Pääkirjoitukset

Nuorten kuljettajien poik­keus­lu­pa­kor­tis­ta tuli melkein normi – hyvä tarkoituskaan ei saa johtaa lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den hei­ken­ty­mi­seen

KUVA: Toivo Kiminki
Pääkirjoitukset 25.10.2019 6:00
Pääkirjoitus

17-vuotiaiden hakemien ja saamien ajokorttilupien määrä on ylittänyt kaikki odotukset. Ajokortti-ikä näyttää todellisuudessa putoavan vuodella. Tämän merkitys liikenneturvallisuuteen pitää selvittää tarkasti.

Viime vuoden heinäkuussa tuli voimaan laki, jonka perusteella henkilöauton ajoon vaadittavan B-kortin saa aiempaa helpommin jo 17-vuotiaana. Kun ikäpoikkeuksen saattoi ennen saada vain "painavista" syistä, nyt riittävät "erityiset" syyt.

Jälkimmäisiin kuuluu esimerkiksi työ tai opiskelu paikassa, jonne kulkeminen on julkisilla välineillä hankalaa ja runsaasti aikaa vievää.

Muihin syihin hyväksytään myös kulku harrastuksiin, jotka ovat tavoitteellisia. Näin on usein esimerkiksi urheilun tai musiikin kohdalla. Ajokortin saanti edellyttää normaalia ajotutkintoa.

Lainmuutoksen taustalla on aivan järkeviä perusteluja. Suomessa etäisyydet ovat usein pitkiä. Jos syrjässä asuva nuori saa työtä tai opiskelupaikan kauempaa, liikkumisen vaikeudesta ei saisi tulla estettä opin tielle ja työelämään astumiselle.

Uusi säännös on ollut voimassa kohta kuusitoista kuukautta, ja poikkeuslupia koskevat tilastot tuolta ajalta ovat yllättäviä. Lupia myöntävän Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreen tiedon mukaan ikäpoikkeuksia on tänä vuonna tähän mennessä myönnetty jo noin 9 300 (Kaleva 24.10.).

Lukema on melkoinen siihen nähden, että 17-vuotiaiden ikäluokan koko on noin 58 000, ja osa tästä nuorten joukosta ei ajokorttia edes aio ajaa.

Jos eduskunta halusi lainmuutoksen avulla päästää 17-vuotiaat laajasti rattiin, viranomainen on päätöksissään noudattanut vain lainsäätäjän tahtoa. Ajokorttilain sanamuoto antaa kuitenkin tilaa viranomaistulkinnoille.

Tulkinnat eivät nyt näytä olleen erityisen tiukkoja. Jos ylivoimainen enemmistö hakemuksista hyväksytään, voi kysyä, onko enää edes kyse poikkeusluvista.

Sanojen merkityksen ja viranomaisten tulkintaperusteiden pohtimisen sijasta kaikkein tärkein kysymys on kuitenkin se, mitä tien päällä tapahtuu.

Nyt 17-vuotiaat voivat liikkua helpommin ja mukavammin kuin ennen, ja se on myönteistä. Vielä olennaisempaa on kuitenkin se, mitä entistä nuoremman kuljettajajoukon ilmestyminen teille merkitsee liikenneturvallisuudelle.

Pari viime aikojen uutista on ehtinyt hätkäyttää. Kurikassa kaksi ihmistä kuoli liikenneturmassa, jossa 17-vuotias poikkeusluvalla kortin saanut kuljettaja ajoi ulos. Aiemmin tässä kuussa Limingassa poliisin tutkaan ajoi poikkeusluvan saanut 17-vuotias nuorimies, joka ylitti nopeusrajoituksen 90 kilometrillä tunnissa.

Kuusitoista kuukautta ei ehkä vielä riitä sen arvioimiseksi, miten poikkeuslupauudistus on vaikuttanut liikenneturvallisuuteen. Onnettomuustilastot pitää kuitenkin analysoida ja tarvittavat johtopäätökset tehdä siinä vaiheessa, kun tietoa on enemmän. Tutkittu tosiasia on, että nuorten kuljettajien onnettomuusriski on suurempi.

