Pääkirjoitukset

Tervetuloa, uuden ajan lättähatut! – Suurten lii­ken­nein­ves­toin­tien painopistettä syytä Oulun seudullakin kallistaa raiteiden suuntaan

Halvimmillaan lähijunat saataisiin konsulttiyhtiön mukaan liikkeelle 36 miljoonalla eurolla. KUVA: Maikkola Tapio
Pääkirjoitukset 6.6.2019 6:00
Pääkirjoitus

Tuore selvitys toivottavasti nostaa lähijunaliikenteen aloittamisen Oulun seudulla vakavaan keskusteluun.Tämän hetken tarpeiden ohella on keskeisen tärkeää katsoa myös pitemmälle tulevaisuuteen.

Vanha oululainen sanonta puhuu tungoksesta Tuiran asemalla. Se oli lättähattujen aikaa. Jos tiistaina julkistetun selvityksen ajatukset muuttuvat todeksi, tungosta voidaan tulevaisuudessa nähdä Oulun seudulla useillakin entisillä ja uusilla asemilla (Kaleva 5.6.).

Lähijunaliikenteen toteutusmahdollisuuksia Limingan ja Iin välisellä osuudella selvitelleen konsulttityön tulokset ovat ehdottoman kiinnostavia. Työn perusteella Oulun seudun sisäistä liikkumista palvelevan raideliikenteen aloitus on mahdollinen, jopa kannattava vaihtoehto.

Edullisimmillaan lähijunat saataisiin konsulttiyhtiö WSP Finlandin mukaan liikkeelle 36 miljoonalla eurolla. Junat kulkisivat Limingan ja Iin välillä tunnin vuorovälein. Pääteasemien välillä juna pysähtyisi Tupoksessa, Kempeleessä, Kaakkurissa, Oulussa, Linnanmaalla ja Ritaharjussa.

Pääosa kustannuksista syntyisi uusien asemien rakentamisesta.

Selvityksen kakkosvaihtoehdossa pysähdyspaikkoja olisi vielä muutama lisää, ja junat kulkisivat puolen tunnin välein. Tämän vaihtoehdon pohjana on uusi kaksoisraide sekä Oulun etelä- että pohjoispuolella. Siksi hintakin ampaisisi korkeuksiin.

Vaikuttaa kuitenkin selvältä, että ainakin Oulun ja Limingan välinen kaksoisraide toteutuu tulevina vuosina joka tapauksessa, lähijunaliikenteestä riippumattakin.

Rakentamisrahojen ohella toinen keskeinen arvioinnin paikka ovat matkustajamäärät. Nykytilanteessa ne voisivat selvityksen mukaan olla Limingan ja Iin välillä 300–500 matkustajaa huipputunnissa ja 2 000–3 000 vuorokaudessa.

Olennaista on silti arvioida tulevaisuutta. Pääkaupunkiseudulta tiedetään, että asemat ja hyvät junayhteydet vetävät puoleensa sekä liike- että asuntorakentamista. Oulun seudun nauhamaisella reitillä matkustajamäärien kasvupotentiaali arvioidaan nyt 30 prosentiksi.

Vetovoimaisen lähiliikenteen aikaansaanti edellyttää toimivaa liityntäliikennettä asemille. Henkilöautoille tarvitaan paikoitustilaa, mutta erityisen tärkeää on suosia hyviä pyöräily-yhteyksiä.

Yhä vahvemmin ratkaisuihin vaikuttavat muuttuvat asenteet. Raideliikenne on lähes päästötöntä, jos sen käyttämä sähkö tuotetaan ilman fossiilisia polttoaineita. Tietoisuus tästä näkyy jo Suomessa VR:n matkustajaliikenteen kasvuna.

Raideliikennettä on syytä suosia poliittisissa päätöksissä niin valtakunnallisesti kuin paikallisestikin siitäkin huolimatta, että myös maantieliikenne muuttuu vähitellen vähäpäästöisemmäksi.

