Pääkirjoitukset

Rautateiden jät­ti­hank­kei­den kisassa pääradan on oltava ykkönen – sen kohentuminen hyödyttäisi laajimmin koko maata

KUVA: Jukka Leinonen
Pääkirjoitukset 18.5.2019 6:00
Pääkirjoitus

Uuteen hallitusohjelmaan on tulossa merkittäviä raideliikennettä koskevia linjanvetoja. Päärata Helsingistä Ouluun on vastedeskin Suomen ylivoimaisesti tärkein raideyhteys. Sen pitää näkyä myös tulevassa rahoituksessa.

Hallitusohjelman teko on vielä pahasti kesken, mutta viestit Helsingin Säätytalosta kertovat, että tulevalla hallituskaudella pannaan liikkeelle merkittäviä väylähankkeita.

Esillä on ollut kolme suurta rataverkkoon liittyvää suunnitelmaa: ”tunnin juna” Helsingistä Turkuun, ”Suomi-rata” Helsingistä Tampereelle sekä uusi itärata Helsingistä Porvoon ja Kouvolan suuntaan.

Kyse on jätti-investoinneista, joiden yhteinen hintalappu nousisi noin yhdeksään miljardiin euroon. Pöydällä on ollut ajatus, että suururakoita veisi eteenpäin hankeyhtiö. Sellaisen Juha Sipilän (kesk.) hallitus ehti jo helmikuussa perustaa.

Vaikka kyse on pitkän jakson urakoista, liikkeelle on syytä lähteä rivakasti. Ripeän toiminnan tarvetta alleviivaa myös mahdollisuus päästä kiinni EU-rahoitukseen. Unionin Verkkojen Eurooppa -ohjelmaan on esitetty vuosille 2021–27 yhteensä 44 miljardia euroa.

Kaikkiaan rataverkon uudistaminen on erittäin perustelua. Urakat ja nopeat yhteydet luovat kotimaista työtä ja kasvua. Sähköinen junaliikenne on puolestaan maantie- ja lentoliikenteeseen verrattuna ylivoimaisen ilmastoystävällistä.

Kaikkia kolmea suurhanketta tuskin toteutetaan yhtä aikaa. Suunnitelmat kilpailevat keskenään, ja se kisa on jo alkanut.

Kovin kamppailu rahoista käytäneen Turun ja Helsingin sekä Helsingin ja Tampereen ratojen välillä. Uusi itärata ei liikenne- ja viestintäministeriön tuoreen arvion mukaan olisi kokonaistaloudellisesti kannattava.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ilmoitti jo, että hän pitää ykkösenä Turun rataa. Mielipide ei turkulaispoliitikolta kuultuna yllätä.

Turun nopean yhteyden hinnaksi on arvioitu kaksi miljardia euroa. Peräti yli viisi miljardia maksaisi ”Suomi-rata” pääkaupungin ja Tampereen välillä. Se sisältäisi uuden linjauksen Helsingin Pasilasta lentoaseman kautta Keravalle, jonka jälkeen linjaus olisi nykyinen.

”Suomi-rata”on nokkela nimi hankkeiden kisassa. Tuo yhteys kuitenkin myös aidosti hyödyttäisi mittavammin muuta Suomea kuin ”tunnin juna” Turkuun.

Nopeutuva päärata Tampereen kautta pohjoiseen toisi etua koko laajalle Pohjanmaalle Ouluun ja Rovaniemelle asti. Tämä tulevan hallituksen on syytä muistaa.

Joka tapauksessa nyt kaikkien kolmen hankkeen, ”Suomi-radankin”, isoimmat hedelmät korjattaisiin Etelä-Suomessa. Ilmassa on vaara, että muun Suomen väylien rakentamiseen ja korjauksiin jää vain roposia.

Ratkaisuja Säätytalolla pohdittaessa on tarpeen nostaa pöydälle tilastot nykyisten ratojen matkustajamääristä ja rahtitonneista. Pohjanmaan radaksikin kutsuttu päärata on matkustajamäärissä ylivoimainen, ja tonneissa mitattuna raskaimmat lastimäärät kulkevat Kokkolan ja Oulun välillä.

