Kaupallinen yhteistyö

Hyppää di­gi­mark­ki­noin­nin junaan Busi­ness­A­se­mal­ta

Yrityspalvelujen päällikkö Jarmo Lauronen haluaa, että BusinessOulu on paikka, jossa työnhaku ja yritysten työvoiman tarve voivat kohdata. Myös tässä on suunnitelmissa käyttää apuna digitaalisuutta. KUVA: Anna Tilvis
PPY 6.9.2019 6:00
Anna Tilvis,

Verkkokauppa ja -mainonta eli digitaalinen liiketoiminta on tätä päivää. BusinessOulu astuu askeleen eteenpäin ja lähtee tarjoamaan yrityksille tukea digitaalisen markkinoinnin kehittämiseen.

Toiminta alkaa tammikuussa 2020 entisen pääpostin tiloissa avattavalla kohtauspaikalla BusinessAsemalla. Ihan tavallisen kaupan alan yrityksen on mahdollista hyödyntää digimarkkinointia.

”Lähtökohtana on, että tavallisella keskustassa toimivalla kivijalkayrittäjällä on paljon mielenkiintoisia tuotteita. Voidaan miettiä, miten yrityksen tuotteet on tuotteistettu ja muotoiltu. Miten hyvin tuotteet ovat saavutettavissa ja ostettavissa”, yrityspalvelujen päällikkö Jarmo Lauronen aprikoi.

Apua digitaaliseen markkinointiin

Uudessa palvelussa arvioidaan mikro- tai pk-yrityksen digitalisaation hyödyntämisen aste. Sen jälkeen yritystä autetaan tekemään suunnitelma seuraavista askelista kohti digimarkkinointia.

”Kokoamme digitaalisen liiketoiminnan kehittämisen palvelutarjottimen. Meidän alueella on paljon kaupallisia palveluntuottajia, jotka pystyvät auttamaan yksittäisiä yrityksiä.”

”BusinessOulu ohjaa suunnitelman tehneitä yrityksiä palvelutarjottimen äärelle. Toiveissa on, että saavutamme yrittäjiä, jotka eivät ole tiedostaneet, että voimme auttaa heitä”, Lauronen sanoo.

Yksittäisen kivijalkayrittäjän ei välttämättä tarvitse itse hallita verkkomyyntiä tai -mainontaa. Business-
Oulun palvelutarjotin ohjaa kaupallisen palveluntuottajan, kuten mainostoimiston puoleen.

Digitaalisen kaupankäynnin koulutusta

BusinessAsema toimii koulutuspaikkana digitaalisen kaupankäynnin aiheissa. Opiskelijoita ja yksityisiä henkilöitä koulutetaan digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin liittyvissä taidoissa. Koulutusohjelmasta vastaa yhteistyökumppanina oleva oppilaitos.

Lauronen kertoo, että digitaaliseen liiketoimintaan on syytä kiinnittää huomiota, jos haluaa pysyä kilpailukykyisenä toimintaympäristön muuttuessa.

”Kun digitaalinen markkinointi ja kaupallistaminen on tehty hyvin, kun tuotteet ja palvelut on kerrottu hyvin ja ne ovat miellyttävästi saatavilla verkossa digitaalisella alustalla, voit kilpailla globaalisti suurten jättien kanssa. Pystyt menemään globaaleille markkinoille paikallisena toimijana. Se on ideaalitilanne. ”

Vastaus yritysten tarpeeseen

Lauronen huomauttaa, että digitaalisuuden kehittäminen Business-
Oulun palveluna on syntynyt yritysten kiinnostuksesta ja tarpeesta.

”Meillä on asiakaskunnassa nyt 1500 yritystä. Tavoitteena on laajentaa 1800 yritykseen.”

”Aika näyttää, mitkä ovat tärkeimpiä digitaalisen kehittämisen kohteita. Liittyvätkö ne kaupalliseen alustaan vai teknologiseen ratkaisuun? Onko se yrityksen imagoon, brändiin, tuotteistamiseen vai palvelujen muotoiluun liittyvää? Tavoitteena on nostaa esiin tärkeimmät kehityskohteet ja hyödyntää palveluntuottajaverkostoa, joka tällä alueella on. Siellä on sitten toteutus.”

