Pääkirjoitukset

Taksiuudistus jäi puolitiehen

Pääkirjoitukset 22.9.2016 0:00
Pääkirjoitus

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) julkisti viime huhtikuussa suomalaista liikennettä koskevan suurisuuntaisen uudistussuunnitelman, niin sanotun liikennekaaren. Hankkeen tavoitteisiin kuuluvat toimialan digitalisoinnin vauhdittaminen ja alan kehittymistä hidastavien normien purku.

Laajasta suunnitelmasta suurin huomio on liittynyt takseihin. Ministeriön papereissa taksiliikenne haluttiin vapauttaa täysin sekä lupa- että hintasäännöstelystä.

Taksialan esittämä kritiikki suunnitelmasta ei ollut yllätys, mutta rintamaan liittyi myös iso osa kansanedustajia, jopa Bernerin omasta puolueesta. Näkyvimmin taksialan vapautusta ryhmittyivät vastustamaan perussuomalaiset, jotka ilmoittivat olevansa huolissaan syrjäseutujen taksipalveluista. Vastustuksessa on epäilemättä ollut kyse myös periraadollista äänten kalastelusta.


Suomalaiset taksit tarjoavat luotettavaa palvelua, mutta perusteita alan suojatulle asemalle on enää mahdotonta löytää. Niinpä monen kuukauden väännön jälkeen hallituksessa päästiin nyt kompromissiin, jossa taksien määrää ei enää rajoiteta luvilla ja hinnat vapautuvat. Näin päädyttiin siis lähemmäksi Bernerin kuin perussuomalaisten tavoitteita.

Perussuomalaiset pystyy kuitenkin esittämään voittona sen, että taksiautoiluun vaaditaan jatkossakin lupa. Uuteen järjestelmään myös siirrytään vasta siirtymäajan jälkeen vuonna 2018.

Suuri kysymys on nyt, mitä hinnoille tapahtuu. Taksiliiton näkemyksen mukaan hinnat myös voivat vaihdella kysynnän ja tarjonnan mukaan ja voivat jopa nousta ruuhkapiikkien aikana.

Näin voi markkinataloudessa tapahtua, mutta lainkaan varmaa tämä ei ainakaan asutuskeskuksissa taida olla. Asiakkaiden kiinnostus hintojaan ainakaan ylös hiissaavien taksiyrittäjien palvelujen käyttöön tuskin on suurta. Hintojen pitäminen vakiona saati laskeminen taas on merkittävä markkinavaltti.


Haja-asutusalueiden näkökulmasta epävarmuus jää kuitenkin ilmaan, jos taksien kannattavuus siellä heikkenee. Silti taksien kysyntä ja kannattavuus haja-asutusalueilla riippuu kuitenkin paljon enemmän siitä, minkä verran syrjässä ylipäätään asuu ihmisiä, ei niinkään liikenneministeriön toimista.

Haja-alueiden taksipalvelujen turvaamiseksi ministeriö esitti alun perin mallia, jossa pienimuotoista kuljetustoimintaa olisi voinut 10 000 euron liikevaihtoon asti harjoittaa ilman taksilupaa. Näin syrjäseutujen autollisille olisi myös avautunut mahdollisuus sivuansioihin. Tämä osa suunnitelma vesittyi kuitenkin ankaraan vastustukseen.

Uudistus jää siis tässä kohtaa selvästi puolitiehen. Jossakin taksipalvelut voivat heikentyä, eikä vaihtoehtoisia kuljetuspalvelujakaan päästetä syntymään. On siksi mahdollista, että nyt sovittua mallia joudutaan tulevaisuudessa vielä rukkaamaan. Jakamistalous Uber-takseineen ja netin kimppakyytijärjestelmineen ovat kuitenkin vääjäämätöntä kehitystä, jota ei voi loputtomasti vastustaa.

