Kaupallinen yhteistyö

Kannattaako firman olla somessa?

PPY 29.10.2019 6:00
Ilpo Koskela
Ilpo Koskela GST Graafinen Studio 

Ilmainen markkinointikanava houkuttaa, mutta alusta saakka kannattaa harkita seuraavia asioita:

– Onko kanavan seuraajissa potentiaalisia asiakkaita eli niitä, jotka tarvitsevat tai käyttävät tarjoamiasi palveluja?

– Osataanko palvelujasi etsiä kyseisestä kanavasta, tehdäänkö siellä kauppaa? Vai onko kyseinen nettialusta vain käyttäjiensä henkilökohtainen ajatustenvaihto- ja viestipalvelu?

– Minkälaisen päivittäisen, viikoittaisen, tai kuukausittaisen työmäärän kanavan ylläpito vaatii? Kuinka kauan tuotteen tai palvelun esillepanoon kuluu ja miten organisoit sen? Tekstin pitäisi olla markkinointihenkistä sekä sujuvaa, kuvien hienoja.

– Myykö tuote tai palvelu itsensä vai kannattaako panostaa myös maksulliseen näkyvyyteen kanavassa, jolloin se ei ole enää ilmainen? Kuinka paljon vaikkapa per kuukausi?

– Jos kanavan seuraajat kommentoivat esillepanoa, esittävät kysymyksiä tai antavat palautetta, kuinka kauan vastaamiseen ja palautteiden läpikäymiseen kuluu aikaa? Somessa on oltava ymmärtävä ja ystävällinen, vaikka vastapuoli käyttäytyisi kuinka huonosti tahansa.

– Ohjataanko kiinnostuneet verkkokauppaan – sen pystyttäminen – vai kutsutaanko kivijalkamyymälään?

Onko some -markkinoinnin ylläpitoon resursseja? Jos uusin päivitys tai uutinen on kuukausia tai jopa vuosia vanha, ei se anna kovin uskottavaa kuvaa yrityksestä.

Samaan tilanteeseen törmää aika-ajoin yritysten nettisivujen ajankohtais- tai uutisosiossa. Viimeinen merkintä saattaa olla kolmenkin vuoden takaa. Jos aikaa ei ole, tai tiedottamiselle ei yksinkertaisesti ole resursseja saati tarvetta, parempi tällaisessa tapauksessa on piilottaa nettisivujen uutisosio näkyvistä. Sen voi palauttaa näkyviin jälleen, kun resursseja ja kerrottavaa on.

 

MAINOS

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

307 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Amerikkalainen miljardööri lahjoittajana

Tämä uutinen on kyllä monella juttutupalaisella erittäin hankalasti uskottavissa, kun täällä on vuosikaudet tiedetty, et... Lue lisää...
Tuntematon

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

7.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image