Missä ajassa rakennus- liikkeen vastuu vanhenee?

PPY 13.3.2019 6:00
Juha Ryynänen

Rakennusliikkeemme sai vaatimuskirjeen vuonna 2010 toteuttamaltamme asunto-osakeyhtiöltä. Vaatimus perustuu erään insinööritoimiston tekemään kymmenvuotistakuutarkastukseen. Meistä tuntuu, että asia on mennyt vanhaksi?

Grynderivastuu ei ole takuuvastuuta, vaan normaalia sopimusvastuuta. On siis väärin puhua kymmenvuotistakuusta. Perustajaurakoitsija on grynderivastuussa kymmenen vuotta hallinnonluovutuksesta. Voitte siis olla korvausvastuussa, mikäli vastuun edellytykset ovat muuten olemassa.

 

Juha Ryynänen Asianajaja, oikeustieteen tohtori

Korvausvastuun edellytyksenä on muun ohella se, että vahinkoa kärsinyt on reklamoinut virheestä kohtuullisessa ajassa siitä, kun se oli tai sen olisi pitänyt havaita virhe ja ymmärtää virheen merkitys. Asunto-osakeyhtiö ei siis voi viivytellä vaatimustensa kanssa kymmenvuotiskauden loppuun, vaan sen on reklamoitava kohtuullisessa ajassa. Esimerkiksi, jos reklamaatio on tehty yli puolen vuoden kuluttua virheen havaitsemisesta, reklamaatio on saatettu katsoa myöhästyneeksi.

MAINOS

Kommentoi

Kuntapuolella rakennusliikkeen vastuu loppuu siihen, kun ensimmäinen ruskea kirjekuori lähtee tilaaja-poliitikon vaalikassaa kohden. Nykyisin ei vaadita homeetonta rakennusta edes luovutusvaiheessa, koska rakennuksen vastaanottavan pään tarkastajallakaan ei ole minkäänmoista vastuuta toiminnastaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juha Ryynänen on yks näistä tuhansista asianajajista jotka pitäsi tiputtaa keskellä atlanttia ilman pelastusliiviä. Hyvää päivänjatkoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juurikin tämän vuoksi otamme uuden firman pöytälaatikosta että päästään vastuista eroon. Samalla vanha firma lakkaa olemasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vastuu vanhenee heti koska se on rakennushankkeeseen ryhtyvällä. Takuu on eri asia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image