Qstock

Keikka-arvio: Lily Allen on rohkeampi ja il­mai­su­ky­kyi­sem­pi kuin koskaan

Hattarahiuksinen Lily Allen paljasti uuden, kypsän puolensa perjantaina Qstockin päälavalla. KUVA: Matti Räty
Qstock 28.7.2018 8:11
Aino Isojärvi

Brittiläinen laulajatähti Lily Allen tutustutti perjantaina Qstockin yleisön uuteen albumiinsa. Tunteentäytteiset kappaleet maalailivat seesteisesti iltaruskon säveliä.

Qstockin perjantai-illan suurimpia kansainvälisiä tähtiä edusti brittiläinen laululintu Lily Allen, joka on luonut nahkansa pari kuukautta sitten ilmestyneen No Shame -albuminsa myötä.

Järjestyksessä Allenin neljäs, seesteistä elektropopia sekä dancehallia ja reggaeta kupliva levy hallitsi odotetun vahvasti myös festivaalikeikkaa.

Allen on tunnustanut lukuisissa haastatteluissa kärsineensä viime vuodet taiteellisesta identiteettikriisistä.

Artisti ei omien sanojensa mukaan ole nauttinut musiikkibisneksen hänelle petaamastaan roolista tai musiikillisista tyylivalinnoista.

Vaikka Rihannalle, Katy Perrylle ja muille valtavirran tuotteistetuille superstaroille naljaileva, edellinen Sheezus-albumi (2014) oli kohtalainen menestys ja muistutti pintapuolisesti tutun ilkikurista, sukkelasanaista Allenia, avioeron läpikäynyt nainen on nyt selkeästi halunnut ottaa askeleen kohti kypsempää ja rehellisempää ilmaisua, sekä henkilökohtaisia ja vakavampia aihealueita.

Kuin vastalauseena, keikalla ei kuultu ainuttakaan kappaletta artistin kolmannelta levyltä.

Kotoisasti yöpaitamaisessa, pitkässä kukkamekossa ja tennareissa lavalle liidellyt, hattarahiuksinen Allen toi mieleen pienen lapsen, joka unettomana on eksynyt vanhempiensa makuuhuoneeseen tunnustaakseen jonkin mieltä painavan asian.

Tyylikäs, tumma, pianolla säestetty herkkä Three-balladi vain vahvisti mielikuvaa, sillä kappaleessa pieni lapsi anoo sydäntäsärkevästi äitiään jäämään luokseen leikkimään.

Allenin ilmaisu oli heleää ja vaivatonta, vaikka laulaja kärsi painuneesta äänestä. Lavalla hän vaikutti silminnähden hyväntuuliselta ja tyytyväiseltä, ja uskoi uusien sävellystensä voimaan, vaikka hymähteli itsekin niiden temaattiselle synkkyydelle.

Avioerosta kertova Apples, syyllisyydentuntoisesti äitiyttä käsittelevä Come on Then ja koruton Everything to Feel Something istuivat kauniisti punertavan auringonlaskun tunnelmointiin, ja pyysivät ennemmin pysähtymään kuin houkuttelivat kiihkeästi tanssimaan.

Varsinkin jälkimmäisin rakensi intensiivisen koskettavan hetken, ja oli miellyttävää kuulla Allenin tulkitsevan matalan syviä ääniä tunnusmerkkimäisen liverryksen lisäksi.

Artistin ei juuri tarvinnut alkaa luonnehtia yksityiselämänsä kipukohtia, sillä uskaliaan avoimet, paljaat ja herkät kappaleet kertoivat omaa tarinaansa nuoren äidin kohtaamista paineista.

Vahvojen melodioiden sijaan uudet sävellykset edustivat enemmän kotikutoista, intiimiä lauleskelua, joita riisutut sovitukset imartelivat. Ne purkivat tunteita luonnollisen soljuvasti, vailla yliyrittämistä tai teennäistä puskemista.

Allenin taustabändi, kitaristi-basisti sekä pianisti, joista molemmat loivat äänimaailmoja myös mpc-rumpukoneilla, muodostivat ulkoisesti askeettiselta vaikuttavan lava-asetelman, mutta tekivät parhaansa säilyttääkseen keikan grooven.

Se ei ollut ihan helppo juttu, sillä yleisö syttyi vain maltillisesti Allenin uusille kappaleille, kenties niiden tuntemattomuuden ja levollisuuden vuoksi.

Muutamaan väliin laulaja tiputti kuluneita kestosuosikkihittejään – LDN, Smile, Who'd Have Known – mutta ei ollut samalla tavalla läsnä niiden ajatuksissa, vaikka kuulijoita ne innostivatkin.

Loppupuoli keikasta oli rytmikkäämpi – hykertelevän leikkisä reggae Waste toi Tyynenmeren aallot hetkeksi Ouluun, aurinkoisen voimaannuttava Pushing Up Daisies haki vahvistusta gospeltyylisistä äänimatoista. Itsevarma ja letkeä, maanittelevasti laulettu Cake oli herkullisen pirskahteleva. Underground-henkisen, uhittelevan Trigger Bangin soisi kasvavan radiohitiksi.

Allenin yksinkertainen, huoleton lavapreesens ja vapautuneesti esitetyt kappaleet lujittivat käsitystä siitä, että laulaja on ilmaisukykyisempi, rohkeampi ja viehättävämpi kuin koskaan.

Tyyneyteen kanavoitunut räväkkyys oli hienostunutta, aitoa ja kouriintuntuvaa.

MAINOS

Kommentoi

Olipa hienosti kirjoitettu kuvaus keikasta. Toimittajalle papukaijamerkki ja täydet pisteet!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tottakai media ylistää, kun arvosteli Trumpia. Tosin aika mitäänsanomaton keikka!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko Tr*mpilla ja hänen kannattajillaan heikko itsetunto, kun kaikesta aina yritetään löytää häntä epäoikeudenmukaisesti vastustava salaliitto? Valkoisen talon oranssia miestä kyllä vastustetaan laajalti, mutta se johtuu vain siitä, että tyyppi on niin uskomattoman kuvottava ihminen. Lily Allenille mielenilmauksestaan viisi tähteä; kunpa jokainen artisti Qstockissa seuraisi hänen esimerkkiään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vieläkö tuo on musabisneksessä mukana? Sehän ilmoitti jo 2009 että musiikki loppuu hänen kohdaltaan nyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Lapin maakunnassa lukuun ottamatta Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kuntia lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

249 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Tämä kehitys tulee vielä näyttään että työläisellä ei ole mitään vaikutus kanavaa etujensa ajamiseen. Työnantajat tulee ... Lue lisää...
Kertokkeepa

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.11.

Fingerpori

12.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image