Pääkirjoitukset

Musta tuo valoa kauppiaalle

Pääkirjoitukset 23.11.2018 6:00
Pääkirjoitus

Näyttävästi markkinoitu alennusmyyntikampanja musta perjantai on laajentunut kaikille kaupan toimialoille. Toivottavasti se auttaa kuluttajaa huomaamaan kivijalkamyymälän parhaat puolet.

Alun perin Yhdysvalloista alkunsa saanut marraskuun alennusmyyntikampanja Black Friday eli musta perjantai on kotimaiselle kaupalle sekä uhka että mahdollisuus.

Myönteistä on varmasti se, että mustan alemyyntipäivän kaltainen markkinatapahtuma tuo myymälöihin kaivattuja asiakkaita. Joulumyyntiä edeltänyt marraskuu on ollut kaupan kannalta perinteisesti hiljainen kuukausi, joka on kaivannut piristystä ja kävijävirtaa.

Yleisömenestyksestä huolimatta musta perjantai ei yksiselitteisesti tarkoita kaupallista napakymppiä, vaikka kaupan kassakone kiliseekin iloisesti.

Vaikka myynti kasvaa, roimilla jopa 50 prosentin alennuksilla myyty käyttötavara ei kerrytä myyntikatetta, jolloin viivan alle jäävä tulos pysyy kaikesta näyttävästä kampanjoinnista huolimatta liki ennallaan.

Kaleva uutisoi (22.11.) Kaupan liiton tilastoihin perustuen, että musta perjantai ei kasvata liikevaihtoa kovinkaan tuntuvasti. Liiton mukaan ainoastaan kodintekniikan myynnissä on nähtävillä tuloksellinen kasvupiikki marraskuun neljäntenä viikonvaihteena.

Silti koko kaupan ala on mukana alekampanjassa. Uusimpana piirteenä on alennusmyynnin levittäytyminen koko viikolle.

Mustan perjantain laajeneminen kertoo, millaisessa mullistuksessa erityisesti myymäläostaminen on ollut koko 2010-luvun.

Maksusovellusten arkipäiväistyessä verkkokauppa on haukannut yhä suurempia osuuksia kuluttajamarkkinoilta. Samalla kehitys on sysännyt monet liikkeet ahdinkoon.

Esimerkiksi sopii Helsingin Kalasatamassa syksyllä avattu uusi kauppakeskus Redi, joka on antanut tuoreet kasvot tukalalle tilanteelle. Asiakkaat eivät ole ottaneet Rediä omakseen, niinpä osa yrityksistä harkitsee jo lapun laittamista luukulle muutaman kuukauden jälkeen ja poistumista vähäiseksi jääneen myynnin vuoksi.

Redin asiakaskato on kuitenkin laajempi ilmiö. Monet muutkin kauppakeskukset eri puolilla Suomea ovat vastaavanlaisissa vaikeuksissa. Tyhjiin tiloihin on hankala saada yrittäjiä, koska kauppa ei käy tarpeeksi liukkaasti.

Selitys on varsin karu. Ostoskeskusten kauppiaat kilpailevat samoista asiakkaista verkkokauppojen kanssa.

Varsinkin vaatekauppa on kärsinyt kuluttajien siirtymisestä verkkoon. Asiakas saattaa kipaista sovittamassa takkia kivijalkapuodissa mutta varsinainen ostos tehdään verkkokaupasta. Myös kuluttajaelektroniikan nettikauppa on kasvussa.

On selvää, ettei tällainen yhtälö suosi henkilökuntaa palkannutta, liiketiloistaan vuokraa maksavaa ja varastoa pitävää kauppiasta.

Perinteisen kivijalkakaupan on tartuttava jokaiseen tilaisuuteen tavoittaa asiakkaita. Yksi sellainen on musta perjantai.

Toivottavasti kampanja toimii sisäänheittäjänä sellaisille verkkokaupassa asioiville kuluttajille, jotka huomaavat asiantuntevan ja henkilökohtaisen palvelun arvon.

