Pääkirjoitukset

Liikenteessä katse Ruotsiin

Pääkirjoitukset 21.1.2019 6:00
Pääkirjoitus

Suomi on ottanut monessa mallia Ruotsista. Näin kannattaisi tehdä myös liikenteen verotuksen ja investointien kohdalla.

Tieliikenteen taakka valtion tulolähteenä on meillä kohtuuton. Tilannetta on kuitenkin vaikea korjata.

Tieliikenne on Suomen valtiolle edelleen renkaille nostettu lypsylehmä.

Vuonna 2017 valtio keräsi tieliikenteestä veroja yli kahdeksan miljardia euroa. Valtion tulot olivat samana vuonna yhteensä 51,3 miljardia. Suurimmat tuloerät liikenteestä valtio kerää polttoaineverosta, ajoneuvoverosta ja autoverosta sekä autoalan arvonlisäveroista.

Autoilevien kansalaisten ja liikenteen ammattilaisten pitkäaikainen ärtymyksen aihe on ollut se, miten valtio käyttää tieliikenteeltä kerätyt verot. Kerätystä summasta vain vähäinen osa palautuu tiestön tai rataverkon hyväksi.

Taloustutkimus Oy julkisti asiasta tällä viikolla kiintoisan selvityksen. Vertailukohtana on Ruotsi ja ero häkellyttävä: Suomi käyttää 19 prosenttia ja Ruotsi 53 prosenttia autoilusta perittävistä veroista ja maksuista väylien ylläpitoon ja rakentamiseen.

Valtio tarvitsee veronsa. Silti autoilun verotusta on vaikea pitää oikeudenmukaisena ja kohtuullisena. Isossa osassa Suomea auto on työssäkäynnissä ja arjen asioinnissa välttämättömyys eikä mikään luksushyödyke.

Jo ilmastosyistä on tarpeen suosia joukkoliikennettä siellä, missä sille on suinkin edellytyksiä. Jos tieliikenteestä kerättyjä veroja palautettaisiin enemmän väylänpitoon, siitä hyötyisi myös joukkoliikenne.

Jos tyytymättömien autoilijoiden paine ei vielä riitä pakottamaan Suomea liikenteen verojen ja maksujen sekä väylärahoituksen uudistukseen, nykyisen mallin jyräävät joka tapauksessa ilmastovaatimukset.

Henkilöautokanta on pakko saada puhtaammaksi. Vuoteen 2030 mennessä Suomessa pitäisi olla useita satojatuhansia sähköautoja ja kymmeniätuhansia kaasuautoja.

Vaikka kummankin hinnat tulevat laskemaan, tarvitaan pakosta myös valtion vastaantuloja eli alempia veroja tai vaihtoehtoisesti tukia. Kun vielä nestemäisen polttoaineen sijasta autoihin ryhdytään lataamaan sähköä, noin kolmen miljardin euron vuotuinen polttoaineveron tuotto alkaa rapautua.

Kun samalla pitäisi pystyä huolehtimaan väyläinvestoinneista, ollaan lähellä ympyrän kuutiointia.

On varmaa, että tulevan hallituksen on jo ryhdyttävä merkittävästi uudistamaan tieliikenteen veroja ja maksuja.

Tieliikenteessä lienee pakko siirtyä perimään veroja auton hankinnan sijaan sen käytöstä. Tämänkään mallin järjestäminen oikeudenmukaisesti ja tarkasti ei ole helppo urakka.

Väylärahoituksessa kannattaa katsetta suunnata taas lahden taakse. Taloustutkimus laskee, että Ruotsi hyödyntää liikenneinvestoinneissa erilaisia joustavia rahoitusmalleja kolme kertaa enemmän kuin Suomi.

Suomessa on jo käytetty niin sanottua elinkaarirahoitusta. Joulukuussa valtiovarainministeriön työryhmä esitti suurten väyläurakoiden rahoittamiseksi hankeyhtiöiden perustamista.

Mikä malli sitten valitaankin, yksi seikka tuskin muuttuu: lopulta autoilija maksaa kaiken ja ylikin.

MAINOS

Kommentoi

Tekstistä saa sen käsityksen, että yksityisautoilija kustantaa kaikkien väylien rakentamisen ja ylläpidon eli lentämisen, raiteet, vesitiet, polut, ladut, pyörätiet ja kävelykadut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoilija ei aiheuta vain tienpinnan kulumista, autoilijat aiheuttavat kolareita, saasteita, pölyä, melua, liikkumattomuutta, ilmastonmuutosta, kaupungin pinta-alan pienenemistä yms. Näistä aiheutuviin kuluihin ei autoilijoilta kerätyt verot riitä millään laskukaavalla. Netistä löytyy helpolla tutkimuksia aiheesta joten åääkirjoittelija voisi ottaa kerrankin selvää ja lukea asiasta vähän enemmän. Ja vielä, autoilun haitat eivät korjaannut sähköautoilla vaan autojen määrän vähentämisellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan sama asia kuin keräisin kolehtia seurakuntatyöhön mutta tilittäisin siitä seurakunnan tilille vain 19% ja loput 81% vaikkapa jollekin urheiluseuralle jäähallin rakentamiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Henkilöautokanta on pakko saada puhtaammaksi. Vuoteen 2030 mennessä Suomessa pitäisi olla useita satojatuhansia sähköautoja ja kymmeniätuhansia kaasuautoja."

