Pääkirjoitukset

Palvelut elävät vain asiakkaista – on turhaa ikävöidä sellaista liikettä, josta ei ole koskaan ostanut

KUVA: Jarmo Kontiainen
Pääkirjoitukset 12.7.2019 6:00
Pääkirjoitus

Uutiset lihatuotteiden erikoiskaupan ja tunnetun kahvilan lopettamisesta ovat olleet monelle oululaiselle pettymys.

Palvelujen menestykseen vaikuttavat monet seikat, mutta kaikkein eniten se, että on riittävästi maksavia asiakkaita.

Uutiset kahden oululaisen kaupallisen toimijan lopetuspäätöksistä ovat viime päivinä kuuluneet Kalevan luetuimpiin juttuihin. Ensiksi toimintansa lopetusaikeista ilmoitti Rotuaarin aukiolla parikymmentä vuotta toiminut Café Bisketti. Uutinen kirvoitti hetkessä kiivaan nettikeskustelun. Vähintään saman kokoluokan kohahduksen aiheutti tieto, jonka mukaan Limingantullissa sijaitseva Liha- ja makkarakauppa sulkee ovensa.

Kauppoja ja palveluita tulee ja menee, niin on ollut aina. On siksi oikeastaan yllättävää, että mainitut uutiset ovat nousseet puheenaiheeksi.

Epäilemättä kyse on siitä, että kummallakin paikalla on ollut vakiintunut, ilmeisen tyytyväinen asiakaskuntansa. Sen lisäksi uutiset näyttävät säpsäyttäneen yleisemmistäkin syistä. Kaupungissa elää toive pitää etenkin keskustan palvelut monipuolisina. Silti joitakin hyviä uutisia tapaavat seurata huonot. Erikoiskauppoja katoaa, ja lähtijöiden paikoille ei hevin löydy uusia tulijoita.

Nyt nähdyt pettyneet kommentit kuulostavat tutuilta. Samanlaisia nousi pintaan, kun Stockmann vuoden 2015 alussa kertoi sulkevansa tavaratalonsa Oulussa.

Kaupungissa syntyi liikehdintää tavaratalon säilyttämiseksi. Moni suuntasi Stockmannille ikään kuin tukiostoksille, jotta lopetuspäätös peruttaisiin. Ei peruttu.

On Oulussa viime aikoina koettu myönteisiäkin asioita, myös keskustassa. Kauppakeskus Valkea on ottanut Stockmannin aseman keskustan kaupallisena maamerkkinä.

Positiivinen oli myös parin viikon takainen uutinen, jonka mukaan ison osan Pekurin keskustakorttelista hankkinut kiinteistösijoitusyhtiö tuo kortteliin uudenlaisia tiloja ja uusia toimijoita.

Uudet rohkeat toimijat, tehokas markkinointi ja järkevän tasoiset vuokrat ovat asioita, joiden varassa hyvän palvelutarjonnan keskustaa voi rakentaa. Nyt esimerkiksi tilojen vuokrat ovat yrittäjien mukaan paikoin poskettomia.

Myös asukkaita pitää keskustaan saada lisää. Tässä Oulu on nyt oikealla tiellä. Tapahtumakirjoa olisi hyvä ideoida uusiksi.

Oulussakin liikkeitä jäytää kuitenkin kulutuskäyttäytymisen ja jopa elämäntapojen muutos. Yhä useampi tuote ostetaan netistä – usein sen jälkeen kun siihen on ensin käyty tutustumassa henkilökohtaista palvelua antavassa liikkeessä.

Mikään kauppa, ravintola tai muu palvelu ei pysy pystyssä, jos asiakkaat eivät niihin viitsi tulla. Onkin ristiriitaista ikävöidä sellaisen palvelun perään, jota ei ole käyttänyt. Palvelut säilyvät vain, jos niitä käytetään ja niistä maksetaan.

Business Oulun asiantuntija kehotti torstain Kalevassa kaupunkia pohtimaan, kuinka keskustassa asiointi onnistuisi nykyistä paremmin myös autolla. Esitys on yllättävä. Maassa ei liene toista niin sujuvasti käytettävää maanalaispysäköintiä kuin on pysäköintiluolasto Kivisydän.

