Pääkirjoitukset

Veneajokortti pantava harkintaan – soutuveneellä ja voi­ma­kas­te­hoi­sel­la moot­to­ri­ve­neel­lä on huima ero

Vastuullisilla veneilijöillä asiat ovat kunnossa, mutta ei kaikilla. KUVA: Vesa Joensuu
Pääkirjoitukset 8.8.2019 6:00
Pääkirjoitus

Veneilyturvallisuuden parantamisessa ei voida loputtomiin luottaa pelkästään veneilijöiden vapaehtoiseen vastuullisuuteen.

Veneily on usein huvia, mutta silti veneillessä pitäisi olla selvin päin.

Vakava, kahden henkilön kuolemaan johtanut veneonnettomuus Turun saaristossa viime viikonvaihteessa on nostattanut aiheellista keskustelua promillerajoista ja huviveneilijöiden taidoista vesillä.

Suositut saaristo- ja sisävesialueet voivat olla hyvinkin ruuhkaisia sesonkiaikoina. Vesillä liikutaan monenlaisilla vesikulkuajoneuvoilla.

Airiston turman jälkeen on virinnyt vilkas ja aiheellinen keskustelu vesiturvallisuudesta ja siitä, pitäisikö vesillä liikkujilla olla pakollinen veneajokortti. Vertailun vuoksi on syytä muistaa, ettei mopoa tai henkilöautoa saa ajaa ilman tiettyä ikää ja asianmukaista koulutusta.

Huvivenettä voi periaatteessa kuljettaa kuka tahansa yli 15-vuotias. Vesiliikennelain mukaan alle 24-metristä vesikulkuista moottorivenettä saa ajaa 15 vuotta täyttänyt henkilö. Lisäksi kuitenkin tarkennetaan, että kuljettajana ei saa toimia henkilö, jolla ei ole olosuhteisiin nähden riittävää ikää, kykyä ja taitoa.

Valvontatilanteessa tai onnettomuudessa vesillä viranomaiset joutuvat käyttämään harkintaa tulkitessaan lain vaatimuksia ja olosuhteita. Lainsäädäntöä voi pitää löysänä, kun sitä vertaa ajoneuvolakiin.

Veneilyn piirissä luotetaan vahvasti siihen, että vesillä liikkumisen taidot ja vastuullisuus kehittyvät parhaiten vapaaehtoispohjalta. Ensi vuonna voimaan tulevassa vesiliikennelain uudistuksessa ei edellytetä veneilyajokorttia, vaan korostetaan päällikön vastuuta.

Lain valmistelussa sidosryhmät torjuivat ajatuksen, jonka mukaan veneilykortti olisi ratkaisu veneilykulttuurin parantamiseen. Tätä perustellaan muun muassa sillä, että valtaosa vesionnettomuuksista sattuu soutuveneille ja pienille perämoottoriveneille. Uhreina ovat keski-ikäiset miehet, jotka seisovat veneessä ilman pelastusliivejä.

Vakavat huviveneonnettomuudet ovat varsin harvinaisia. Vastuullisilla veneilijöillä asiat ovat kunnossa, mutta ei kaikilla. Veneilyseurojen kautta onkin saatavissa koulutusta eriasteisiin laivuritutkintoihin.

Veneilyn turvallisuutta pitäisi kuitenkin pystyä parantamaan. Koulutus ja valistus ovat tässä keskeisessä roolissa. Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r.) on ehdottanut suunnitelmaa siitä, mitä suurikokoisten ja -tehoisten veneiden kuljettajilta pitäisi vaatia. Myös liikenneministeri Sanna Marin (sd.) on ollut varovainen lausunnoissaan.

Lainlaatijat päästävät itsensä liian helpolla, jos lähtökohta on se, että veneilykulttuurin parantamisessa luotetaan pelkästään yksilöiden vastuulliseen käyttäytymiseen. Oudoilta tuntuvat myös huolet siitä, että veneajokortti tai jonkinlainen osoitus taidoista vähentäisivät veneilyn suosiota.

Ensimmäinen huvivesiliikenteen turvallisuutta lisäävä tekijä olisi promillerajan kiristäminen. Nyt venettä saa ajaa promillen humalassa, kun autoilussa raja on puoli promillea. Veneiden moottoritehoissa on myös suuria eroja. On aivan eri asia soutaa pientä venettä kuin ajaa lujaa voimakastehoisella moottoriveneellä.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (34)

