Professori: Oppilas luokassa pääosaan opettajan sijasta

Opettajat 1.2.2014 15:41
Oona Lakso ja Henrietta Nyberg

Kouluissa tulisi pyrkiä eroon opettajakeskeisestä oppilaita passivoivasta luennoinnista, sanoo Helsingin yliopiston kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka.

Flipped classroom eli käänteinen luokkahuone on oppimisympäristö, jossa oppilas tutustuu itsenäisesti opiskeltavaan asiaan ennen varsinaista lähiopetusta. Lähiopetuksessa opettaja syventyy aiheeseen yhdessä oppilaiden kanssa erilaisten tehtävien avulla.

Näin opettajalle jää luennoinnilta aikaa huomioida paremmin ne oppilaat, jotka tarvitsevat enemmän tukea oppimiseensa.

Uusi malli on hyödyksi niille oppilaille, jotka eivät opi vain kuuntelemalla. Ennakkomateriaalina voidaan käyttää videoita tekstien ja äänitiedostojen lisäksi. Koska tunneilla keskitytään aktiiviseen tehtävien tekemiseen, jää oppilaiden ylimääräinen häiriköinti pois.

Hyvänä esimerkkinä Lonka mainitsee Oulun Normaalikoulun alakoulun UBIKO-hankkeen. Siellä on tehokkaasti hyödynnetty nykyaikaista teknologiaa osana perusopetusta.

Kirjoittajat ovat OAMK:n opiskelijoita.

 

Oamk:n opiskelijat raportoivat Opi-päiviltä perjantain ja lauantain ajan. Julkaisemme myös yleisön Twitter- ja Instagram-päivityksiä tunnuksella: #opioulu.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222

 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Flipped classroon toimi loistavasti niille kuudelle aktiiviselle, jotka (osa jopa yhdessä vanhempien kanssa) oli tutustunut innolla kotona asiaan ja muutama googlailli jopa lisätietoa asiasta. Vaan ne reilut 20 muuta, jotka eivät olleet opiskellet etukäteen tai eivät olleet katsomaansa jaksaneet ymmärtää olivat tavallistakin enemmän hukassa. Edettiin tämä kokoeilujakso niiden fiksuimpien tahdissa, joka tarkoitti sitä, että opettaja sai haukut sekä hitailta/laiskoilta oppilailta että erityisopettajalta ja muutamalta vanhemmaltakin.

Onnea yritykseen kollegat! Eikä mennyt kuin neljä kertaa tavallinen suunnitteluun käytettävä aika.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kirsti Lonka puhuu kuin uudesta, ihmeellisestä asiasta - steinerpedagogiikasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oppilaslähtöinen oppiminen antaa ilmaa ja motivaatiota. Hyvin suunniteltuna toimii varmasti

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oppimishaluiset motivoituneet lapset ja etenkin niistä kodeista tulevat, joista vanhemmat välittävät, tekevät jo näin. Kaula menestyviin ja syrjäytyviin vain kasvaa. Luokat pitäisi jakaa tasoryhmiin eli kukin saisi olla vertaistensa seurassa, mutta äärimmäinen tasa-arvohöpötys estää kaiken järkevän kehityksen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tasa-arvo on vakava kysymys, jota ei ole pidettävä höpötyksenä. Kirjoittaja näyttää olevan uusliberalistisen yksilöllisen tasa-arvon kannalla, jossa hyvä oppiminen taataan erityisesti lahjakkaille oppilaille. Mutta ilman sosiaalista tasa-arvoa ei ole kuitenkaan yksilöllistä tasa-arvoa. Suomalainen perusopetus pysyy pystyssä nimenomaan sosiaalisen tasa-arvon kautta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainakin tekussa aikoinaan suurin osa opettajista kahlasi oppitunnilla monotonisesti opetusmateriaalin läpi. Tuskin tarkoituskaan oli, että oppilaat jotain oppisivat, puhumattakaan siitä että olisivat aktiivisia. Jos jotain kysyi niin asia sivuutettiin varsin nopeasti. Hyvä palkka tuli tilille melko pienellä henkilökohtaisella panostuksella. Siis miksi vaivautua?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja jälleen äänessä on "guru" (K. Lonka & mustat lasit), joka on kaukana opetustodellisuudesta. Minäkin mielelläni toimisin juuri noin kuten UBIKO, mutta 99,99 % oppilaista - opiskelijoista puhumattakaan - ei tutustu mihinkään etukäteen saatika sitten jälkikäteen.

