Pääkirjoitukset

Liikenteessä katse Ruotsiin

Pääkirjoitukset 21.1.2019 6:00
Pääkirjoitus

Suomi on ottanut monessa mallia Ruotsista. Näin kannattaisi tehdä myös liikenteen verotuksen ja investointien kohdalla.

Tieliikenteen taakka valtion tulolähteenä on meillä kohtuuton. Tilannetta on kuitenkin vaikea korjata.

Tieliikenne on Suomen valtiolle edelleen renkaille nostettu lypsylehmä.

Vuonna 2017 valtio keräsi tieliikenteestä veroja yli kahdeksan miljardia euroa. Valtion tulot olivat samana vuonna yhteensä 51,3 miljardia. Suurimmat tuloerät liikenteestä valtio kerää polttoaineverosta, ajoneuvoverosta ja autoverosta sekä autoalan arvonlisäveroista.

Autoilevien kansalaisten ja liikenteen ammattilaisten pitkäaikainen ärtymyksen aihe on ollut se, miten valtio käyttää tieliikenteeltä kerätyt verot. Kerätystä summasta vain vähäinen osa palautuu tiestön tai rataverkon hyväksi.

Taloustutkimus Oy julkisti asiasta tällä viikolla kiintoisan selvityksen. Vertailukohtana on Ruotsi ja ero häkellyttävä: Suomi käyttää 19 prosenttia ja Ruotsi 53 prosenttia autoilusta perittävistä veroista ja maksuista väylien ylläpitoon ja rakentamiseen.

Valtio tarvitsee veronsa. Silti autoilun verotusta on vaikea pitää oikeudenmukaisena ja kohtuullisena. Isossa osassa Suomea auto on työssäkäynnissä ja arjen asioinnissa välttämättömyys eikä mikään luksushyödyke.

Jo ilmastosyistä on tarpeen suosia joukkoliikennettä siellä, missä sille on suinkin edellytyksiä. Jos tieliikenteestä kerättyjä veroja palautettaisiin enemmän väylänpitoon, siitä hyötyisi myös joukkoliikenne.

Jos tyytymättömien autoilijoiden paine ei vielä riitä pakottamaan Suomea liikenteen verojen ja maksujen sekä väylärahoituksen uudistukseen, nykyisen mallin jyräävät joka tapauksessa ilmastovaatimukset.

Henkilöautokanta on pakko saada puhtaammaksi. Vuoteen 2030 mennessä Suomessa pitäisi olla useita satojatuhansia sähköautoja ja kymmeniätuhansia kaasuautoja.

Vaikka kummankin hinnat tulevat laskemaan, tarvitaan pakosta myös valtion vastaantuloja eli alempia veroja tai vaihtoehtoisesti tukia. Kun vielä nestemäisen polttoaineen sijasta autoihin ryhdytään lataamaan sähköä, noin kolmen miljardin euron vuotuinen polttoaineveron tuotto alkaa rapautua.

Kun samalla pitäisi pystyä huolehtimaan väyläinvestoinneista, ollaan lähellä ympyrän kuutiointia.

On varmaa, että tulevan hallituksen on jo ryhdyttävä merkittävästi uudistamaan tieliikenteen veroja ja maksuja.

Tieliikenteessä lienee pakko siirtyä perimään veroja auton hankinnan sijaan sen käytöstä. Tämänkään mallin järjestäminen oikeudenmukaisesti ja tarkasti ei ole helppo urakka.

Väylärahoituksessa kannattaa katsetta suunnata taas lahden taakse. Taloustutkimus laskee, että Ruotsi hyödyntää liikenneinvestoinneissa erilaisia joustavia rahoitusmalleja kolme kertaa enemmän kuin Suomi.

Suomessa on jo käytetty niin sanottua elinkaarirahoitusta. Joulukuussa valtiovarainministeriön työryhmä esitti suurten väyläurakoiden rahoittamiseksi hankeyhtiöiden perustamista.

Mikä malli sitten valitaankin, yksi seikka tuskin muuttuu: lopulta autoilija maksaa kaiken ja ylikin.

MAINOS

Kommentoi

Tekstistä saa sen käsityksen, että yksityisautoilija kustantaa kaikkien väylien rakentamisen ja ylläpidon eli lentämisen, raiteet, vesitiet, polut, ladut, pyörätiet ja kävelykadut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoilija ei aiheuta vain tienpinnan kulumista, autoilijat aiheuttavat kolareita, saasteita, pölyä, melua, liikkumattomuutta, ilmastonmuutosta, kaupungin pinta-alan pienenemistä yms. Näistä aiheutuviin kuluihin ei autoilijoilta kerätyt verot riitä millään laskukaavalla. Netistä löytyy helpolla tutkimuksia aiheesta joten åääkirjoittelija voisi ottaa kerrankin selvää ja lukea asiasta vähän enemmän. Ja vielä, autoilun haitat eivät korjaannut sähköautoilla vaan autojen määrän vähentämisellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan sama asia kuin keräisin kolehtia seurakuntatyöhön mutta tilittäisin siitä seurakunnan tilille vain 19% ja loput 81% vaikkapa jollekin urheiluseuralle jäähallin rakentamiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Henkilöautokanta on pakko saada puhtaammaksi. Vuoteen 2030 mennessä Suomessa pitäisi olla useita satojatuhansia sähköautoja ja kymmeniätuhansia kaasuautoja."