Eläviä keskustoja ei ole missään päin Eurooppaa enää vuosikymmeniin rakennettu sen varaan, että autolla pääsee jokaisen liikkeen tai kioskin eteen katutasossa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (68)

Kun maalta tullaan, kyydittäväni eivät halua keskustaan sen monikulttuurisuuden vuoksi. Täytyy olla turvallista tehdä ostoksia rauhassa ilman kaksin käsin lompakosta pitämistä. Itse en ujostele keskustaa, mut se ei nykypäivänä tarjoa mitään, miksi sinne pitäis mennä. Tori on ainut paikka, jossa voi kesällä käydä tuoreita elintarvikkeita hankkimassa ja kahvilla, tosin senkin on pilannut keskeneräinen hotellityömaa joka oottaa ilmeisesti ulkomaista sijoittajaa nykyisen tyhjätaskurakennuttajan pelastamista ja kauppahallin epätoivoinen remontti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten kirjoituksen otsikko sopii esim. hautausliikkeen lopettamiseen? Kysyn vaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ostaisin paljon nykyistä enemmän paikkakunnalla kasvatettua ja tuotettua ruokaa, käyttäisin pienyrittäjien palveluja, ostaisin myymälöistä ja putiikeista kaikkea kivaa, kävisin syömässä ravintoloissa sekä kuppiloissa ja tietysti viihteellä humpalla sekä nauttimassa virvokkeita. On vain yksi pulma: ei ole ylimääräistä rahaa kulutukseen, köyhyys on melkein kotonani asumassa. Minun on ostettava kaikkei halvinta elintarviketta, alennusmyynneistä vaatteita, kallista bensaa, kallista sähköä ja lämmitystä, maksettava isot verot autosta sekä talosta ja korjattava sekä huollettava itse perheen ikivanhat autot sekä muut kodin kituvat tavarat. Elämä on ihanaa Suomessa, on rauhaa ja rakkautta, mutta kulutusjuhlaan ei ole rahaa. Sorry, suomalaiset ahkerat yrittäjät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tärkeä puheenvuoro! Miten keskustasta tehdään houkutteleva myös ihmisille, joilla ei ole varaa ostaa paljon mitään? Keskusta olisi elävä ja houkutteleva, jos se olisi pullollaan ihmisiä - riippumatta siitä, ovatko ostoksilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa molemmissa tapauksissa syynä olla vuokrankorotukset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen kaiholla katsonut Kalevan valokuvagallerian vanhoja kuvia keskustasta (huom. ei poliittinen puolue). 1990-luvulla ja sitä aikaisemmin kaduilla oli vilskettä ja elämää: ihmisiä ja autoja. Silloin Oulu tuntui kaupungilta ja keskusta keskustalta (huom. ei poliittinen puolue). Isokatukin virtasi vapaana ja pullollaan ihmisiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hui kauheata!
Olen pitänyt Kalevan jutuista ja tyylistä, mutta nyt hirvitti pääkirjoituksen kommentti "Kauppoja ja palveluita tulee ja menee, niin on ollut aina."
Onko siis yhdentekevää kuinka pienyrityksillä menee? Pienyritykset ovat elämän ehdoton edellytys. Eivät kaikki voi olla töissä julkisella sektorilla. Olen itse ollut julkisella töissä kolmisenkymmentä vuotta ja nähnyt kuinka meille on jo muodostunut sukuja, joilla sukupolvesta toiseen työskennellään julkisella. Aiemmin olin yksityisellä. Pääkirjoituksessa ei varmaankaan ole ollut tarkoitus antaa tuollaista mieliyhtymää heti kirjoituksen alussa.
Tosi on, että varsinkin itäinen Suomi kärsii degeneroituneesta elämäntavasta, jossa pienyrittäjyys kuolee. Marketit ja ulkomainen nettikauppa ovat tulevaisuutemme. Asun idässä ja jouduin juuri tekemään kolme nettitilausta ja yhden ulkomailta. Täällä ei ole enää kuin maatalous ja teollisuus, mutta ei palveluita. Kukaan ei niistä maksa. Talous taantuu ja alueesta tulee reservaatti, koska maatalouskin lakkaa aikanaan vaikka on kannattavaa. Ei sosiaalinen ihminen halua asua tyhjässä maassa vaikka maatila olisi muutoin elinkelpoinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keskusta on puolikuollut ja vaikeuksissa. Ei ole yllättävää huolestuminen uusista lopetuksista. Asiakkaat eivät tule, kun asiakasvirta ei enää ohjaudu keskustaan. Ei mikään kauppa menesty ilman sitä. Saa lopettamiset harmittaa, se jatkaa huonoa kierrettä keskustassa. Korkeat vuokrat plus kaupunkisuunnittelu on tehnyt keskustan vaikeudet.

