
Kun painetuista luetteloista on luovuttu, on hakukone- ja luetteloyhtiöillä suuri tarve saada uusia tulolähteitä. Yrityksille saatetaan tarjota mitä kummallisimpia näkyvyyspaketteja.
Taannoin asiakasyritykselle tarjottiin seuraavanlaista kokonaisuutta: saksalaisten autonvalmistajien tuottama karttapalvelu, johon firman sijainnin voi merkitä. Tuntematon paikallishakutoiminto, johon voi lisätä yrityksen tiedot ja erikoistarjouksia. Ravintola-, yökerho- ja viihdealan nettisivusto, johon voi lisätä yrityksen tiedot. Ravintolasivusto: ”Tiedätkö mistä saat parhaat ainekset valmistaa tabouleh-aterian? Haluat kokeilla kivaa ravintolaa seuraavilla treffeilläsi mutta sinulla ei ole aavistustakaan mihin mennä.” Lisäksi mukana oli yrityshaku- ja toimialapalvelut, joissa oli listattuna vain muutamia suomalaisia yrityksiä, muiden ollessa pääasiassa Yhdysvalloissa. Myyjä oli luonnollisesti valmis ylläpitämään palveluja ajan tasalla lisäkorvausta vastaan.
Seuraan aktiivisesti nettimarkkinointia, mutta vain yhdestä edellä mainitusta olin kuullut aiemmin. Käyttäjiä kullakin palvelulla on Suomessa maksimissaan muutamia tuhansia.
Mitä hyötyä kyseisestä paketista olisi rakennusalalla toimivalle b–to–b –yritykselle? Asiakas joutuisi joka tapauksessa luomaan ja toimittamaan asiasisällön itse – oman toimensa ohella – ¬ myyjälle joka vain lisäisi sen yllä mainittuihin palveluihin.
Internetin ja hakukoneiden alkuajoista saakka tämä on ollut ongelma yrityksille, joilla itsellä ei aika riitä selvittämään ja tutkimaan, mitä tarjottavat näkyvyyspalvelut ovat ja sisältävät? Toinen ongelma ovat näkyvyyden myyjät, jotka eivät vaivaudu tutkimaan yrityksen toimintaa etukäteen, ja räätälöimään tarjottavaksi sellaista pakettia, josta voisi olla oikeaa hyötyä. Näissä kannattaa olla tarkkana.
ILPO KOSKELA
GST Graafinen Studio
Kommentoi ()