Poliisi pyrkii pie­nen­tä­mään pääs­tö­jään säh­köis­tä­mäl­lä: yli­voi­mai­ses­ti suurin pääs­tö­läh­de ovat autot

Vasta neljä prosenttia poliisin autoista toimii muulla kuin bensalla tai dieselillä.

Poliisi pyrkii kohti sähköistä autokantaa. Tekniikka ei kuitenkaan sen mukaan mahdollista operatiivisen kaluston sähköistämistä aivan vielä.
Poliisi pyrkii kohti sähköistä autokantaa. Tekniikka ei kuitenkaan sen mukaan mahdollista operatiivisen kaluston sähköistämistä aivan vielä.
Kuva: JUKKA VUOKOLA

Poliisi pyrkii leikkaamaan ilmastopäästöjään muun Suomen tapaan. Tavoitteena on hiilijalanjäljen pienentäminen 50 prosentilla vuoteen 2027 mennessä.

Poliisihallituksen mukaan tavoite on haastava, mutta poliisi haluaa profiloitua valtion organisaatioiden joukossa edelläkävijänä.

Sähköistyminen alkoi siviiliautoista

Ylivoimaisesti tehokkain poliisin oman toiminnan päästölähde on autojen polttoaine.

Poliisilla on noin 1 500 autoa, joista vasta 60 eli neljä prosenttia liikkuu jonkin muun polttoaineen kuin fossiilisen bensiinin tai dieselin voimalla.

Rajoitteena ovat rahoitus ja tekniikka. Ladattavien sähköautojen ominaisuudet eivät Poliisihallituksen mukaan vielä riitä kaikkiin tehtäviin.

Sähköistyminen on aloitettu yleiskäyttöisistä siviiliautoista.

– Ajoneuvokaluston osalta siirrytään ensin laajasti hybridiajoneuvoihin ja heti teknologian mahdollistamissa rajoissa täyssähköisten ajoneuvojen hankintaan, Poliisihallitus kertoo tiedotteessaan.

Piloteilla selvitetään operatiivisten sähköautojen käyttöä

Pilottikokeiluja sähköautojen käyttämisestä myös niin sanotuissa operatiivisissa ajoneuvoissa on kuitenkin jo suunnitteilla.

– Hybridi- ja täyssähkökäyttövoiman hyödynnettävyydestä tai soveltuvuudesta poliisin operatiivisen ajoneuvokaluston tarpeisiin ei ole vielä käyttökokemuksia, huomauttaa materiaalipäällikkö Heli Rajaniemi poliisin materiaalikeskuksesta.

Nykytahdilla siirtyminen vähäpäästöisempiin autoihin ei kuitenkaan tapahdu riittävän ripeästi vuoden 2027 tavoitetta ajatellen.

– Nyt onkin löydettävä uusia tapoja vauhdittaa poliisin ajoneuvokiertoa tai kyettävä kuromaan kiinni viimeisten vuosien aikana syntynyttä ajoneuvojen vaihtovelkaa, Rajaniemi sanoo.

Suunnitelma: valtakunnallinen latausverkosto 2025

Sähköistyminen edellyttää myös latausverkostoa.

Poliisihallituksella on jo suunnitelma valtakunnallisesta latausverkostosta, joka olisi tarkoitettu virkakäyttöön. Mikäli suunnitelma päästöön toteuttamaan, jokaisessa poliisin toimipaikassa on latausasema vuonna 2025.

– Kun partio käy poliisiasemalla kirjaamassa rikosilmoituksen tai tuomassa asiakkaan, voidaan auto kytkeä pikalatausasemaan ja työtehtäviä jatkaa täyteen tankatulla autolla, visioi ylikomisario Jussi Kiiski Poliisihallituksesta.

"Päätehtävät eivät saa vaarantua"

Ajoneuvojen ohella poliisin suurimmat päästölähteet ovat toimitilat ja materiaalien hävittäminen. Myös esimerkiksi hankinnoissa voidaan huomioida ympäristövaikutukset mahdollisimman hyvin.

– Poliisin hiilijalanjälkeä pienennetään kaikilla rintamilla suunnitelmallisesti ja hallitusti. sanoo teknologiajohtaja Jyrki Wasastjerna Poliisihallituksesta.

Samalla hän muistuttaa, ettei päästöjen vähentäminen saa uhata poliisien päätehtäviä.