Kolumni

Si­säl­tää juo­ni­pal­jas­tuk­sen, joka koskee Oulussa käy­tä­vää kau­pun­ki­pyö­rä­kes­kus­te­lua

Oulu

-

Puoli kahdelta iltapäivällä Oulun Ympäristötalolla avattiin kaupunkipyöräjärjestelmästä tarjouksen jättäneiden toimittamat laatukuoret. Oli maanantai 26. marraskuuta vuonna 2018.

”Arviointiryhmän kaikki jäsenet perehtyivät kaikkiin tarjouksiin”, tilaisuudesta laaditussa pöytäkirjassa todetaan.

Saman viikon torstaina kello 10.20 istuttiin toisessa kokouksessa ja avattiin hintakuoret. Taas oltiin tarkkoja.

Pöytäkirjan mukaan yhtään tarjousta ei hylätty. Jos olisi, ei Oulussa olisi nähty kaupunkipyöriä senkään vertaa kuin nähtiin. Molemmissa tilaisuuksissa avattavana oli nimittäin vain yhden toimijan kuori.

Torstain kokous kopsautettiin päättyneeksi kello 11, ja asia eteni poliitikkojen pöytiin.

Lopulta NextBike Polska valittiin Oulun kaupunkipyöräjärjestelmän toimittajaksi. Kaikki taitavat tietää, mitä sitten tapahtui.

Reilut kaksi ja puoli vuotta myöhemmin näyttää paremmalta. Kuten Forum24 tässä uutisessa kertoo, on kiinnostuneita ja tarjoajaksi kelpaavia kaupunkipyörätoimijoita ilmaantunut viisi.

Niihin lukeutuu KaupunkiPyörä Vantaa Oy, joka on osanen pääkaupunkiseudun nykyiset ja Tampereen tulevat pyörät toimittavaa CityBike Global -konsernia. Yhtiö jättäytyi Oulun edellisessä kilpailutuksessa viime hetkillä pois.

Niin ikään kisaan on ilmoittautunut Kuopion kiiteltyjen sähköpyörien toimittaja.

Nähtäväksi jää, kuinka monta tarjousta lopulta jätetään, mutta kiinnostus ja kilpailu vaikuttavat olevan edelliskertaa terveemmällä pohjalla. Olettaa sopii, että aikaisemmasta viisastuneena syynätään tarkasti, että tarjokkaiden taustat ovat kunnossa ja että valittu pulittaa vaadittavan vakuusmaksun ajallaan ja sentilleen täysimääräisenä.

Niin ikään olettaa sopii, että asian uusi eteneminen toimii ämpärillisenä vettä kuntavaalien höyryisimmille kampanjakiukaille.

Sähkösykkeleiden hinta on houkuttelevaa nostaa ratkaisevan tärkeäksi osaksi Oulun reippaasti toisella miljardilla pyörivää budjettia. Niissä löylyissä on vastustamaton kiusaus unohtaa, että pyöristä koituu menojen lisäksi tuloja ja että onnikalla ookailukaan ei ole ilmaista.

Edellä mainittu ei ollut oikeastaan arvio tai ennustus. Se oli spoileri. Eikä se ole viittaus yksityisautoiluun. Nyt puhutaan joukkoliikenteestä.