Pääkirjoitukset

Liikenteessä katse Ruotsiin

Pääkirjoitukset 21.1.2019 6:00
Pääkirjoitus

Suomi on ottanut monessa mallia Ruotsista. Näin kannattaisi tehdä myös liikenteen verotuksen ja investointien kohdalla.

Tieliikenteen taakka valtion tulolähteenä on meillä kohtuuton. Tilannetta on kuitenkin vaikea korjata.

Tieliikenne on Suomen valtiolle edelleen renkaille nostettu lypsylehmä.

Vuonna 2017 valtio keräsi tieliikenteestä veroja yli kahdeksan miljardia euroa. Valtion tulot olivat samana vuonna yhteensä 51,3 miljardia. Suurimmat tuloerät liikenteestä valtio kerää polttoaineverosta, ajoneuvoverosta ja autoverosta sekä autoalan arvonlisäveroista.

Autoilevien kansalaisten ja liikenteen ammattilaisten pitkäaikainen ärtymyksen aihe on ollut se, miten valtio käyttää tieliikenteeltä kerätyt verot. Kerätystä summasta vain vähäinen osa palautuu tiestön tai rataverkon hyväksi.

Taloustutkimus Oy julkisti asiasta tällä viikolla kiintoisan selvityksen. Vertailukohtana on Ruotsi ja ero häkellyttävä: Suomi käyttää 19 prosenttia ja Ruotsi 53 prosenttia autoilusta perittävistä veroista ja maksuista väylien ylläpitoon ja rakentamiseen.

Valtio tarvitsee veronsa. Silti autoilun verotusta on vaikea pitää oikeudenmukaisena ja kohtuullisena. Isossa osassa Suomea auto on työssäkäynnissä ja arjen asioinnissa välttämättömyys eikä mikään luksushyödyke.

Jo ilmastosyistä on tarpeen suosia joukkoliikennettä siellä, missä sille on suinkin edellytyksiä. Jos tieliikenteestä kerättyjä veroja palautettaisiin enemmän väylänpitoon, siitä hyötyisi myös joukkoliikenne.

Jos tyytymättömien autoilijoiden paine ei vielä riitä pakottamaan Suomea liikenteen verojen ja maksujen sekä väylärahoituksen uudistukseen, nykyisen mallin jyräävät joka tapauksessa ilmastovaatimukset.

Henkilöautokanta on pakko saada puhtaammaksi. Vuoteen 2030 mennessä Suomessa pitäisi olla useita satojatuhansia sähköautoja ja kymmeniätuhansia kaasuautoja.

Vaikka kummankin hinnat tulevat laskemaan, tarvitaan pakosta myös valtion vastaantuloja eli alempia veroja tai vaihtoehtoisesti tukia. Kun vielä nestemäisen polttoaineen sijasta autoihin ryhdytään lataamaan sähköä, noin kolmen miljardin euron vuotuinen polttoaineveron tuotto alkaa rapautua.

Kun samalla pitäisi pystyä huolehtimaan väyläinvestoinneista, ollaan lähellä ympyrän kuutiointia.

On varmaa, että tulevan hallituksen on jo ryhdyttävä merkittävästi uudistamaan tieliikenteen veroja ja maksuja.

Tieliikenteessä lienee pakko siirtyä perimään veroja auton hankinnan sijaan sen käytöstä. Tämänkään mallin järjestäminen oikeudenmukaisesti ja tarkasti ei ole helppo urakka.

Väylärahoituksessa kannattaa katsetta suunnata taas lahden taakse. Taloustutkimus laskee, että Ruotsi hyödyntää liikenneinvestoinneissa erilaisia joustavia rahoitusmalleja kolme kertaa enemmän kuin Suomi.

Suomessa on jo käytetty niin sanottua elinkaarirahoitusta. Joulukuussa valtiovarainministeriön työryhmä esitti suurten väyläurakoiden rahoittamiseksi hankeyhtiöiden perustamista.

Mikä malli sitten valitaankin, yksi seikka tuskin muuttuu: lopulta autoilija maksaa kaiken ja ylikin.

MAINOS

Kommentoi

Tekstistä saa sen käsityksen, että yksityisautoilija kustantaa kaikkien väylien rakentamisen ja ylläpidon eli lentämisen, raiteet, vesitiet, polut, ladut, pyörätiet ja kävelykadut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoilija ei aiheuta vain tienpinnan kulumista, autoilijat aiheuttavat kolareita, saasteita, pölyä, melua, liikkumattomuutta, ilmastonmuutosta, kaupungin pinta-alan pienenemistä yms. Näistä aiheutuviin kuluihin ei autoilijoilta kerätyt verot riitä millään laskukaavalla. Netistä löytyy helpolla tutkimuksia aiheesta joten åääkirjoittelija voisi ottaa kerrankin selvää ja lukea asiasta vähän enemmän. Ja vielä, autoilun haitat eivät korjaannut sähköautoilla vaan autojen määrän vähentämisellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan sama asia kuin keräisin kolehtia seurakuntatyöhön mutta tilittäisin siitä seurakunnan tilille vain 19% ja loput 81% vaikkapa jollekin urheiluseuralle jäähallin rakentamiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Henkilöautokanta on pakko saada puhtaammaksi. Vuoteen 2030 mennessä Suomessa pitäisi olla useita satojatuhansia sähköautoja ja kymmeniätuhansia kaasuautoja."