Tilanne korostaa kaksoisraiteen tarvetta Oulun ja Ylivieskan välillä. Kiireellisin tehtävä olisi saada toinen raidepari aluksi Oulun ja Limingan välille.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (23)

Kaksoisraide Helsingin ja Oulun välille on kaikkein tärkein kohde. Näiden kahden kaupungin välinen junamatka pitää puristaa neljään tuntiin. Toiseksi tärkein ratainvestointi on Jäämeren rata, joka pitää saada ainakin Sodankylään saakka. Tunnin junat Helsingistä Tampereelle ja Turkuun ovat täyttä huuhaata. Kenenkään ei kannata käydä töissä lähes parinsadan kilometrin päässä. Pariisin sopimuskin käytännössä kieltää tuollaisen luonnonvarojen ja ajan tuhlauksen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jäämeren rata on järjetön. Suomessa on nytkin yhteydet jäämerelle autoteitse eikä niillä todellakaan ole rekkaruuhkaa. Sitä paitsi junakuljetuksetkin onnistuisivat joko Muurmannin tai Narvikin kautta, mutta ei sinnekään tunkua ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täysin huomiotta jäänyt näkökohta Jäämeren radassa on metsien käyttö. Rata Sodankylään toisi kannattavan metsätalouden piiriin tuhansia neliökilometrejä metsää. Toinen tärkeä tekijä ovat sotilaskuljetukset. On vain ajan kysymys, milloin tapahtuu vakava bussionnettomuus Rovaniemen ja Sodankylän välillä. Turismi, kaivokset, CO2-päästöt jne. ovat myös hanketta puoltavia tekijöitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän kaiveta samontein tunneliin rata turusta ja tampereelta hesaan ja jatko tallinaan, täs pieni vinkki westerbakallle. Ja taitaa olla nopeinkin ratkaisu asiaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meinaatteko ihan tosissaan että SAK eikun demarivetoinen hallitus välittäisi piunpauta pohjoisen ratahankkeista? Äanet käydään lypsämässä vaalien aikaan ja siinä kaikki. Kyllä ratahankkeet toteutetaan etelässä jos yleensä saavat kupattua jostain niihin rahat. Katsotaanpa vaikka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on kyllä piruvie että aina on etelän harakoiden pikkunäppärät nurkkapatriotismi-puuhastelut etusijalla kun rata- ja infra hankkeisiin rahaa jaetaan. Pohjoiseen sitä rahaa tulee, jos näiden etelän sikojen pöydistä sattuu murusia tippumaan. Niin ne sitten suuresta armosta lakaistaan pohjoiseen, jos lakaistaan. Useimmiten ei edes sitäkään. Aina se saakelin Hellsinki, Hellsinki, Hellsinki ! Ja sitten muka ulistaan kuinka on tärkeää turvata koko maan liikenneyhteydet ja blää blää. Yhteydet Oulusta Hellsinkiin pitäisi olla prioriteetti No. 1, kun infra hankkeisiin rahaa jaetaan. Se kun on valtakunnan pää-väylien suunta. ITTU ! KELE ! TANA ! Sitä rahaa siihen kaksoisraiteeseen Oulu - Hellsinki, JA VÄHÄN ÄKKIÄ SITTENKIN !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sääli että tuo nykyinen "suomirata" jää tampereelle ja loppumatka on yhä yksiraiteista putkea .. kokkola ylivieska väliä lukuunottamatta. Eteläsuomeen hujahti taas panokset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä, että pääkirjoituksessa muistettiin tavaraliikenne, joka on rautateiden tärkein tehtävä. Matkustajaliikenne voidaan hoitaa muutenkin, mutta tavaraliikennettä oleellisesti ei ilman, että tuhotaan teollisuuden edellytykset.

