Pääkirjoitukset

Vaihtelevien talvien pitäisi olla VR:lle arkea – kaksoisraide Ouluun asti vähentäisi myöhästelyä

VR:n juhlajuna pysähtyi marraskuun lopussa 2017 Kempeleessä. Erikoisvuorolla juhlistettiin kymmenen vuotta kestänyttä Seinäjoen ja Oulun välistä pääradan perusparannusta. KUVA: Jarmo Kontiainen
Pääkirjoitukset 1.2.2019 6:00
Pääkirjoitus

Vaihtelevat talvet ovat Suomessa normaali ilmiö. Junakaluston pitäisi kestää pohjoiset olosuhteet.

Myöhästelyn kerrannaisvaikutukset kostautuvat erityisesti yksiraiteisilla osuuksilla.

Junien kaukoliikenteessä on viime päivinä ja viime viikkoina ollut useita myöhästymisiä. Aiemmin tällä viikolla kerrottiin, että yhtenä päivänä alle 40 prosenttia kaukojunista kulki aikataulussa. Toisin sanoen yli 60 prosenttia oli myöhässä. Tällaiset luvut horjuttavat luottamusta VR:n toimintaan, vaikka selittäviäkin tekijöitä löytyy.

Häiriöt kauko- ja lähiliikenteen aikatauluissa ja junavuorojen peruuntumiset aiheuttavat matkustajille usein toistuessaan kohtuuttomasti vaivaa, hankaluuksia ja stressiä.

Töistämyöhästyminen, tärkeistä palavereista poisjääminen, lasten päiväkodista hakemisen viivästyminen ja matkanteon tyssääminen kaukaisempaan kohteeseen matkatessa ovat yleisiä ongelmia.

Pohjanmaan radalla myöhästelevä juna vaikuttaa muidenkin radalla liikennöivien junien aikatauluihin. Eniten myöhästyvät junat kulkevat pitkälti yksiraiteisilla osuuksilla. Aikataulut pitävät paremmin kutinsa kaksoisraideosuuksilla. Tässäkin on yksi syy kiirehtiä kaksoisraidetta Ouluun.

Henkilökaukoliikenteen katsotaan olevan täsmällinen, jos se on enintään viisi minuuttia myöhässä aikataulusta. Lähihenkilöliikenteessä raja on kolme minuuttia.

Japanissa yhtiö pyytää anteeksi, jos juna on parikymmentä sekuntia myöhässä. Väyläviraston seurannan mukaan Suomessa henkilökaukoliikenteen täsmällisyys toissa vuonna oli 69–89 prosenttia. Anteeksipyydeltävää olisi riittänyt.

Nyt eletään talvikautta, joten lumisateet, pöllyävä lumi ja pakkaset altistavat liikennöintiä häiriöille ja myöhästelylle. Lumipyryt kinostuvat raiteille ja lumi pakkautuu vaihteisiin. Kalusto rikkoutuu vaikeissa olosuhteissa herkemmin ja paineilmalla toimivat ovet saattavat mennä epäkuntoon.

Tavallisia myöhästymisiä aiheuttavia syitä ovat myös vaihdeviat, liikenteenohjaushäiriöt, kalustopula, sähköviat ja sähköverkon häiriöt.

Vaihtelevat talvet ovat Suomessa normaali ilmiö. Toisinaan sataa lunta enemmän, toisinaan vähemmän. Toisinaan pakastaa enemmän, toisinaan vähemmän. Vuodenaikojen sisäiset vaihtelut eivät voi tulla VR:lle yllätyksenä. Silti talvi ja lumi lyövät ällikällä vuodesta toiseen.

Aina syy ei ole VR:n vaan radanpitoon liittyvät häiriöt, ja radankorjaukset tuovat yllätyksiä ja hidastavat matkantekoa. Paikoitellen rataverkko on niin huonossa kunnossa, että aikatauluissa on vaikea pysyä. Täsmällisyyteen voidaan vaikuttaa väljentämällä aikatauluja. Toisaalta VR on luvannut lyhentää matkustusaikatauluja muun muassa Pohjanmaan radalla.

VR on matkalippujen hinnoittelu-uudistuksella pystynyt kasvattamaan matkustajamääriä viime vuosina. Matkustajamäärien vastineeksi on saatava hyvää palvelua kuten täsmällisiä junia.

Rautateillä on Suomessa harjoitettu liikennöintiä 1860-luvulta alkaen. Yli 150 vuoden aikana on ehtinyt kertyä kokemusta siitä, millainen kalusto sopii pohjoisiin olosuhteisiin. Ilmainen neuvo on, että Suomeen kannattaa hankkia vain sellaista junakalustoa, joka kestää talven vaihtelevat olosuhteet.

