Pääkirjoitukset

Musta tuo valoa kauppiaalle

Pääkirjoitukset 23.11.2018 6:00
Pääkirjoitus

Näyttävästi markkinoitu alennusmyyntikampanja musta perjantai on laajentunut kaikille kaupan toimialoille. Toivottavasti se auttaa kuluttajaa huomaamaan kivijalkamyymälän parhaat puolet.

Alun perin Yhdysvalloista alkunsa saanut marraskuun alennusmyyntikampanja Black Friday eli musta perjantai on kotimaiselle kaupalle sekä uhka että mahdollisuus.

Myönteistä on varmasti se, että mustan alemyyntipäivän kaltainen markkinatapahtuma tuo myymälöihin kaivattuja asiakkaita. Joulumyyntiä edeltänyt marraskuu on ollut kaupan kannalta perinteisesti hiljainen kuukausi, joka on kaivannut piristystä ja kävijävirtaa.

Yleisömenestyksestä huolimatta musta perjantai ei yksiselitteisesti tarkoita kaupallista napakymppiä, vaikka kaupan kassakone kiliseekin iloisesti.

Vaikka myynti kasvaa, roimilla jopa 50 prosentin alennuksilla myyty käyttötavara ei kerrytä myyntikatetta, jolloin viivan alle jäävä tulos pysyy kaikesta näyttävästä kampanjoinnista huolimatta liki ennallaan.

Kaleva uutisoi (22.11.) Kaupan liiton tilastoihin perustuen, että musta perjantai ei kasvata liikevaihtoa kovinkaan tuntuvasti. Liiton mukaan ainoastaan kodintekniikan myynnissä on nähtävillä tuloksellinen kasvupiikki marraskuun neljäntenä viikonvaihteena.

Silti koko kaupan ala on mukana alekampanjassa. Uusimpana piirteenä on alennusmyynnin levittäytyminen koko viikolle.

Mustan perjantain laajeneminen kertoo, millaisessa mullistuksessa erityisesti myymäläostaminen on ollut koko 2010-luvun.

Maksusovellusten arkipäiväistyessä verkkokauppa on haukannut yhä suurempia osuuksia kuluttajamarkkinoilta. Samalla kehitys on sysännyt monet liikkeet ahdinkoon.

Esimerkiksi sopii Helsingin Kalasatamassa syksyllä avattu uusi kauppakeskus Redi, joka on antanut tuoreet kasvot tukalalle tilanteelle. Asiakkaat eivät ole ottaneet Rediä omakseen, niinpä osa yrityksistä harkitsee jo lapun laittamista luukulle muutaman kuukauden jälkeen ja poistumista vähäiseksi jääneen myynnin vuoksi.

Redin asiakaskato on kuitenkin laajempi ilmiö. Monet muutkin kauppakeskukset eri puolilla Suomea ovat vastaavanlaisissa vaikeuksissa. Tyhjiin tiloihin on hankala saada yrittäjiä, koska kauppa ei käy tarpeeksi liukkaasti.

Selitys on varsin karu. Ostoskeskusten kauppiaat kilpailevat samoista asiakkaista verkkokauppojen kanssa.

Varsinkin vaatekauppa on kärsinyt kuluttajien siirtymisestä verkkoon. Asiakas saattaa kipaista sovittamassa takkia kivijalkapuodissa mutta varsinainen ostos tehdään verkkokaupasta. Myös kuluttajaelektroniikan nettikauppa on kasvussa.

On selvää, ettei tällainen yhtälö suosi henkilökuntaa palkannutta, liiketiloistaan vuokraa maksavaa ja varastoa pitävää kauppiasta.

Perinteisen kivijalkakaupan on tartuttava jokaiseen tilaisuuteen tavoittaa asiakkaita. Yksi sellainen on musta perjantai.

Toivottavasti kampanja toimii sisäänheittäjänä sellaisille verkkokaupassa asioiville kuluttajille, jotka huomaavat asiantuntevan ja henkilökohtaisen palvelun arvon.