Jos tarvetta ilmenee, on muutettava lakia tai sen tulkintaa. Hyvä tarkoitus ei saa johtaa nuorten kuljettajien tai muiden tiellä liikkuvien turvallisuuden heikentymiseen.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (41)

Miksi poikkeusluvalla saatu kortti ei voisi antaa vain rajoitetun ajo-oikeuden?
Siis lupa ajaa vain koulumatka-, työmatka- tai harrastuksiin ajoja. Näihinhän se on anottukin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entinen käytäntö ihan hyvä eli kortti 18 vuotiaalle, vieläpä olisi hyvä, jos olisi mopokortti takataskussa ajettuna, sillä se jo opettanut liikennekäyttäytymistä etukäteen.
Nykyinen ajo-opetus osittain ajo-stimulaattorien varassa, sillä varsinaista tiellä tapahtuvaa ajo-opetusta vähennetty ja se myös näkyy esim. väistämistilanteissa.
Uusia tieliikennemerkkejä tullut lisää ja sääntöihin tullut muutoksia, niin olisi hyvä, että niistä lähetettäisiin kotiin tiedotetta myös vanhemmalle väestölle, jotka ovat kuitenkin liikenteessä mukana, sillä vuosikymmeniä sitten opitut säännöt enään välttämättä päde.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehkä ei kuitenkaan olla vielä niin pitkällä että stimulaattorit olisivat käytössä ajo-opetuksessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä liene, mutta ajo-simulaattorilla opetetaan esim. liukkaankelin ajo-opetusta, sillä sekin opettelu luonnon olosuhteissa siirretty historiaan, enkä pidä tätä päätöstä kovinkaan hyvänä edistyksenä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä oon kuullu ja lukenut lehdistä että yli 30v:n ikäisiäkin on kaahannut tiellä ja joitakin ajanut myös kuolonkolarinkin. Itsellä tyttö sai 17v kortin opetusluvalla ja siivosti on ajanut ja helpottanut ettei ole itse tarvinnut joka paikkan lähtä kuskailemaan. Joka ikäluokassa varmaan osa jotka luulee että liikenne säännöt koskee vain toisia eikä itseä, miten ois psykoloogin ja poliisin lausunto ennen kortin saantia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajokortti-ikää pitäisi mieluummin nostaa 19 vuoteen, kuin laskea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun autot keksittiin, niin joku sanoi, että ihmisen aivot eivät enää kykene seuraamaan tilanteita, saati ympäristöään, jos nopeudet nousevat yli huiman 40 km/h !!
Onhan se naurettavaa, vaikka totta onkin!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

aluksi itseliikkuvien vaunujen rajoitus oli 15 km/h, ja edellä piti kulkea varoituslipun kantaja.

Nykyisin liikenteen lisääntyessä asuntoalueilla on yleisesti 30 ja 40 km/h rajoitusalueita, mutta jo 50 km rajoitusalueella joku on saanut -- kuivassa kesäkelissä -- autonsa mutkasta rajusti puuhun.

Ajo-oikeuden pitäsi varmaankin olla asteitteinen, että todistettuaan vastuullisuutensa saisi suorittaa seuraavan portaan kortin, huomioiden omat taidot ja ympäristön vaativuus.
Ehkä mobiilipalveluihinkin pitäisi lisätä liikennevaroitus-äppi etteivät kaiken mobiilin tekniikan tulvassa kävele epähuomiossa vaaraan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

GPS-laite nuorten autoon pakolliseksi, jos on toistuvia kohtuuttomia ylinopeuksia niin vuodeksi kasvamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä mahtaisi olla paras tapa ehkäistä mahdollisimman hyvin liikenneonnettomuuksia?? Monesta ikäluokasta löytyy riskikuljettajia. En olisi antanut poikkeuslupia 17 vuotiaille. No miksi? Koska 18 vuotiaissakin (ja hieman vanhemmissakin) on tietty näyttämisen halua. Silloin unohtuu se että liikenteessä on muitakin kuin he. Säännötkin ovat olemassa mutta niistä viis kun pääsee pätemään. Miksihän edellinen hallitus ja eduskunnan enemmistö hyväksyi asian????

