Radio Kaleva: Kärpät kohtaa Tap­pa­ran, kuun­te­le se­los­tus suorana tästä

Luitko jo tämän: Ou­lu­lai­nen Jaakko Tai­val­oja tietää, miten tiu­kas­sa huu­me­nuo­ren leima on – siksi hän auttaa nyt muita

Kolumni: So­ti­laal­li­nen tur­val­li­suus ei voi olla tabu jour­na­lis­mis­sa

Sot­ka­mos­sa toimiva Ter­ra­fa­me solmi mit­ta­van so­pi­muk­sen nik­ke­li­sul­faa­tin toi­mi­tuk­sis­ta Stel­lan­tis-au­to­jä­tin säh­kö­au­toi­hin

Terrafame kertoi joulukuussa samankokoisesta sopimuksesta ranskalaisen Renault-konsernin kanssa.

Sotkamossa toimiva kaivosyhtiö Terrafame ja autoalan jätti Stellantis ovat tehneet merkittävän sopimuksen nikkelisulfaatin toimituksista. Sitä käytetään sähköautojen akuissa.

Terrafamen toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen kertoi keskiviikkona STT:lle, että Stellantis hankkii vuodesta 2025 alkaen nikkelisulfaattia noin 200 000 sähköautoon vuodessa. Se tarkoittaa noin viidennestä Terrafamen tuotannosta. Osapuolet eivät kerro sopimuksen rahallista arvoa.

Stellantis on kertonut investoivansa reilut 30 miljardia euroa ajoneuvojensa sähköistymiseen ja ohjelmistojen kehittämiseen vuoteen 2025 mennessä.

Stellantisia tuntee harva, mutta sen automerkit ovat hyvin tuttuja myös suomalaisille. Yhtiön merkkeihin lukeutuvat muun muassa Opel, Peugeot, Citroen, Fiat ja Chrysler sekä Dodge.

Stellantisin merkkeihin kuuluva Ram 1500-konseptiauto oli näytillä messuilla Las Vegasissa. Lava-auto liikkuu sähköllä.
Stellantisin merkkeihin kuuluva Ram 1500-konseptiauto oli näytillä messuilla Las Vegasissa. Lava-auto liikkuu sähköllä.
Kuva: CAROLINE BREHMAN

Stellantis muodostettiin ranskalaisen PSA:n ja Fiat-Chryslerin yhdistyessä kaksi vuotta sitten.

Yhtiön tavoite on, että seitsemän vuoden kuluttua eli vuoteen 2030 mennessä kaikki Stellantisin Euroopassa myytävät autot ovat sähköajoneuvoja ja puolet Yhdysvaltojen-myynnistä koostuisi akkukäyttöisistä sähköajoneuvoista ja kevyistä kuorma-autoista.

Terrafame kertoi joulukuussa samankokoisesta sopimuksesta ranskalaisen Renault-konsernin kanssa.

Kaikkiaan kaivosyhtiö pystyy tuottamaan nikkelisulfaattia noin miljoonaan sähköautoon vuodessa. Terrafamen tuottaman nikkelisulfaatin hiilijalanjälki on yksi teollisuuden pienimmistä, yhtiö kertoo.

Lukkaroisen mukaan sekä Stellantis että Renault ovat asettaneet tavoitteeksi hankkia akkukemikaaleja eurooppalaisilta tuottajilta.