Kaupallinen yhteistyö

Kaikki kyytiin -kampanja aikoo uudistaa maaseudun kuljetukset yh­dis­te­le­mäl­lä jo olemassa olevia kyytejä tehokkaasti hyötykäyttöön

Pohjois-Suomen taksiyrittäjien toiminnanjohtaja Olli Veijolan mukaan yksittäistä taksiyrittäjää huolettaa eniten, että jokainen uusi sovellus nappaa liikevaihdosta aika ison provision, jolla järjestelmät maksetaan. Vieressä on Lapin taksiyrittäjien toiminnanjohtaja Veijo Petrelius. KUVA: Anna Tilvis
PPY 15.10.2019 6:00 | Päivitetty 15.10.2019 6:22
Anna Tilvis

Kaikki kyytiin -kampanjan tavoitteena on uudistaa maaseudun kuljetuksia. Uusien digitaalisten tekniikoiden avulla haja-asutusalueiden kuljetuksia voidaan yhdistellä tehokkaasti.

MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakolan mukaan lainsäädäntömuutokset ja markkinoille tulleet ratkaisut mahdollistavat sen, että maaseudulla voidaan nyt järjestää uudella tavalla sekä henkilö- että tavarakuljetukset.

”Haja-asutusalueilla liikkuu paljon yhteiskunnan maksamia autokyytejä, kuten kela- ja koulukyytejä sekä sosiaali- ja terveyspuolen kyytejä. Jos ne saataisiin paremmin hyötykäyttöön, niin voitaisiin tarjota kaikille kulkumahdollisuuksia.”

MTK:lla on tavoitteena maaseudun elinvoiman parantaminen. Lisäksi tavoitellaan työmahdollisuuksia maaseudun yrittäjille. Mäki-Hakolan mukaan kuljetusyrittäjäksi voi ryhtyä aikaisempaa helpommin.

”Erilaisia kuljetuksia voidaan yhdistellä helpommin. Sovellusten avulla niitä voidaan tarjota ja ostaa.”

Markkinoilla olevia sovelluksia

Esimerkiksi Kyyti Groupin digitaalisen sovelluksen avulla matkoja voidaan yhdistellä kätevästi.

”Taksimatkan tilaava kuntalainen voi päätyä yhteiskyytiin. Järjestelmä voi hakea lähellä olevan vammaispalvelun kuljetuksen, koulukuljetuksen tai vaikka reittiliikenteen bussin ja tarjota sitä asiakkaalle”, Timo Lönnberg kertoo.

Hän lupaa sovelluksen tuovan lisää palveluja sekä laskevan kustannuksia. Hinnoittelu ja kunkin matkustajan osuus matkan kustannuksista olisi sopimuskysymys.
Harri Paloheimo Coreorient-yrityksestä puhuu joukkoistetun tavarankuljetuksen puolesta. Jos itsellä ei ole mahdollisuutta ostosten tai tavaroiden kuljetukseen, voi käyttää apuna kimppakuljetusta. Samalla kun kuljetuksesta sovitaan, sovitaan myös palvelun hinnasta.

”Sovelluksen avulla voi etsiä kuljetuspalvelua lähialueelta. Tämä on kustannustehokasta tavarankuljetusta kimppakyydillä.”

Kokeiluja pienessä mittakaavassa

Haapaveden vs. kaupunginjohtajan Marjukka Mannisen mielestä vaikeimpia ovat liikenneyhteydet ympäristökuntien välillä. Niiden pitäisi olla toimivia työmatkojen ja opiskelujen takia.

”Uudentyyppiset ratkaisut ovat tervetulleita, mutta veikkaan, että isoa murrosta ei tapahdu tässä vaiheessa. Pienessä mittakaavassa voidaan tehdä kokeiluja.”

Sosiaali- ja terveyspuolen kuljetusten suhteen kunnissa odotetaan maakuntauudistuksen myötä uusia järjestelyjä. Ne mahdollistaisivat kuljetusten hallinnoimisen yhden tahon toimesta.

Entä itse maksavien asiakkaiden matkojen yhdistäminen yhteiskunnan maksamiin kuljetuksiin?

”Siihen pitäisi keksiä joustavia ratkaisuja. Pitää huomioida ympäristönäkökohdat ja taloudelliset näkökohdat. Pitäisi olla oikean kokoisia autoja ja mahdollisimman täynnä”, Manninen toteaa.

Taksin yhdistelevät jo kyytejä

Pohjois-Suomen taksiyrittäjien toiminnanjohtaja Olli Veijola suhtautuu uusiin ratkaisuihin maltillisesti.

”Meillä on jo käytössä vastaavat järjestelmät, ja Kelan suorakorvauskyydit yhdistellään. Taksit odottavat, että lainsäädäntömuutoksilla saataisiin yksikanavainen rahoitusmalli, jossa yksi järjestelmä maksaisi erilaiset kuljetukset.”

”Suurin huoli on, että taksikuski saadaan säilymään maalla. Jos ihminen on maaseudulla työikäinen, työkykyinen ja työhaluinen, niin ne kaikki ovat ylityöllistettyjä. Kainuussa ja Lapissa muut työpaikat vievät kuskit ja taksiyrittäjät eikä uusia saada tilalle.” 

MAINOS

Kommentoi

Niijjust, yleensähän nää nimenomaan onnistuu kustannusten laskussa joo. Anteeksi, mutta oon älyttömän skeptinen tän suhteen. Ja mitäs tuo kuljetusten yhdistäminen sitten tekee? Sosiaalipuolen (mielenterveys)potilaat ja pikku koululaiset samaan onnikkaan? Ja vielä vaan jankkaan, jos tilaan taksin, odotan saavani taksin, vain ja ainoastaan omaan käyttööni, ilman linja-autoon joutumisen mahdollisuutta. Tai sitten taksin pitäisi olla reilusti nykyistä halvempi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarkoitus onkin saada taksi halvemmalla.
Jos haluat maksaa taksista taksin hinnan, niin tietenkin saat sen ihan itsellesi ilman muita matkustajia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

20.11.
Postin työriitaan ei saatu keskiviikkona ratkaisua – PAU: keskeiset asiat yhä ratkaisematta
20.11.
Voitot kiersivät ravilegenda Pekka Korpea juhlakilpailussa – toisen juhlalähdön voittoon ajoi poika Janne Korpi
20.11.
Tähtitodistaja: Trump vaati Ukrainalta vastapalvelusta vierailusta Valkoiseen taloon
20.11.
Uutissuomalainen: Omistajaohjausministeri Paatero väläyttää Postin pilkkomista
20.11.
Kun professori Vesa Puuronen pyysi Mannerheimin kuvan poistamista kasvatustieteilijöiden kiltahuoneelta, oli lopputuloksena valtava myrsky
20.11.
Kaleva Live: 22-Pistepirkon Oulun-keikka keskiviikkona Tilaajille
20.11.
Pudasjärven lentokentän vuokrakiistan taustalla lukion ilmailulinjan oppitunnit – Suviseurojen järjestäjät odottavat oikeuden päätöstä lentokentän käytöstä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

224 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Kovapalkkaisimmat ammattityöntekijät kuuluu ammattiliittoon. Nytkin itselleni maksetaan 25% enemmän kuin TES määrää. Amm... Lue lisää...
FAKTAA.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.11.

Fingerpori

21.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image