Autokauppiaan propagandaa. Vanhat autot kannattaa käyttää ympäristösyistä loppuun eikä ole mitään järkeä ostaa uutta vähäpäästöistä autoa satunnaiseen käyttöön. Vanhan auton omistaminen vähentää auton käyttöä. Taksit ja autoa työkseen käyttävät ovat tietenkin eri asia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maantiet eivät kestä, koska Suomessa laitetaan Euroopan ohuin kerros asfalttia pintakerrokseksi. Luin lehdestä rovaniemeläisen asiantuntijan Timo Saarenkedon haastattelun teiden rakentamisesta Suomessa. Itsekin näin Norjassa asfalttipäällysteen laittamista tiehen, 30 cm paksuudelta laitettiin kallion päälle, Suomessa 5 - 7 cm. Nastarengaskin on teiden surma, siihen vielä suolaa sekaan, ei ole pitkäikäinen tie eikä katukaan. Rahoille saadaan parasta vastinetta kehittämällä raideliikennettä, raskaat kuljetukset sinne. Kallista ja tuhlaustakin on kansakunnalle kuskata rekoilla puutavaraa, paperirullia ja malmirikasteita heikoilla ja huonosti ylläpidetyillä maanteillä pitkiä matkoja, jopa läpi Suomen, samalla vaarannetaan tuhansien ihmisten henki päivittäin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jostain syystä se raiteilla kuljettaminen on Suomessa monta kertaa kalliimpaa kuin kumipyörillä. Nykyään se Oritkarin yhdistettyjen kuljetusten lastausalue on hyvin hiljainen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

22:25
Mielikuvat, populismi ja politiikan ääripäät puhuttivat keskustalaisessa kesäillassa – Sipilä: "Maailmankirjat ovat eri asennossa kuin neljä vuotta sitten"
20:51
Reissusa: Loma Kilpisjärvellä sisälsi paljon ulkoilua hyvin merkityillä poluilla hyvässä säässä ja upeissa maisemissa
20:31
Suomalaisnaisille heikoin suunnistuksen MM-viestisijoitus 34 vuoteen – Marika Teini kritisoi nimeämistään kisaan
20:19
Pääministeri Rinne uskoo, että sivu suun menneet johtopaikat edesauttavat Jutta Urpilaisen pääsyä komissaariksi
19:58
Suomi luuli tekevänsä ystävällistä pandapolitiikkaa Kiinan kanssa, mutta se olikin myytti – "On vaarallista määritellä kansainvälisiä suhteita erinomaisiksi", sanoo professori
19:40
Törkeästä veropetoksesta epäilty mies pakeni nuuskalastin kanssa, oli ajaa tullimiesten päälle Tervolassa – poliisi tutkii asiaa murhan yrityksenä
19:00
Kemin Veritorstai vei kahden ihmisen hengen 70 vuotta sitten – hinta oli liian iso työtaistelulle Tilaajille
26
OAJ huolissaan: Lisääntyneet yo-uusinnat lisäävät opettajien töitä, vaikka rahoitusta on vähennetty
26
Maailmalla yritetään horjuttaa oikeusvaltiota – Korkeimman oikeuden uutta presidenttiä Tatu Leppästä viime aikojen ilmiöt mietityttävät
25
Nelostien onnettomuus Oulun Haarakankaan kohdalla oli nokkakolari – pohjoisen suunnasta tullut henkilöauto ajautui vastaantulevien kaistalle
24
Oulun Radisson-hotellin työmaalta tehtiin mahdollisesti Pohjois-Suomen vanhimpiin kuuluva laivalöytö – Hahtiperän hylyksi nimetty laiva voi olla jopa 1600-luvulta
23
Yli neljä miljoonaa ihmistä on paennut Venezuelasta – Suomeen on tullut tänä vuonna vasta yhdeksän turvapaikkahakemusta
23
Yhdysvallat antoi takavarikkomääräyksen iranilaistankkerista – Gibraltarin kanta asiaan yhä epäselvä
20
Alaikäisten seksikaupasta syytetyn Jeffrey Epsteinin kuolinsyy selvisi – Lakimiehet haluavat tutkia asiaa edelleen

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakunnissa etelätuuli on voimakasta päivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

No, sossuja äänestäneet, miltä nyt tuntuu

Tunnen itseni petetyksi, rinne jakaa vain puoluetukiin ja ilmastonsuojeluun ja taas unohtuu köyhät ja sairaat, sama kaav... Lue lisää...
Tule Sipilä takaisin

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image