Autokauppiaan propagandaa. Vanhat autot kannattaa käyttää ympäristösyistä loppuun eikä ole mitään järkeä ostaa uutta vähäpäästöistä autoa satunnaiseen käyttöön. Vanhan auton omistaminen vähentää auton käyttöä. Taksit ja autoa työkseen käyttävät ovat tietenkin eri asia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maantiet eivät kestä, koska Suomessa laitetaan Euroopan ohuin kerros asfalttia pintakerrokseksi. Luin lehdestä rovaniemeläisen asiantuntijan Timo Saarenkedon haastattelun teiden rakentamisesta Suomessa. Itsekin näin Norjassa asfalttipäällysteen laittamista tiehen, 30 cm paksuudelta laitettiin kallion päälle, Suomessa 5 - 7 cm. Nastarengaskin on teiden surma, siihen vielä suolaa sekaan, ei ole pitkäikäinen tie eikä katukaan. Rahoille saadaan parasta vastinetta kehittämällä raideliikennettä, raskaat kuljetukset sinne. Kallista ja tuhlaustakin on kansakunnalle kuskata rekoilla puutavaraa, paperirullia ja malmirikasteita heikoilla ja huonosti ylläpidetyillä maanteillä pitkiä matkoja, jopa läpi Suomen, samalla vaarannetaan tuhansien ihmisten henki päivittäin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jostain syystä se raiteilla kuljettaminen on Suomessa monta kertaa kalliimpaa kuin kumipyörillä. Nykyään se Oritkarin yhdistettyjen kuljetusten lastausalue on hyvin hiljainen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

21:42
Alaselkäkipu on valtavan yleinen piina, mutta usein sitä ei osata hoitaa oikein, sanoo oululaisprofessori – Liike ja myönteinen asenne ovat tärkeitä lääkkeitä Tilaajille
21:22
Tuomas Pakkanen tuplavoittoon Äimäraution lumituiskuisissa raveissa
20:20
"Isoja budjettiylityksiä ei ollut" – Business Finland epäilee entistä työntekijää lähes viiden miljoonan dollarin väärinkäytöksestä
20:09
Oulun valtuutettuja ei pannakaan puhekoulutukseen – Taustalla olleen aloitteen mukaan toisten piikittely ja halventaminen on lisääntynyt valtuustossa
19:58
Kaupunginhallitus nuiji päätöksiä: Lipon junioreille 15 000 euroa suurleiriin, nuorten edustaja pääsee lautakuntien kokouksiin
19:51
Autonkuljetusauton kuljettajan sairaskohtaus johti ulosajoon Kemijärvellä – ensihoito totesi kuljettajan kuolleeksi
19:44
Kesken töiden tuleen roihahtanut metsätyökone tuhoutui Tornion Karungissa vaikeapääsyisellä metsäalueella
103
Koillismaan hirvikanta romahti – "Hirviä on ammuttu yksinkertaisesti liian paljon"
89
Keskustelu filippiiniläishoitajista kiehahti – Ulkoministeri Soini syyttää hoitoalan liittojohtajia herjaamisesta
71
Syötkö luomua näyttääksesi hienostuneelta, varakkaalta ja epäitsekkäältä – Tutkija: "Ihmiset tuntuivat jotenkin kovaäänisesti tuovan esiin luomun suosimistaan"
66
Lidlin saksalaisessa jauhelihassa taas salmonellaepäily, yksi näytteistä otettiin Oulussa – kauppa keskeyttää yhteistyön tanskalaisen lihatalon kanssa
49
Isännöintialalla epäillään kartellia – kartelliepäily tutkitaan hiljaisuudessa, jottei todistusaineistoa tuhottaisi
49
Remontti laittoi OYSin liikennejärjestelyt uusiksi, jalankulkijat kävelevät autojen keskellä – "Pitääkö jonkun vakavasti loukkaantua ennen kuin tähän havahdutaan?"
38
STY: Suomella mahdollisuus triplata tuulivoimakapasiteettinsa nopeasti – suurin osa suunnitelluista hankkeista on Pohjois-Pohjanmaalla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan pohjoisosassa sekä Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnissa jäätävän tihkusateen ja lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suomalaiset SS-sotilaat

223 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sipilän hallitus jää historiaan palkansaajien etuuksien heikennysyrityksillään!

Eivät ne jääneet yrityksiksi. Palkansajien ja varsinkin kaikkien köyhien tilannetta Sipilän hallitus on heikentänyt merk... Lue lisää...
Toteutti -

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image