MAINOS

Kommentoi

Kokemusta on Destialla. Destian esiaste Maansiirtoliike Veli Hyyryläinen voitti ratakunnossapidon Pohjois Suomessa 2005-2010. Kaikki huutivat hurraata kun yksityinen voitto. VR:ltä siirtyi kymmenittäin huippukoulutettuja ammattimiehiä yksityisen kunnossapitoon.VR oli seuraava kunnossapitä Väyläviraston urakoitsija 2010 alkaen. Hyyryläinen urkointi laski radat niin huonoon kuntoon että VR sai hädintuskin viidessa vuodessa radat määräysten mukaiseksi. Sitten taas Destia voitti kunnossapitokilpailutuksen ja ongelmat pahenee. Destian aliurakka on nykyisin Riihimäeltä Kokkolaan ja taso luetaan lehdessä joka päivä.
Veronmaksajat unohtaa että väylävirasto nosti Seinäjoki -Oulu välin ratainfraa miljardilla eurolla reilun kymmenen vuoden aikana. Kuka on syönyt auttavan käden koska siitä ei sitten ollutkaan mitään hyötyä. Tarvitseekö Kempeleen yrittäjät vielä lisää tukeä valtiovallalta uusien sepeliurakoiden muodossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lapin maakuntakaavan on jo merkitty Datakaapeli Aasiaan ja Jäämerenrata Rovaniemeltä Norjan Kirkkoniemeen. Mahtavia tulevaisuudennäkymiä maalaillaan Suomen rautateillä: "Euroopan tavaraliikenne kulkee Tallinnantunnelin kautta Helsinkiin, josta junavirrat ohjataan pohjoiseen Oulun ja Rovaniemen kautta Jäämeren rantaan. Junista siirretään tavarakontit rahtilaivoihin ja toisaalla siirretään tavarakontteja juniin, jotka matkaavat Suomen läpi Euroopan sydämeen. Datakaapelin välityksellä ilmoitetaan Aasiaan "tavarat perillä"". Suomessa näinä päivinä tuskaillaan: "Missä se juna luuraa?", "Lähtisi juna edes asemalta liikkeelle !", "Miksi ei tiedoteta aikatauluista ?", "Junavuorot peruttu tältä päivältä", "Vaihde ei toimi, lunta liikaa", "Juna hyytyi välille, linja-autot tilattu". Miten Jäämerenradan ja Datakaapelin käyttö onnistuu tulevaisuudessa, jos nykyisinkään ei mikään toimi Suomessa. Tulee ruuhkia Tallinnan tunneliin ja Aasiaan seilaavien rahtilaivojen aikataulut heittävät pahastikin, päättelen minä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On se kumma että Venäjällä junat kulkevat aikataulun mukaan vaikka matkaa olisi 6000km ja halki Siperian arojen -50 asteen pakkasessa ja lumituiskussa mutta Suomessa ei junat kulje muutomaa sataa kilometriä myhästymättä tai kokonaan perutuna matkana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Venäjällä on varaa panostaa rautateiden kuntoon ja ylläpitoon. Työntekijät puhdistaa vaihteita ja poistaa lunta radoilta jatkuvasti. Suomessa kaikki on ulkoistettu ykstyisille yrityksille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jovain. Jos Suomessakin aikataulu kuuluisi että "juna menee noin tällä viikolla", niin aikataulu pitäisi jokseenkin varmasti. Tylyillä keleillä Siperian radalle ei lähdetä minuuttiaikataululla, sen ovat venäläiset oppineet. Kunhan saadaan juna jollakin kikkakakkosella läpi, se on tarpeeksi hyvä. Ja kikkoja heillä riittää!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ensisijaisista myöhästymisistä noin kolmannes on VR:n kontolla, reilut puolet minkä lie väyläyhtiön kontolla ja loput ulkopuolisissa tekijöissä.

Suurin osa asiakkaalle näkyvistä myöhästymisistä on sekundaarisia myöhästymisiä, kun yksi myöhästyminen kertautuu koko rataverkolle.

Suurin osa myöhästymisistä korjattaisiin muutamalla tempulla:
- rakennetaan kaksoisraide Ouluun ja muutama kohtaus-, kolmio- ja lisäraide sinne sun tänne
- katetaan Helsingin vaihdekujat, rakennetaan päälle areena tai kapakkakeskus, mitä lie.
- kaadetaan puita sähköratojen varsilta
- uusitaan ja varmistetaan turvalaitteet
- lopetetaan heikkojen syrjäyttäminen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuntuu oudolta,että aina VR :ää moititaan myöhästymisistä.Ihan sama koskee Finnairia ja muita
toimijoita,kun erittäin huonot sääolosuhteet vaikeuttavat liikennettä.Lentoja perutaan jne.
Sähkönsiirto-ongelmat johtuvat myrskyistä eli pitäisi olla kohtuutta Vr:n toiminnankin suhteen vaikeissa
olosuhteissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämähän on vain kilpailutuksen syy. Eihän vr ole radan kanssa muuta tekemistä, kun kalusto joka kiskoilla kulkee. Kyllä nämä myöhästelyt johtuu paljon kunnossapidon laadusta.
Katsokaapa tuota Oulun ratapihaakin millaisessa kunnossa on.

