Pääkirjoitukset

Kuluttajalla valta päättää, onko ki­vi­jal­ka­kau­poil­la tulevaisuutta

Kivijalkakaupat saattavat hävitä kokonaan, pelkää Kaupan liitto. KUVA: VESA JOENSUU
Pääkirjoitukset 7.8.2019 6:00
Pääkirjoitus

Kaupan yritysrakenteen ja toimialan murros saa yhä huolestuttavampia piirteitä. Kaupan liitto ennustaa tuhansien kivijalkapuotien häipyvän katukuvasta.

Aivan niin synkästi ei tarvitse käydä. Kuluttajilla on valta päättää.

Kymmenen vuoden päähän ulottuva kaupan alan kasvuennuste ei lupaa hyvää.

Kaupan liiton mukaan yritysten määrä tulee vähenemään jopa niin rajusti, että vuoteen 2030 mennessä noin 20–40 prosenttia vähittäiskaupoista on laittanut lapun luukulle ja poistunut katukuvasta. Samalla yritysrakenteen muutos hävittää ennusteen mukaan arviolta 11 000–25 000työpaikkaa.

Kaupan liiton selvitystä voi pitää hätähuutona suomalaisen kaupan tulevaisuuden puolesta. Vaikka näkymä on synkkä, sitä ei välttämättä tarvitse päästää toteutumaan.

Kaupan kasvunäkymien vaimeneminen liittyy yleiseen suhdanteiden heikkenemiseen.

Taantuman uhka on todellinen, vaikka vähittäiskaupan liikevaihto on muutaman vuoden kasvanut melko mukavaa parin prosentin vauhtia – ja esimerkiksi Elinkeinoelämän keskusliiton taannoisen mittauksen mukaan vähittäiskaupan luottamus vahvistui vielä tänä kesänä.

Ensi vuoden aikana Kaupan liitto arvelee hintojen vaihtelusta puhdistetun liikevaihdon kasvavan enää yhden prosentin.

Sen jälkeen kasvu uhkaa kutistua puoleen prosenttiin ja lopulta lähelle tyrehtymistä. Päivittäistavarakaupan kasvu junnaa jo nyt 0,3 prosentissa.

Verrattuna vuoden 2008 finanssikriisiä edeltävään aikaan pudotus on melkoinen. Runsas kymmenen vuotta sitten kauppa kasvoi 5–6 prosentin vuosivauhdilla.

Kaupan toimialamurroksesta kertoo, että edes talouskasvun äskeisessä suhdannehuipussa vuosina 2016–2017 ei ylletty entisiin kasvulukuihin.

Kaupan liitto arvelee, että vähittäiskauppojen lukumäärä vähenee runsaassa kymmenessä vuodessa 5 600–9 600 yrityksellä. Suunta on hälyttävä. Suomessa toimii hieman yli 23 000 kauppaa.

Laskelma perustuu mahdollisen pitkän hitaan talouskasvun vaikutuksiin yksityiseen kulutukseen.

Myös väestön ikääntyminen, lisääntyvä muutto pieniltä paikkakunnilta kaupunkeihin sekä digitalisaatio kansainvälisine nettikauppoineen on puraisemassa toimialaa yhä enemmän.

Mikäli ennuste käy toteen vaikkapa vain osittain, uhkaa kaupan palvelutaso heiketä oleellisesti. Suurin osa yrityskadosta tulee kohdistumaan erikoiskauppoihin eli niin kutsuttuihin kivijalkakauppoihin.

Antautumismielialaa ei pidä kuitenkaan lietsoa. Kannattaa muistaa, että myös kuluttajalla on painava sanansa sanottavana.

Asiakas voi tehdä valintoja ja omalla ostokäyttäytymisellään päättää, millainen palvelutarjonta on todellisuutta lähitulevaisuudessa.

Vaikeita aikoja elävillä erikoispuodeilla on mahdollisuus lähteä mukaan verkkokauppaan ja hakea kasvua myös sieltä. Palvelumalli voi olla hyvinkin yksinkertainen. Kuluttaja tilaa tuotteen netistä kotiin tai liikkeeseen, jonne tavaran saa halutessaan myös palauttaa. Ohessa saa asiantuntevan ja henkilökohtaisen palvelun.