Jonnekin päin keskustan lähelle nousee luultavasti uusi erikoisliikealue, ja sitten kaupunki tulee suunnittelemaan senkin pilalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Stockmannin lähdöllä keskustasta olikin kauaskantoiset seuraukset, joista kärsimme vuosikymmenen ellei toista. Tosiasiahan on se, että olhan se Oulun keskustan vetovoimaisin paikka, joka edesauttoi muuta keskustaa. Toisin on ollut Valkean kanssa, joka imuroi ensin kivijalan tyhjäksi ja sen jälkeen onkin saatu lukea liikkeiden lopettamisilmoituksia tiheään tahtiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keskustaan on helpompi mennä autolla ostoksille kuin koskaan aiemmin. Asiakasvirran puute ei liity parkkeeraamiseen mitenkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos auton pysäköinti maksu maksaa saman verran tai enemmän kuin postimaksu, niin ei kiinnosta lähtä kivijalkakaupasta tarkistamaan onko haluamaasi tuotetta hyllyssä vaiko tilataanko.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli keskustan parkkiratkaisuilla ei ole sinunkaan ostokäyttäytymiseen mitään merkitystä, koska nettikauppa.

Myös se autolla ajaminen maksaa, eli tuskin lähtisit sinne kivijalkaan muutenkaan. Sinne liikkeeseen voi myös soittaa tai laittaa vaikka sähköpostia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Haloo liikkeiden lopettamisesta nousee siksi koska siitä uutisoidaan näyttävästi. Turhia uutisia.
Liikkeitä tulee ja menee bisneksen mukaan, ei ihmisten itkujen.
Oulun keskustaan pääsee autolla kaikissa säissä mukavasti kallioparkin kautta. Hyvin toimii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu on hyvin, hyvin pieni kylä jossa on hyvin, hyvin pieni keskusta, surkeakuntoisten katujen halkoessa tuulista, suurimman osan ajasta lähes autiota ydinkeskustaa. Oululaiset eivät ole omaksuneet tapaa, jossa istuttaisiin tuntitolkulla kahvilassa, pyöriteltäisiin avaimia. Tämä on etenkin nuorten miesten tapa ja ilmeisesti suuri hupi Lähi-idässä ja Etelä-Euroopassa. Oululaiset eivät tätä vielä ole omaksuneet. Oululaiset, etenkään persut, eivät juo kahvia hienostokahviloissa vaan jotain muuta paikallisjuottoloissa, joissa on samalla kätevä valittaa kaikesta, etenkin maahanmuutosta ja alkoholin hinnasta. Oulusta olisi löytynyt parkkipaikkoja autoille vaikkei hirvittävän kallista kallioparkkia olisi rakennettukaan. Oululaiset ovat lippalakkikansaa tuulipuvuissaan ja he ostavat kahvinsa peltomarketeista, ilmaisten pysäköintipaikkojen hellässä huomassa, kahvit juodaan velkavetoisessa kodissa.

Eräs oululainen nakkikauppa yritti vallata tilaa naapurikunnan kauppakeskuksesta. Kaikki tehtiin vimosen päälle, mm. lattialaatat tilattiin Italiasta. Mutta, jotain unohtui, nimittäin se tärkein, markkinointi. Keskustavetoinen lippalakkikempeleläinen ei osannut paikalle, tappiota tuli lyhyessä ajassa valtavasti ja ei kun kaakelit kantoon ja nyt sitten lappu luukulle. Nyt oululaiset itkevät että miksi meidän nakkikauppa suljetaan, käyn siellä säännöllisesti, kerran vuodessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Business Oulun asiantutijan esitys saattoi olla yllättävä, mutta täysin oikea.

Ihmiset vierastavat kallioparkkia. Ja ne jotka ajavat autonsa kallioparkkiin, asioivat pääsääntöisesti vain Valkeassa (miksi lähtisit kävelemään kuivista, mukavista sisätiloista ulos johonkin pieneen liikkeeseen, jossa hinnat ovat korkeammat...)

Jos keskustasta halutaan saada toimiva ja houkutteleva, tulisi perinteisiä maantasossa olevia isohkoja parkkipaikkoja löytyä muutaman sadan metrin päässä keskustasta/palveluista.
Parkkipaikoille tulisi päästä yksinkertaisia reittejä pitkin moottoriteiltä ja muilta suuremmilta teiltä.

