Pääkirjoitukset

Rautateiden jät­ti­hank­kei­den kisassa pääradan on oltava ykkönen – sen kohentuminen hyödyttäisi laajimmin koko maata

KUVA: Jukka Leinonen
Pääkirjoitukset 18.5.2019 6:00
Pääkirjoitus

Uuteen hallitusohjelmaan on tulossa merkittäviä raideliikennettä koskevia linjanvetoja. Päärata Helsingistä Ouluun on vastedeskin Suomen ylivoimaisesti tärkein raideyhteys. Sen pitää näkyä myös tulevassa rahoituksessa.

Hallitusohjelman teko on vielä pahasti kesken, mutta viestit Helsingin Säätytalosta kertovat, että tulevalla hallituskaudella pannaan liikkeelle merkittäviä väylähankkeita.

Esillä on ollut kolme suurta rataverkkoon liittyvää suunnitelmaa: ”tunnin juna” Helsingistä Turkuun, ”Suomi-rata” Helsingistä Tampereelle sekä uusi itärata Helsingistä Porvoon ja Kouvolan suuntaan.

Kyse on jätti-investoinneista, joiden yhteinen hintalappu nousisi noin yhdeksään miljardiin euroon. Pöydällä on ollut ajatus, että suururakoita veisi eteenpäin hankeyhtiö. Sellaisen Juha Sipilän (kesk.) hallitus ehti jo helmikuussa perustaa.

Vaikka kyse on pitkän jakson urakoista, liikkeelle on syytä lähteä rivakasti. Ripeän toiminnan tarvetta alleviivaa myös mahdollisuus päästä kiinni EU-rahoitukseen. Unionin Verkkojen Eurooppa -ohjelmaan on esitetty vuosille 2021–27 yhteensä 44 miljardia euroa.

Kaikkiaan rataverkon uudistaminen on erittäin perustelua. Urakat ja nopeat yhteydet luovat kotimaista työtä ja kasvua. Sähköinen junaliikenne on puolestaan maantie- ja lentoliikenteeseen verrattuna ylivoimaisen ilmastoystävällistä.

Kaikkia kolmea suurhanketta tuskin toteutetaan yhtä aikaa. Suunnitelmat kilpailevat keskenään, ja se kisa on jo alkanut.

Kovin kamppailu rahoista käytäneen Turun ja Helsingin sekä Helsingin ja Tampereen ratojen välillä. Uusi itärata ei liikenne- ja viestintäministeriön tuoreen arvion mukaan olisi kokonaistaloudellisesti kannattava.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ilmoitti jo, että hän pitää ykkösenä Turun rataa. Mielipide ei turkulaispoliitikolta kuultuna yllätä.

Turun nopean yhteyden hinnaksi on arvioitu kaksi miljardia euroa. Peräti yli viisi miljardia maksaisi ”Suomi-rata” pääkaupungin ja Tampereen välillä. Se sisältäisi uuden linjauksen Helsingin Pasilasta lentoaseman kautta Keravalle, jonka jälkeen linjaus olisi nykyinen.

”Suomi-rata”on nokkela nimi hankkeiden kisassa. Tuo yhteys kuitenkin myös aidosti hyödyttäisi mittavammin muuta Suomea kuin ”tunnin juna” Turkuun.

Nopeutuva päärata Tampereen kautta pohjoiseen toisi etua koko laajalle Pohjanmaalle Ouluun ja Rovaniemelle asti. Tämä tulevan hallituksen on syytä muistaa.

Joka tapauksessa nyt kaikkien kolmen hankkeen, ”Suomi-radankin”, isoimmat hedelmät korjattaisiin Etelä-Suomessa. Ilmassa on vaara, että muun Suomen väylien rakentamiseen ja korjauksiin jää vain roposia.

Ratkaisuja Säätytalolla pohdittaessa on tarpeen nostaa pöydälle tilastot nykyisten ratojen matkustajamääristä ja rahtitonneista. Pohjanmaan radaksikin kutsuttu päärata on matkustajamäärissä ylivoimainen, ja tonneissa mitattuna raskaimmat lastimäärät kulkevat Kokkolan ja Oulun välillä.

