jää aina kuulijalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuossa paperiversiojutussa suosittavat käyttämään mieluiten rasvattomia tai vähärasvaisia maitotuotteita . Tässä on vain se probleema ,että tällöin K2-vitamiinin saanti vähenee merkittävästi. Rasvainen edam juusto ja punainen viili ovat hyviä K2-vit. lähteitä . Mitä vähemmän tuotteessa on rasvaa sitä vähemmän myös K2-vitamiinia.

K2 on tärkeä niin luuston kuin verisuoniterveyden kannalta . On ihan pätevästi myös tutkittu tämä asia . Tutkimuksessa ,joka kesti kolme vuotta , tuli selkeästi esillle k2-vit. hyödyt niin luustolle kuin verisuonille. Ei pelkästään estänyt suonten kalkkeutumista vaan myös poisti jo kertynyttä kalkkeutumaa.

Voisin laittaa vaikka linkin tähän tutkimukseen, mutta en tiedä saako tänne laittaa joten jätetään laittamatta.

Kysynpä noilta virallisilta tietäjiltä , että miten suomalaisten K2-vit. saanti on turvattu tällä rasvattomalla linjalla ?

Pitkäketjuista( MK-7)K2-vit. saa hapatetuista maitovalmisteista ja tämä on se tehokkain K2-vit. muoto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voin sanoa kokemuksesta, että yli 100mg päivä-annosta pillereistä ei kannata ylittää (~170mg/pvä söin), itselle iski aivan tajuton pääkipu ja sai syödä aika tujuja kipulääkkeitä.. pääkipu kesti suunilleen d-vitamiinin puoliintumisen ajan eli 2-3vkoa.
Että semmonen "ihmiskoe"

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itä -Suomen Yliopisto ei ole aikaisemminkaan oikein onnistunut tässä D-vitamiini asiassa, joten kannattaisi pitää suutkin siellä Itä-Suomessa vähän soikemmalla. Parempaa tietoa ja erittäin laajoja tutkimustuloksia löytyy netistä, kun menee vaan katsomaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

THL sanoo mitä sanoo. On mahtavaa lukea niin monen kommentteja, että ovat hankkineet tietoa muualtakin ja ottavat kunnolliset määrät D-vitamiinia. Itse otan 125 mikrogrammaa joka päivä. Eipä ole flunssat vaivanneet viime vuosina. Otan toki c-vitamiiniakin reippaita annoksia. Virallinen puoli taitaa jääneen pahasti jälkeen mutta onneksi on paljon edistyksellisiä kansalaisia. Flunssatonta syksyä kaikille!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten voi olla sallittua että samanaikaisesti on esim. 10ug purkissa ettei tuota määrää saa missään tapauksessa ylittää ja kuitenkin myydään myös 120ug pillereitä. Käyttöjäryhmistä ei puhuta kummassakaan mitään, eivätkä ne vaadi reseptiä.
Laittakaan ensin ne ohjeet tasapuolisesti kuntoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

”Myös liiallinen D-vitamiinin saanti on haitallista. Siitä on selvä näyttö. Tämä asia on suomalaisessa keskustelussa unohtunut”, Schwab jatkaa."

Missä on "näyttö"? Kenties jotain lääkefirmojen teettämiä tutkimuksia? Sehän olisi katastrofi lääketeollisuudelle jos ihmiset alkaisivat syömään oikean määrän D-vitamiinia, lääkkeiden myynti lähtisi ryminällä laskuun.

Sellaisia tutkimustuloksia on kyllä olemassa, että edes 250 mikrogramman päiväsaannilla ei ole todettu minkäänlaisia haittavaikutuksia. Ylimääräinen D-vitamiini poistuu elimistöstä, sitä ei voi saada liikaa.

Vanhempieni lapsuudessa D-vitamiinia syötiin 10-kertainen määrä nykyiseen verrattuna. Kun nyt suositus on naurettavat 10 mikrogrammaa, 50-luvulla suositus oli 100-125 mikrogrammaa. Koko siltä ajalta ei ole olemassa yhtäkään todistetta että D-vitamiini olisi aiheuttanut haittavaikutuksia. Sen jälkeen saantisuositusta ollaan alettu laskemaan ilman mitään syytä, ja luonnollisesti sairauksien määrä on noussut sitä mukaa. Itse olen syönyt viimeisten muutaman vuoden ajan D-vitamiinia yli 100 mikrogrammaa päivässä, ja olen ollut terve kuin pukki, välttynyt kaikenmaailman köhiltä ja nuhilta.
Tutkimukset todistavat että tarpeeksi D-vitamiinia syömällä riski sairastua mm. syöpään ja sydän- ja verisuonisairauksiin pienenee dramaattisesti. 10 mikrogrammaa ei vaikuta mihinkään! Käyttäkää omaa järkeänne ja etsikää tietoa netistä!

