Kaupallinen yhteistyö

”Na­ri­na­vies­tin­tä kannattaa nyt lopettaa!”

Tarinat ja tunteet vetoavat kuluttajiin enemmän kuin kylmät faktat, kertoo Viestintätoimisto Ellun Kanat Oy:n toimitusjohtaja Taru Tujunen. KUVA: Anni Jyrinki
PPY 21.2.2019 5:00
Anni Jyrinki

Vuoden 2019 ensimmäisen paikallisyhdistysforumin ensimmäisen tapaamisen aiheena oli viestintä.

Taru Tujunen, viestintätalo Ellun Kanat Oy:n toimitusjohtaja ravisteli puheenvuorossaan Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjiä heräämään ja huomaamaan, kuinka yritysten toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti ja yritysten viestinnän on muututtava samaan tahtiin.

”Viestinnässä on menossa jonkinlainen rytmihäiriö”, Tujunen pohtii.

Tällä hän tarkoittaa sitä, että yrittäjän oma tekeminen on usein eri tahdissa kuin muu toimintaympäristö.

Tarinallisuutta ja tunteita

”Tämän päivän viestinnän on oltava nopeaa ja vuorovaikutteista”, Tujunen alleviivaa.

Ylhäältä alaspäin sanelusta ja saarnaamisesta on nyt viimein aika luopua ja sitä myöten viestintää on muokattava keskustelevampaan ja osallistavampaan suuntaan.

”Kasvoton viesti ei toimi. Tarinat toimivat. Henkilöt viestivät keskenään, eivät yritykset”, Tujunen hoksauttaa.

Tarinoista ja tunteista Tujunen puhuu paljon ja hänen mukaansa tunteet vetoavat meihin kuluttajiin enemmän kuin kylmät faktat.

”Vedotkaa tunteisiin, mutta fiksusti.”

Miten viestintäkouluttuja analysoisi Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien ja jäsenyritysten viestintää muutamalla lauseella?

”Moni asia on täällä hyvin, mutta yritysten pitäisi päästää irti tiedottamisesta ja siirtyä kohti vuoropuhelua. Ja enemmän kannattaisi viestiä hyvistä ja positiivisista asioista, narinaviestinnästä on jo aika luopua.”

Vaikuttavia videoita

Kalevan digitaalisten tuotteiden myyntipäällikkö Patrik Kortet kertoi videoiden merkityksestä yrittäjälle viestinnässä ja markkinoinnissa.

Yhdistysten puheenjohtajat pääsivät myös konkreettiseen oppiin, kuinka kameran edessään ollaan, Saha Prod Oy:n toimitusjohtajan Mikko Pohjolan vetämässä työpajassa.

Molempien näiden perussanoma on: persoonalla erottuu, ei pidä verhoitua minkään roolin tai maskin taakse.

”Omana itsenään, rennosti ja asiallisesti”, Pohjola neuvoo kuvattavia.

”Videosisältöjä kulutetaan enemmän kuin koskaan ennen”, Patrik Kortet muistuttaa yrittäjiä. Ja videoilla esimerkiksi tunteiden välittäminen on helpompaa kuin kirjoitetussa viestinnässä.

”Ja tunteet vaikuttavat, oikein esitettyinä, muun muassa ostopäätöksiin ylivoimaisesti. Kaikkiaan tutkimusten mukaan kuluttaja ostaa tuotteen mieluummin nähtyään tuotteesta videon.”

Millainen sitten on hyvä video?

”Se huomioi jakelukanavan, katselulaitteet ja kohdeyleisön”, Kortet ohjeistaa.

”Se on ammattimaisesti tehty, tiivis ja looginen”, Pohjola jatkaa.

Yritysmaailmassa videoita voi tehdä monesta eri aiheesta ja monelta eri kantilta. Suosituimpia ovat yritysesittelyt, asiakasreferenssit, How to do -videota sekä koulutusvideot. Myös rekrytointivideot yleistyvät kovaa vauhtia.

”Digikanavissa lähes sisältö kuin sisältö voi olla videota”, Kortet ja Pohjola neuvovat.

Mitä kautta kuuluville?

Sari Reinikainen-Laineen vetämässä työpajassa puolestaan pohdittiin, mitä yrittäjäjärjestön ja yritysten viestintään kuuluu juuri nyt. Eniten yrittäjiä askarruttivat muun muassa se, kuinka oman viestin saisi erottumaan siitä valtavasta tietotulvasta, joka jokaista meitä tulee vastaan päivittäin. Samoin mietittiin myös, mitkä ovat ne viestintäkanavat, joiden kautta tavoittaa vastaanottajat tehokkaimmin.

”Sosiaalinen media ja perinteinen puskaradio ovet edelleen tehokkaita kanavia”, työpajassa arvioitiin.

Myös yhdessä tekeminen, verkostoituminen ja toisten auttaminen koetaan yrittäjien keskuudessa myös viestinnän saralla tärkeäksi. Työpajan yhteydessä syntyikin ajatus niin sanotusta yritysneuvolasta. Se olisi matalan kynnyksen paikka, jossa esimerkiksi konkariyrittäjät luotsaisivat aloittelijoita eteenpäin ja kaikki byrokratia tulisi neuvolassa selvitettyä yhdellä kertaa yhden luukun taktiikalla.

MAINOS

Kommentoi

Kyllä Taru on oikeassa. Nykyajan ihminen on täysin keksittyjen tunteisiin vetoavien sepustusten (tarinoiden) vietävänä, ja faktat usein unohtuu. Sitä saa kirota myöhemmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oliskohan Matti Vanhasella stressi? Jos ressi vaivaa,niin Harmonia hyvä siihen. Hyvin varustetuista apteekeista+luontaiskaupoista. Stressillä monenlaiset kujeet. Itse käytän ja myös makeita unia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

0:13
Ovensuukyselyt: Konservatiivit ottamassa murskavoiton Britannian parlamenttivaaleissa – ennusteen mukainen vaalitulos tietäisi nopeaa brexitiä
12.12.
Nelostie suljettu liikenteeltä Rovaniemellä Petäjäkosken ja Jaatilan välillä – liikenne ohjataan kiertotielle
12.12.
Auto syttyi palamaan lattiaa hitsattaessa Oulaisissa – ajoneuvo tuhoutui käyttökelvottomaksi, henkilövahingoilta säästyttiin
12.12.
Liikkuvan poliisin perinneyhdistys: peltipoliisien sijoittelulle ei suurelta osin järkeviä perusteita – "Kansan silmissä kameratolpista tullut sakotusautomaatteja"
12.12.
Kärppien tähdet Juho Lammikko ja Jesse Puljujärvi pohjustivat Leijonien nousun ahdingosta jatkoajalle – sitten Tshekki tarjosi kylmän suihkun voittomaalin muodossa
12.12.
Oulun Uinti yllätti naisten viestihopealla SM-altaassa Tampereella
12.12.
Mies uhkasi rikosseuraamustyöntekijää puhelimitse – kertoi tarkoituksenaan olleen valittaa työtehtävien hoidosta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

13.12.

Fingerpori

13.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image