Tilanne korostaa kaksoisraiteen tarvetta Oulun ja Ylivieskan välillä. Kiireellisin tehtävä olisi saada toinen raidepari aluksi Oulun ja Limingan välille.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (23)

Kaksoisraide Helsingin ja Oulun välille on kaikkein tärkein kohde. Näiden kahden kaupungin välinen junamatka pitää puristaa neljään tuntiin. Toiseksi tärkein ratainvestointi on Jäämeren rata, joka pitää saada ainakin Sodankylään saakka. Tunnin junat Helsingistä Tampereelle ja Turkuun ovat täyttä huuhaata. Kenenkään ei kannata käydä töissä lähes parinsadan kilometrin päässä. Pariisin sopimuskin käytännössä kieltää tuollaisen luonnonvarojen ja ajan tuhlauksen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jäämeren rata on järjetön. Suomessa on nytkin yhteydet jäämerelle autoteitse eikä niillä todellakaan ole rekkaruuhkaa. Sitä paitsi junakuljetuksetkin onnistuisivat joko Muurmannin tai Narvikin kautta, mutta ei sinnekään tunkua ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täysin huomiotta jäänyt näkökohta Jäämeren radassa on metsien käyttö. Rata Sodankylään toisi kannattavan metsätalouden piiriin tuhansia neliökilometrejä metsää. Toinen tärkeä tekijä ovat sotilaskuljetukset. On vain ajan kysymys, milloin tapahtuu vakava bussionnettomuus Rovaniemen ja Sodankylän välillä. Turismi, kaivokset, CO2-päästöt jne. ovat myös hanketta puoltavia tekijöitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän kaiveta samontein tunneliin rata turusta ja tampereelta hesaan ja jatko tallinaan, täs pieni vinkki westerbakallle. Ja taitaa olla nopeinkin ratkaisu asiaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meinaatteko ihan tosissaan että SAK eikun demarivetoinen hallitus välittäisi piunpauta pohjoisen ratahankkeista? Äanet käydään lypsämässä vaalien aikaan ja siinä kaikki. Kyllä ratahankkeet toteutetaan etelässä jos yleensä saavat kupattua jostain niihin rahat. Katsotaanpa vaikka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on kyllä piruvie että aina on etelän harakoiden pikkunäppärät nurkkapatriotismi-puuhastelut etusijalla kun rata- ja infra hankkeisiin rahaa jaetaan. Pohjoiseen sitä rahaa tulee, jos näiden etelän sikojen pöydistä sattuu murusia tippumaan. Niin ne sitten suuresta armosta lakaistaan pohjoiseen, jos lakaistaan. Useimmiten ei edes sitäkään. Aina se saakelin Hellsinki, Hellsinki, Hellsinki ! Ja sitten muka ulistaan kuinka on tärkeää turvata koko maan liikenneyhteydet ja blää blää. Yhteydet Oulusta Hellsinkiin pitäisi olla prioriteetti No. 1, kun infra hankkeisiin rahaa jaetaan. Se kun on valtakunnan pää-väylien suunta. ITTU ! KELE ! TANA ! Sitä rahaa siihen kaksoisraiteeseen Oulu - Hellsinki, JA VÄHÄN ÄKKIÄ SITTENKIN !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sääli että tuo nykyinen "suomirata" jää tampereelle ja loppumatka on yhä yksiraiteista putkea .. kokkola ylivieska väliä lukuunottamatta. Eteläsuomeen hujahti taas panokset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä, että pääkirjoituksessa muistettiin tavaraliikenne, joka on rautateiden tärkein tehtävä. Matkustajaliikenne voidaan hoitaa muutenkin, mutta tavaraliikennettä oleellisesti ei ilman, että tuhotaan teollisuuden edellytykset.