MAINOS

Kommentoi

Vihdoin on herätty todellisuuteen että kaupan kapasiteettia on ainakin lähes puolet liikaa. Näillä ostomäärillä tuottoa ei kyetä pitämään nykyistä kauppojen määrää kannattavana vaikka hinnat ovatkin kovasti ylihinnoiteltuja.
Puolella kaippojen nykyisestä määrästä ehdittäisiin myydä kaikki mitä tarvitaan palvelutason yhtään kärsimättä. Erikoisliikkeetkin myyvät lähes kaikki samaa tavaraa joten niistäkin joutaa suuri osa pois.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käyn kyllä kivijalkakaupassa, jos sen kupeessa vain löytyy ilmainen parkkipaikka, muuten en.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Usea kommentti perustelee mielipiteensä autoilun velvoittamana.
Miten on, jos ihmiselle keksitään pari "tankoa" lonkasta aslaspäin?
Siihen joku mekanismi niitä liikuttamaan.
"...niin, jos joku jalat keksisi, niin varmasti kävelisin kauppoihin."
"..nyt pitää tuolla koslalla kituuttaa....kallista!"

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyse ei ole ihan siitä, että autolla pitäisi päästä joka paikkaan, vaan siitä, että tympeistä ja rasittavista asioista haluaa päästä nopeasti eroon. Shoppailu on aika monen mielestä tylsää ja hidasta, pakkopullaa. Keskustassa on ruuhkaa, ja kaupoissa on usein kuuma ja huono sisäilma josta tulee päänsärkyä jos siellä joutuu pitempään olemaan. Keskustan ilma on pölyistä ja keskustassa on epäviihtyisää. Jollekin voi olla elämys käydä ostoskeskuksessa, mutta monille ei. Onhan tässä jo pitkään puhuttu siitä, että lukuisiin ostoskeskuksiin ei vaan voi laskennallisesti riittää asiakkaita.
Vapaa-aika on arvokasta. Jos säästää vapaapäivänään parhaimmillaan monta tuntia sillä, että on tilannut ja maksanut tavarat etukäteen ja käy vain noutamassa ne postista, niin sehän on vaan järkevää ajankäyttöä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kannattaa perustaa ne kivijalkaliikkeet sinne missä on (ilmaisia)parkkipaikkoja. Keskustaan ei kannata perustaa mitään koska siellä ei käy ostovoimaisia asiakkaita. Sosiaalitoimiston asiakkailla on aikaa kävellä ja pyöräillä, mutta ei paalua ostaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Höpö höpö, kyllä ne on kaupan keskusliikkeet ja poliitikot jotka päättää miten ja mistä suomalaiset ostaa tavaransa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin että pitäisi hyvää hyvyyttään ostaa kiinaroskaa kivijalasta kun samalla hinta eurooppalaisesta verkkokaupasta saa euroopassa tehtyjä tuotteita? Joo ei. Ei ei ei.

