Kaupallinen yhteistyö

Kannattaako firman olla somessa?

PPY 29.10.2019 6:00
Ilpo Koskela
Ilpo Koskela GST Graafinen Studio 

Ilmainen markkinointikanava houkuttaa, mutta alusta saakka kannattaa harkita seuraavia asioita:

– Onko kanavan seuraajissa potentiaalisia asiakkaita eli niitä, jotka tarvitsevat tai käyttävät tarjoamiasi palveluja?

– Osataanko palvelujasi etsiä kyseisestä kanavasta, tehdäänkö siellä kauppaa? Vai onko kyseinen nettialusta vain käyttäjiensä henkilökohtainen ajatustenvaihto- ja viestipalvelu?

– Minkälaisen päivittäisen, viikoittaisen, tai kuukausittaisen työmäärän kanavan ylläpito vaatii? Kuinka kauan tuotteen tai palvelun esillepanoon kuluu ja miten organisoit sen? Tekstin pitäisi olla markkinointihenkistä sekä sujuvaa, kuvien hienoja.

– Myykö tuote tai palvelu itsensä vai kannattaako panostaa myös maksulliseen näkyvyyteen kanavassa, jolloin se ei ole enää ilmainen? Kuinka paljon vaikkapa per kuukausi?

– Jos kanavan seuraajat kommentoivat esillepanoa, esittävät kysymyksiä tai antavat palautetta, kuinka kauan vastaamiseen ja palautteiden läpikäymiseen kuluu aikaa? Somessa on oltava ymmärtävä ja ystävällinen, vaikka vastapuoli käyttäytyisi kuinka huonosti tahansa.

– Ohjataanko kiinnostuneet verkkokauppaan – sen pystyttäminen – vai kutsutaanko kivijalkamyymälään?

Onko some -markkinoinnin ylläpitoon resursseja? Jos uusin päivitys tai uutinen on kuukausia tai jopa vuosia vanha, ei se anna kovin uskottavaa kuvaa yrityksestä.

Samaan tilanteeseen törmää aika-ajoin yritysten nettisivujen ajankohtais- tai uutisosiossa. Viimeinen merkintä saattaa olla kolmenkin vuoden takaa. Jos aikaa ei ole, tai tiedottamiselle ei yksinkertaisesti ole resursseja saati tarvetta, parempi tällaisessa tapauksessa on piilottaa nettisivujen uutisosio näkyvistä. Sen voi palauttaa näkyviin jälleen, kun resursseja ja kerrottavaa on.

MAINOS

Uutisvirta

18:53
Suuta ei hoideta tarpeeksi – hammaslääkäriin pitäisi mennä kahden vuoden välein eikä kuin kampaajalle "tarvittaessa" Tilaajille
18:45
Suomen ampumahiihtäjät jäivät 20 parhaan ulkopuolelle MM-parisekaviestissä
18:20
EU:n rahoituskehysneuvottelut alkoivat – Emmanuel Macron: "Tämä voi viedä useita tunteja, useita öitä ja useita päiviä"
18:17
Naisten maailmancup-kauden pisin kisa oli tuskien taivalta Pärmäkoskelle – "Olisi pitänyt juoda useammin"
18:04
Miksi sosiaalinen media tulvii kuvia, joissa kilistellään skumppalaseja? "Alkoholi on helppo luksus, koko kansan mindfullness ja timanttikoru" Tilaajille
17:49
Mat­kai­li­ja putosi kelkan kyy­dis­tä ja louk­kaan­tui Ro­va­nie­mel­lä
17:04
Riisitunturin lähtöpisteessä Posiolla paha ruuhka – matkailijoita kehotetaan käyttämään kimppakyytejä tai vaihtamaan kohdetta
44
Nyt se on tutkittu – moni pitää vihreään kuluttamiseen kannustamista vastenmielisenä tuputtamisena
39
Karjasilta on kaikesta huolimatta vielä yksi maamme yhtenäisemmistä jälleenrakennusalueista – joitain käsittämättömiä kötöstyksiä löytyy Lukijalta
28
Kärpät säilytti sarjataulukon piikkipaikkansa nihkeähköllä voitolla sarjajumbosta – Sportin Dufva: ”Paras tänään näkemäni maalintekijä oli Hannu Hilli Oulun Värisilmästä”
25
Uudet liikennemerkit tulevat Suomen teille – keltainen viiva vaihtuu valkoiseen
24
Lehto Group aloittaa yt-neuvottelut, yhtiön koko vuoden tulos reilusti tappiolla – neuvottelujen piirissä 400 ihmistä, yli sadan työt vaakalaudalla
21
Oulun joukkoliikenteen lippuja voi pian ostaa automaateista seitsemästä eri paikasta – Lentokentälle tulossa kaivattu yhden bussimatkan ostomahdollisuus
14
Keskustan puheenjohtaja Kulmuni Mikko Kärnän seksiviesteistä: "Kaikille sattuu välillä myös tyhmyyksiä"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu erittäin huonoksi aamusta alkaen Etelä-Lapissa lumipyryn vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi yöstä alkaen Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen maan itäosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Keski-Lapissa ja Pohjois-Lapissa lumi- tai räntäsateen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image