Bruttotonneissa mitattuna kuormitetuin yksiraiteinen rataosuus on viimeisen rautatietilaston mukaan Luumäki-Vainikkala (16,6 Mt) ja kakkosena Oulu-Ylivieska (15,7). Nyt työn alla oleva Imatra-Lappeenranta osuus jää selvästi jälkeen 11,5 Mtonnilla ja Lappeenranta-Luumäki on itse asiassa sitä kuormitetumpi 12, mutta ilmeisesti Imatran päässä oli heikko rata tai muita syitä aloittaa sieltä. Kontiomäki-Vaala välikin voittaa sen (13,1 Mt). Yli 10 Mt menee vielä Vartiuksen rata, mutta muut jäävät alle, esim Vuosaaren radalla reilut 2 Mt. Sähköistämättömistä radoista kuormitetuin on Ylivieska-Iisalmi.

Kun muistetaan eilinen uutinen, että Oulun matkustajamäärä on kasvanut 20 % eikä kasvulle näy loppua, niin pitäisi kaikille olla päivänselvää, että rataverkoston parannus alkaa Oulusta kohti etelää.

Ennen megahankkeita pitää vielä toteuttaa lukuisia pieniä täsmäparannuksia (kohtaamisraiteet, kolmioraiteet, ratapihojen kunnostukset y.m.), joista myös julkaisiin joku selvitys äskettäin. Ne eivät ole näyttäviä eivätkä tuo ääniä maakunnasta, mutta tehostavat ja nopeuttavat rautatieliikennettä.

Kaikkein kiireellisintä olisi kuitenkin tehdä pakolliset korjaukset, missä rataverkko rapistuu ja niitäkin on paljon. Osa radoista voitaisiin kokonaan hylätä, vaikka kansa vastustaakin, mutta ei niitä kannata turhan päiten kunnossa pitää, missä ei ole kannattavaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tavaraliikennettä tarkasteltaessa erot ovat selvemmät.

Helsingistä Turkuun ei käytännössä kulje tavaraa lainkaan. Nettotonneissa kuormitetuimmat radat kaksoisraiteen Kouvola-Luumäki/Kotka jälkeen
- Luumäki-Vainikkala 7061
- Tuomioja-Ylivieska 6653
- Oulu-Tuomioja 6591
- Oulu-Kontiomäki 6589
- Kontiomäki-Vartius 5654
- Lappeenranta-Imatra 4594
Ja muut ovat paljon vähäisempiä (paitsi joku pikkupätkä)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun nyt tilastoja katsellaan, niin huomataan vielä semmoinen yksityiskohta, että Seinäjoen ja Kokkolan välillä kulki enemmän matkustajia kuin Helsingin ja Turun välillä (1,4 M vs 1,2 M) vuonna 2017, minkä jälkeen erityisesti Pohjanmaan radan matkustajamäärä on entisestään noussut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululaisena tietenkin kannatan Suomiradan rakentamista, myöskin siksi, että useampi hyötyy siitä, kuin muista ratahankkeista. Toisaalta "meille" valmistui juuri Seinäjoki-Oulu perusparannus, joten täytyy myöntää, että seuraavaksi olisi Turun vuoro. Menkööt raha sinne ensin, ja sitten aloitetaan Suomirata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hankkeet pitää tehdä järkevyden eikä vuorojen perusteella. Turun ja Helsingin välillä ei ole tarpeeksi matkustajia verrattuna Helsingin ja Pohjanmaan välillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Nopeat radat luovat talouskasvua" - Väittämälle ei löydy todistusvoimaa tutkimuksista. Tarkoitushakuisessa lobbauksessa niin toki väitetään faktana, mutta yhtälailla tyhjän päältä. Ihmiskunta säätää elämäänsä edelleen enemmän uskomuksien kuin totuuksien pohjalta. Nopeat radat lähinnä siirtävät talouskasvua toiseen paikkaan. Varmaa on, että ne kuormittavat julkista taloutta ja siten jopa jarruttavat talouskasvua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaa googletella vähän englanniksi niin kyllä löytyy tutkimuksia euroopasta kuin jenkkilästäkin.