Ei sinänsä mikään ihme kun kiskoilla apinoi tieliikenteestä tuttu destia. Tunnetusti heillä tieliikennekkin sujuu.
Paljonko on vuosissa destialla kokemusta liskoista?
Tosin kun vrllä, mutta kaikki on viety vrltä pois.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Merkittävä syy myöhästymiseen on "henkilövahingot" ja niistä kantaa vastuun hallitus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aikataulut on laadittu liian kireiksi. Oulu-Helsinki aikataulua voisi rukata puolituntiakin pidemmäsi. Aikatauluhan tarkoittaa sitä milloin matkustaja tietää tulla asemalle .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oikein, VR:lle on tullu joku ihmeen vauhtisokeus, sinne ja sinne pitäs päästä vielä nopeemmin, ei yhtään pelivaraa ole, tuo hsep:een esittämä puolituntinen olisi verrattain hyvä ajatus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä pitää päästä nopeammin. Päiväseltään käynti asioimassa Helsingissä tekee tiukkaa junalla. Junan pitää pystyä kilpailemaan henkilöauton, linja-auton ja lentokoneen kanssa ja nimenomaan nopeudella. Junien nopeuttaminen on jo tuonut merkittävästi uusia asiakkaita. Turha junia seisottaa ylimääräiset puoli tuntia asemalla siksi, että kaksi kertaa vuodessa iskee lumipyry, johon voitaisiin varautua muutenkin.

Rakentakaa vaikka vaihteisiin puhaltimet, jotka puhkuvat lumet pois hetimiten. Ei niitä kriittisiä vaihteita niin monta kymmentä ole tai laittakaa niihin rättikatto tai mitä vaan. Ja pääteasemille kuumailmapuhaltimet junan alle pikasulattamaan junat turhasta jäästä. Varmasti tulee halvemmaksi kuin mitä menetetään tuloja, jos junia hidastetaan turhaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

olkoon vaikka 8 raidetta ja junat kun eivät pääse edes lähtö laiturista irrottautuun

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

12:03
Kärpät jatkaa tyylilleen uskollisena, ketjut täysin uuteen kuosiin kolmanteen liigafinaaliin – Manner: ” Haemme muutoksilla kollektiivista draivia” Tilaajille
11:51
VR voitti Tampereen ratikkakilpailun – liikenne alkaa vuonna 2021
11:17
Ruotsalaispoliitikon asumisesta taas kohu – oli kirjoilla äitinsä luona ja nosti korvauksia perheensä asunnosta
11:14
Kauppuri 5 lopettaa Tampereen ravintolan: "Kiitokset kaikille, oli kivvaa" – ravintola ehti olla auki vuoden päivät
10:58
Kainuun soten alueelta löydetty tavallista laajemmin VRE-bakteeria – seulonnoissa 25 löydöstä
10:51
Pesäpallo tuli Nivalan ykköspaikalle, kaupungissa viritellään uuden kentän myötä pesisbuumia – Kempeleen Kiri polkaisee kauden käyntiin Nivalassa Sotkamon Jymyä vastaan
10:33
Neuvottelut: Venäjän Putin ja Pohjois-Korean Kim yrittävät vakauttaa tilannetta Korean niemimaalla
35
Kiinnostus aurinkoenergiaan kasvaa, mutta kunnianhimoisten tavoitteiden toteutuminen epäilyttää – "Ilmastoteko se varmaan meille on"
32
Oikeusministeriön vaalijohtaja ei muista Oulun ennakkoäänestyspaikalla sattunutta vastaavaa virhettä – Seurauksena ainakin lain tulkinnan tähdentäminen vaalivirkailijoille
21
Harkimo: "Harkitsemme Liike Nytin rekisteröimistä puolueeksi" – Yhden edustajan puolue saisi valtiolta tukea 148 175 euroa vuodessa
18
Oulun rakennusvalvonta lisää vuorovaikutusta arkkitehtuurimatkoilla ja aamukahveilla – katso esittelyvideo oululaisesta kulttuuriympäristöstä
12
Jo lähes miljoona suomalaista täydensi viime vuonna veroilmoitustaan verkossa – Nämä asiat pitää ilmoittaa itse
9
Osa europarlamenttiin pyrkivistä kansanedustajista on vain keräämässä ääniä puolueelle – Asiantuntijan mielestä se on epärehellistä, mutta samaa tapahtuu ympäri Eurooppaa
9
Kauppuri 5 lopettaa Tampereen ravintolan: "Kiitokset kaikille, oli kivvaa" – ravintola ehti olla auki vuoden päivät

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kommunismi on luonnollinen tapa toimia

230 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi eläkekatto on Suomessa tientynlainen tabu?

Siten, että pienituloisen työuransa aikana kartuttama euromääräinen eläkekassa ei riitä kustantamaan hänen tulevia eläke... Lue lisää...
stranger

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

25.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image