Bruttotonneissa mitattuna kuormitetuin yksiraiteinen rataosuus on viimeisen rautatietilaston mukaan Luumäki-Vainikkala (16,6 Mt) ja kakkosena Oulu-Ylivieska (15,7). Nyt työn alla oleva Imatra-Lappeenranta osuus jää selvästi jälkeen 11,5 Mtonnilla ja Lappeenranta-Luumäki on itse asiassa sitä kuormitetumpi 12, mutta ilmeisesti Imatran päässä oli heikko rata tai muita syitä aloittaa sieltä. Kontiomäki-Vaala välikin voittaa sen (13,1 Mt). Yli 10 Mt menee vielä Vartiuksen rata, mutta muut jäävät alle, esim Vuosaaren radalla reilut 2 Mt. Sähköistämättömistä radoista kuormitetuin on Ylivieska-Iisalmi.

Kun muistetaan eilinen uutinen, että Oulun matkustajamäärä on kasvanut 20 % eikä kasvulle näy loppua, niin pitäisi kaikille olla päivänselvää, että rataverkoston parannus alkaa Oulusta kohti etelää.

Ennen megahankkeita pitää vielä toteuttaa lukuisia pieniä täsmäparannuksia (kohtaamisraiteet, kolmioraiteet, ratapihojen kunnostukset y.m.), joista myös julkaisiin joku selvitys äskettäin. Ne eivät ole näyttäviä eivätkä tuo ääniä maakunnasta, mutta tehostavat ja nopeuttavat rautatieliikennettä.

Kaikkein kiireellisintä olisi kuitenkin tehdä pakolliset korjaukset, missä rataverkko rapistuu ja niitäkin on paljon. Osa radoista voitaisiin kokonaan hylätä, vaikka kansa vastustaakin, mutta ei niitä kannata turhan päiten kunnossa pitää, missä ei ole kannattavaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tavaraliikennettä tarkasteltaessa erot ovat selvemmät.

Helsingistä Turkuun ei käytännössä kulje tavaraa lainkaan. Nettotonneissa kuormitetuimmat radat kaksoisraiteen Kouvola-Luumäki/Kotka jälkeen
- Luumäki-Vainikkala 7061
- Tuomioja-Ylivieska 6653
- Oulu-Tuomioja 6591
- Oulu-Kontiomäki 6589
- Kontiomäki-Vartius 5654
- Lappeenranta-Imatra 4594
Ja muut ovat paljon vähäisempiä (paitsi joku pikkupätkä)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun nyt tilastoja katsellaan, niin huomataan vielä semmoinen yksityiskohta, että Seinäjoen ja Kokkolan välillä kulki enemmän matkustajia kuin Helsingin ja Turun välillä (1,4 M vs 1,2 M) vuonna 2017, minkä jälkeen erityisesti Pohjanmaan radan matkustajamäärä on entisestään noussut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululaisena tietenkin kannatan Suomiradan rakentamista, myöskin siksi, että useampi hyötyy siitä, kuin muista ratahankkeista. Toisaalta "meille" valmistui juuri Seinäjoki-Oulu perusparannus, joten täytyy myöntää, että seuraavaksi olisi Turun vuoro. Menkööt raha sinne ensin, ja sitten aloitetaan Suomirata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hankkeet pitää tehdä järkevyden eikä vuorojen perusteella. Turun ja Helsingin välillä ei ole tarpeeksi matkustajia verrattuna Helsingin ja Pohjanmaan välillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Nopeat radat luovat talouskasvua" - Väittämälle ei löydy todistusvoimaa tutkimuksista. Tarkoitushakuisessa lobbauksessa niin toki väitetään faktana, mutta yhtälailla tyhjän päältä. Ihmiskunta säätää elämäänsä edelleen enemmän uskomuksien kuin totuuksien pohjalta. Nopeat radat lähinnä siirtävät talouskasvua toiseen paikkaan. Varmaa on, että ne kuormittavat julkista taloutta ja siten jopa jarruttavat talouskasvua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaa googletella vähän englanniksi niin kyllä löytyy tutkimuksia euroopasta kuin jenkkilästäkin.

