Pääkirjoitukset

Taksilaki valmisteltiin huonosti – siksi valuviat korjattava

Taksilakiin tiivistyy useiden hallitus kestoriesa eli huono lainvalmistelu. KUVA: Jussi Leinonen
Pääkirjoitukset 5.8.2019 6:00
Pääkirjoitus

Vuoden voimassa ollut taksilaki on heikentänyt palveluita ja ryvettänyt taksin mainetta.

Sääntelyä purkanutta lakia ei kuitenkaan pidä kokonaan kumota. Riittää, että paljastuneet vikapaikat korjataan nopeasti.

Edellisen hallituksen läpi viemä taksilain uudistus on täyttänyt vuoden melkoisen keskustelumyllyn keskellä. Laineet käyvät yhä korkeina, mikä ei ole ihme.

Silloisen liikenne- ja viestintäministerin Anne Bernerin (kesk.) liikennekaaren osana esittelemä taksilaki on käytännön elämässä osoittautunut monilta osin täysin toimimattomaksi.

Kevään eduskuntavaaleissa oppositiopuolueet nostattivat kansalaismekkalaa lakia vastaan. Nyt kannattaisi kuitenkin rauhoittua ja ryhtyä miettimään, millä tavalla taksilaista saadaan korjaamalla parempi. Kaikkea lain sisältöä ei kannata muuttaa.

Bernerin lähtökohtana lakiuudistuksessa oli sääntelyn vähentäminen ja vanhan taksilain aikaansaaman melkoisen suljetun kiltajärjestelmän purkaminen.

Lupasääntelyn vuoksi uusien yrittäjien oli miltei mahdotonta päästä harjoittamaan taksielinkeinoa. Vika ei suinkaan ollut taksiyrittäjissä itsessään vaan lain kirjaimessa.

Berner haki uudella lailla väljempää toimintakulttuuria ja kevytrakenteisempaa yritteliäisyyttä.

Suomessa vallitsi laaja yhteisymmärrys siitä, ettei entinen taksilaki ollut enää ajan tasalla. Erilaiset taksin tilaussovellukset ja uudenlaiset Uberin kaltaiset toimintamallit olivat horjuttamassa liikennepalveluita. Laki pitää saattaa ajan tasalle.

Muistettakoon vielä, että eduskunta hyväksyi lain huhtikuussa 2017 selvin numeroin äänin 100–50. Istunnosta oli poissa 49 kansanedustajaa.

Bernerin nimeä kantavaan lakiin jäi merkittäviä valuvikoja, jotka alkoivat paljastua melko nopeasti viime heinäkuussa.

Siinä missä palveluiden piti parantua, ne huononivat. Varsinkin maaseudulla alkoi liikkua yhä vähemmän takseja, kun päivystysvelvoitetta ei enää ollut.

Juha Sipilän (kesk.) hallitukselle taksilaki oli kohtalokas kevään vaaleissa. Moni syrjäseutujen asukas hämmentyi huomattuaan taksipalveluiden heikentyneen tai jopa hävinneen kunnastaan kokonaan – ja hintojen nousseen.

Hintojen odotettu lasku kääntyikin matkustuksen kallistumiseksi, vaikka automäärä lisääntyi. Eri taksiyrittäjien hintavertailusta tuli mahdotonta. Moni ei osannut käyttää puhelimeen ladattavia sovelluksia tai laskea miten saa edullisimpia kilometrejä.

Vakavin kysymys on verottajan pöydällä. Verohallinto selvittää parhaillaan, onko alalle pesiytynyt veronkierto ja kuititta ajo. Taksin maine on Suomessa on saanut kolhuja.

Taksilakiin tiivistyy useiden hallitusten kestoriesa eli kiireestä johtunut huono lainvalmistelu. Kun kaikkia vaikutuksia ei tahdota tai pystytä ottamaan huomioon, laki säädetään enemmän tai vähemmän raakileena.

Harvoin kuitenkaan on nähty taksilain kaltaista kulkemista suoraa reittiä ojasta allikkoon.

Paluuta entiseen ei silti ole. Pääministeri Antti Rinteen (sd.) hallituksen ei pidä kumota Bernerin lakia, vaan selvittää asiantuntijavoimin jokainen vikakohta ja laatia korjaava lakipaketti.