MAINOS

Kommentoi

Tässähän mennään täysin markkinaehtoiseen malliin. Mikä tässä nyt jää toimittajan mielestä torsoksi? Uber-kuljettajakin voi hakea ja saada taksiluvan. Vai pitäisikö veronkierto sallia?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Espanjassa on taksin hinnat monin verroin halvemmat. Lähtömaksu on 2,40 € ja sillä pääsee monta kilometriä ennenkuin taksamittari alkaa raksuttaan ja täydellä lastilla hinta ei ole sen korkeampi kuin yhden henkilön kuormalla. Taksin saa heti kun tarvitsee,vaikka lennosta. Siellä takseja myös käytetään ihan tavalliseen arkipäivän asiointiin. Myös bussimaksut ovat puolta halvemmat kuin täällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taksiliikenteen suurimmat murheet tuskin ovat syrjäseuduilla, missä asukkaita ei juuri ole, niin ei siellä voi olla kovin suurta tarvettakaan, tuskin sinne on tunkua uusilla taksiyrittäjilläkään, joten peräkylien suittimiehet saavat hoidella kyytinsä kuten tähänkin asti. Peräkylän ihmiset ovat myös tottuneet aikainsaatossa naapurin apuun kulkemisessakin, vastavuoroisuus ja bensarahat mentaliteetilla. Vaihtoehtoiset toimintamallit tulevat joka alalle, nämä toimintamallit syövät työpaikkoja niin perinteisessä kynätyössä, kuin nyt kumijalka puolella. Kaikki tasapäistetään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa on hirveä hinku estää uudistukset,jotka pienentävät kansalaisen elämiskuluja. Alkoa pidetään monopoliasemassa, Veikkaus ja Ray ovat poliitikkojen pätemispaikkoja, apteekit pyörittävät monipuolista ja suojattua bisnestä, autojen katsastus rahastusta, valtakunnallinen kalastusmaksu on rahastusta, ajokorttiviidakko on aivan naurettavaa rahastusta perheiltä ja sinkuiltakin, moposäädös on kallis ja hengenvaarallinen (Ruotsissa hoidettu oikein) ja vielä jonon jatkoksi taksibyrokratia. Kalliiksi tulee kansalaiselle keinotekoinen hinta- ja kilpailusäännöstely. Ettepä säännöstele vuokria, ihmisen perushyödykkeellä rikastutaan Suomessa. Hävetkää,hävetkää eduskunta. Kuppaatte Suomen hengiltä, tuhlaatte ja pelleilette vuodesta toiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siinä sitten taksia soittaessa pitää kysellä hintoja. Pitää soittaa useampaan taksifirmaan, että löytää kulloinkin mieleisensä hinnan ja palvelun. Muuten, eikös paikallislinjatkin voisi vapauttaa vapaalle kilpailulle. Busseja kulkisi vapaasti ja jokainen voisi hypätä omalta kannaltaan edullisimpaan kyytiin. Saas nähdä miten pikkujoulujuhlien paluuliikenne sujuu. Käydäänkö taksitolpilla todellista huutokauppaa siitä kuka tarjoaa kyydistä eniten ? Siinähän ei enää jonotusjärjestys ratkaise, vaan suurin tarjous.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Netistä ne kyytihinnat tullaan katsomaan ja taksit tilaamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

22:50
Ukrainan presidentiksi nouseva Volodymyr Zelenskyi on oligarkin tukema näyttelijä ja yrittäjä
22:43
Pikkuleijonien taival MM-mitalipeleihin mutkistui entisestään – tappioputki kolme ottelua
21:41
Kalevalan Aino on nähty uhrina ja kuuliaisena sisarena, kirjailija Tiina Piilola näkee hahmon toisin – "Tällaiset tulkinnat kuulostavat nykynaisen korviin älyttömiltä"
21:14
Volodymyr Zelenskyi on voittamassa Ukrainan presidentinvaalit murskaluvuin – presidentti Poroshenko on tunnustanut tappionsa
20:51
Ensi viikolla ilmassa on kesän tuntua: Aurinko paistaa, lämpötilat nousevat Oulussa noin 16 asteeseen – "Lämpötilat selvästi tavallista korkeampia"
20:02
Tuntematon mies pahoinpiteli alaikäistä tyttöä Pudasjärvellä, Rukalla pahoinpitelyn uhriksi joutui eteläsuomalainen mies
19:51
Mies kelkkaili Pudasjärvellä pelkkä pyyhe päällään ja putosi kelkan kyydistä – puhalsi 1,9 promillea
89
Halla-aho ei irtisanoudu vanhoista blogikirjoituksistaan – "Osa tyhmiä ja harkitsemattomia, osassa edelleen pointti"
41
Isot ja pienet jäähyt värittivät Kärppien ja HPK:n finaaliavausta – Ulosajoon johtaneen taklauksen alle jäänyt Michal Kristof:” Vähän tuli verta, mutta tällaisia nämä pudotuspelit ovat”
28
Japanilaiset tulivat vain saunaan, eritoten savusauna sai suuren arvostuksen – Tuleeko Kuusamosta nousevan auringon saunamekka?
19
Pääsiäiskokko palaa taas lankalauantaina Oulun Lammassaaressa – parhaimmillaan kokon loimua on seurannut parikin tuhatta ihmistä
15
Syömäsä: Ideaparkin Chef’s Salad, Kebab & Pizzassa saa rahalle vastinetta – lounalla saa syödä mahan täydeltä
11
Reissusa: Sveitsissä Skier's Haute Routella edetään suksilla laskien ja skinnaten upeassa maisemassa
9
Sri Lankassa kahdeksan räjähdystä hotelleissa ja kirkkojen jumalanpalveluksissa – lähes 200 kuollut ja useita satoja haavoittunut

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Perintövero pois!

ainakin tuli selväksi minkä aatteen mies olet ei muuta kun muutat pohjois koreaaan siellä valtio omistaa kaiken oikea pa... Lue lisää...
jyväjemmar

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

20.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image