Vai että hyvät kulkuyhteydet jarruttaa talouskasvua, suhteellisen mullistava visio :D

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miljardien virheinvestoinnit julkisista varoista päätä pahkaa taatusti jarruttavat talouskasvua. Rautatieinvestointien hyödyt ovat todellakin enemmän uskon kuin tiedon asia. Terveisiä taloustieellisen kirjallisuuden äärestä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Järkevintä on aloittaa ratahankkeet Oulusta lähtien kohti etelää. Jos ne aloitettaisiin perinteiseen tyyliin päinvastaisesta suunnasta ne eivät koskaan valmistuisi perille asti. Pohjoisesta aloittaminen jopa kiihdyttäisi valmistumista, koska rahoituksen järjestymiselle kohoaisi paine koko hankkeen ajan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri näin. Ensin pitäisi aloittaa kaksoisraiden Oulusta Liminkaan ja tämän jälkeen Ylivieskaan. Etelän vetelät saava rakennella Helsinkiin betonilähiöitä omilla rahoillaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

sitähän on kai juuri ajateltukin, että etelän kaupungit eli niiden niiden asukkaat maksaisivat ison osan tunnin radoista eikä kaikkea laitettaisi valtion verorahoista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (23)

Uutisvirta

11:55
Suojelupoliisin päällikkö Antti Pelttari uusista tiedusteluvaltuuksista: "Kestää aikansa ennen kuin kone käy kaikilla sylintereillä"
11:46
Jo yksi aktiivinen murtaja tai rikollisporukka voi kääntää asuntomurtojen määrän kasvuun – "Rajat ylittävä rikollisuus on suuri haaste", poliisi muistuttaa
11:00
Kahdeksan Kalevan yleisöarvijoijaa liikkuu Oulun juhlaviikoilla
11:00
Pihlajalinna aloittaa yt-neuvottelut – vähennyksiä tehdään 380 henkilötyövuoden verran
10:51
Kolme oululaismiestä kuuli syytteet teloitustyyliin tehdystä murhasta – Soramontulla surmatun ruumis löydettiin vasta kuukausien kuluttua
10:32
Oulu kasvaa keskimäärin 1 000 asukkaalla vuodessa – enemmistö poismuuttaneista voisi harkita palaavansa Ouluun
10:09
Rovaniemeläiselle mönkijäkaksikolle kultaa maailman suurimmassa Off Road -kilpailussa
22
Kaupunkiviljely siirtyy kohti Oulun keskustaa: Palstoja saatetaan jopa lakkauttaa, kun taas viljelylaatikot ovat täynnä vuodesta toiseen
20
Lipolta lipsahti piste Pöytyälle – voitto irtosi vasta kotiutuslyöntikilpailussa
17
Pohjantien remonttisumaan tulossa helpotusta: Alennettuja nopeusrajoituksia puretaan kesän aikana, siltatyömaa vaikuttaa liikenteeseen vasta syksyllä
16
Suomen muuttovoitto pieneni viime vuonna – maahanmuutto väheni ja maastamuutto kasvoi
13
Rinteen hallitus tekee paluun 1970-luvulle Lukijalta
12
Puolustusministeri Kaikkonen väläyttää 2-3 kuukauden kansalaispalvelusta – Päätökset kuitenkin jäämässä seuraavalle hallitukselle
9
Oulu kasvaa keskimäärin 1 000 asukkaalla vuodessa – enemmistö poismuuttaneista voisi harkita palaavansa Ouluun

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus annetaan tänään klo 12 Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Etelä-Pohjanmaan ja Kainuun maakuntiin sekä seuraaviin Pohjois-Pohjanmaan kuntiin: Pudasjärvi,
Taivalkoski ja Kuusamo ja seuraaviin Lapin kuntiin: Posio, Kemi, Keminmaa ja Ylitornio. 
Metsäpalovaroitus on voimassa Varsinais-Suomen,
Satakunnan, Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan
maakunnan länsiosassa.


Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

onnea kaaharit nyt se on tullut

EVVK. Jos tavoitan hitaamman, menen ohi. Jos nopeampi tavoittaa minut, päästän edelle. Ei ongelmaa. Lue lisää...
Pannarimies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image