Pääkirjoitukset

Musta tuo valoa kauppiaalle

Pääkirjoitukset 23.11.2018 6:00
Pääkirjoitus

Näyttävästi markkinoitu alennusmyyntikampanja musta perjantai on laajentunut kaikille kaupan toimialoille. Toivottavasti se auttaa kuluttajaa huomaamaan kivijalkamyymälän parhaat puolet.

Alun perin Yhdysvalloista alkunsa saanut marraskuun alennusmyyntikampanja Black Friday eli musta perjantai on kotimaiselle kaupalle sekä uhka että mahdollisuus.

Myönteistä on varmasti se, että mustan alemyyntipäivän kaltainen markkinatapahtuma tuo myymälöihin kaivattuja asiakkaita. Joulumyyntiä edeltänyt marraskuu on ollut kaupan kannalta perinteisesti hiljainen kuukausi, joka on kaivannut piristystä ja kävijävirtaa.

Yleisömenestyksestä huolimatta musta perjantai ei yksiselitteisesti tarkoita kaupallista napakymppiä, vaikka kaupan kassakone kiliseekin iloisesti.

Vaikka myynti kasvaa, roimilla jopa 50 prosentin alennuksilla myyty käyttötavara ei kerrytä myyntikatetta, jolloin viivan alle jäävä tulos pysyy kaikesta näyttävästä kampanjoinnista huolimatta liki ennallaan.

Kaleva uutisoi (22.11.) Kaupan liiton tilastoihin perustuen, että musta perjantai ei kasvata liikevaihtoa kovinkaan tuntuvasti. Liiton mukaan ainoastaan kodintekniikan myynnissä on nähtävillä tuloksellinen kasvupiikki marraskuun neljäntenä viikonvaihteena.

Silti koko kaupan ala on mukana alekampanjassa. Uusimpana piirteenä on alennusmyynnin levittäytyminen koko viikolle.

Mustan perjantain laajeneminen kertoo, millaisessa mullistuksessa erityisesti myymäläostaminen on ollut koko 2010-luvun.

Maksusovellusten arkipäiväistyessä verkkokauppa on haukannut yhä suurempia osuuksia kuluttajamarkkinoilta. Samalla kehitys on sysännyt monet liikkeet ahdinkoon.

Esimerkiksi sopii Helsingin Kalasatamassa syksyllä avattu uusi kauppakeskus Redi, joka on antanut tuoreet kasvot tukalalle tilanteelle. Asiakkaat eivät ole ottaneet Rediä omakseen, niinpä osa yrityksistä harkitsee jo lapun laittamista luukulle muutaman kuukauden jälkeen ja poistumista vähäiseksi jääneen myynnin vuoksi.

Redin asiakaskato on kuitenkin laajempi ilmiö. Monet muutkin kauppakeskukset eri puolilla Suomea ovat vastaavanlaisissa vaikeuksissa. Tyhjiin tiloihin on hankala saada yrittäjiä, koska kauppa ei käy tarpeeksi liukkaasti.

Selitys on varsin karu. Ostoskeskusten kauppiaat kilpailevat samoista asiakkaista verkkokauppojen kanssa.

Varsinkin vaatekauppa on kärsinyt kuluttajien siirtymisestä verkkoon. Asiakas saattaa kipaista sovittamassa takkia kivijalkapuodissa mutta varsinainen ostos tehdään verkkokaupasta. Myös kuluttajaelektroniikan nettikauppa on kasvussa.

On selvää, ettei tällainen yhtälö suosi henkilökuntaa palkannutta, liiketiloistaan vuokraa maksavaa ja varastoa pitävää kauppiasta.

Perinteisen kivijalkakaupan on tartuttava jokaiseen tilaisuuteen tavoittaa asiakkaita. Yksi sellainen on musta perjantai.

Toivottavasti kampanja toimii sisäänheittäjänä sellaisille verkkokaupassa asioiville kuluttajille, jotka huomaavat asiantuntevan ja henkilökohtaisen palvelun arvon.

