Kaupallinen yhteistyö

Oululainen sarjayrittäjä Jarno Tuovinen uskoo, että oikeanlainen verkkosivusto mahdollistaa yrityksen liikevaihdon mittavan kasvun

PPY 5.3.2020 6:00
Heli Säkkinen
Digimarkkinointi ja asiakkaan liikevaihdon kasvattaminen ovat vuoden sisällä kolme yritystä perustaneelle Jarno Tuoviselle sydämen asia. 

Kun oululainen Jarno Tuovinen syksyllä 2018 perusti hakukoneoptimointiin erikoistuneen yrityksensä Kranu Oy:n, hän ei arvannut, että vuoden kuluttua hän olisi jo sarjayrittäjä. Kävi nimittäin niin, että kun asiakasyritysten verkkosivuille ohjattiin vierailijoita hakukoneoptimoinnilla, Tuovinen tajusi yhden asian: sivustot itsessään eivät olleetkaan myyviä. Pelkkä hakukoneoptimointi ei siis riittänyt, vaan tarvittiin lisäosaamista, jotta asiakkaiden liikevaihto saataisiin kunnolla kasvuun.

Kesällä 2019 tuo lisäosaaminen sananmukaisesti käveli Tuovista vastaan: hän tapasi somepalveluita tarjoavan Miika Lundin, ja miehet lähtivät yhteistyössä kehittämään “eri näköisiä palveluita”, kuten Tuovinen asian ilmaisee.

Yhteistyön tuloksena syntyi kaksi uutta yritystä. First Review tarjoaa julkisia positiivisia palautteita yrityksille ja Myyntikuutio-organisaatio puolestaan keskittyy asiakkaiden internet-näkyvyyteen ja myynnin kiihdyttämiseen pääsääntöisesti digimarkkinoinnin keinoin.

Asiakaskokemuksella on iso merkitys

Nykyään melkein kaikilla yrityksillä on verkkosivut, mutta Tuovisen mukaan niistä ei aina käy ilmi, minkä ongelman yritys ratkaisee.

”Sivuilla kävijälle pitäisi kolmessa sekunnissa selvitä, mitä yritys myy.”

Tuovinen on huomannut, että yrityksen verkkosivut eivät useinkaan ohjaa vierailijaansa yhteydenottoon tai yhteydenotto on hankalaa. Toiseksi, jos yhteydenotto onnistuukin, monikaan yritys ei ole miettinyt riittävästi sen jälkeistä asiakaspalvelua.

“Nohevat yritykset soittavat asiakkaalle nopeasti tai ovat muuten yhteydessä häneen.”

Kun asiakas kokee, että hänestä välitetään, hän todennäköisesti omalta osaltaan kasvattaa yrityksen myyntiä.

Nopeasti kymppi­tonneilla lisäkauppaa

Myyntikuutio tarjoaa asiakkailleen räätälöityä, tuloksiin pohjautuvaa digimarkkinointia.

“Yritykset ovat tottuneet ostamaan kuukausisummalla palveluita. Kovempi sana on se, että tehdään tuloksiin pohjautuvasti”, Jarno Tuovinen sanoo.

Myyntikuutio on digimarkkinoinnin keinoin muutamissa viikoissa tuottanut kymmenien tuhansien eurojen edestä kauppaa asiakasyrityksilleen.

“Kun tehdään tuloksiin pohjautuen, palkkio suurempi meillekin, mutta asiakas hyötyy eikä maksa turhasta”, Tuovinen valaisee.

Myyntikuutiolla on Tuovisen mukaan kolme selkeää tehtävää: tuottaa lisämyyntiä niin omille asiakasyrityksille kuin sen verkostoille ja todistaa, että B2B-myyntiä (yritys myy tuotteitaan tai palveluitaan toiselle yritykselle) voi tehdä verkossa. Kolmantena missiona on juurikin tuloksiin perustuva työ.

Kevytyrittäjästä sarjayrittäjäksi

Jarno Tuovinen aloitti yrittäjätaipaleensa leipätyönsä ohessa kevytyrittäjänä vuonna 2017. Kahden vuoden matka sarjayrittäjäksi on miehen itsensä mukaan ihan vain tekemisen tulos: työlle on ollut tarvetta, ja sitä on tehty.

