Kesähelmi: Pe­rä­me­ren saa­ris­toon pääsee ke­sä­ret­kel­le ve­neel­lä

Juhannuksen lehti: Lue ju­han­nuk­sen nä­köis­leh­ti täältä

Ra­ta­töi­tä tehdään kesällä viime vuotta enemmän – katso listaus Poh­jois-Suo­men ra­ta­re­mon­teis­ta

Valtaosa vuoden ratatöistä tehdään kesäaikaan. Tänä vuonna ratatöitä tehdään viime vuotta enemmän, kertoo Väylävirasto tiedotteessa.

Rataverkon kehittämishankkeisiin on arvioitu käytettävän rahaa selvästi edellisvuotta enemmän.

– Tänä vuonna on siksi käynnissä monta isoa ratahanketta täydellä volyymilla, sanoo osastonjohtaja Jussi Lindberg Väylävirastosta tiedotteessa.

Perusväylänpidon rahoituksella toteutetaan rautateiden peruskorjauksia ja pienempiä parantamishankkeita. Rakentamistöinä toteutetaan muun muassa kiskojen, pölkkyjen, ratarakenteiden uusimisia sekä siltojen ja tunneleiden korjauksia.

Nämä ratatyöt aiheuttavat häiriöitä Pohjois-Suomen junaliikenteeseen:

  • Oulu–Kemi rataosan uudet liikennepaikat -hankkeella tavoitellaan elinkeinoelämälle tarpeellisten tavaraliikenteen kuljetusten varmistamista. Lähessuon ja Maksniemen liikennepaikkojen rakentamisen kerrotaan aiheuttavan runsaasti erimittaisia liikennekatkoja päivisin ja öisin, arkena ja viikonloppuna lähes koko rakentamiskauden ajan.
  • Tuomioja–Oulu-välillä Siikajoen ratasillan korjaus aiheuttaa 12 tunnin liikennekatkon alkaen 18. kesäkuuta kello 20 ja päättyen 19. kesäkuuta kello 8. Viikoilla 26–32 on maanantaista torstaihin liikennekatko kello 11.20–16.20. Lisäksi sunnuntaina 21. elokuuta on noin 12 tunnin liikennekatko.
  • Oulu–Kemijärvi -välillä Misin vaihteen vaihdot toteutetaan 50 tunnin liikennekatkossa, joka alkaa 22. elokuuta kello 20 ja päättyy 24. elokuuta kello 22.
  • Oulu–Kontiomäki uudet liikennepaikat -hankkeessa rakennetaan uudet pitkien junien kohtauspaikat Vaalan Liminpuroon, Paltamon Kuusikkoniemeen ja Utajärven Niskaan sekä pidennetään nykyistä Utajärven liikennepaikkaa. Merkittävimmät liikennepaikkatyöt toteutetaan 24 tunnin liikennekatkoissa viikoilla 22–26, 37, 38, 44–47 alkaen aina tiistaina kello 6 ja päättyen keskiviikkona kello 6.
  • Seinäjoki–Kokkola-välillä olevan uuden ylikulkusillan rakentaminen Kolppiin aiheuttaa 24 tunnin liikennekatkon 20.–21. elokuuta.
  • Kokkolan ratapiha -hankkeessa vaihteiden vaihto aiheuttaa kaksi 16 tunnin liikennekatkoa aikavälillä 16.–19. syyskuuta. Turvalaitteiden uusiminen aiheuttaa 48 tunnin liikennekatkon alkaen 31. lokakuuta ja päättyen 2. marraskuuta.
  • Iisalmi-Ylivieska -radan sähköistyshanke aiheuttaa runsaasti erimittaisia liikennekatkoja päivisin ja öisin lähes koko rakentamiskauden ajan.

Kaikilla rataosilla suoritetaan myös runsaasti huolto-, tarkastus- ja kunnossapitotöitä, mutta nämä työt toteutetaan lähtökohtaisesti junaliikenteen sallimissa työraoissa.

Työt pyritään ajoittamaan niin, että niistä aiheutuu mahdollisimman vähän harmia rautatieliikenteelle ja sitä kautta matkustajille.

Työajankohtiin voi tulla muutoksia, siksi tasoristeyksissä tulee aina noudattaa normaalia varovaisuutta, koska radalla saattaa liikkua työkoneita ja työjunia.