Kaupallinen yhteistyö

Ongelmia enemmän kuin hyviä puolia

PPY 31.8.2019 6:00
Anna-Tuulia Hautala

Vuosi sitten uudistunut taksiliikennelaki muutti alaa voimakkaasti. Muutokset ovat olleet enimmäkseen huonoja, sanoo Otaxin hallituksen puheenjohtaja Kari Räihä.

”Uudistus tuli liian kiireellä. Lakia ei olisi pitänyt hajottaa, vaan kehittää.”

Ilumoin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Moilanen on samoilla linjoilla.

”Lakimuutoksesta maalailtiin liian ruusuinen kuva. Harmaa talous ja hinnat ovat räjähtäneet käsiin”, hän päivittelee.

Fixutaxin toimitusjohtaja Kati Rajala sen sijaan pitää uudistusta enimmäkseen positiivisena.

”Taksiala on muuttunut siitä, mitä se aiemmin oli. Toimialan ja sääntelyn muutokset näkyvät kaikessa, mikä on tuonut epävarmuutta.”

Taksit hävisivät maaseudulta

Moilasen mielestä suurimmat ongelmat toi ajovuoro- ja asemapaikkavelvoitteiden poistaminen.

”Taksit hävisivät maaseudulta, koska siellä ei enää ole pakko olla.”

Räihä harmittelee, ettei maaseudun asiakkaille voi enää taata samaa palvelua kuin kaupungeissa. Lisäksi hän paheksuu yrittäjiä, jotka käyttävät suorastaan ryöstöhinnoittelua.

Isoin ongelma lienee taksamittarin muuttaminen vapaaehtoiseksi. Kaikki haastateltavat tahtovat sen pakolliseksi. Sekä Ilumoi, Otaxi että Fixutaxi perustavat hinnoittelunsa taksamittariin.

”Taksamittari on meidän kassakoneemme. Ei kioskikaan voi toimia ilman kassakonetta”, Moilanen ihmettelee.

”Mittarin puuttuminen vääristää kilpailua ja vie luottamusta. Harmaa talouskin mahdollistuu”, Rajala sanoo.

Moilanen muistuttaa, että asiakkaalla on oikeus valita taksi.

”Ei ole pakko mennä jonon ensimmäiseen taksiin. Ei voi enää sokeasti luottaa, että kuljettaja osaa perille tai hinta on siedettävä.”

Asiakkaat hämillään

Alalle on tullut uusia yrityksiä, joten kyydit jakautuvat aiempaa useammalle. Ansiot ovatkin pienentyneet.

Räihän mukaan asiakkaat ovat hämillään.

”Kukaan ei ole sanonut tätä hyväksi uudistukseksi. Lehdistössä on luotu mielikuva, että on vähän epävarmaa tilata taksi.”

Rajala on kuullut monenlaista palautetta.

”Pääosin kaupunkilaiset ovat tyytyväisiä valinnanvapauteen ja hintojen tippumiseen. Maaseudulla tilanne on toinen, siellä ei enää saa niin hyvin taksia.”

Työvoimapula on pahentunut entisestään. Syynä voivat olla niin negatiivinen uutisointi, vuorotyö kuin eläköityminenkin.

Moilasesta ja Räihästä alan koulutusta pitäisi lisätä tuntuvasti, sillä se kestää nykyisin vain muutaman päivän. Molemmat kouluttavatkin kuljettajiaan lisää. Rajala muistuttaa, ettei koulutuksessa ole pakko tyytyä minimivaatimuksiin.

”Jokainen taksiyritys voi miettiä, pitäisikö vaatia enemmän kuin mitä lain vaatima minimikoulutus on.”

Monenlaisiataksiautoja

Lakimuutoksessa on kaikesta huolimatta hyviäkin puolia. Ennen yritysten kasvu oli hyvin rajoitettua. Nyt yrityksen voi myydä ja autoja hankkia ilman erillistä lupaa.

”Ala lähti kehittymään voimakkaasti. Autoja brändättiin ja tuli eri sovelluksia. Palveluun on alettu panostaa”, Moilanen kertoo.

”Oulun seudulla moni yritys on lisännyt autojen määrää”, Räihä toteaa.

Rajala pitää hinnoittelun ja työajan vapautumista hyvinä asioina.

”Nyt on enemmän variaatiota, kun aiemmin oli vain yhdenlaisia takseja. Voi valita esimerkiksi premium-auton tai klassikkoauton”, Rajala lisää.

Ilumoin hallituksen puheenjohtaja Ilkka Moilanen on ollut 15 vuotta taksialalla. Ilumoi kuuluu isoon välitysyhtiöön eli Otaxiin. Hän kaipaa kuljettajilta paikallistuntemusta. KUVA: Anna-Tuulia Hautala

 

”Lehdistössä on luotu mielikuva, että on vähän epävarmaa tilata taksi.”