MAINOS

Kommentoi

Maapallon ihmiskunnalle on elintärkeää, että talous pyörii eli kulutamme teollisuuden valmistamia tuotteita. Henri Fordin sanoin: " Raha on kuten käsi tai jalka-käytä sitä tai se kuihtuu pois". Suomen valtiolle kilahtaa miljardeja euroja tullimaksuina, arvonlisäveroina ja palkkojen veroista Black Fridayn ansiosta. Ja mikä tärkeintä: Kauppiaat ja heidän työntekijät tienaavat rahaa, Jees. Kiinassa ovat tehtaat tuottaneet tavaroita täydellä teholla, rahtausyhtiöt ovat puskeneet tuotetut tavarat Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Mediayhtiöiden painokoneet ja palvelimet ovat täystyöllistettyjä kauppiaiden tarjousilmoituksien julkaisemisesta. Maapallolla on kulunut hirveät määrät energiaa ja luonnonvaroja Black Fridayn toteuttamiseksi. Pitää avata uusia öljy- ja kaasukenttiä, kaivoksia, rakentaa uusia rahtilaivoja, paperikoneita, painokoneita ja parantaa tietoverkkoja ympäri maailmaa. Osakekurssit nousevat maailman bisneskeskuksissa, kun tienatut rahat sijoitetaan osakkeisiin ja raaka-aineisiin. Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa ja on rahaa kulutettavaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toisaalta moni, hyvin moni, on miettinyt, miksi ostoskeskuksia pitää rakentaa tätä tahtia. Jossain vaiheessa raja tulee vastaan, ja se raja taitaa olla tullut nyt. Asiakasmäärät esimerkiksi Redin kohdalla on alunperinkin laskettu metroliikenteen mukaan, ei potentiaalisten asiakkaitten mukaan. Eihän se nyt näin voi mennä, että ostoskeskuksessa asioimisesta tulee kansalaisvelvollisuus ja jatkuvaan kuluttamiseen painostetaan, kun ensin on huijattu pienyrittäjät pistämään rahansa projektiin, jonka riskit on tahallaan pimitetty.
Silloin, kun nettiä ei vielä ollut, oli ostoskeskuksiakin huomattavasti vähemmän. Asiakkaita ei silloinkaan olisi riittänyt jokaiseen liikkeeseen, jos ostoskeskuksia olisi ollut yhtä paljon kuin nyt.
Netti on tullut jäädäkseen, ja onhan siinä paljon hyviäkin puolia. Monen palkka menee ihan peruselämiseen, ja netin kautta saa ostettua edullisesti sen minkä tarvitsee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hallitus on "markkinoinut" jo kolmannekselle kotitalouksista mustan vuoden. Ei ole enää millä ostaa yhtenäkään päivänä. Saapa nähdä ehtiikö laajentaa puoleen kansaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onneksi ei ole tullut veronpalautukset tililleni ;D jää mustan perjantain ostokset tekemättä.
Onneksi on muita suunnitelmia veronpalautuksilleni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

15:00
Limingan työllisyystilanne parantunut – kunnassa 5,1 prosenttia työttömiä, koko Pohjois-Pohjanmaalla 9,4 prosenttia
14:59
Epäilys harvinaisesta vieraasta sai muoniolaisen luontoharrastajan kulkemaan metsässä viikkoja – lopulta riistakamera tallensi kuviin mäyrän
14:44
Pääministeri Rinne painotti EU:n globaalia ilmastojohtajuutta esitellessään Suomen puheenjohtajakauden tavoitteita
14:16
Puheenjohtaja Mika Kari: Tiedusteluvalvontavaliokunnassa ei ole mystiikkaa - me valvomme, emme tiedustele
13:41
Yhdysvaltojen rajavartiolaitoksen johtajan vaihtuminen ei takaa parannusta rajalla jumissa olevien lasten elinoloihin
13:38
Suviseuralaiset jonottivat Muhoksen Matokorpeen jo ennen alueen aukeamista ­– pahimpien ruuhkahuippujen ennustetaan ajoittuvan iltoihin
13:04
Mies tuomittiin törkeästä pahoinpitelystä vankeuteen – puukotti Oulussa leipäveitsellä
50
Työministeri Timo Harakka tarjoaa lempiveroaan vaihtoehdoksi, jos julkista taloutta tarvitsee vaalikauden lopulla tasapainottaa
30
Kaikkonen sai haastajan – elinkeinoministeri Katri Kulmuni hakee keskustan puheenjohtajaksi
29
Poliisi tehnyt virka-apupyynnön Luonnonvarakeskukselle Kuusamon Rautakarhusta: "Ensin selvitetään Luonnonvarakeskuksen kanssa, onko karhun auttaminen mahdollista"
26
19-vuotias sotki Rotuaarilla tussin kanssa – poliisi tutkii vahingontekona
24
Katuruokafestivaali täyttää Oulun torin kansainvälisillä mauilla – kolmannen kesän uutuudet tulevat Italiasta ja Ranskasta
23
Paloauto suistui ojaan Suviseura-alueella Muhoksella
21
Apulaisoikeusasiamies pitää kaupunginvaltuutettu Moilasen ihmisroskapuheenvuoroa "epäasiallisena, epäkunnioittavana ja loukkaavana"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juhannusjuhlat 1944

152 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Suomen on aika ottaa markka takaisin

Kansa voisi olla tyytyväinen kunnes ensimmäinen devalvaatio tai muu markan arvon romahdus nostaisi tuontitavaroiden ja p... Lue lisää...
Devalvaatio

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image