Kaupallinen yhteistyö

Hyppää di­gi­mark­ki­noin­nin junaan Busi­ness­A­se­mal­ta

Yrityspalvelujen päällikkö Jarmo Lauronen haluaa, että BusinessOulu on paikka, jossa työnhaku ja yritysten työvoiman tarve voivat kohdata. Myös tässä on suunnitelmissa käyttää apuna digitaalisuutta. KUVA: Anna Tilvis
PPY 6.9.2019 6:00
Anna Tilvis,

Verkkokauppa ja -mainonta eli digitaalinen liiketoiminta on tätä päivää. BusinessOulu astuu askeleen eteenpäin ja lähtee tarjoamaan yrityksille tukea digitaalisen markkinoinnin kehittämiseen.

Toiminta alkaa tammikuussa 2020 entisen pääpostin tiloissa avattavalla kohtauspaikalla BusinessAsemalla. Ihan tavallisen kaupan alan yrityksen on mahdollista hyödyntää digimarkkinointia.

”Lähtökohtana on, että tavallisella keskustassa toimivalla kivijalkayrittäjällä on paljon mielenkiintoisia tuotteita. Voidaan miettiä, miten yrityksen tuotteet on tuotteistettu ja muotoiltu. Miten hyvin tuotteet ovat saavutettavissa ja ostettavissa”, yrityspalvelujen päällikkö Jarmo Lauronen aprikoi.

Apua digitaaliseen markkinointiin

Uudessa palvelussa arvioidaan mikro- tai pk-yrityksen digitalisaation hyödyntämisen aste. Sen jälkeen yritystä autetaan tekemään suunnitelma seuraavista askelista kohti digimarkkinointia.

”Kokoamme digitaalisen liiketoiminnan kehittämisen palvelutarjottimen. Meidän alueella on paljon kaupallisia palveluntuottajia, jotka pystyvät auttamaan yksittäisiä yrityksiä.”

”BusinessOulu ohjaa suunnitelman tehneitä yrityksiä palvelutarjottimen äärelle. Toiveissa on, että saavutamme yrittäjiä, jotka eivät ole tiedostaneet, että voimme auttaa heitä”, Lauronen sanoo.

Yksittäisen kivijalkayrittäjän ei välttämättä tarvitse itse hallita verkkomyyntiä tai -mainontaa. Business-
Oulun palvelutarjotin ohjaa kaupallisen palveluntuottajan, kuten mainostoimiston puoleen.

Digitaalisen kaupankäynnin koulutusta

BusinessAsema toimii koulutuspaikkana digitaalisen kaupankäynnin aiheissa. Opiskelijoita ja yksityisiä henkilöitä koulutetaan digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyvissä taidoissa. Koulutusohjelmasta vastaa yhteistyökumppanina oleva oppilaitos.

Lauronen kertoo, että digitaaliseen liiketoimintaan on syytä kiinnittää huomiota, jos haluaa pysyä kilpailukykyisenä toimintaympäristön muuttuessa.

”Kun digitaalinen markkinointi ja kaupallistaminen on tehty hyvin, kun tuotteet ja palvelut on kerrottu hyvin ja ne ovat miellyttävästi saatavilla verkossa digitaalisella alustalla, voit kilpailla globaalisti suurten jättien kanssa. Pystyt menemään globaaleille markkinoille paikallisena toimijana. Se on ideaalitilanne. ”

Vastaus yritysten tarpeeseen

Lauronen huomauttaa, että digitaalisuuden kehittäminen Business-
Oulun palveluna on syntynyt yritysten kiinnostuksesta ja tarpeesta.

”Meillä on asiakaskunnassa nyt 1500 yritystä. Tavoitteena on laajentaa 1800 yritykseen.”

”Aika näyttää, mitkä ovat tärkeimpiä digitaalisen kehittämisen kohteita. Liittyvätkö ne kaupalliseen alustaan vai teknologiseen ratkaisuun? Onko se yrityksen imagoon, brändiin, tuotteistamiseen vai palvelujen muotoiluun liittyvää? Tavoitteena on nostaa esiin tärkeimmät kehityskohteet ja hyödyntää palveluntuottajaverkostoa, joka tällä alueella on. Siellä on sitten toteutus.”