Meneillään oleva nelostien perusparannus Oulun seudulla uusin liittymin ja kaistoin sujuvoittaa autoliikennettä, mutta samalla lisää henkilöautojen määrää tien päällä. Nyt panostukset on syytä suunnata joukkoliikenteeseen ja raiteille.

Oulun seudulle lähijunaliikennettä on ideoitu viime vuosikymmeninä ennenkin, mutta nyt hetki vaikuttaa otollisemmalta kuin aikoihin. Asia ansaitsee ennakkoluulottoman, tosiasioihin ja etenkin tulevaisuuteen katsovan kiihkottoman keskustelun.

MAINOS

Kommentoi

yhteys raaheen asti toisi työmatkapendelöijät raiteille ja kasitien ruuhkat olisivätmenneisyyttä. eienää kilpa-ajoa audien, mersujen ,volvojen seassa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisi toimia liminka kemi välillä esim simo ja kuivaniemi ii haukipudas esim ja tuirakin oli iso asema ennen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

joku kiva kaupunkiraide hietasaareen ois ok, kesäturismia aatellen varsinkin. !!!!
=)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Radan varteen rakentuvat nauhakaupungit ovat täysin järjettömiä. Ne nojaavat liikaa yhteen pitkään liikumismuotoon. Liikenteestä tulee monopolinomaista. Asutuksen luonnollisin muoto on maisemaa mukaileva 2D tai kaupungeissa 3D. Näille raideliikenne on täysin sopimaton.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisi tarvinnut tehdä Oulun ja Raahen välille 60-luvulla. Sen sijaan tehtiin moottoritie Liminkaan. Nyt jokainen ajaa yksin omalla autolla terästehtaalle. Raahesta ei pääse mihinkään muuta kuin omalla autolla. Bussiliikenne Vihannin asemalle on lopetettu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä ne bussit raahen ja vihannin välillä ainakin vielä viime viikolla kulkivat. Eli en tiedä mistä tuon tiedon olet saanut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Selvityksiä pitäisi tehdä realististen tarpeiden pohjalta eikä teoreettisen toivotaan toivotaan arvatun kapasiteetin lähtökohdista. Aamun ja iltapäivän työmatkaliikenteen lisäksi tarpeet ovat nyt ja tulevaisuudessa täysin olemattomat. Juna on ollut kautta aikain kankean liikennemuoto. Erikokoiset sähköbussit ovat tätä päivää ja pitkälle tulevaisuuteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yleinen käsitys on, että joukkoliikennettä tulee kehittää ja tukea, hyvä niin!
Minulla on kokemusta klassisesta lättähattureissusta, joskus 1970 Mikkelin suunnassa.
Oli intiaanikesä ja junan moottori alkoi keittää...
Noin 3-4 tuntia odottelimme raiteilla kuumassa junassa tietoa jatkoyhteydestä, jossa ainoa tarjoilu oli seinätelineeseen asenneltu lasinen vesipullo.
Vieressä oli pahvimukeja, jotka oli tehty nerokkaasti materiaalia laskostelemalla, jos joku muistaa.
Vesi maistui aina pölyiseltä.
The return of the "Flät Hät" on varmasti hyvä idea!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No ei sitä nyt Oulussa voida tehdä kun ei nyt täällä onnistu eikä toimi mikää paitsi jos Arina sen tekisi

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos uusi areena saataisiin aseman alueelle.käyttäisin areenan tapahtumien aikana silloin vain ainoastaan uutta lähijunaa.Ehdottomasti jatkoon ja Oulun seutu nousuun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitä voi kokeilla pienemmilläkin kustannuksilla: Rakennetaan asema Linnanmalle (< 5 M€, koska alikulku on jo olemassa ja ylikulkukin) ja asetetaan muutama kerta päivässä (työ- ja kouluaikojen mukaan) kulkeva taajamajuna Haaparanta-Oulu-Raahe/Ylivieska (Kokkola), kun IC-junat kuitenkin lopettavat pysähtymisen Kokkolaa pienemmillä asemilla. Rovaniemen pikajunat voisivat kuitenkin pysähtyä Linnanmaalla. Sellainen auttaisi korkeakoulujen yhteistyötä merkittävästi, kumpaankin suuntaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lähijunaliikenne voidaan aloittaa paljon pienemminkin kustannuksin, jos laadusta tingitään. Lättähattutasoinen asema ei paljon maksa: puulaituri kakkosnelosesta ja se on siinä. Miljoonat tulevat esteettömyydestä ja alikulusta, mutta eräillä asemapaikoilla on jo alikulut ja sellaisia tarvitaan joka tapauksessa muualle.

