Kaupallinen yhteistyö

Koomamies Antti Putkonen: Yrittäjät pelkäävät somea liikaa

Antti Putkonen viestii itsestään ja elämästään aktiivisesti sosiaalisessa mediassa. Työrytmiä aktiivisuus ei sotke, vaan ennemminkin se tarjoaa vastapainoa arkeen.
PPY 20.2.2017 0:00
Ville Koivuniemi


Antti Putkonen istuu työskentelytilassaan Oulun Heinäpäässä. Valmistumassa on samanaikaisesti monenlaista tilattua Kooma-brändin tuotetta. Ennen kaikkea pipoistaan tunnetun Kooma-brändin lisäksi Putkonen on onnistunut brändäämään itsensä. Sosiaalisessa mediassa hänet tunnetaan Koomamiehenenä. Mutta miten se eroaa Antti Putkosesta?

– Siinä on varmasti osa viehätystä, että ne menevät sekaisin. Minulle sosiaalisessa mediassa oleminen on todella luontaista. Ehkä olen sellaista “katsokaa minua” -tyyppiä, Putkonen naurahtaa.

Koomamiehen julkaisutahti sosiaalisessa mediassa on hengästyttävä. Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä seuraajia on kussakin nelinumeroinen luku, eikä Putkonen pelkää kertoa arjestaan, lapsistaan, harrastuksistaan tai yhteiskunnallisista mielipiteistään. Snpapchat-videopalvalussa hän puolestaan jakaa lyhyitä videopätkiä arjestaan säännöllisesti. Niissäkin on rosoisuutta, eikä Putkonen vältä esimerkiksi kiroilemista.

– Olen samalla kolmen pienen lapsen isä ja olutta lipittävä yrittäjä Heinäpäästä, ja minulle sen kertominen julkisesti on luontevaa. Ymmärrän, että kaikille ei olisi, mutta yleensä ottaen yrittäjät pelkäävät liikaa laittamasta itseään likoon.

Putkonen ei pidä kirjaa siitä, millaista hyötyä hän saa sosiaalisesta mediasta yritystoiminnalleen, mutta ei toisaalta väheksy sen arvoa.

– Jos snäppään (teen Snapchat-videon) työnteosta, se näkyy toisinaan heti uusina yhteydenottoina. Ja muutenkin yhteydenottoja tulee oikeastaan kaikkien sosiaalisen median kanavien kautta. Sosiaalisessa mediassa olemista yrittäjänä voi pitää laskelmoituna, mutta mielestäni se on vain järkevää.

Sosiaalisen median lisäksi Putkosella on paljon kokemusta siitä, miten perinteisempi media, televisio, voi antaa työntöapua yritystoiminnalle. Vuosituhannen taitteessa Putkosen Kooma-pipot olivat kovassa nosteessa etenkin Oulussa. Muutama Kooma-pipo kulkeutui Tunturi expo -messuilta Antti Vappulan kautta Jasper Pääkköselle, ja edelleen Pääkkösen näyttelemän Saku Salinin päähän.

– Ei sitä vaikutusta silloin ymmärtänyt, mutta se vaikutus oli valtava. Toinen kokemus televisiosta on se, kun esiinnyin Muodin huipulle -ohjelmassa vuonna 2009. Ihmiset tuntuvat muistavan sen edelleen, Putkonen sanoo.

Tänä vuonna 20 vuotta täyttävä Kooma-brändi on nähnyt monenlaiset vaiheet. Vuosituhannen vaihteessa pipoille oli kysyntää enemmän kuin Putkonen ehti niitä ommella. Sittemmin Putkonen vietti Kooma-brändin suhteen hiljaisempaa eloa ja keskittyi perheeseensä. Nyt kuin kaikki lapset ovat tukevasti kouluiässä, Putkonen on alkanut panostaa yritykseen uudelleen.

Putkosen alter ego Koomamies on kasvattanut koko ajan suosiotaan sosiaalisessa mediassa, mutta Putkosella on suunnitelmissa teroittaa taitojaan sosiaalisessa mediassa entisestään.

– Olen avoin uusille tavoille käyttää sosiaalista mediaa. Youtube on minulla vielä valloittamatta. Siellä voisi näyttää, miten esimerkiksi pipon tai hupparin valmistaminen tapahtuu.

MAINOS

Kommentoi

Aika moni yrittäjä on mennyt ääripäähän ja firmasta ei löydy mitään tietoja Facebookin ulkopuolelta, usein jopa aukioloaikojen tarkistus vaatisi joko FB-loginia tai captchan tekoa. Aika moni unohtaa, että facebookkia käyttää alle 40% ihmisistä, joten asiakaskunta on yrittäjän toimesta jo etukäteen rajoitettu. Onneksi lompakollaan voi äänestää ja vaikuttaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

124
Iinattiin rakennetaan Liikuntamaa – alueelle tulossa maastopyöräreittejä, fitness-puisto ja kuntoportaat
118
Oulun kaupungintalon mittava remontti alkaa vuodenvaihteessa – rakenteista ja sisäilmasta paljastui laajoja ongelmia
86
EU:lta tylyä postia: Ei rahaa jäsenmaiden kuivuuskriisiin – Ruotsi auttaa viljelijöitään 120 miljoonalla eurolla, MTK toivoo samaa Suomen hallitukselta
80
Kommandopipoinen mies ryösti kaupan Intiössä, pakeni skootterin kyydissä – poliisi pyytää havaintoja
47
Vorojahdin lopputulos: ”Valistuneet kansalaiset vs. rosvot 3-0” – Oulun poliisilaitoksen partio otti kiinni ulkomaalaisporukan
38
AC Oululle uusi suuromistaja
36
Metoo-liikkeen keskushahmo Asia Argento hiljensi syytökset hyväksikäytöstä rahalla – väitetty uhri oli 17-vuotias

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Aikuset miehet ampuu sorsia niin kuin suuremmatkin sankarit

Joo, se on huvittavaa kun aikunen ukko tulee polleana jonkun sorsan rääpäleen kanssa. Aivan kuin olisi ollut jokin suuri... Lue lisää...
Tirsk

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

20.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image