Kaupallinen yhteistyö

Pienet ja keskisuuret yritykset ovat Suomen työllisyyden vetureita

Jouko Niinimäki Oulun yliopiston rehtori
PPY 10.9.2019 6:00
Jouko Niinimäki

Yhä useampi nykynuori näkee tulevaisuutensa yrittäjänä tai yrittäjämäisenä työntekijänä pienessä tai keskisuuressa yrityksessä. Nuorten asenteet yrittäjyyttä kohtaan ovat muuttuneet myönteisemmiksi 2000-luvulla (lähde: Opiskelijasta yrittäjäksi 2015, SY). Tänä päivänä yhä useammat myös työllistyvät pk-yrityksiin.

Kehitys ei yllätä tilastojenkaan valossa. Suomessa on vajaat kolmesataatuhatta yritystä pois lukien maa-,metsä- ja kalatalous. Ne työllistävät noin puolitoista miljoonaa ihmistä. Yrityksistä 93 prosenttia on alle 10 hengen mikroyrityksiä, jotka työllistävät 23 prosenttia työvoimasta. Reilusti yli puolet liikevaihdosta ja kaikista työpaikoista on mikro- tai pk-yrityksissä (Yrittäjyystilastot 2017, SY). Pk-yritykset tarjoavat korkeakoulutetuille nuorille kiinnostavia laaja-alaisia tehtäviä, ja niitä ja niiden tarjoamia työpaikkoja on valittavina paljon.

Myös työpaikkojen synnyn näkökulmasta nuorten asenteita on helppo ymmärtää. Uudet työpaikat syntyvät pk-yrityksiin. Vuosina 2001–2017 alle 500 työntekijän yrityksiin syntyi 145 000 työpaikkaa. Yli 500 työntekijän yrityksistä väheni 40 000 työpaikkaa (Taloustutkimus, Pk-yritysbarometri 2019).

Talouden rakennemuutos ja taantuma ovat vähentäneet työvoiman tarvetta etenkin teollisuudessa. Tuottavuus kasvaa, mutta työpaikkojen määrä ei kasva. Maan poliittisessa keskustelussa työllisyys on noussut keskeiseksi tavoitteeksi. Hallituskauden tavoite 75 prosentin työllisyysasteesta ei toteudu helposti. Jotta työllisyystavoitteeseen päästäisiin, tarvittaisiin noin 40 000 työpaikkaa sen lisäksi, mitä ennusteiden mukaan on muutoinkin syntymässä. Tämä käy ilmi Etlan toukokuussa julkistamasta muistiosta.

Kun uudet kipeästi kaivatut työpaikat näyttävät syntyvän pk-yrityksiin, poliittisessa keskustelussa on loogista pohtia, kuinka uusia yrityksiä saataisiin syntymään. Kysymys on pitkälti osaajista. Kun osaajia on vapaana, niin yrityksiä alkaa syntyä. Oulun kokemus rakennemuutoksesta tukee tätä. Kun osaajia jäi työttömäksi, alueelle alkoi sekä muuttaa että syntyä uusia yrityksiä. On tärkeää miettiä myös sitä, että miten useammat sektorin yritykset saataisiin kasvamaan. Vain kasvuhakuiset yritykset investoivat ja palkkaavat lisää väkeä.

Työllisyyskehityksen positiivinen vire jatkuu, mikäli yrittäjyyden edellytyksistä huolehditaan. On tärkeää, että myös suuret yritykset menestyvät, koska usein pienempien yritysten menestys liittyy suuryritysten alihankintaketjuihin. Kaksi kolmasosaa yrityksistä kertoo vaikeuksista löytää osaavaa työvoimaa (EK:n yrityskysely 2018). Osaajapula on yksi polttavimmista kysymyksistä yritysten arjessa, ja siihen on nyt aloittaneen hallituksen vastattava nopeasti tehokkailla ja pitkälle kantavilla toimilla. Koulutusta on lisättävä pikaisesti siellä, missä osaajapula rajoittaa kasvua.

Korkeakoulujen täytyy jatkuvasti pohtia, koulutammeko nuoria niin, että heillä on parhaat mahdollisuudet toimia pk-yrityksissä ja auttaa niitä kasvamaan ja menestymään. On myös parannettava tukitoimia, jotka alentavat kynnystä ryhtyä yrittäjäksi ja helpottavat alkuun pääsemistä. Yhteinen ymmärrys vaatii nykyistä parempaa vuoropuhelua. Yrittäjien etujärjestöillä riittää työtä tehtäväksi.

MAINOS

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan pohjoisosassa sekä Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

239 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Husu persuihin

Se on joukkoomme liian älykäs, ei oteta. Me erottuisimme muut tolloina. Lue lisää...
PERSU

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

13.11.

Fingerpori

13.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image