Lauronen mainitsee, että he haluavat toimia keskittymänä, jossa huomioidaan opiskelijat ja oppilaitokset. He voivat tarjota yhteistyötä harjoittelupaikkoihin, opinnäytetöihin ja muihin työelämään tutustumiseen liittyviin tilanteisiin.

Räätälöityä koulutusta

  • BusinessOulu tarjoaa räätälöityä koulutusta yritysten tarpeiden mukaisesti. 
  • Tammikuussa 2020 alkaa digitaalisen  kaupankäynnin ja markkinoinnin koulutus.
  • Aiemmin koulutusta on järjestetty seuraavista aiheista: Miten hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissa ja myynnissä, erityisesti luovilla aloilla. Miten perustaa verkkokauppa. Tuotteistaminen. 
  • Digitaalinen markkinointi eli digimarkkinointi on yrityksen markkinoinnin osaalue. Tyypillisesti siihen kuuluvat verkko-sivusto, hakusanamainonta, sähköposti- ja mobiilimarkkinointi sekä haku-koneoptimointi. Sen viesti on räätälöity kohderyhmille. 
  • Digitaalinen alusta on sähköinen markkinapaikka, kuten Facebook, johon liittyvät tietyt toimintaperiaatteet. 
MAINOS

Kommentoi

onko tuo asema nyt se työttömille temppuareenaksi tarkoitettu, ja työnantajat ceasarin tavoin valitsevat sieltä kelan tuella tekemään tehtävää määräajaksi ja luovuttaa taas uudelle työttömälle paikan kun aika tulee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Unohtui pätkä jossa kerrotaan että palvelu on tarkoitettu vain pienelle eliitti ryhmälle ja maksanut sen verran oulun kaupungille ettei summista viitsitä puhua näin normaali Oululaisen asukkaan kesken.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

15:29
Tällaisia ovat Oulun vuoden 2025 asuntomessujen suunnittelukilpailun ehdotukset
15:25
Oulun vuoden 2025 asuntomessujen suunnittelukilpailun työt valmistuivat
14:34
Kuumalle liedelle jäänyt muoviastia aiheutti palohälytyksen Limingassa
13:59
Postin työntekijät osoittivat mieltään Postin pääkonttorilla Helsingissä – "Emme hyväksy, että meitä kohdellaan kuin orjia Suomessa"
13:50
Oulun kaupunginhallitus hyväksyi Lyseon peruskorjauksen äänestyksen jälkeen – lopullinen tieto rahoituksesta joulukuussa
13:33
Lasten päivähoidon ja kotihoidon stressaavuudessa ei ole suurta eroa, kertoo tuore tutkimus – päivähoito ei aiheuta ainakaan kotia enempää stressiä
13:32
Henkilöauto ja traktori kolaroivat Oulun Vasankankaalla – ensihoito vei yhden henkilön tarkistettavaksi
101
Koulujen joulujuhlien lainmukaisuutta selvitetään myös Oulussa – Lyseon lukion iso ylioppilasjuhla mahtuu vain tuomiokirkkoon
79
"Miksi Lyseosta tuli tällainen kiistakapula", ihmetteli Jenni Pitko Oulun kaupunginvaltuustossa – Lyseon remontin esittely kirvoitti kiivasta keskustelua
45
Yksityistieuudistus herätti kysymyksiä Oulun valtuustossa – "Vähimmäisvaatimus sille, että reuna-alueilla pystytään asumaan, on että tiet ovat auki"
41
SDP:n valtuustoryhmä päätti erottaa Husseinin luottamuspulan vuoksi – asiakas ei ollut poistunut taksista
39
Valmet Automotiven toimitusjohtaja näkee dieselskandaaleissa myös hyviä puolia – "Sähköautot tulevat nopeammin käyttöön kuin monet olettavat"
37
Kellosta pohjoiseen päin avautuu torstaina kahdeksan kilometrin pätkä uutta moottoritietä – Nelostien työt edenneet aikataulussa
23
Oulun kaupunginhallitus hyväksyi Lyseon peruskorjauksen äänestyksen jälkeen – lopullinen tieto rahoituksesta joulukuussa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi yöstä alkaen maan pohjoisosassa sekä Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

235 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Työvoimapula ko?

Nykyajan nuoret on vötkylöitä. Aamulla kun pitäisi aikaisin herätä ja sitten töhinmeno pitäisi olla, että menenpä sitte ... Lue lisää...
niin ja.,

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.11.

Fingerpori

12.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image