Suomessa harjoitettu "länsieurooppalainen hintataso-itäeurooppalainen laatutaso" on tullut tiensä päähän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämän vuosituhannen kuluttaja ei tarvitse myyjää kertomaan tuotteen ominaisuuksista, vaan hän osaa itse hakea tiedot netistä. Samalla löytyy yleensä myös muiden kuluttajien arvosteluja samasta tuotteesta. Netissä on myös halvemmat hinnat ja parempi valikoima. Jotkut toki haluavat hypistellä tuotetta ennen ostoa, mutta meille muille kivijalkakaupoilla ei ole enää juuri mitään tarjottavaa. Työpaikkojen menetys on toki valitettavaa, mutta kaupankäynnin siirtyminen verkkoon on tosiasia eikä se muutu mennyttä haikailemalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin sanotuille kivijalkakaupoille käy samalla tavoin kuin kyläkaupoille. Myyntitulot eivät katakustannuksia. Ihmiset menvät hehtaarihalleihin ostoksille, vaikka pienempi lähikauppa on oman kunnan taajamassa. Lopuksi jää jäljelle vain suuret hallit kaupoiksi ja hirmuisen pitkät kauppamatkat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupoilla käydään aika pitkälti myös huvikseen, jolloin sen pitäisi olla miellyttävää. Kun keskustassa asioiminen on tehty työlääksi, niin ihminen menee sinne missä se on tehty helpoksi, eli nettiin ja peltomarketteihin. Aika harvaa tavaraa pitää erikseen käydä katsomassa tietääkseen, millainen se on. Jos sen saman tavaran voi napata lähikaupan postista samalla kun sinne menisi muutenkin, niin totta kai sellainen shoppailu on monille ensisijainen vaihtoehto.
Minä tuen mielelläni paikallisia yrittäjiä, ja ihmetyttää miksi niin harva heistä on netissä. Olisi kiva katsoa tuotteet ensin netistä ja tilata ne yrittäjän toimipisteeseen, mielellään jonnekin jossa on hyvä ja ilmainen parkkimahdollisuus eli vähän kauempana keskustasta. Ja jossa yrittäjän vuokrakulut ovat kohtuulliset, jotta jotain jää tuloista käteenkin. Mutta keskustaan en halua mennä, se vie aikaa ja hermoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisi todella hienoa, jos kivijalkakaupat saataisi kannattavaksi.
Niissä on tunnelmaa, kun vaivautuu pistäytymaan ja katselemaan tarjontaa...ostaakin saa.
2000-luvun kuluttaja taitaa olla kuitenkin sellainen ostohimoinen, hössöttävä "Lucky Luke".
"Ajatustaankin nopeampi...!"
Sellaiselle kauppakeskuksen parkkihallin kautta hissiin ja shoppailemaan sopinee paremmin, kuin laatua ja aikaa rahalleen etsivä.
Ulkomailla esim. Ateenassa on pikkupuotien tarjonta runsaan hyvä ja ajatus pikkupuodin "edusta" omien asioiden hoidossa kiteytyy.
On sitten niitä, ikäväkseni tunnen yhden, joka käy "Stokkalla" ja maksaa samasta laadusta muutaman euron ylimääräistä, jotta voi sanoa ostavansa aina "Stokkalta".
Usein näkee esim. ompelijan, tai vastaavaa yrittävän pitää kivijalkatoimipistettä, mutta valitettavan usein ne kyllä kaatuvatkin.
Voisiko kivijalka vuokria pudottaa? Sopeuttaa vuokra myyntiin...tyhjillään ne monet tilat ovat.
Hyvällä tarjonnalla ja paikalla kivijalka -kioski - 24 / 7 kannattaisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuka kertoisi tämän Oulun kaupungin autoilijavihamieliselle tekniselle virastolle? Jatkuvasti vähennetään parkkipaikkoja ja kaikin puolin hankaloitetaan kivijalkakauppoihin pääsyä autolla. Parkkiluola ei todellakaan korvaa kadunvarsiparkkipaikkoja, tiedoksi rooppi-inkuttajille. Siis peltomarketit here we come!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tosi huonosti pääsee autolla keskustan kivijalka-liikkeeseen joten helpoin on ostaa netistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Verkkokauppa ja kivijalkamyymälä, ilman muuta. Ostan paikallisesta liikkeestä, jos on tarvitsemaani tuotetta heti saatavissa ja hinta on kohtuullinen. Verkkokauppojen avulla teen hintavertailut ja tutkin kivijalkamyymälöiden varastotilanteen. Sitten ostoksille paikalliseen kivijalkamyymälään, ei tarvitse tullata, ei käyttää luottokorttia eikä odottaa postin ilmoitusta saapuneesta lähetyksestä. Sääliksi käy vanhan ajan yrittäjiä, kun eivät saa pystyyn verkkokauppaa. Monella liikkeellä on vaivainen nettisivu, jossa ilmoitetaan "olemme avoinna 9-17", yhteystiedot ja hirveä lista tuotemerkeistä, joita liikkeestä löytyy. Verkkokauppa on nykypäivää, jotakin on maapallolla onnistuttu tekemään hyvääkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo on monen suomalaisen puotipuksuttimen akilleen kantapää, kuvitellaan että tuo muka riittää tänä päivänä. Joo, ei ole riittämässä !
Kannattaisi ottaa mallia Verkkokauppa.comista, Gigantista yms. isoista puljuista, siellä on nettikauppa vaikka kivijalka olisi 100m päässä. JA se homman pihvi on siinä, että voi netissä tehdä hintavertailun JA VARASTOTILANNE vertailun, sekä voi netistä VARATA sinne liikkeeseen sen haluamansa josta käy sen hakemassa ja tietää että se on siellä saatavissa. Useasti netissä tehdään hintavertailu, ja aika YLLÄTTÄEN myös muut on tehneet samoin ja huomanneet sen halvimman hinnan, ja kun menet sitä ostamaan, niin YLLÄTTÄEN siellä onkin hyllyt tyhjänä ! Mutta kun sen voi netistä VARATA itselleen noudettavaksi, ei tarvi tehdä tyhjää reissua eikä liikenteessä perseillä olemattoman kiireen takia, kun tietää että se on varattuna ja se myös löytyy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan varmasti ainoa voittaja tässä on kuluttaja, kun saa tehtyä ostoksensa yhä suuremmalla volyymilla verkosta. Maailma muuttuu ja tätä muutosta ei pysäytä pienen kotimaan kuluttaja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi käydä kivijalkakaupassa kun saman tuotteen saa ulkomailta tilaamalla alle puoleen hintaan? Tukisin kyllä paikallisia yrityksiä, mutta järjetön hintaero ajaa tilaamaan ulkomailta. Enkä tarkoita mitään kiinakopioita, vaan samoja alkuperäisiä tuotteita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Viesti poistettu

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työeläkkeisiin on myös puututtava

214 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Itsensä peukuttavat ja itsensä kanssa keskustelut

Minäpä nostanki molemmat peukut pystyyn kun keksin hyvän jutun jonka sitte jaan muiden kans. Mitäpä kyttääjänä olet siit... Lue lisää...
Mitäs siihen sanot, ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image