Vai että hyvät kulkuyhteydet jarruttaa talouskasvua, suhteellisen mullistava visio :D

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miljardien virheinvestoinnit julkisista varoista päätä pahkaa taatusti jarruttavat talouskasvua. Rautatieinvestointien hyödyt ovat todellakin enemmän uskon kuin tiedon asia. Terveisiä taloustieellisen kirjallisuuden äärestä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Järkevintä on aloittaa ratahankkeet Oulusta lähtien kohti etelää. Jos ne aloitettaisiin perinteiseen tyyliin päinvastaisesta suunnasta ne eivät koskaan valmistuisi perille asti. Pohjoisesta aloittaminen jopa kiihdyttäisi valmistumista, koska rahoituksen järjestymiselle kohoaisi paine koko hankkeen ajan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri näin. Ensin pitäisi aloittaa kaksoisraiden Oulusta Liminkaan ja tämän jälkeen Ylivieskaan. Etelän vetelät saava rakennella Helsinkiin betonilähiöitä omilla rahoillaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

sitähän on kai juuri ajateltukin, että etelän kaupungit eli niiden niiden asukkaat maksaisivat ison osan tunnin radoista eikä kaikkea laitettaisi valtion verorahoista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (23)

Uutisvirta

14:37
Allas Sea Poolin lykkääminen vuodella oli välttämätöntä – Töölö Urban: "Ei voi sanoa, että mikään olisi mennyt varsinaisesti pieleen"
14:32
Venäjä laukaisi avaruuteen ihmistä muistuttavan Fedor-robotin, jonka on tarkoitus työskennellä Kansainvälisellä avaruusasemalla
14:15
Kaleva oikaisee
13:22
Kosovon parlamentti hajotettiin, uudet vaalit 45 päivän sisällä
13:22
RKP:n viesti budjettiriiheen: Koulutusrahoista ei saa tinkiä – Henrikssonin mukaan raharatkaisu on tehtävä heti syyskuussa
13:19
"Kaveriporukan videot näyttävät aika samoilta kuin ison viestintätoimiston tekemät" – OMVF:n tuomari Ville Pirinen kehuu musiikkivideoiden voivan Suomessa hyvin
13:14
Jo vähäinenkin liikunnan lisäys vähentää vanhusten kuolemantapauksia – intensiivinen liikunta vielä hyödyllisempää
85
"Jos on huono marjavuosi, niin se on Arinan syy" – Kari Juntunen on päivätyönsä ohella Osuuskauppa Arinan hallituksen varapuheenjohtaja, joka kummastelee Arinan saaman kritiikin määrää
72
Oulun Allas Sea Poolin aikataulua jatkettiin vuodella – nyt merikylpylän arvioidaan avautuvan keväällä 2021
51
Ouluun halutaan rakentaa maailman pohjoisin mallastamo, hankkeelle haetaan rahoittajia: "Tarvitaan paikallista mallasta, paikallista humalaa ja paikallista hiivaa"
42
Analyysi: Putin sysäsi asevarustelun yksin amerikkalaisten syyksi – eikä eurooppalaisten huoli venäläisten kansalaisoikeuksista saa vastakaikua
33
EU-jäsenyys hyödyttänyt Suomen taloutta – eurolla ollut ensin myönteinen, sitten kielteinen vaikutus
23
Sykkelit saadaan viimein käyttöön ensi viikolla, viimeiset kaupunkipyörät asennetaan paikoilleen viikonlopun aikana
19
Oulu palkkaa ulkopuolisen selvittäjän etsimään säästökohteita – "Oulu ei ole mikään kriisikaupunki, mutta työtä pitää tehdä"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Työssä käyvät, tykkäätkö työstäsi?

En tykkää. Eikä se johdu työpaikasta tai sen huonosta ilmapiiristä. Työnteko ei vain kiinnosta. Raha ainoa motivaattori ... Lue lisää...
Patonki

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

22.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image