San­ta­mäen kou­lus­sa lei­vo­taan op­pi­lais­ta bii­si­nik­ka­rei­ta – "Olen todella yl­lät­ty­nyt lasten te­ke­mis­tä sa­noi­tuk­sis­ta"

Santamäen koulun kolmannen ja neljännen luokan oppilaat ovat kevään aikana perehtyneet biisin tekemiseen.

Santamäen koulun biisityöpajaan osallistuneet oppilaat, opettajat ja kouluttajat ovat tohkeissaan yhteistyössä syntyneistä sävellyksistä. Musiikin tekemisessä on kyse elämäntaidoista, ryhmätyöskentelystä ja kompromisseista, kertovat Janne Hiedanniemi (vas.) ja Jussi Rasinkangas.
Santamäen koulun biisityöpajaan osallistuneet oppilaat, opettajat ja kouluttajat ovat tohkeissaan yhteistyössä syntyneistä sävellyksistä.
Santamäen koulun biisityöpajaan osallistuneet oppilaat, opettajat ja kouluttajat ovat tohkeissaan yhteistyössä syntyneistä sävellyksistä.
Kuva: Teija Soini

Santamäen koulun kolmannen ja neljännen luokan oppilaat ovat kevään aikana perehtyneet biisin tekemiseen. Vielä viime metreille oppilaat hioivat ryhmissä syntyneitä sävellyksiä esiintymiskuntoon ennen keskiviikon konserttia koulun juhlasalissa.

Oppilaat ovat itse säveltäneet, sanoittaneet, sovittaneet ja tuottaneet laulut käyttäen apuna digitaalisia työkaluja, tablettia ja sävellysohjelmaa.

Oppilaiden säveltämissä biiseissä musiikin eri genret ovat edustettuina sulassa sovussa. On poppia, rokkia, heavyä, teknoa, räppiä ja klassista musiikkia, jopa runonlausuntaa.

Vaahtokarkki-ryhmän sävellys Santamäki kertoo omasta koulusta. Laulun tekemisessä ryhmä käytti tehokkaasti erilaisia rytmejä, sävelkulkuja, soittimia ja tyylejä.

– Pirteä ja iloinen laulu kertoo opettajista ja oppilaista. Meidän koulussa on sellainen juttu, että täällä ei kiusata, kertovat lauluntekijät Adele Savela, Viola Tyni, Milana Salmela ja Joona Kaakinen.

Kun lapsille ja nuorille annetaan oikeat välineet ja tarjotaan mahdollisuus, musiikin tekeminen onnistuu yhtä hyvin kuin piirtäminen, kertovat Santamäen koulussa Future Songwriting -pilotissa toimineet mentorit ja kouluttajat Kari Saarilahti sekä veljekset Janne ja Tuomas Hiedanniemi Ihan oma juttu -yrityksestä. Kolmikolla on vahva musiikkitausta ja hittejä on syntynyt useille artisteille muun muassa Robinille ja Antti Ketoselle.

– Biisin tekemiseen tarvitaan inspiraatiota, itseluottamusta, oikeita välineitä ja vähän vinkkejä.

Musiikin tekemisessä on kyse elämäntaidoista, ryhmätyöskentelystä ja kompromisseista, kertovat Janne Hiedanniemi (vas.) ja Jussi Rasinkangas.
Musiikin tekemisessä on kyse elämäntaidoista, ryhmätyöskentelystä ja kompromisseista, kertovat Janne Hiedanniemi (vas.) ja Jussi Rasinkangas.
Kuva: Teija Soini

Santamäen koulu on toinen pilottikoulu Suomesta, joka kevään aikana osallistui Teoston koordinoimaan Future Songwriting -projektiin. Tavoitteena on tuoda musiikin tekeminen luontevaksi osaksi koulujen musiikinopetusta ja kannustaa opettajia ja oppilaita uuden musiikin tekemiseen.

Kymmenisen opettajaa Kempeleen eri kouluista ja luokka-asteilta osallistui opettajille suunnattuun koulutukseen. Opettajat, eikä ainoastaan musiikin opettajat, oppivat käyttämään digitaalisia välineitä musiikin tekemisessä.

Santamäen koulun luokanopettaja sekä satoja iskelmiä, lastenmusiikkia ja joulumusiikkia säveltänyt Jussi Rasinkangas toimi oppilaiden henkisenä tukena ja apuna sävellystyössä.

– Olen auttanut jäsentämään ja rakentamaan lauluja erilaisista palikoista. Olen todella yllättynyt lasten tekemistä sanoituksista ja melodialinjoista.

Projektin taustalla on idea tasavertaisesta musiikin tekemisestä. Aikaisempaa musiikkikoulutusta tai soittotaitoa oppilaat ja opettajat eivät tarvitse, vaan musiikkia tehdään kaikkien hallittavissa olevan nykyteknologian avulla. Santamäen koulun oppilaat käyttivät biisien säveltämiseen tabletteja.

– Soitin voi tarkoittaa pianon, kitaran, basson ja rumpujen lisäksi jotain muuta esimerkiksi elektronista välinettä, jota voi käyttää soittimen lailla ja luoda helpommin uutta musiikkia, kouluttajat kertovat.

Santamäen koulussa ei vielä tehdä diilejä levy-yhtiöiden kanssa, mutta tulevaisuuden starat, Sibeliukset ja Sannit löytyvät kaikki koulunpenkiltä, hoksauttaa Janne Hiedanniemi.

Ideasta biisiksi

Future Songwriting -pilotit Suomessa starttasivat Helsingin ranskalais-suomalaisessa koulussa ja Kempeleessä Santamäen koulussa maaliskuussa.

Mukana projektissa on yhteensä 15 koulua Suomesta, Ranskasta ja Saksasta.

Tavoitteena on tuoda musiikin tekeminen luontevaksi osaksi koulujen musiikinopetusta ja kannustaa opettajia ja oppilaita musiikin luovaan tuottamiseen sekä oman uuden musiikin tekemiseen.

Projekti perustuu Teoston yhteistyökumppani Ihan Oma Juttu Oy:n kehittämään INTO School -konseptiin. Työtä yritys on tehnyt opettajien ja oppilaiden kanssa vuodesta 2015.

Konseptia ovat tukeneet eri säätiöt, Taike sekä opetus- ja kulttuuriministeriö.

Lisätietoa www.futuresongwriting.eu

Projektia voi seurata sosiaalisessa mediassa Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa.