Pääkirjoitukset

Liikuskele, se kannattaa – kevytkin liikunta tuo huo­no­kun­toi­sel­le ter­veys­hyö­ty­jä

Reipas ja rasittava liikunta on ihmiselle hyväksi. Uusi aikuisille tarkoitettu liikkumissuositus opastaa kuitenkin, että myös keveyllä liikuskelulla on aiempaa suuremmat terveyshyödyt. Aiempaa matalammalta tasolta lähtevä liikuntasuositus mahdollistaa sen, että liikkeelle lähtö on huonokuntoisellekin helpompaa, kun jokainen askel kannattaa. KUVA: Pentti Vuosaari
Pääkirjoitukset 22.10.2019 6:00
Pääkirjoitus

Uudet aikuisten liikuntasuositukset kannustavat myös kevyeen liikuskeluun, sillä kaikki liikunta on kotiinpäin.

Terveysvaikutusten saavuttamiseksi hyväkuntoinen tarvitsee enemmän reipasta liikuntaa kuin huonokuntoinen.

 

Aikuisten uudet liikuntasuositukset tarjoavat liikkumattomille hyvän motiivin ja realistiset lähtökohdat aloittaa liikkuminen. Uudet liikkumissuositukset puhuvat nyt sen puolesta, että pienikin päivittäinen liikuskelu on parempi kuin ei mitään ja että jokainen ylimääräinen askel kannattaa.

Terveys- ja liikunta-alalla toimiva yksityinen tutkimus- ja asiantuntijakeskus UKK-instituutti julkisti maanantaina uuden aikuisille päivitetyn liikkumisen suosituksen. Se ottaa huomioon aiempaa kokonaisvaltaisemmin kevyen liikuskelun, paikallaan olon tauottamisen ja riittävän unen merkityksen.

Uusissa suosituksissa liikunnan aloittamisen kynnys on matalalla. Enää ei edes puhuta liikkumisesta vaan liikuskelusta. Kevyt liikuskelu voi koostua myös arkisista askareista kuten kotitöistä, siivouksesta, kauppareissusta ja niin edelleen.

Kymmenen vuotta vanha liikuntapiirakka on muuttunut liikkumisen suositukseksi. Uudistetusta liikkumisen suosituksesta on poistettu kehotus kerralla vähintään kymmenen minuuttia kestävistä liikkumishetkistä.

Uusi suositus muistuttaa, että jo muutaman minuutin liikuntapätkät tuottavat tulosta. Liikunnan terveyshyötyjen saavuttaminen ei edellytä salille lähtöä tai juoksulenkkiä, vaan kaikki liike on hyvästä. Jo kevyt liikuskelu voi alentaa verensokeri- ja rasva-arvoja, vilkastuttaa verenkiertoa sekä vetreyttää lihaksia ja niveliä. Pitkäkestoisessa istumatyössä kannattaa myös huolehtia tauoista.

Uudet suositukset vastaavat todennäköisesti hyvin liikkumattomuuden haasteeseen. Säännöllisesti raskasta liikuntaa harrastava tarvitsee erilaisia suosituksia kuin vähän liikuntaa harrastava.

Vanhan liikkumissuosituksen ydin on silti tallella. Reipasta liikkumista suositellaan 2,5 tuntia viikossa tai raskasta liikkumista 75 minuuttia viikossa sekä lihaskuntoharjoittelua kaksi kertaa viikossa. Kevyen liikuskelun riittävästä määrästä ei vielä ole suositusta vaan ohje on "mahdollisimman usein".

Hyväkuntoisella terveysvaikutusten saavuttaminen vaatii enemmän kuin huonokuntoisella. Siksi uuden suosituksen voi odottaa toimivan huonokuntoisilla hyvänä starttina liikkeelle lähdössä. Ajan myötä kunto kohenee ja vaatimukset kasvavat.

