Painetut oppikirjat katoavat kouluista

Muun muassa Samsung esitteli tulevaisuuden opetusympäristöä Pohjois-Suomen Opettajainpäivillä. KUVA: Teemu Hassinen
Opettajat 1.2.2014 13:08
Tuukka Hyttinen, Anssi Karjalainen

Tulevaisuudessa oppilaat ja opettajat työskentelevät tunneilla yhdessä tablettilaitteiden ja näyttötaulujen avulla. Uusi tekniikka mahdollistaa interaktiivisen yhteistyön, jossa opettaja voi hallita työskentelyn kulkua.

Erilaiset oppimisympäristöohjelmistot yhdistetään yleensä henkilökohtaisiin laitteisiin, joita myydään yhdessä ohjelmistojen kanssa.

Ohjelmistoja tarjoaa muun muassa Samsung, joka on kehittänyt Magic IMS-ohjelmiston. Sen avulla opettaja pystyy hallitsemaan oppilaiden toimintaa ohjelman sisällä ja tarvittaessa estämään opetukseen kuulumattoman käytön.

Myös Samsungin kilpailijayritys Aronet Education Oy valtaa tilaa luokkahuoneista SMART-tekniikallaan. Ohjelmisto keskittyy erityisesti projektien ja esitelmien valmisteluun, joita voidaan esittää suurella interaktiivisella näytöllä.

Sähköiset kirjat valtaavat markkinat

Verkossa sijaitsevat oppimateriaalit korvaavat perinteisiä painettuja kirjoja yhä nopeammin.

Sähköiset kirjat ovat edullisia, helppokäyttöisiä ja vapaasti muokattavia omaan käyttöön. E-Opin projektipäällikkö Jouko Jokinen esitteli luennollaan Pohjois-Suomen Opettajainpäivillä uusien sähköisten materiaalien mahdollisuuksia.

”Eikö kuulostakin helpolta?” Jokinen kysyi innostuneelta luentoyleisöltä, joka vastasi yksimielisen myöntävästi.

E-Opin kirjat sijaitsevat verkossa, mutta Jokinen korostaa niiden olevan ensisijaisesti osa sähköistä oppimisympäristöä.

Peruskoulun kirjat maksavat kouluille viisi euroa jokaista oppilasta kohden, ja lukiokirjat noin kaksitoista euroa. Jokinen vannoo kirjojen helppokäyttöisyyden ja muokattavuuden perään.

Tietotekniikka ei ole vielä saavuttanut koko potentiaaliaan

Sähköisten oppimisympäristöjen käyttömahdollisuudet ovat pohjoismaissa maailman korkeimmat, mutta niitä ei ole hyödynnetty toistaiseksi kovin paljoa.

Sanoma Pro:n myyntiedustaja Miia Vahlsten esitti luennollaan Pohjois-Suomen Opettajainpäivillä tilastoja, joiden mukaan vain 1,3 prosenttia kahdeksasluokkalaisista käyttää sähköisiä oppimateriaaleja.

Tilastojen mukaan Suomen kouluissa on käytössä laitteita Euroopan keskiarvoa vähemmän. Vahlstenin mukaan opettajat eivät ota tietotekniikkaa osaksi opetusta, jos niillä ei ole merkittävää pedagogista arvoa.

Kirjoittajat ovat OAMK:n opiskelijoita.

Oamk:n opiskelijat raportoivat Opi-päiviltä perjantain ja lauantain ajan. Julkaisemme myös yleisön Twitter- ja Instagram-päivityksiä tunnuksella: #opioulu.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

eikö kukaan kritisoi tai ole huolissaan siitä että jo nuoresta pitäen täytyy olla "pakolla" ruudun ääressä useita tunteja? Miten tämä eroaa siitä jos nuoret käyttävät vapaa-aikansa tietokonepelien parissa ja netissä (joiden käyttöä pyritään rajoittamaan)??? Yhtä lailla 6 tuntia ruudun ääressä opiskelutarkoituksiin voi aiheuttaa haittavaikutuksia, esim väsymystä tai keskittymiskyvyn puutetta. Kokeisiin tai tentteihin lukeminen sähköisestä oppikirjasta todennäköisesti ei onnistu samaan tahtiin kuin tavallisesta kirjasta, tai ainakaan yhtä pitkäjaksoisesti.