Ehdottomasti venekortti on määrättävä pakolliseksi kaikille veneillä tai muilla kelluvilla välineillä vesillä liikkuville! Soutuvenekortin, eli venekortti A:n ikäraja voisi olla 18 vuotta mutta moottorivenekortti B vasta 20 vuotta täyttäneille. Mikä tärkeintä, ammattikäytössä olisi oltava erityinen moottorivenekortti C joka olisi voimassa vain 5 vuotta kerrallaan ja ammattipätevyyskurssit pitäisi suorittaa jos moottoroitua vesilläliikkumisvälinettä käytettäisiin ammattikäytössä. 50 vuotta täyttäessään C-luokan venekortin haltijan tulisi toimittaa lääkärintodistus veneilyterveydestään poliisille mikäli haluaisi jatkaa ammatillista veneilyä. C-luokan lääkärintarkastusrumba toistuisi aina 5 vuoden välein. Näin saataisiin amatöörit pois vesiltä ja valtiolle rahaa kerätyksi!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sattuuhan tuolla liikenteessäkin mopoille ja autoille onnettomuuksia, vaikka on koulut käyty. Ei se koulutus takaa kuljettajan oman järjen käyttöä ja vastuullista toimintaa. Kyllä aivan turha tuollainen kortti vaatimus veneilijöille. Turhaa taas halutaan rahastaa ja rajoittaa järkeviltä ihmisiltä veneily harrastusta. Ne ketkä siellä hölmöilee hölmöilee kortista huolimatra, niinkun maantiellä autoilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Äkkiseltään vaikuttaa, että veneilyn kortti rsyttää. Eihän sillä ole tarkoitus kuin varmistaa,että mahdollisesti tietotaito on ollut käsillä mhdolliimman hyvin. Tiovottavasti ei myöskään tunteja vedetä miminiin ja liian pianeen kuten ajokortissa. Hulttioita sillä ei kitketä ....korttiluokitukset tehtävä harkiten. Ja kuinka opetus toteutetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sääntö suomi vauhdissaan taas. On tämä vaan jännä maa kun joka asiaan pitäisi olla jokin kortti, kun joskus jotain ikävää tapahtuu.
Voisi kai jonkun muoviliuskan vaatia käymään jotka isoilla paateilla seilaa, mutta trafin hoidettavaksi tai valvottavaksi sitä ei varmaan kannata laittaa. Kyseisellä laitoksella nykyäänkään ei mikään oikein toimi, kun on yksi niistä hälläväliä meiningillä olevista valtion firmoista.
Kukkahattutätien luvattu maa tämä suomi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun purkkarillani 27.7. pätkyttelin Suden reikää myöten, hätkähdin nopeiden moottoriveneilijöiden käyttäytymisestä. Juuri tuona helteisenä päivänä olivat kaikki liikkeeellä. Siellä oli suppailijoita, pieniä moottoriveneitä, melojia, purjehtijoita sekä moottoriveneilijöitä hyvin erityyppisillä kalustolla. Kun tuossa noin 20 metriä leveässä väylässä ei ole nopeus rajoitusta, sain todella pelätä, että syöksyykö moottorivene suoraan päälle. Nopeudet olivat vaarallisia, kun sivuutus etäisyys on vain muutama metri. Eli myös rajoituksia tarvitaan esimerkiksi tuohon suden reikään.