Elämäntapamuutoksiin liittyvien liikuntasuositusten vikana on usein se, että tavoite on liian korkealla. Terveysvaikutusten kannalta on epäilemättä tärkeämpää tuupata suuret huonokuntoisten massat liikkeelle kuin asettaa tavoitteeksi triathlonin suorittaminen. Liikuntaan tarvitaan yleensä motiivi, jonka avulla noustaan sohvalta, avataan ulko-ovi ja lähdetään ulos.

Uusi liikuntasuositus vastaa arjen haasteisiin. Suosituksia ei kuitenkaan tehdä sen mukaan, mikä on realistista, vaan tutkimustiedon perusteella. Liikkumisen suositus perustuu kattavaan tieteelliseen näyttöön ja amerikkalaiseen päivitettyyn suositukseen viime vuodelta.

Liikunnan ilo ja terveyshyödyt ovat hyviä kannustimia. Parasta on silloin, kun löytää liikuntamuodon, joka sopii itselle parhaiten.

MAINOS

Kommentoi

Näkyvät liikuskelevan jo sankoin ja joukoin.. ..nimittäin yli kasikymppisiä rollaattorimuoreja näkyy kylänraitilla vaeltelemassa.. Iäkkäät ukkelit eivät rollaattoreilla vaeltele, ovat jo maan povessa..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikuskelu parempaa kuin sohvalla makuu. Mutta miten eteenpäin. Jos vain liikuskelet, kunto alkaa rapistua.
Monipuolisuutta pitäisi olla, lihaskuntoa ja liikkuvuutta edistävää.
Uimahallit hyviä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nälkään tapettaisiin, jos en itse syö. Tämä on tiedetty Kittilässä aikoja sitten. Vanha kansa on ollut wiisas, mitähän muuta nykyaikainen tiedeyhteisö löytää ihmisen elämän parantamiseksi. Vierivä kivi ei sammaloidu, aivan mahtava sanonta, se myös todistaa tutkijoiden olevan oikeassa ihmisen liikkumisesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No eipäs todistakaan...kun sitä tähän ikään mennessä tietää jo muutaman urheilullisen tyypin jotka reuhtoivat sitä kuntoa pitkin ja poikin missä ja milloin. Sitten kaatuivat ns. saappaat jalassa yhtäkkiä tuosta noin vaan.
Että se siitä urheilusta...
Sitten muutama aivotyötä tekevä jotka elävät likimain 100 ve.e.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Metsä-, rantapoluilla kulkeminen on virkistävää, mutta päällysteisillä väylillä rasittavaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Urputakaahan tarpeeksi tuosta liikunnasta, niin jään lopullisesti sohvalle makaaman. Liika tyrkytys kääntyy aina itseään vastaan, vertauskohdaksi voi ottaa vaikka puhelinmyynnin, se herättää kansalaisissa vastenmielisyyttä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

20.11.
Postin työriitaan ei saatu keskiviikkona ratkaisua – PAU: keskeiset asiat yhä ratkaisematta
20.11.
Voitot kiersivät ravilegenda Pekka Korpea juhlakilpailussa – toisen juhlalähdön voittoon ajoi poika Janne Korpi
20.11.
Tähtitodistaja: Trump vaati Ukrainalta vastapalvelusta vierailusta Valkoiseen taloon
20.11.
Uutissuomalainen: Omistajaohjausministeri Paatero väläyttää Postin pilkkomista
20.11.
Kun professori Vesa Puuronen pyysi Mannerheimin kuvan poistamista kasvatustieteilijöiden kiltahuoneelta, oli lopputuloksena valtava myrsky
20.11.
Kaleva Live: 22-Pistepirkon Oulun-keikka keskiviikkona Tilaajille
20.11.
Pudasjärven lentokentän vuokrakiistan taustalla lukion ilmailulinjan oppitunnit – Suviseurojen järjestäjät odottavat oikeuden päätöstä lentokentän käytöstä

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

224 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Kovapalkkaisimmat ammattityöntekijät kuuluu ammattiliittoon. Nytkin itselleni maksetaan 25% enemmän kuin TES määrää. Amm... Lue lisää...
FAKTAA.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.11.

Fingerpori

21.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image