Kaupallinen yhteistyö

Kannattaako firman olla somessa?

PPY 29.10.2019 6:00
Ilpo Koskela
Ilpo Koskela GST Graafinen Studio 

Ilmainen markkinointikanava houkuttaa, mutta alusta saakka kannattaa harkita seuraavia asioita:

– Onko kanavan seuraajissa potentiaalisia asiakkaita eli niitä, jotka tarvitsevat tai käyttävät tarjoamiasi palveluja?

– Osataanko palvelujasi etsiä kyseisestä kanavasta, tehdäänkö siellä kauppaa? Vai onko kyseinen nettialusta vain käyttäjiensä henkilökohtainen ajatustenvaihto- ja viestipalvelu?

– Minkälaisen päivittäisen, viikoittaisen, tai kuukausittaisen työmäärän kanavan ylläpito vaatii? Kuinka kauan tuotteen tai palvelun esillepanoon kuluu ja miten organisoit sen? Tekstin pitäisi olla markkinointihenkistä sekä sujuvaa, kuvien hienoja.

– Myykö tuote tai palvelu itsensä vai kannattaako panostaa myös maksulliseen näkyvyyteen kanavassa, jolloin se ei ole enää ilmainen? Kuinka paljon vaikkapa per kuukausi?

– Jos kanavan seuraajat kommentoivat esillepanoa, esittävät kysymyksiä tai antavat palautetta, kuinka kauan vastaamiseen ja palautteiden läpikäymiseen kuluu aikaa? Somessa on oltava ymmärtävä ja ystävällinen, vaikka vastapuoli käyttäytyisi kuinka huonosti tahansa.

– Ohjataanko kiinnostuneet verkkokauppaan – sen pystyttäminen – vai kutsutaanko kivijalkamyymälään?

Onko some -markkinoinnin ylläpitoon resursseja? Jos uusin päivitys tai uutinen on kuukausia tai jopa vuosia vanha, ei se anna kovin uskottavaa kuvaa yrityksestä.

Samaan tilanteeseen törmää aika-ajoin yritysten nettisivujen ajankohtais- tai uutisosiossa. Viimeinen merkintä saattaa olla kolmenkin vuoden takaa. Jos aikaa ei ole, tai tiedottamiselle ei yksinkertaisesti ole resursseja saati tarvetta, parempi tällaisessa tapauksessa on piilottaa nettisivujen uutisosio näkyvistä. Sen voi palauttaa näkyviin jälleen, kun resursseja ja kerrottavaa on.

MAINOS

Uutisvirta

20.11.
Postin työriitaan ei saatu keskiviikkona ratkaisua – PAU: keskeiset asiat yhä ratkaisematta
20.11.
Voitot kiersivät ravilegenda Pekka Korpea juhlakilpailussa – toisen juhlalähdön voittoon ajoi poika Janne Korpi
20.11.
Tähtitodistaja: Trump vaati Ukrainalta vastapalvelusta vierailusta Valkoiseen taloon
20.11.
Uutissuomalainen: Omistajaohjausministeri Paatero väläyttää Postin pilkkomista
20.11.
Kun professori Vesa Puuronen pyysi Mannerheimin kuvan poistamista kasvatustieteilijöiden kiltahuoneelta, oli lopputuloksena valtava myrsky
20.11.
Kaleva Live: 22-Pistepirkon Oulun-keikka keskiviikkona Tilaajille
20.11.
Pudasjärven lentokentän vuokrakiistan taustalla lukion ilmailulinjan oppitunnit – Suviseurojen järjestäjät odottavat oikeuden päätöstä lentokentän käytöstä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

224 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Kovapalkkaisimmat ammattityöntekijät kuuluu ammattiliittoon. Nytkin itselleni maksetaan 25% enemmän kuin TES määrää. Amm... Lue lisää...
FAKTAA.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.11.

Fingerpori

21.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image