Nim. 8 h päivittäin koneella

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämäkin nyt kijoitettu pitkälti laitteiden ja palveluiden myyjien näkökulmasta. Pitäisi varmaan laskea elinkaarimallilla kustannukset. Rahan lisäksi voisi tuumia, että tarvitaanko näitä laitteita ja tarviiko tuota interaktiivisuutta toteuttaa laitteiden kautta. Itse näkisin, että koulun tärkeänä tehtävänä olisi opettaa oikeata interaktiivisuutta ihmisten kesken ja ymmärtämään myös laajempia kokonaisuuksia ja pitkäjänteistä toimintaa. Noiden laitteiden osalta käy helposti niin, että aika menee kaikenlaiseen epäolennaiseen, kuten teknisten ongelmien setvimiseen (joka sekin voi olla joskus, muttei aina ihan hyvästä) ja vääränlaisten sisältöjen käyttämiseen ja niiden välillä hyppimiseen. Eli ainakaan erilaisten keskitymiskykyä ja pitkäjänteisyyttä vaativien taitojen kehittämissen noista laitteista ei ole. Kuitenkin niillä voi olla oma osansa, muttei järkeä työntää joka tunille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paljon on latureita pistorasioissa ( ydinvoimaa) ja laitteita tarvitaan paljon ja rikkoontuukin varmasti. Säästöjä epäilen ja koneiden pääasiallista käyttötarkoitusta sopii arvailla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liminganlahden yhtenäiskoulussa Limingassa loistavaa teknologiaa, lähes joka luokassa yksi vanha resu pöytä- tai kannettava tietokone. Videotykitkin alkaa olemaan jo monessa luokassa ja suunniteltu älytaulujenkin hankintaa. Eihän vuoden 07 08 koneet vielä vanhoja ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Tulevaisuudessa oppilaat ja opettajat työskentelevät tunneilla yhdessä tablettilaitteiden ja näyttötaulujen avulla"". Eräässä uutisessa oli myös että koululaisilta vähennetään liikuntatunnitkin opetusohjelmista pois kokonaan ??.Tekeekö Opetushallitus ja poliittinen hallitus näin ollen tulevista koulöulaisistakin laiskoja liikkumaan ja "LIHAVIA"!!! , kun jo nyt puhutaan että palvelukseen astuvat alokkaat ovat huonokuntoisia ja laihavia??!
Täytyy oikein kiitellä politikoita siitä että nykynuorista tehdää JO peruskoulussa laiskoja ja vähän liikkuvaa kansaa, kun valtio säästää kaikessa !!! jopa lastentarha tasolta lähtien. Kun katsoo TV:stä ""Lihavuusepidemia ohjelmaa""" joten politikot ottakoon vastuu tulevaisuuden liika lihavasta nuorisosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Markkinamiehet kyllä osaavat. Sähköinen pedagogiikka on johtanut valtavaan kilpavarusteluun, jossa euroille käy kalpaten. Meillä on toki kouluissa paljon tekniikka-hurahtaneita, joiden päätä ei palele. Muistakkaamme säilyttää kuitenkin järk

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja Apple hieroo käsiään, kun nämä helvetin kalliit laitteet hajoaa 3 vuoden välein. Samaan aikaan mietitään, miksi meillä on kestävyysvaje.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyiset sähköiset oppikirjat ovat sähköisiä kopioita painetuista oppikirjoista. Niissä ei ole mitään uutta. Jos tabletin antaa oppilaan tai opiskelijan kouraan voi vähempiälyinenkin tietää, ettei ne silmät ole oppikirjassa, vaan jossakin hedelmäpelissä tai sosiaalisessa mediassa. No voihan sitä viitosia antaa lisää, kun eivät opinnot maistu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinpä. Sähköisten kirjojen ja muiden oppialustojen käyttäminen on aivan turhaa ennen kuin hankitaan järjestelmät joilla asiaton käyttö estetään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo kyllä tulee todella kalliiksi! Varmasti paperikirjojen käyttö on paljon halvempaa, eikä niitäkään tarvitsisi joka vuosi uusia!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja sähkönkulutus sen kun lisääntyy. Tarvitaan taas uusi ydinvoimala. Koulujen menot kun onhan päätteet ja tietokoneetkin uusittava tasaisin välein. Samalla lisääntyy elektroniikkaromun määrä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nissä vaiheessa sähkön läyttö lisääntyy? Kirjan tekohan alkaa siitä kun metsuri menee kaatamaan puun, puu kuljetetaan paperitehtaalle, tehdään paperia, paperi toimitetaan painotalolle ...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuorena koulussa käskettiin aina päällystää oppikirjat ja opettaja sitten tarkasti että ne on päällystetty. pitääköhän nykyisinkin iPadille hommata suojakuori jonka opettaja tarkistaa. Kerran muuten eräs luokkakaveri sai opettajalta satikutia kun ei ollut päällystänyt opppikirjaa. Kaveri tästä suivaantuneena päällysti kirjan paksulla nahalla, ja opettajalla ei ollut enää mitään valittamista sen jälkeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kun katsos siinä vaiheessa kun on koulusta saatu iPad kädessä ja suojakuoria pitäisi hankkia, niin vedotaan siihen, että perusopetuksen tulee olla maksutonta, jolloin niitä suojakuoria(kaan) ei tarvitse itse hankkia. Sitäpaitsi, eihän se laite oma ole, mitä siitä jos se menee rikki? Ilman sitä ei voi opiskella, joten koululta uusi. Ja veronmaksajat kiittävät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image