Oulun kau­pun­ki asensi ydin­kes­kus­taan neljä va­paas­ti käy­tet­tä­vää pyö­rän­huol­to­pis­tet­tä pump­pui­neen – muual­le­kin huol­to­pis­tei­tä voi olla tulossa

Jos pyöränrenkaisiin pitää pumpata ilmaa tai kiristellä löystyneitä ruuveja ja muttereita, apu on nyt lähellä Oulun keskustan alueella.

Betonilaattaan kiinni pultatuista huoltopisteistä löytyvät yleisimmät pyörän pikkuhuolloissa tarvittavat työkalut vaijereihin kiinnitettynä sekä kiinteä pumppu.
Betonilaattaan kiinni pultatuista huoltopisteistä löytyvät yleisimmät pyörän pikkuhuolloissa tarvittavat työkalut vaijereihin kiinnitettynä sekä kiinteä pumppu.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Jos pyöränrenkaisiin pitää pumpata ilmaa tai kiristellä löystyneitä ruuveja ja muttereita, apu on nyt lähellä Oulun keskustan alueella.

Kaupunki on asennuttanut tällä viikolla eri puolille keskustaa neljä kirkkaan pinkkiä pyöränhuoltopistettä, jotka ovat vapaassa käytössä.

Tukevasti betonilaattaan pultatuista huoltopisteistä löytyvät yleisimmät pyörän pikkuhuolloissa tarvittavat työkalut vaijereihin kiinnitettynä sekä kiinteä pumppu, kertoo kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala.

Pumpussa on päät, jotka sopivat yleisimpiin venttiilityyppeihin

Ilmaa saa niin autonventtiilimalliseen, ranskalaiseen kapeampaan presta-venttiiliin sekä perinteiseen dunlop-venttiiliin.

Työkaluvalikoimassa on muun muassa ruuvimeisselit, kuusikulma-avaimia ja yleisimpien kokojen muttereihin ja pultteihin sopivat lista-avaimet.

Pyörän voi myös nostaa roikkumaan satulaputkesta tai vaakaputkesta ylemmäs telineeseen kahden tukiputken varaan, ettei töitä tarvitse tehdä maanrajassa.

Huoltopaikat on asennettu Hallituskadulle pian entisen Postin kohdalle, Otto Karhin puiston Makia-kahvilan tuntumaan, Kirkkokadun ja Pakkahuoneenkadun risteyksen luo sekä Torinrantaan Pakkahuoneenkadun pyöräkadun päättymispisteeseen.

Yhden huoltopisteen kustannukset olivat noin 2 000 euroa asennettuna, Vaarala kertoo.

Huoltopisteet ovat kaupungille uusi avaus. Oulussa niitä on aiemmin ollut tarjolla muun muassa Psoasilla ja Verkkokauppa.comin myymälän luona Kaakkurissa.

Isoista kaupungeista ainakin Helsingissä ja Tampereella asukkaiden käytössä on ollut vastaavia huoltopaikkoja.

Helsingissä pisteet sijaitsevat esimerkiksi liityntäpysäköintipaikoilla ja rautatieasemalla, Vaarala kertoo.

– Meillä haluttiin sijoittaa ensimmäiset keskustaan. Katsotaan miten paljon niillä on käyttöä, ja jos tarvetta löytyy, huoltopisteitä voidaan asentaa myös keskustan ulkopuolisille alueille esimerkiksi liikenteellisesti merkittäville paikoille, Vaarala kertoo.