 

MAINOS

Kommentoi

Maapallon ihmiskunnalle on elintärkeää, että talous pyörii eli kulutamme teollisuuden valmistamia tuotteita. Henri Fordin sanoin: " Raha on kuten käsi tai jalka-käytä sitä tai se kuihtuu pois". Suomen valtiolle kilahtaa miljardeja euroja tullimaksuina, arvonlisäveroina ja palkkojen veroista Black Fridayn ansiosta. Ja mikä tärkeintä: Kauppiaat ja heidän työntekijät tienaavat rahaa, Jees. Kiinassa ovat tehtaat tuottaneet tavaroita täydellä teholla, rahtausyhtiöt ovat puskeneet tuotetut tavarat Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Mediayhtiöiden painokoneet ja palvelimet ovat täystyöllistettyjä kauppiaiden tarjousilmoituksien julkaisemisesta. Maapallolla on kulunut hirveät määrät energiaa ja luonnonvaroja Black Fridayn toteuttamiseksi. Pitää avata uusia öljy- ja kaasukenttiä, kaivoksia, rakentaa uusia rahtilaivoja, paperikoneita, painokoneita ja parantaa tietoverkkoja ympäri maailmaa. Osakekurssit nousevat maailman bisneskeskuksissa, kun tienatut rahat sijoitetaan osakkeisiin ja raaka-aineisiin. Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa ja on rahaa kulutettavaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toisaalta moni, hyvin moni, on miettinyt, miksi ostoskeskuksia pitää rakentaa tätä tahtia. Jossain vaiheessa raja tulee vastaan, ja se raja taitaa olla tullut nyt. Asiakasmäärät esimerkiksi Redin kohdalla on alunperinkin laskettu metroliikenteen mukaan, ei potentiaalisten asiakkaitten mukaan. Eihän se nyt näin voi mennä, että ostoskeskuksessa asioimisesta tulee kansalaisvelvollisuus ja jatkuvaan kuluttamiseen painostetaan, kun ensin on huijattu pienyrittäjät pistämään rahansa projektiin, jonka riskit on tahallaan pimitetty.
Silloin, kun nettiä ei vielä ollut, oli ostoskeskuksiakin huomattavasti vähemmän. Asiakkaita ei silloinkaan olisi riittänyt jokaiseen liikkeeseen, jos ostoskeskuksia olisi ollut yhtä paljon kuin nyt.
Netti on tullut jäädäkseen, ja onhan siinä paljon hyviäkin puolia. Monen palkka menee ihan peruselämiseen, ja netin kautta saa ostettua edullisesti sen minkä tarvitsee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hallitus on "markkinoinut" jo kolmannekselle kotitalouksista mustan vuoden. Ei ole enää millä ostaa yhtenäkään päivänä. Saapa nähdä ehtiikö laajentaa puoleen kansaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onneksi ei ole tullut veronpalautukset tililleni ;D jää mustan perjantain ostokset tekemättä.
Onneksi on muita suunnitelmia veronpalautuksilleni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

76
Kerro meille: Millä keinoilla kuka tahansa meistä voisi nyt tukea yrityksiä?
39
Asiantuntijat: Sosiaali- ja terveysministeriön käsitys koronan tarttuvuudesta taksissa on virheellinen
31
OYSissa hoidettavana kahdeksan koronapotilasta, joista kuusi tehohoidossa – työntekijällä ensimmäinen tuntemattomasta lähteestä tullut tartunta
25
Oululaisfirman pikatestiä voidaan käyttää myös koronan löytämiseen – testitulos luetaan älypuhelimen ruudulta
24
Stockmann hakeutuu yrityssaneeraukseen – koronaepidemia katkaisi uudistusohjelman aloittaman nousun
20
Suojavarusteiden väitetään jumittavan sairaanhoitopiireissä – "Yhdenvertainen kohtelu on turvattava kaikin keinoin"
18
THL:n maanantain luvut: Suomessa pian 2 200 varmistettua tartuntaa, kasvua eilisestä peräti 249 tapausta – PPSHP:n alueella kahdeksan lisää

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

310 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Amerikkalainen miljardööri lahjoittajana

Tämä uutinen on kyllä monella juttutupalaisella erittäin hankalasti uskottavissa, kun täällä on vuosikaudet tiedetty, et... Lue lisää...
Tuntematon

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

6.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image