MAINOS

Kommentoi

Maapallon ihmiskunnalle on elintärkeää, että talous pyörii eli kulutamme teollisuuden valmistamia tuotteita. Henri Fordin sanoin: " Raha on kuten käsi tai jalka-käytä sitä tai se kuihtuu pois". Suomen valtiolle kilahtaa miljardeja euroja tullimaksuina, arvonlisäveroina ja palkkojen veroista Black Fridayn ansiosta. Ja mikä tärkeintä: Kauppiaat ja heidän työntekijät tienaavat rahaa, Jees. Kiinassa ovat tehtaat tuottaneet tavaroita täydellä teholla, rahtausyhtiöt ovat puskeneet tuotetut tavarat Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Mediayhtiöiden painokoneet ja palvelimet ovat täystyöllistettyjä kauppiaiden tarjousilmoituksien julkaisemisesta. Maapallolla on kulunut hirveät määrät energiaa ja luonnonvaroja Black Fridayn toteuttamiseksi. Pitää avata uusia öljy- ja kaasukenttiä, kaivoksia, rakentaa uusia rahtilaivoja, paperikoneita, painokoneita ja parantaa tietoverkkoja ympäri maailmaa. Osakekurssit nousevat maailman bisneskeskuksissa, kun tienatut rahat sijoitetaan osakkeisiin ja raaka-aineisiin. Elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa ja on rahaa kulutettavaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toisaalta moni, hyvin moni, on miettinyt, miksi ostoskeskuksia pitää rakentaa tätä tahtia. Jossain vaiheessa raja tulee vastaan, ja se raja taitaa olla tullut nyt. Asiakasmäärät esimerkiksi Redin kohdalla on alunperinkin laskettu metroliikenteen mukaan, ei potentiaalisten asiakkaitten mukaan. Eihän se nyt näin voi mennä, että ostoskeskuksessa asioimisesta tulee kansalaisvelvollisuus ja jatkuvaan kuluttamiseen painostetaan, kun ensin on huijattu pienyrittäjät pistämään rahansa projektiin, jonka riskit on tahallaan pimitetty.
Silloin, kun nettiä ei vielä ollut, oli ostoskeskuksiakin huomattavasti vähemmän. Asiakkaita ei silloinkaan olisi riittänyt jokaiseen liikkeeseen, jos ostoskeskuksia olisi ollut yhtä paljon kuin nyt.
Netti on tullut jäädäkseen, ja onhan siinä paljon hyviäkin puolia. Monen palkka menee ihan peruselämiseen, ja netin kautta saa ostettua edullisesti sen minkä tarvitsee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hallitus on "markkinoinut" jo kolmannekselle kotitalouksista mustan vuoden. Ei ole enää millä ostaa yhtenäkään päivänä. Saapa nähdä ehtiikö laajentaa puoleen kansaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onneksi ei ole tullut veronpalautukset tililleni ;D jää mustan perjantain ostokset tekemättä.
Onneksi on muita suunnitelmia veronpalautuksilleni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

21:04
Seurasimme lumensyöjäjunan ensimmäistä testiä Suomessa – Monsteri saapui Venäjältä Kainuun korpeen ja pani raiteet kuntoon, katso video
21:00
Suomi kokeili kaikkea, mutta hävisi koripalloilun EM-karsinta-avauksen Serbialle
20:54
Suomi hakee EU:lta tukea viidelle ratahankkeelle – päätökset luvassa ensi kesänä
20:47
Mirja Vehkaperä hyppää innoissaan liikkuvaan junaan Oulun kaupungihallituksen puheenjohtajaksi – "Oulun päätöksentekoon pitää saada entinen Oulu-henki takaisin" Tilaajille
20:46
Keskustan kunnallisjärjestö esittää yksimielisesti Mirja Vehkaperää Oulun kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi
20:19
Tällainen on venäläinen lumensyöjä – katso video monsteriveturista
20:03
Kärppien lahjakas puolustaja Aino Karppinen pelasi nuoruutensa poikien joukkueissa ja käy yhä poikajunioreiden treeneissä: "Tykkään, kun saa taklia, eikä tarvi väistellä ketään" Tilaajille
45
Nyt se on tutkittu – moni pitää vihreään kuluttamiseen kannustamista vastenmielisenä tuputtamisena
40
Karjasilta on kaikesta huolimatta vielä yksi maamme yhtenäisemmistä jälleenrakennusalueista – joitain käsittämättömiä kötöstyksiä löytyy Lukijalta
29
Lehto Group aloittaa yt-neuvottelut, yhtiön koko vuoden tulos reilusti tappiolla – neuvottelujen piirissä 400 ihmistä, yli sadan työt vaakalaudalla
28
Kärpät säilytti sarjataulukon piikkipaikkansa nihkeähköllä voitolla sarjajumbosta – Sportin Dufva: ”Paras tänään näkemäni maalintekijä oli Hannu Hilli Oulun Värisilmästä”
27
Oulun joukkoliikenteen lippuja voi pian ostaa automaateista seitsemästä eri paikasta – Lentokentälle tulossa kaivattu yhden bussimatkan ostomahdollisuus
26
Keskustan puheenjohtaja Kulmuni Mikko Kärnän seksiviesteistä: "Kaikille sattuu välillä myös tyhmyyksiä"
25
Uudet liikennemerkit tulevat Suomen teille – keltainen viiva vaihtuu valkoiseen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu erittäin huonoksi aamusta alkaen Etelä-Lapissa lumipyryn vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi yöstä alkaen Uudenmaan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen maan itäosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Keski-Lapissa ja Pohjois-Lapissa lumi- tai räntäsateen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi Perussuomalaisia pelätään?

181 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

600 000 EUROA AUTOIHIN

On kuulemma opposition kestävät. Eivät pääse kyytiin. Lue lisää...
Kyllä kestää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image