Kova kuri: jos opiskelu ei kiinnosta, niin ulos koulusta/oppialtoksesta - se toimii parhaiten. Siperia opettaa, ja routa porssaan kotiin tuo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näinhän se on, ainakin perusopetuksessa, että vaikka annat läksyksi lukea uuden asian etukäteen tai tunnilla käsitellyn asian jälkikäteen vain muutama oppilas sen tekee. Muut sitten hokevat, kun niitä tehtäviä pitäisi tehdä, että en osaa, en ymmärrä mitään, en osaa mitään.

Kun siihenhän menisi aikaa ja vaivaakin voisi joutua näkemään, jos opiskelun eteen jotain tekisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pelaatkoon sitten angry böörsiä ja olkoon vacepookissa, ei tulla sitten itkemään että mitään ei opita, jooko?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kasvatustieteiden professorit kylvävät erilaisia teorioita, jotka ovat tuhoon tuomittuja. Eikö todellakaan ymmärretä murkkuikäisen sielunmaailmaa. Vaikka olisi viisi laitetta vierekkäin ei oppilaita kiinnosta opiskeliu ja varsinkaan kotitöinä tehdyt. Jos pyytää tekemään jonkun jutun jostakin aineistosta, niis suoraa päätä mennään ja kopioidaan wikipediasta. Suurin ongelma on se, että kasvatustieteilijät ovat halunneet kaikki samaan luokkahuoneisiin, myös ne jotka eivät sinne kuuluisi, vaan erityiskouluun. Tässä viedään nyt mahdollisuuksia niiltä, jotka haluavat opiskella tietoa ei siis pelkästään informaatiota. Ihmiset eivät tule tulevaisuudessa pärjäämään esimerkiksi vaativilla tieteenaloilla, koska heillä on niin onneton tietopohja. Kasvatustieteilijöiden ei pidä liikaa sorkkia varsinkaan yläluokkien ja lukion asioita, koska he eivät niistä ymmärrä mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Flipped classroom voi toimia, jos oppilaat ovat aktiivisia ja tutustuvat materiaaliin etukäteen. Eli normaalissa peruskoululuokassa se toimii melko huonosti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Professori Lokka, tervetuloa työkokeiluun yläkouluun. Rohkeasti vaan. Vaikka yhdeksi lukukaudeksi, pois norsunluutornista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

77
Kerro meille: Millä keinoilla kuka tahansa meistä voisi nyt tukea yrityksiä?
39
Asiantuntijat: Sosiaali- ja terveysministeriön käsitys koronan tarttuvuudesta taksissa on virheellinen
35
OYSissa hoidettavana kahdeksan koronapotilasta, joista kuusi tehohoidossa – työntekijällä ensimmäinen tuntemattomasta lähteestä tullut tartunta
25
Stockmann hakeutuu yrityssaneeraukseen – koronaepidemia katkaisi uudistusohjelman aloittaman nousun
25
Oululaisfirman pikatestiä voidaan käyttää myös koronan löytämiseen – testitulos luetaan älypuhelimen ruudulta
23
Länsimaissa takki kääntyy ja kasvot peittyvät – miksi saksalainen suojaa kasvonsa, mutta suomalainen ei?
20
Suojavarusteiden väitetään jumittavan sairaanhoitopiireissä – "Yhdenvertainen kohtelu on turvattava kaikin keinoin"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

308 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Amerikkalainen miljardööri lahjoittajana

Tämä uutinen on kyllä monella juttutupalaisella erittäin hankalasti uskottavissa, kun täällä on vuosikaudet tiedetty, et... Lue lisää...
Tuntematon

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

6.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image