Pääkirjoitukset

Lisää pi­ris­tys­ruis­kei­ta kaupalle

Pääkirjoitukset 2.8.2016 0:00
Pääkirjoitus

Kaupan aukiolon vapauttaminen on osoittautunut oikeaksi. Niin myynti kuin työntekijämäärä on kasvanut.

Lisää piristystä kaupan ala voisi saada kansainvälisiltä markkinoilta, omatoimisesta tuonnista ja viennistä. Se edellyttää koulutusta.

Vähittäiskaupan murros ja Suomen hidas talouskasvu ovat kohdelleet pahimmin kaltoin kauppoja, jotka toimivat ainoastaan kotimarkkinoilla ja joilla ei ole kansainvälisiä kanavia.

Kaupan liiton maanantaina julkaiseman katsauksen mukaan puhtaat kotimarkkinayritykset ovat selviytyneet liikevaihdolla mitaten heikoimmin uusista haasteista.

Tieto ei ole yllätys rakennemuutoksen ja verkkokaupan jyllätessä. Sen sijaan yllättävää on, että omatoiminen kansainvälistyminen – perinteinen tuonti ja vienti – voi helpottaa kotimarkkinoilla toimivan kaupan kassatilannetta.

Kaupan liiton mukaan viime vuosina erikoiskaupassa ovat menestyneet kansainvälisillä markkinoilla toimivat suomalaisyritykset. Niitä ei vielä ole paljon, mutta tulokset ovat olleet rohkaisevia.

Kansainvälistyminen on tarkoittanut sitä, että yritys on käyttänyt internetin tarjoamaa ohituskaistaa ja hankkinut myytävää tavaraa itsenäisesti väliportaiden ohi. Omat kontaktit ulkomaisiin tavarantoimittajiin ja tuottajiin ovat parantaneet tulosta varsinkin erikoiskaupoissa.

Tuotteiden hankintakustannukset ovat pienentyneet ja myyntikate kasvanut, kun virallinen maahantuoja tai tukkuporras on puuttunut välistä.

Kansainvälistä osaamista kannattaisi kaupan alalla kehittää mitä pikimmin. Yritysten omatoimisuus kansainvälisillä areenoilla voisi toimia keinona vastata muuttuneeseen markkinatilanteeseen, jossa osa asiakkaista on siirtynyt ulkomaisiin verkkokauppoihin.

Pienissä alle kymmenen työntekijän yrityksissä kansainvälistymisen esteeksi on muodostunut tietämyksen puute.

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja huomauttaa tekemässään selvityksessä, että kauppojen asiantuntemusta kansainvälisessä kanssakäymisessä pitää kohentaa julkisin panostuksin, esimerkiksi Tekes-rahoituksen avulla.

Liiton julkaisemat tilastot osoittavat, että työsarkaa koulutukselle on paljon.

Vähittäiskaupan yrityksistä yhdeksän kymmenestä toimii kotimarkkinoilla, mutta vain noin yksi kymmenestä hankkii myytävää tavaraa ulkomailta tai vie kotimaisia tuotteita ulkomaille.

Kainous on harmillista. Tuonnin lisäksi kauppa voisi olla myös huomattavasti suurempi vientikanava suomalaisille kulutustavaroille.

Vähittäiskauppa tarvitsee uusia piristysruiskeita. Yksi sellainen on ollut vuoden alussa alkanut kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen.

Kaupan liiton laskelmien mukaan uudet aukiolot ovat kasvattaneet liikevaihtoa. Plussalle nousu on ollut merkittävä, sillä edellisenä vuonna päivittäistavarakauppa kutistui yli kaksi prosenttia ja tavaratalokauppa yli kolme. Työntekijämäärä on kasvanut noin 2 500:lla viime vuoden alkuun verrattuna.

Ala kuitenkin pelkää, että kuluttajien ostovoiman kasvu pysähtyy ja vähittäiskaupan kasvu hiipuu ensi vuonna. Paljon on kiinni hallituksen syksyllä tehtävistä veroratkaisuista.

MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työeläkkeisiin on myös puututtava

158 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Itsensä peukuttavat ja itsensä kanssa keskustelut

Mistä sinä tiedät että joku itse peukuttaa juttuaan? Lue lisää...
eräs vaan

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image