Vierivä kivi ei sammaloidu, sanotaan. Tuovisen kohdalla se pätee kahdessakin mielessä. Ensiksikin mies liputtaa vahvasti tekemisen puolesta: tärkeintä on pistää toimeksi eikä jahkailla, vaikka koko visio ei vielä olisikaan täysin selvänä:

“Ei muuta kuin töppöstä toisen eteen! Hommaa voi kehittää sitten matkan varrella.”

Toinen merkki tekemisen meiningistä on se, että Kranun, First Reviewin ja Myyntikuution lisäksi Tuovinen on aikeissa perustaa lähiaikoina pari muutakin yritystä. Aika näyttää, mihin yrittäjän tie niiden kautta vie, mutta varmaa on, että digimarkkinointi kulkee mukana.

MAINOS

Kommentoi

Itse kierrän sarjayrittäjät kaukaa.Kun edellinen kaatuu, pistetään uusi pystyyn joku muu maksaa (vähän niiku Lippo).Nämä on kyllä jo helppo bongata etukäteen kun samat tyypit perustavat useamman yrityksen samana päivänä samalle alalle niin jotakin häikkää on varmuudella luvassa.Nämäkin tyypit löytyy onneksi helposti googlella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

8:03
SPR avaa valtakunnallisen auttavan puhelimen, jossa voi keskustella koronan aiheuttamista murheista
7:57
Päivän kotoiluvinkki: Tällainen on marttojen kotivara – ruokaa koko perheen tarpeisiin ainakin 72 tunniksi
7:00
Päivän leffapoiminnat: Taiteilija kipuilee sosialismin pakkopaidassa – Andzrej Wajda latasi viimeiseen elokuvaansa asennetta
7:00
Enkeli pelastaa itsemurhaa yrittäviä – nuorten nettisarja liittyy projektiin, jonka tavoitteena on ennaltaehkäistä psyykkistä pahoinvointia
7:00
Pohdinta tehohoitopotilaiden siirtämisestä Uudeltamaalta maakuntiin on käynnistetty Suomessa
7:00
Ruoan verkkokauppojen kotiinkuljetuspalveluiden kysyntä on kasvanut viime viikkoina ruuhkaksi asti – Keskon verkkokaupan myyntijohtaja: "Tavallisen kuukauden tilausmäärä on tullut viikossa" Tilaajille
6:30
Maapallon valtakeskukset ovat koronaviruksen armoilla – pandemia sammuttaa valot EU:sta ja syrjäyttää Trumpin, selviääkö Kiina voittajana?
37
Se hiihdetään sittenkin! Tervahiihto suksitaan lumella, joka tuodaan Ouluun etuajassa suljetuista Lapin hiihtokeskuksista
11
Valtioneuvoston muistio ravintoloiden sulkemisesta kertoo: Koronaa tavattu Pohjois-Pohjanmaalla kuudessa kunnassa – "Oulussa on havaittu useita COVID-19 -tapauksia"
8
Kaikkiin koululaisiin ei ole saatu yhteyttä etäopetuksen aikana – "Aika näyttää, tuleeko tästä isompi ilmiö"
5
Maapallon valtakeskukset ovat koronaviruksen armoilla – pandemia sammuttaa valot EU:sta ja syrjäyttää Trumpin, selviääkö Kiina voittajana?
4
Pohdinta tehohoitopotilaiden siirtämisestä Uudeltamaalta maakuntiin on käynnistetty Suomessa
3
Kunta-alan kolme kuukautta kestäneet neuvottelut tyssäsivät umpisolmuun – osapuolet pyytävät valtakunnansovittelijaa apuun
2
Muhoksen kunta aloittaa yt-neuvottelut – vielä ei selvillä, kuinka suurta henkilöstömäärää lomautukset koskevat

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Tornitalot ja korona

Hissit on tosiaan melkoisia viruspesiä. Kun joku sairas tai piilosairas aivastaa hississä, jää sinne leijumaan viruksia ... Lue lisää...
Ätshii

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

1.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image