Pääkirjoitukset

Otetaan Slushista opiksi

Pääkirjoitukset 4.12.2017 6:00
Pääkirjoitus

Se alkoi vuonna 2008 runsaan parinsadan osallistujan kokoontumisena. Tänä vuonna kyseessä oli jo noin 2 600 yrityksen, 1 500 rahoittajan, 600 toimittajan ja yleisö mukaan lukien noin 20 000 ihmisen megatapahtuma, jonne teknologia-alan tähdet ja muut tulevaisuuden suunnannäyttäjät tulevat kernaasti esiintymään.

Perjantaina Helsingin Messukeskuksessa päättyneessä tapahtumassa kävi nyt esimerkiksi kolme prinssiä. Ja vaikka he eivät olleet liikkeellä kultarahasäkin kanssa tai muutenkaan sijoittajina, he toivat tapahtumaan lisänäkyvyyttä – jota toki ennestäänkin on mittavaa.

Slush onitsessään esimerkki mainiosta innovaatiosta eli oivalluksesta, joka on noussut lentoon. Luotiin yksinkertaisesti alusta, jolla toisiaan tarvitsevat tahot eli kasvua hakevat yritykset ja niiden mahdolliset rahoittajat voivat kohdata.

Slush on jo monistettu Tokioon, Shanghaihin ja Singaporeen, joissa kokoontumiset ovat toistaiseksi alkuperäistä pienempiä.

Suomalaisten kasvuyritysten kannalta tapahtuman sijaintipaikka on mitä mainioin: sijoittajien tapaamiseksi ei vaadita mannertenvälisiä lentoja, he tulevat tänne itse. Kohtaamisten mahdollisuutta käyttivät tänäkin vuonna hyväkseen myös useat Oulun seudun yritykset.

Suomessa yritysten on mahdollista saada myös julkista tukea. Jonkinlaisena lakmustestinä yrityksen ja sen tuotteen markkinoilla menestymisen mahdollisuuksista voi kuitenkin pitää sitä, että sijoittajaksi tulee myös yksityistä rahaa.

Suomen ja Euroopan näkökulmasta Slush on merkittävä myös siksi, että maailman huipulle nousseet suomalaiset ja jopa eurooppalaiset start-upit ovat olleet viime vuosina harvinaisia. Parin vuoden takaisen tilaston mukaan ylivoimaista kärkisijaa tässä kisassa pitää Yhdysvallat, ja toisena tulee Kiina.

Koulutuksessa ei täällä pitäisi olla vikaa, mutta onko ehkä asenteessa, sekä yritysten että rahoittajien?

Slushiin tänä vuonna osallistuneiden, Oulussa toimivien yritysten joukkoon kuuluivat esimerkiksi hyvinvointisormuksia kehittävä Ōura, mobiilipelifirma Koukoi Games, ledikalvoja valmistava Flexbright, ohjelmistoyritys Haltian ja kuntolaitteita valmistava Weela. Lisäksi paikalla oli monia sellaisia yrityksiä, joilla on toimintaa myös Oulussa.

Slush on yksi väylä nostaa oululaisen teknologiaosaamisen tunnettuutta. BusinessOulu puolestaan tekee pitkäjänteisesti omaa työtään oululaisen osaamisen tukemiseksi ja esiintuomiseksi.

Slushinmenestys herättää kuitenkin kysymyksen, olisiko oululaisen teknoalan laajan kirjon esiin nostamiseksi vielä luotava jokin iso esittäytymisen foorumi.

Oulussa jo puolenkymmentä kertaa järjestetty kasvuyritystapahtuma Polar Bear Pitching on tapahtumana omaperäinen ja hauska, eikä siitä ole syytä luopua – vaikka tapahtumaan osallistuminen vaatiikin kylmän sietoa. Olisiko se mahdollista liittää osaksi jotain suurempaa näyttäytymistä?

Slushilla on yksinkertainen idea, joka on toiminut. Mikä olisi oululainen menestysidea?

MAINOS

Kommentoi

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Tämä jupakka jää historiaan esimerkkinä jääräpäisyydestä ja kollektiivisesta tyhmyydestä.

Tenava, olisit lainannut tämänkin Korkmanin sanomasta: "työtaistelu- toimiin on ryhdytty kevyin perustein ja osin poliit... Lue lisää...
Demokratian tekijä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.10.

Fingerpori

17.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image