Tehokas paikallisjunaliikenne edellyttää kuitenkin massiivista rakentamista asemien yhteyteen: asuntoja, kouluja ja työpaikkoja. Patelasta pohjoiseen ei radan varressa ole mitään. Liityntäliikenne on järkevää vasta pitemmällä matkalla eli Oulun kaupungin ulkopuolella.

Vanhoja juniahan (Sm2) on tarjolla ylimäärin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

22:25
Mielikuvat, populismi ja politiikan ääripäät puhuttivat keskustalaisessa kesäillassa – Sipilä: "Maailmankirjat ovat eri asennossa kuin neljä vuotta sitten"
20:51
Reissusa: Loma Kilpisjärvellä sisälsi paljon ulkoilua hyvin merkityillä poluilla hyvässä säässä ja upeissa maisemissa
20:31
Suomalaisnaisille heikoin suunnistuksen MM-viestisijoitus 34 vuoteen – Marika Teini kritisoi nimeämistään kisaan
20:19
Pääministeri Rinne uskoo, että sivu suun menneet johtopaikat edesauttavat Jutta Urpilaisen pääsyä komissaariksi
19:58
Suomi luuli tekevänsä ystävällistä pandapolitiikkaa Kiinan kanssa, mutta se olikin myytti – "On vaarallista määritellä kansainvälisiä suhteita erinomaisiksi", sanoo professori
19:40
Törkeästä veropetoksesta epäilty mies pakeni nuuskalastin kanssa, oli ajaa tullimiesten päälle Tervolassa – poliisi tutkii asiaa murhan yrityksenä
19:00
Kemin Veritorstai vei kahden ihmisen hengen 70 vuotta sitten – hinta oli liian iso työtaistelulle Tilaajille
26
OAJ huolissaan: Lisääntyneet yo-uusinnat lisäävät opettajien töitä, vaikka rahoitusta on vähennetty
26
Maailmalla yritetään horjuttaa oikeusvaltiota – Korkeimman oikeuden uutta presidenttiä Tatu Leppästä viime aikojen ilmiöt mietityttävät
25
Nelostien onnettomuus Oulun Haarakankaan kohdalla oli nokkakolari – pohjoisen suunnasta tullut henkilöauto ajautui vastaantulevien kaistalle
24
Oulun Radisson-hotellin työmaalta tehtiin mahdollisesti Pohjois-Suomen vanhimpiin kuuluva laivalöytö – Hahtiperän hylyksi nimetty laiva voi olla jopa 1600-luvulta
23
Yli neljä miljoonaa ihmistä on paennut Venezuelasta – Suomeen on tullut tänä vuonna vasta yhdeksän turvapaikkahakemusta
23
Yhdysvallat antoi takavarikkomääräyksen iranilaistankkerista – Gibraltarin kanta asiaan yhä epäselvä
20
Alaikäisten seksikaupasta syytetyn Jeffrey Epsteinin kuolinsyy selvisi – Lakimiehet haluavat tutkia asiaa edelleen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakunnissa etelätuuli on voimakasta päivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

No, sossuja äänestäneet, miltä nyt tuntuu

Tunnen itseni petetyksi, rinne jakaa vain puoluetukiin ja ilmastonsuojeluun ja taas unohtuu köyhät ja sairaat, sama kaav... Lue lisää...
Tule Sipilä takaisin

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image