Ideahaku: Ii haluaa uu­dis­taa kes­kus­tan­sa

Jääkiekko: Kärpät ru­tii­ni­voi­tol­la kiinni ko­ti­etuun – Seu­raa­vak­si edessä tup­la­pe­lit HIFK:ta vastaan

Käräjäoikeus: Omis­ta­jal­ta ka­ran­nut koira puri toista koiraa ja miestä Rak­si­las­sa

Mainos: Tilaa Kaleva tästä

Pääkirjoitus
Tilaajille

Mil­jar­di­ra­to­jen pe­rus­te­lut ovat hyl­ly­väl­lä poh­jal­la

Kahden ministeriön selvitys kolmesta rataverkon miljardihankkeesta on niin tyrmäävää luettavaa, että sitä eivät poliitikot voi vaalien alla eivätkä sen jälkeenkään sivuuttaa. Kaikki kolme hanketta hyödyttäisivät ennen kaikkea eteläisintä Suomea.

Suomessa on vireillä kolme miljardiluokan ratahanketta, jotka tunnetaan nimillä Turun tunnin juna, Suomirata ja Itärata. Ensimmäinen nopeuttaisi liikkumista Turun ja Helsingin välillä, toinen Helsingistä Tampereelle,  kolmas Helsingistä itään.

Rautatiet ovat nosteessa muun muassa junaliikenteen vähäpäästöisyyden takia. Nopeat junayhteydet sujuvoittavat työmatkaliikennettä. Ratojen varret taas vetävät puolueensa yrityksiä ja asukkaita.

Näistä seikoista nousevat myös näkemykset kolmen suurhankkeen tarpeellisuudesta.

Tiistaina valtiovarainministeriö sekä liikenne- ja viestintäministeriö julkistivat hankkeiden rahoitukseen ja investointimahdollisuuksiin liittyvän selvityksen. Sen viesti on karu:

Hankkeet eivät ole liiketaloudellisesti kannattavia. Ratojen tulot eivät kattaisi kustannuksia. Veronmaksajille jäisi niistä uutta pysyvää kustannusta.

Lue Digiä _0,25 € / viikko_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.