Suomen "terveysasiantuntijoita" ai pitäisi koskaan päästää ääneen, antavat tuhoisan väärää tietoa ihmisille!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka kertyy elimistöön saannin ollessa runsasta. Hyvin suuret pitoisuudet lisäävät luun hajoamista ja suurentavat veren kalsiumpitoisuutta ja voivat aiheuttaa kalsiumsuolojen saostumista kudoksiin sekä sydän- ja hermostoperäisiä oireita. Vaikeimmissa tapauksissa voi kehittyä munuaisten vajaatoiminta ja pahimmillaan myrkytys voi johtaa kuolemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minkä tahan aineen (jopa veden) liika saanti voi johtaa kuolemaan.
D-vitamiini esiintyyravinnossa yhdessä omega-3 rasvahapon kanssa, joka on hyväksi sydämmelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aikuisella ihmisellä iho tuottaa 250 ug D-vitamiinia puolen tunnin auringossa oleskelun aikana (uikkarisillaan).

Olen samaa mieltä aiemmin kommentoineiden kanssa, että näiden "asiantuntijoiden" pitäisi viitata johonkin tutkimuksiin, jotta heidän lausuntojaan pystyttäisiin arvioimaan. Siis kuten missä tahansa, missä vaaditaan jonkinlaista luotettavuutta tiedoilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen samaa mieltä kanssasi, että pitåisi viitata tutkimuksiin.

Mutta mehän ei tiedä imeytyykö kaikki 250ug elimistöön, vaikka iho sitä tuottaisi. Itse asiassa emme edes tiedä imeytyykö edes suunkautta otettuna. Ainut ja oikea tapa on käydä mittaamassa D-vitamiini pitoisuudet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistähän ne suomalaiset näitä suosituksia arpoo? Kesällä auringosta saa sen 100 - 200 mg tunnissa, parissa ja talvella parasta on syödä Norjan lohta 2 - 3 krt viikossa. Jos tuntuu ettei nuo ole toteutunut, otan sen 5000UI eli 125 mg päivässä. Sivuvaikutuksena olen huomannut, etten ole sairastanut yhtään flunssaa tms. näiden "talvikuurien" aikana!

Näkyy tuo 5000UI olevan maailman suurimmassa myydyin annoskokokin, että tuskin pimeässä suomessa metsään mennään näillä ihan oikeasti tutkituilla äärillä (eikä näitä onko 5mg parempi, kuin 7,5mg jne.). Lapsilla suosituin annoskoko on 400UI, mutta suomessa D-vitamiinia lisätään myös maitoon ym. joten ihan maalaisjärjellä voi laske saako tarpeeksi muutenkin.

Jos haluaa varmasti sitä, mitä purkissa sanotaan, kannattaa tilata suurimmasta amerikkalaisesta. Laadun takaa maailman tiukin kuluttajasuoja, nopea varastonkierto ja lisäksi tuhannet eri tullilaboratoriot pistokokein. Hintakin murto-osa suomesta ja tulee lentorahtina parissa-kolmessa päivässä kotiovelle muutamalla eurolla!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä ruokavalio takaa vitamiinisaannin ,lisäksi kun muistaa kulkea kesät paidatta . Ei tarvitse elättää lääkefirmoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vieläkö joku oikeasti uskoo, että kesän auringonotto takaa d-vitamiinit koko talveksi. Jopa "koululääketiedekin" on myöntänyt, että pilleritankkaus on tarpeen, mutta ei näytä tieto menevän perille. D-vitamiinipillerit ovat sen verran halpoja valmistaa eikä niitä voi patentoida, että lääketehtaat eivät niistä kummoista pisnestä saa. Enemmän lääketehtaat tienaavat niillä kallilla patenttilääkkeillä, joilla hoidetaan niitä vaikeita sairauksia, jotka pieni d-vitamiinilisä olisi halvalla estänyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö ois iisimpää ottaa vaan Enemmän auronkoa JA RAAKAMAITOA, siinä sitä aitoa ja vieläpä imeytyvänlaatuista D-VITAMIINIA TULIS

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eihän raakamaidossa ole D-vitamiinia, ja aurinko ei näillä leveysasteilla paista kylliksi talvisaikaan. Otapa asioista selvää ennen kuin alat valistamaan ja johtamaan harhaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (49)

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

Ei eläkejärjestelmän tuotto ole riippuvainen jatkuvasta talouskasvusta, Nyt tuli nimellisellä 1%:n voitolla eläkekassaa... Lue lisää...
Vaahteramäen Eemeli

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.10.

Fingerpori

19.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image