Autokauppiaan propagandaa. Vanhat autot kannattaa käyttää ympäristösyistä loppuun eikä ole mitään järkeä ostaa uutta vähäpäästöistä autoa satunnaiseen käyttöön. Vanhan auton omistaminen vähentää auton käyttöä. Taksit ja autoa työkseen käyttävät ovat tietenkin eri asia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maantiet eivät kestä, koska Suomessa laitetaan Euroopan ohuin kerros asfalttia pintakerrokseksi. Luin lehdestä rovaniemeläisen asiantuntijan Timo Saarenkedon haastattelun teiden rakentamisesta Suomessa. Itsekin näin Norjassa asfalttipäällysteen laittamista tiehen, 30 cm paksuudelta laitettiin kallion päälle, Suomessa 5 - 7 cm. Nastarengaskin on teiden surma, siihen vielä suolaa sekaan, ei ole pitkäikäinen tie eikä katukaan. Rahoille saadaan parasta vastinetta kehittämällä raideliikennettä, raskaat kuljetukset sinne. Kallista ja tuhlaustakin on kansakunnalle kuskata rekoilla puutavaraa, paperirullia ja malmirikasteita heikoilla ja huonosti ylläpidetyillä maanteillä pitkiä matkoja, jopa läpi Suomen, samalla vaarannetaan tuhansien ihmisten henki päivittäin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jostain syystä se raiteilla kuljettaminen on Suomessa monta kertaa kalliimpaa kuin kumipyörillä. Nykyään se Oritkarin yhdistettyjen kuljetusten lastausalue on hyvin hiljainen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

12:03
Kärpät jatkaa tyylilleen uskollisena, ketjut täysin uuteen kuosiin kolmanteen liigafinaaliin – Manner: ” Haemme muutoksilla kollektiivista draivia” Tilaajille
11:51
VR voitti Tampereen ratikkakilpailun – liikenne alkaa vuonna 2021
11:17
Ruotsalaispoliitikon asumisesta taas kohu – oli kirjoilla äitinsä luona ja nosti korvauksia perheensä asunnosta
11:14
Kauppuri 5 lopettaa Tampereen ravintolan: "Kiitokset kaikille, oli kivvaa" – ravintola ehti olla auki vuoden päivät
10:58
Kainuun soten alueelta löydetty tavallista laajemmin VRE-bakteeria – seulonnoissa 25 löydöstä
10:51
Pesäpallo tuli Nivalan ykköspaikalle, kaupungissa viritellään uuden kentän myötä pesisbuumia – Kempeleen Kiri polkaisee kauden käyntiin Nivalassa Sotkamon Jymyä vastaan
10:33
Neuvottelut: Venäjän Putin ja Pohjois-Korean Kim yrittävät vakauttaa tilannetta Korean niemimaalla
35
Kiinnostus aurinkoenergiaan kasvaa, mutta kunnianhimoisten tavoitteiden toteutuminen epäilyttää – "Ilmastoteko se varmaan meille on"
32
Oikeusministeriön vaalijohtaja ei muista Oulun ennakkoäänestyspaikalla sattunutta vastaavaa virhettä – Seurauksena ainakin lain tulkinnan tähdentäminen vaalivirkailijoille
21
Harkimo: "Harkitsemme Liike Nytin rekisteröimistä puolueeksi" – Yhden edustajan puolue saisi valtiolta tukea 148 175 euroa vuodessa
18
Oulun rakennusvalvonta lisää vuorovaikutusta arkkitehtuurimatkoilla ja aamukahveilla – katso esittelyvideo oululaisesta kulttuuriympäristöstä
12
Jo lähes miljoona suomalaista täydensi viime vuonna veroilmoitustaan verkossa – Nämä asiat pitää ilmoittaa itse
9
Osa europarlamenttiin pyrkivistä kansanedustajista on vain keräämässä ääniä puolueelle – Asiantuntijan mielestä se on epärehellistä, mutta samaa tapahtuu ympäri Eurooppaa
9
Kauppuri 5 lopettaa Tampereen ravintolan: "Kiitokset kaikille, oli kivvaa" – ravintola ehti olla auki vuoden päivät

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Kommunismi on luonnollinen tapa toimia

230 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi eläkekatto on Suomessa tientynlainen tabu?

Siten, että pienituloisen työuransa aikana kartuttama euromääräinen eläkekassa ei riitä kustantamaan hänen tulevia eläke... Lue lisää...
stranger

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

25.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image