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tähän tulisi tehdä ainakin yksi muutos, opetusluvalla ei 17-vuotiaalle saa antaa ajokorttia, vaan on mentävä autokouluun. Nyt opetuksen laatua ei takaa mikään, isän opit ja asenteet siirtyvät liian helposti lapsille. Kun isällä on "A***" tai "B**" merkkinen auto, sekä välinpitämätön asenne liikenteeseen, miksipä ei poikakin kokeilisi samoja oppeja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei missään nimessä korttia nuorempana.....liikaa jo kapistuksia liikenteessä....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan ok uudistus, kyllä 17 vuotias pystyy ajamaan siinä missä 18 vuotiaskin.
Autokoulussa pitäisi järjestää tutustuminen muutamaan oikeaan kolariautoon, kaikkine sotkuineen ja kertoa mitä autossa olijoille on tapahtunut. Ja kertoa se, että tyhmäilemällä olet helposti seuraava.
Ja vaikka parin ensimmäisen vuoden aikana tehty liikennerikkomus johon liittyy sana törkeä, aiheuttaisi aina esimerkiksi vuoden mittaisen ajokiellon, ylinopeus kolme kuukautta. Voisi kummasti rauhoittaa nuoria kuskeja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lapsiko oli taas eilen ratissa kun samlla tiellä törttöilija rikkoi liikennesääntöjä 4 kertaan kilometrin matkalla. Onneksi pääsin kääntymään eri reitille, vaarallista ajaa tuollaisten kanssa samalla tiellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yhdenvertainen tasa-arvoisuus pitää kuitenkin olla kunnossa näitä lupia myönnettäessä. Jos joku saa poikkeusluvan tietyillä syillä, kiin kyllä muidenkin pitää se saada.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tätä poikkeamatarvetta onkin syytä punnita yhdessä sen toisen autokorttilain kanssa.
USA:ssa on jo ollut käytössä jonkinlainen nuorten ajokortti, josta voisi löytyä käyttökokemuksia suunnittelun pohjaksi.

Mikä sitten olisi turvallisin vaihtoehto. Aikoinaan käytetyn 80-lätkän sanottiin yllyttävän muita harkitsemattomiin ohituksiin, mutta mopoauto jää kolaritilanteessa myös ilman omaa syytään kakkoseksi, eikä normaalikokoisstakaan autoa pidetä turvallisena traktorinopeuksien yläpuolella.
Toisaalta joidenkin nuorten kuljettajien riskikäyttäytyminen jatkuu vielä yli kaksikymppisenäkin. Ehkä nopeuden sijasta kiihtyvyyden rajoitin toimisi paremmin?
Jostain autoilukin pitää kuitenkin aloittaa, etenkin pohjoisessa jossa lääniä riittää paremmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kevytauto on kuitenkin suojaavampi kuin mopoauto. Ja joka ryhmässä tulee löytymään riskikäyttäytyjiä, näin se vaan menee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (41)

Uutisvirta

53
Koulujen joulujuhlien lainmukaisuutta selvitetään myös Oulussa – Lyseon lukion iso ylioppilasjuhla mahtuu vain tuomiokirkkoon
52
"Miksi Lyseosta tuli tällainen kiistakapula", ihmetteli Jenni Pitko Oulun kaupunginvaltuustossa – Lyseon remontin esittely kirvoitti kiivasta keskustelua
36
SDP:n valtuustoryhmä päätti erottaa Husseinin luottamuspulan vuoksi – asiakas ei ollut poistunut taksista
14
Valmet Automotiven toimitusjohtaja näkee dieselskandaaleissa myös hyviä puolia – "Sähköautot tulevat nopeammin käyttöön kuin monet olettavat"
14
"Illan kiisselit kasvoilla vielä aamulla" – vanhustenhuollon tila on ollut tapetilla jo pitkään, silti esille nousee yhä todella vakavia epäkohtia
9
Lumisateessa lakkovahtina värjötellyt PAU:n pääluottamusmies: Tunnen kaikki, jotka ovat tulossa tänne töihin
6
Postin "aitagate" herättää ihmetystä - PAU:n puheenjohtaja kertoo, ettei uudesta kulkuväylästä päässyt sisään, ellei nimi ollut listalla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi yöllä ja aamulla maan pohjoisosassa sekä Keski-Suomen, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnissa lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

250 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Työvoimapula ko?

Nykyajan nuoret on vötkylöitä. Aamulla kun pitäisi aikaisin herätä ja sitten töhinmeno pitäisi olla, että menenpä sitte ... Lue lisää...
niin ja.,

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.11.

Fingerpori

12.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image