Ja vielä asiasta toiseen, ettei siinä ole mitään tolkkua, että avonaisessa kumiveneessä näytti olevam 2*300 HP moottoritehoa. Ei auta kuin toivoa, että harkintakyky noiden käyttämiseen riittää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajokortti "isommille veneille" ilman muuta ja vieläpä monivaiheinen. Ensin aloitetaan tavallisella soutuveneellä, siitä siirrytään perämoottorilla varustettuun pienveneeseen, purjevenettäkin ohjastetaan. Opiskellaan teoriaa, suoritetaan koe siitäkin. "Ison veneen", yli 4,7586 metrisen, ohjaamiseen suoritetaan ajokortti kolmivaiheisena: kevät, syksy ja talvikin, päivällä ja hämärässä. Jokaisesta koulutusvaiheesta maksetaan kouluttajalle sekä valtiolle tarvittavat verot. Kaikki hyötyvät: veneilijät, yrittäjät ja tietenkin Suomen valtio byrokraatteineen sekä tutkimuslaitoksineen. On tekemistä ja huvia koko kansalle, aivan varmasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei F1:n puikkoihin päästetä ketä tahansa. Sama pitäisi olla taso myös veneiden tehoissa ja taidoissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Norjassa on veneliikenne ajokortti oltava kaikilla 1983 jälkeen syntyneillä mikäli haluavat vesille moottoriveneellä, kyytiläiseksi joutuvat kortittomat. Onhan se selvää että 15 vuotias ei ole läheskään valmis ison veneen kuljettajaksi. Vesillä tarvitaan malttia, tarkkaavaisutta ja huolellisuutta. Aalto kun nousee usean metrin korkuiseksi on oltava kokemusta ja taitoa. Riskillä ei merellä pitkälle päästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Korttijärjestelmään kuluvista resursseista tuskin turvallisuus lisääntyisi kummoisesti. Sen sijaan valvontaan panostamalla voisi saada enemmän tuloksia.
Niin ratissa kuin ruorissakin joillain on ylipääsemättömiä vaikeuksia hillitä oman egonsa ja ajoneuvonsa imagon mukaista vauhtia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä nyt suurin osa ihmisistä ei näe metsää puilta. Luullaan, että joku veneajokortti olisi ratkaisu veneonnettomuuksiin mitä se ei todellakaan ole. Vesillä tapahtuu onnettomuuksia todella vähän jos verrataan vesiliikennesuoritteisiin.
Meillä on jo ajokorttijärjestelmä olemassa jolloin ajokortti omaava voi ajaa mopoa, moottoripyörää, autoa ja kuorma-autoa sekä linja-autoa ja erilaisia ajoneuvoyhdistelmiä kunhan on kyseiseen ajoneuvoluokkaan oikeuttava ajokortti. Silti meillä kuitenkin tapahtuu teillämme onnettomuuksia ja niitä tapahtuu vaikka poliisi valvookin liikennettä. Mitä se ratkaisisi jos meillä olisi vielä veneajokortti ja kuka sitä valvoisi, että veneiden kippareilla myös olisi se kortti.
Olen veneillyt noin 50 vuotta moottori- ja purjeveneillä ja ennen kun veneliikenne oli vähäisempää ja kipparit järjissään niin poliisejakin näki verrattain usein mutta nyt en ole nähnyt venepoliisia vesillä kuin vuosia sitten kun Kaleva teki juttua heistä. Kuka siis valvoo, että se kortti on myös olemassa jos sellainenjärjestelmä vesille luodaan. Pelkästään merivartioilla ei kapasiteetti riitä valvontaan kyllä siihen tarvitaan poliiseja mukaan ja paljon.
Nopeiden veneiden omistajilla on selkeä asennevamma, tosin ei kaikilla mutta suurimmalla osalla heistä se on olemassa kun ei osata tai haluta ottaa muita vesillä liikkujia huomioon. Karsinoissa ja muuallakin ajetaan jopa alle kymmenen metrin päästä aiheuttaen hankaluuksia pienemmille veneille pesäpallon muodossa ja joskus jopa vaaratilanteenkin mutta mikään kortti ei näitä ongelmia ratkaise vaan kunnon rangaistukset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se ajokortti ainakaan huononna turvallisuutta, se on varmaa. Holtittimia ja taitamattomia yltiöpäitä tarvitsee kouluttaa. Ei tieliikenteeseenkään päästetä täysin ajotaidottomia ilman opetusta harjoittelemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nopeus tappaa, koska reaktioajat eivät ole juurikaan riippuvaisia iästä tai veneen koosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yli 20 heppaisen perämoottorin tai muuten yli 12 metrisen veneen ohjaamiseen pitäisi olla venekortti.

Korttihan ei estä onnettomuuksia, mutta olisipahan kipparille korttikoulutuksessa voitu painottaa tähystämisen tärkeys ja erilaisten valaistusolosuhteiden huomioiminen. Lisäksi se estäisi sen että ison veneen kippariksi päätyy seurueen se henkilö joka on ensimmäistä kertaa veneilemässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki alle 4 heppaiset moottoriveneet vapaiksi, sitä tehokkaammille progressiivinen verotus vuosittain. Jos on pätäkkää hankkia tehokas vesipeli, on myös pätäkkää maksaa siitä vuosittain veroja.
Normikalastajat saisivat rauhassa kalastaa ja elämysmatkailijat saisivat kaivaa kuvetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meinaatko että veneilytaito paranee veroja maksamalla? Veneiden määrään ylimääräisellä verolla ei olisi mitään vaikutusta. Polttoaineissa on jo nyt niin paljon veroa, että tehokkailla veneillä ajelu ei ole mitään köyhien huvia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uuden vesiliikennelain mukaan vesikulkuneuvoissa pitää olla päällikkö, joka on vastuussa kaikesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun ajaa suurella nopeudella, on liike-energia suurempi ja reaktioaika lyhyempi. Isompi vene ajoi pienemmän veneen kylkeen, olivat törmäyskurssilla toisiinsa nähden. Ei tarvitse enempää veneonnettomuutta tutkia. Tyhjänpäiväistä valtion rahojen tuhlausta tutkia veneilyä, pienien paattien "toilailuja". Onnettomuuden tutkimuksen tulos on, että ei havaittu pienempää ja hitaampaa venettä ajoissa tai ollenkaan, sitten rysähti. Ajokortti ei olisi auttanut asiassa mitenkään, eipä maanteilläkään auta onnettomuuksien ehkäisyssä. Elämässä pitää olla nöyränä, kunnioittaa ja huomioida toisia ihmisiä eli käyttäytyä hyvin, tällä asenteella pärjää veneilyssäkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei siihen kortti auta, jos ihmiset eivät tähystä. Ajaahan ihmiset autoa kännykkää näppäillen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (34)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan pohjoisosassa sekä Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

239 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Husu persuihin

Se on joukkoomme liian älykäs, ei oteta. Me erottuisimme muut tolloina. Lue lisää...
PERSU

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

13.11.

Fingerpori

13.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image