Vaikka Eurooppaa ei olla vuosiin rakennettu yksityisautoilun varaan, niin tämä ei taida auttaa niitä Oulun kivijalkamyymälöitä, jotka toimivat pienenevien asiakasmäärien ja ohikulkuliikenteen varassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos ihmiset vierastavat Kallioparkkia, miksi se riivattu on aina täynnä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onkohan syy siinä, että Oulussa ei ole riittävän vetovoimainen keskusta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

”Jos keskustasta halutaan saada toimiva ja houkutteleva, tulisi perinteisiä maantasossa olevia isohkoja parkkipaikkoja löytyä muutaman sadan metrin päässä keskustasta/palveluista.
Parkkipaikoille tulisi päästä yksinkertaisia reittejä pitkin moottoriteiltä ja muilta suuremmilta teiltä.”

Kallioparkki on ihan suoraan keskustan alla ja sieltä on lyhyt kävelymatka kaikkialle ydinkeskustaan. Sinne on myös erittäin yksinkertaiset sisääntuloväylät. Kokeilepa joskus. Parkkeeraus Oulussa ei ole ollut koskaan helpompaa kuin nyt.

Voi sitä urputusta etenkin talvella jos parkkipaikka olisi edes puolen kilometrin päässä. Parkkipaikkojen rakentaminen maan päälle kaupunkien keskustoissa on täysin järjetöntä. Asuntoja tilalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (68)

Uutisvirta

9:00
Kolumni: Miksi Suomen luontoon ei tule kivoja vieraslajeja? Pingviinit, mangustit tai delfiinit olisivat hauskempia kuin kyttyrälohi ja hirvikärpänen
9:00
"Sana Estonia ei merkitse enää sitä mitä ennen syyskuun 28. päivää” – 25 vuotta sitten tapahtunut lauttaturma vahingoitti pientä, uutta valtiota
9:00
Avustuskiista eteni hallinto-oikeuteen – OPS Kiinteistöt vaatii oikaisua kaupungin päätökseen: "Sitä voi tietenkin tavallaan pohtia, että ovatko kriteerit oikeat" Tilaajille
8:09
"Täyssähköinen rekkaveturi maksaa tuplat" – Onko tulevaisuus sittenkin kaasu- eikä sähkörekoissa? Raahelainen Korsu Oy hankkii kokemuksia kaasu-Scaniasta
8:00
Tulikorit ja -padat yleistyvät kotipihoilla, mutta mistä puut? Polttopuiden hinnoissa ja laadussa on isoja eroja
8:00
Mitä eroa on Italialla ja Espanjalla? Katso, kummassa kahvin tilaaminen ruokailun jälkeen on kuin kiroaisi kirkossa ja kummassa juodaan enemmän alkoholia Tilaajille
7:00
Luomupossu Hilla telmii kavereineen sikalan pahnoilla
29
Kataiselle Sitran johtopaikan hävinnyt professori Markku Wilenius: "Kyllä tämä herättää kysymyksiä, minkälaista politikointia tässä maassa tehdään"
19
Stora Enso sai yt-neuvottelut valmiiksi, yhteensä 365 irtisanotaan – paperin valmistus Oulussa jatkuu syksyyn 2020 saakka
10
Taivalkoskelta löytyi kaksi hirvenruhoa, asiaa tutkitaan metsästysrikoksena – kansalaisilta pyydetään havaintoja
8
"Täyssähköinen rekkaveturi maksaa tuplat" – Onko tulevaisuus sittenkin kaasu- eikä sähkörekoissa? Raahelainen Korsu Oy hankkii kokemuksia kaasu-Scaniasta
7
Opetusministeri Li Andersson ensi viikon ilmastolakosta: Kouluissa hyvä keskustella pelisäännöistä, jotta vapaus mielenilmaisuun toteutuu
5
Jukka Keskitalo teki uransa ensimmäisen piispantarkastuksen Karjasillalla – satoja vuosia vanha perinne saa uutta väriä ilmastoasioista
4
Siltatyömaa hidastaa liikennettä Pohjantiellä lähes kahden vuoden ajan – järjestelyn ensimmäisinä päivinä odotettavissa ruuhkaa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Miksi et halua maksaa veroja?

Jos elät työmarkkinatuella, sinun veroprosenttisi on -100. Kaikki, mitä saat, on toisten maksamia veroja. Itse et maksa ... Lue lisää...
Backstreet Boys

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

21.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image