MAINOS

Kommentoi

Laittomat tulijat ajamaan laittomia takseja, siinä kiteytettynä uudistus. Jokainen voi katsoa netistä videon kun nämä muualta tulleet ottavat matsia Helsingissä taksitolpalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

1. Kelakyytien kilpailutus tehtiin samalla päivämäärällä kuin taksilain muutos --> Siten estettiin uusien yrittäjien osallistuminen koko prosessiin.
2. Kilpailun voitti aina se halvin välittäjä, jolta ei edellytetty yhtään sopimusautoilijaa tarjousta jättäessä --> Julkiset hankintapäälliköt eivät osaa työtään kuten palvelutasojen ja sopimussakkojen määrittelyä.
3. Päivystysvelvoitteen saaminen takaisin edellyttäisi vastinetta eli aluesuojaa muulta kilpailulta. ..> Sitä voisi tarjota vain Kela suurimpana yksittäisenä ostajana sopimusehdoissaan.
4. Hintavertailu tulee saada helpommaksi määrittämällä kaikille pakolliset samanmuotoiset hintataulukot

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taksilain lisäksi saman puolueen ministerit ovat myös kehittäneet ns. Paskalain.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lehtomäki olisi voinut torpata tai muuttaa lakia, pisti siihen vain nimensä. Kepulaiset eivät ole terävimmästä päästä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Enpä ole taksia tarvinnut vuosiin, on niin kallista. Ennen kävin viihteellä, mukavasti kuljin taksilla. Loppui tämäkin harrastus, kun on pubeissa ja ravintoloissa kalliit hinnat juomilla meikäläiselle, lisäksi taksikin on liian kallis kulkuväline. Suomessa pitäisi uudistaa paljon muutakin kuin taksit, Suomi on liian kallis maa, kenen taskuun rahamme menevätkään. Puhutaan hyvästä eläkejärjestelmästämme, silti osa eläkeläisistämme elää köyhyydessä. Onko taksiuudistus merkki siitä, että Suomi on läpi mätä maa eli systeemi vuotaa pahasti eli selvemmin: pieni piiri pyörii ja kerää rahaa taskuihinsa muiden kustannuksella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se riippuu taksiuudistuksen todellisesta tarkoituksesta, että valmisteltiinko taksilaki huonosti vai hyvin. Jos todellinen tarkoitus oli edistää huijaritaksitoimintaa ja harmaata taloutta, laki valmisteltiin erinomaisen hyvin.

Jokainen ymmärsi jo etukäteen, että jos hintaa ei millään tavalla säädellä, taksiajoja ei pystytä mitenkään valvomaan, ja käteistä voi edelleen käyttää maksamiseen, tämä on tulos. Erityisesti yhteiskunta kärsii verotulojen menetyksenä.

On aivan hullu ajatus, että asiakkaat tarvitessaan taksia alkavat pikkuhiprakassa vertailemaan jotakin kännykkäsovellusta käyttäen eri taksipalveluiden tarjoajia. He haluavat vain päästä kotiin. Tai minne ovatkaan menossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Harvoin kuitenkaan on nähty taksilain kaltaista kulkemista suoraa reittiä ojasta allikkoon." Nyt kyllä päätoimittajalla mopo karkasi allikkoon. 99 %:sti uusi taksilaki on tervetullut ja erittäin hyvin toimiva. Kansa, päätoimittaja mukaanlukien, ei vain ole tottunut siihen, että Neuvostoliiton aikaisesta suljetusta taksijärjestelmästä onkin siirrytty normaaliin avoimeen länsimaiseen käytäntöön. Aika korjaa asian.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri näin! Suomessa lehdistö toistelee Taksiautoilijoiden totuutta. Pitäisi kysyä taksin käyttäjien mielipidettä eikä entisen monopolin mielipidettä uudistuksesta. Taksilla kulkeminen on tullut paljon halvemmaksi, kun vertailee hintoja. Tappelut ja veronkierto ei ole lain vika vaan kuljettajien. Heitä pitäisi syyttää eikä Berneriä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juurihan tuossa tämänpäiväisessä uutisessa kuultiin taksien käyttäjän mielipiteitä...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Esimerkki siitä, miten työllisyyttä parannettiin harmaan talouden avulla. Berner tuskin koskaan unohdetaan tämän vuoksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

23.10.
Virallista tai ei, Annunen on ennätysmies – "Ehkä ihan hyvä, että se maali tuli, niin asiaa ei tarvitse enää miettiä" Tilaajille
23.10.
Kärpät löysi vihdoin tehoja myös ykkösketjun takaa – Liigan vatulointi Annusen ennätysuutisoinnissa ihmetytti Manneria: ”Henkilökohtainen ennätys on nyt Justuksen, se on fakta”
23.10.
Huippuhetket: Kärpät-Pelicans
23.10.
Kärpät otti kotivoiton Raksilassa vaiherikkaan pelin jälkeen – katso kuvia ottelusta
23.10.
KuPSin mestariluotsi Jani Honkavaara valitsi potkuherkän SJK:n seuraavaksi osoitteekseen
23.10.
Kainuun ely-keskus: Nuasjärven ekologinen tila on hyvä, eikä happikato uhkaa järveä – "Laaja seuranta-aineisto ei tue Helsingin yliopiston tutkijoiden käsitystä"
23.10.
Julius Junttila iskee ottelun voittomaalin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi aamupäivästä alkaen Lapin maakunnassa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumisateen ja lumisten teiden vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sähköautot valtaavat vähitellen liikenteen

111 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

En käy töissä!

Ja sinun käytöskö on aikuismaista? Hoh hoijaa. Myötähäpeä. Lue lisää...
Heikki89

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

24.10.

Fingerpori

24.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image