MAINOS

Kommentoi

Mitä taksamittareilla tekee? Paljon kätevämpäähän se on, kun helposti katoavan kuitin sijaan applikaation kautta saa tarvittaessa käsiinsä matkan täydelliset tiedot. Jos kesken matkan tekee mieli seurata eurojen juoksemista, niin sekin näkyy applikaatiosta. Osa alustoista kertoo hinnan jo ennen kuin lähdetään liikkeelle. Liekö sitten puutteelliset applikaatiot Oulun takseilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liika kiire pilasi tämäkin uudistuksen kuten niin monta muuta hallituksen tekelettä.
Taksamittarin poistuminen oli kieltämättä outo asia, mutta uudistuksen tarkoituksena on mahdollistaa kiinteällä etukäteen sovitulla hinnalla ja mobiilimaksuilla ajettavat matkat. Verottajan kontolle jää selvittää miten niitä valvotaan.

Oulussakin huomaa yöjunalta tullessa että takseille on hetkellinen kysyntäpiikki kun onnikat eivät kulje edes sinne Linnamaalle, saati muihin suuntiin. Suuri autojen määrä ja kimppkyydit on silloin matkustavalle hyvä asia jonotusajan vähentämiseksi . Kerman kuoriminen näistä puolestaan heikentää sinnikkäimpienkin kuljettajien työn kannattavuutta muuna aikana ja kauempana maaseudulla. Se voisi johtaa pahimmillan kierteeseen jossa palvelujen hinnat väkisinkin nousevat kunnes kysyntä loppuu kokonaan.

Viimeisenä keinona tulisivat eteen kunnan ostamat kuljetuspalvelut.

Tähän ei vain oikeasti taida olla yhtä helppoa ratkaisua, vaan lainäädösten kerrannaisvaikutuksia pitää ensin selvittää paremmin asiantuntijoiden kuulemisin ja simuloida laajasti matemaatisin menetelmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

”Nyt on enemmän variaatiota, kun aiemmin oli vain yhdenlaisia takseja. Voi valita esimerkiksi premium-auton tai klassikkoauton”, Rajala lisää.
Näin on, voi valita vaikka mopoauton!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

suomessa politiikot/virkamiehet eivät ikinä joudu vastuuseen ja siksi tehdään huonoa lainsäädäntöä vuodesta toiseen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

20:55
Lämpöpatterit päälle ja tulet uuniin: Alkava viikko on Oulun seudulla hyinen ja sateinen, viikon puolivälin kylmät yöt voivat tietää mustaa jäätä
20:10
Reissusa: Roomasta leirintäaluemökin vuokrannut Päivi Kinnunen pääsi seuraamaan lempisarjansa Isä Matteon kuvauksia
19:17
Kuka kätki hopea-aarteen Inarijärven rannalle? Kysymys piinasi Seppo Saraspäätä 16 vuotta, kunnes hän ratkaisi sen Tilaajille
19:10
Talouden käänne heikompaan panee vipinää kinttuihin – Hallituspuolueet lähtevät sorvaamaan budjettia "kaikki mulle heti" -asetelmassa
19:01
Roope Korhonen onnistui supervuorossa – Sotkamon Jymy selvitti ensimmäisen ottelupallon
18:44
Espanja palasi ansaitusti koripallomestariksi – titteli heltisi puhtaalla pelillä
18:13
Bensan hinta voi nousta Saudi-Arabian öljyntuotantolaitoksiin kohdistuneiden iskujen seurauksena, mutta miten paljon?
85
Puheenaihe: "Myrkky, joka ei kuulu ympäristöön" – Kysyimme, pitääkö lyijy kieltää hauleissa ja luodeissa
44
Vaasalaisfanit riehuivat Raksilassa: Järjestyksenvalvoja joutui sairaalaan, poliisi kirjasi rikosilmoituksia pahoinpitelyistä
29
EU harkitsee lentojen tai petrolin verottamista – Suomessa kokoontuneet EU:n valtiovarainministerit puivat ympäristöverojen lisäämistä
22
Rakennetaan omaleimainen Oulu – myös matala ja tiivis rakentaminen on tehokasta Lukijalta
22
Verkkokirjautuminen ja -maksaminen muuttuivat – puhelinpalveluissa ruuhkaa, osa asiakkaista näreissään
21
Sport juhli alussa, Kärpät lopussa – Hiljalleen täyttä pelikuntoa lähestyvä Jussi Jokinen kiteytti kotiavauksen: ”Ensimmäisen kympin olimme jaloissa, mutta pystyimme parantamaan”
21
Vieraslaji ottaa haltuun Venäjän Karjalan peltoja – ikääntyvät asukkaat eivät jaksa taistella jättiputkea vastaan

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kun sanotaan ettei palkka riitä elämiseen

83 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kun sanotaan ettei palkka riitä elämiseen

Niin mikä on nyt sitä? Tämä nykyinen yltäkylläisyyskö? Ihmiset elävät pidempään ja rutiköyhien osuus on maailmassa pien... Lue lisää...
Taloudesta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

14.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image