Lauronen mainitsee, että he haluavat toimia keskittymänä, jossa huomioidaan opiskelijat ja oppilaitokset. He voivat tarjota yhteistyötä harjoittelupaikkoihin, opinnäytetöihin ja muihin työelämään tutustumiseen liittyviin tilanteisiin.

Räätälöityä koulutusta

  • BusinessOulu tarjoaa räätälöityä koulutusta yritysten tarpeiden mukaisesti. 
  • Tammikuussa 2020 alkaa digitaalisen  kaupankäynnin ja markkinoinnin koulutus.
  • Aiemmin koulutusta on järjestetty seuraavista aiheista: Miten hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissa ja myynnissä, erityisesti luovilla aloilla. Miten perustaa verkkokauppa. Tuotteistaminen. 
  • Digitaalinen markkinointi eli digimarkkinointi on yrityksen markkinoinnin osaalue. Tyypillisesti siihen kuuluvat verkko-sivusto, hakusanamainonta, sähköposti- ja mobiilimarkkinointi sekä haku-koneoptimointi. Sen viesti on räätälöity kohderyhmille. 
  • Digitaalinen alusta on sähköinen markkinapaikka, kuten Facebook, johon liittyvät tietyt toimintaperiaatteet. 
MAINOS

Kommentoi

onko tuo asema nyt se työttömille temppuareenaksi tarkoitettu, ja työnantajat ceasarin tavoin valitsevat sieltä kelan tuella tekemään tehtävää määräajaksi ja luovuttaa taas uudelle työttömälle paikan kun aika tulee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Unohtui pätkä jossa kerrotaan että palvelu on tarkoitettu vain pienelle eliitti ryhmälle ja maksanut sen verran oulun kaupungille ettei summista viitsitä puhua näin normaali Oululaisen asukkaan kesken.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

11:15
Mies löi naista 13 kertaa puukolla ylävartaloon Raahessa, miehen mukaan kyse oli hätävarjelusta – syyttäjä vaatii vankeustuomiota
11:06
Henkilöautot nokkakolarissa Kalajoella – viisi henkilöä loukkaantui, kaksi vakavammin
11:05
Akavan esitys: Osan työttömyyskorvauksesta saisi vasta päästyään töihin – "Työn hakemisen ja vastaanottamisen pitää olla kannattavampaa kuin nykyisin"
10:52
Kerrostalohuoneistossa syttyi tulipalo Sotkamossa – yksi ihminen vietiin jatkohoitoon
10:52
Suomen vanhin lotta Saara Kanerva on kuollut – 107-vuotias Kanerva oli Tornion vanhin asukas
10:33
Keskustan Minna-Maaria Sipilä eroaa Kempeleen kunnanhallituksen jäsenyydestä – vetoaa kahdella paikkakunnalla asumiseen
10:14
Näin Hahtiperän hylyn kappaleita lastattiin autoon Oulussa
60
Sekasyöjälle on tarjolla helppoja keinoja vähentää lihan osuutta ruokavaliossaan – katso tästä kotitalousopettajan vinkit
44
Caruna nostaa sähkönsiirtomaksuja lähes neljä prosenttia, Omakotiliitto pöyristyi: ”Eikö verkkoyhtiöille mikään riitä?"
27
Harvalukuiselle yleisölle virkamiesmäinen esitys – Kärppien nihkeän voiton pääarkkitehti Heshka selitteli vaikeaa alkua: ”Jokainen joukkue tulee pelaamaan tänne aina täysillä”
24
Korkeiden talojen ja pienten asuntojen rakentaminen johtaa siihen, että Oulun väestörakenne muuttuu yksipuoliseksi Lukijalta
20
Vanhan laivanhylyn kappaleet lähtivät rekalla Oulusta etelään kunnostettaviksi – paluu koittaa vuoden tai kahden päästä, katso video
19
Toimittaja Sanna Ukkola irtisanoutui Yleltä, ilmoitti päätöksestään Twitterissä – Taustalla asioita, joita "ei toistaiseksi voi kertoa"
16
Uskomaton ihmenousu! Suomen lentopallomaajoukkue taisteli lähes toivottomasta tilanteesta tiensä EM-kisojen neljännesvälieriin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image